Rikoin tbi:n

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja monster, 16.1.2019.

  1. monster

    monster Gearhead

    Jos tota moottoria rimmailee tulevaisuudessa ja päivittää Ruutana vaikka tohon snipperiin niin pelaako vaihteisto vielä tolla vanhalla poksilla vai ei.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Periaatteesa kyllä, riippuu vähän ECM-boxin numerosta, useampiakin ECM-boxeja voinee käyttää ohjaamaan pelkkää laatikkoa, etenkin jotkin dieselin boxit soveltuvat tähän.
    Käytännössä se tarvitsee TPS-anturin signaalin ja moottorin kierroslukutiedon sekä päivitetyn lastun, jolta on poistettu turhat moottorinohjaus tiedostot.

    Varmuudella mahdoton sanoa toimiiko, mutta kannattaahan tuo kokeilla ennen kuin menee ostamaan erillisen boxin alkaen 500e >> ...tarvittaessa ECM boxeja saa romutoreilta ja romiksilta n. 50 - 70e/kpl.

    ECM boxin numeroita:

    https://xtronics.com/wiki/GM_ECU_eproms.html

    94 - 95 454 tbi boxit:

    16196395 or 16197427 94 - 95 C/K Truck, Van, 4.3L, 5.7L & 7.4L

    Moates kirjoittaa juuri näistä :

    http://support.moates.net/92-95-4l60e-4l80e-tbi-trucks/

    Moates huomauttaa: " You can also use these PCMs for standalone transmission controllers."
    Tässä projektissa rakentavat #16197427 ECM boxin SyTy*:n orkkis #1227749 boxin rinnalle ohjaamaan 4L80E askia...

    *SyTy = GMC Syclone/Typhoon.

    Sinullahan on jo käytännössä nuo kaikki romppeet valmiina autossa, ECM boxi/Memcal jossa lastu on, DRAC/VSSB nopeusmoduli, johtosarjat, liittimet jne...kierroslukutieto ja TPS pitäisi järjestää, sekä päivittää lastu, jolta puuttuu se moottorinohjaus.
    Moates listaa tarvittavat kilkkeet lastun muokkaamiseen tai sitten teettää jollakin lastunikkarilla, niitähän löytyy täältä OD:ltakin.
    Jos moottorinohjausta ei poista, niin vikavalo palaa ainakin ja oletettavasti pistää myös laatikon johonkin vikatilaan kun osa moottorin datasta puuttuu.
     
  3. monster

    monster Gearhead

    Kiitos.
     
  4. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Startatessa suuttimista tulee bensaa sykäyksittäin, onko ok? Käynnissä tasaisena viuhkana kuin kuuluukin.

    Ei tossa muuta ongelmaa ole mutta kauheen pitkä vieteri, joutuu starttaa useita sekunteja ennen ku käynnistyy
     
  5. monster

    monster Gearhead

    Tollain se on mullakin.ollu aina.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa että bensapumpun rele ehkä rikki ja paksut mineraaliöljyt...

    Käännä virrat päälle kuuntele surahtaako pumppu ?
    Joe ei, niin rele rikki.

    Kun rele on rikki niin b-pumppu ei primeroi ja kestää jonkun aikaa ennen kuin öljynpaine nousee tarpeeksi että ö-painekatkasin käynnistää b-pumpun...varsinkin jos koneessa jotain 10w-40/15W-40 tahnaa ja tällänen pakkanen.
    TBI-koneeseen kuuluu 5W-30 öljy, mutta 5W-50 on hyvä valinta ympäri vuoden.

    Missä kunnossa akku on, pyöriikö kone tarpeeksi nopeasti, sekin vaikuttaa käynnistyvyyteen.
    Olen huomannut omissa että jos akku on heikko, niin starttauttaa kesälläkin pidempään.

    Suuttimia auotaan koneen pyörimisen mukaan, ei se startatessa välttämättä täysin tasainen viuhka olekaan.
    Koneeseen ruiskutetaan etenkin kylmästä startessa todella paljon bensaa ja kun sytytysten väli on pitkä, niin bensa tulee väkisinkin isoina purskeina...se saattaa näyttää räkimiseltä.
    Jos käydessä näyttää normaalilta, en olisi kovin huolissani...rikinäinen tai tukkoinen suutin räkii myös silloin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!