Toploader 3 speed öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Larry79, 3.1.2021.

  1. Larry79

    Larry79 1st gear

    Mitähän öljyä kannattaisi käyttää Ford lättäpään -39 toploaderissa?
    600w on ennen vanhaan ollut suositus.
     
    Muokattu: 4.1.2021
  2. Minkä laitteen laatikko tuo on alunperin?
     
  3. puna niska

    puna niska Gearhead

    Onks toi nyt sitte töplöyderi vai ei en tiie hoppaa veikkaisin.
    80-90 gl4 kun joku synkro rengas löytynee.
     
  4. Larry79

    Larry79 1st gear

    Jossain lättäpään perässä ollut
     
  5. Larry79 tykkää tästä.
  6. Larry79

    Larry79 1st gear

    Juu Fordin lättäpään vaihteisto. Oon kans lueskellut nuita juttuja, mutta ajattelin jos täältä löytys joku kokemusasiantuntia. Tuo GL1 vois olla sopivaa. Vaihteistossa on jonkin verran messinkiä/pronssia.
     
  7. Larry79

    Larry79 1st gear

    DYNOLITE-VAIHTEISTOÖLJYT
    SUUNNITELTU KARTIOMAISTA VÄÄNTÖMOMENTTIA KÄYTTÄVILLE, EI-HYPOIDISILLE VAIHTEISTOILLE.


    Vaihteistoöljy 250
    Paksuin vaihteistoöljy, joka tunnetaan myös luokkakoodilla 600W. Soveltuu ihanteellisesti veteraaniautojen ja edvardiaanisen ajan autojen taka-akseleille ja erittäin viskoosista öljyä vaativille vaihdelaatikoille. Tätä öljyä käytetään yleensä vuosien 1918–1939 ajoneuvoissa. Tämä öljy soveltuu myös vintagemallisille akseleille, jotka menettävät öljyä napalaakerien kautta.

    Näilläkään ei ollut suomessa myyntiedustajaa
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    GL-4 ei syö keltaista metallia, eikä kaikki GL- vitosetkaan, sitä on myös yellowmetalseiffiä.

    Jos/kun eppäilet niin kysy valmistajalta.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    GL4 toimii.
     
  10. Larry79

    Larry79 1st gear

  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  12. Täällähän on hifistelyä vanhojen 30-40luvun askien öljyjen kanssa. Minä ajan "jonkin verran" noilla autoilla ja aina on kelvannut niihin ihan normaalit 80W90 tai muut perus raskaankaluston tms. vaihdelaatikkoöljyt. Hyvin pysyy sisällä, kun vaihtaa suojatut 2RS laakerit päihin. Taisi olla 6208-2RS.NR ja 6306-2RS.NR Nehän ei maksa juuri mitään, ja jos tuntee laakerimyyjän, ovat ilmaisia. Ne kun ohuella tasotiivistysliimalla laittaa kiinni päihin, alkaa litkut pysymään sisällä.

    Niin, ja minulla ei ainakaan yhdestäkään askista ole synkrorenkaat katoillu tai kulunut ko. öljyillä. Vertaa mitä paskaa ne ennen vanhaan käytti , niin aivan sama mitä sinne panee joka voitelee ja on tarkoitettu rataskäyttöön.

    ah
     
    Turbiini tykkää tästä.
  13. Tarkennusta eiliseen: nämä vanhat toploadereissa ei ole akselitiivisteitä. Niissä on avonaiset millimittaiset laakerit pääakselilla --> päädyt vuotaa aina läpi.

    Siksi minä laitan niihin aina kestovoidellut 2RS laakerit.
    muutenhan rasva saa olla ihan mitä vain vaihdelaatikko/peräöljyä

    a
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toisessa GLx topikissa kerroin tämmöistä GL1 laatuista kamaa, lisäaineetonta vaihteistoöljyä, tilanneeni British Seagull -perämoottoriin. Moinen kampe on vaihdelaatikon (1+vapaa) osaston osalta rakennettu punametallisilla (sinkkipronssi) laakereilla ja perässä huljuu öljyn lisäksi järvi- tai merivettä siitä päätellen, että järvessä tai meressä näkyy sateenkaarikuviota pinnalla, minne tällä ikinä pysähtyykin. Sinkki voi olla heikoilla tuossa setissä. Poropeukalo löysi kotomaisiakin lähteitä tämmöiselle öljylle, mutta mä olin jo ehtinyt tilata moiset purkit.

    Samaan moottoriin kuuluu laittaa polttoaineen sekaan 2t -öljyä suhteessa 10:1 bensan eduksi. En sinnekään osastoon laittanut mitään esisekoitettua lirua, vaan Briggs&Strattoniin tarkoitettua vihreää tahmaa, jonka ohjeissa luki "ei saa käyttää perämoottoreissa". Se oli niin kuin suositus minulle.

    On mainio moottori, mitä nyt ei mökkinaapurit tykkää siitä savuverhosta, mikä järven päällä hetkisen aikaa ajon jälkeen leijuu.
     
    Larry79 tykkää tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itseltä löytyy kans British Seagull vm. -53.Onkohan jotain 2,5 heppaa?Ukkini ost sen uutena ja se oli aktiivikäytössä 1953-93 isäni kuolemaan saakka.Loppuajasta jo niin väljä,ettei vedessä lähde käyntiin,mutta käynnistää potkuri pinnalla ja kaasua niin jaksaa sitten vedessä pyöriä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viedään nyt tätä toploadertopikkia vähän sivuun. Mä ostin viime kesänä alkuperäisen omistajan perikunnalta. Mun on niin vähän ajettu, ettei tulppaakaan ole koskaan vaihdettu. Jos ei ykkösellä, niin kakkosella lähtee. Tuota kun lasikuitupaatin takalaidassa kokee edes yhden kerran suuren selän yli, niin ymmärtää, miksi jäi käytöttä, kun koteloituja Evinrudeja ja Johnsoneita tuli kaupoille. Mun on 4-5hp kokoinen.
     
  17. Larry79

    Larry79 1st gear

    Ainakin tuossa -39 toploaderissa on
    etupäässä stefa ja taka vaihdoin suojatun laakerin.
     
  18. Teillä onkin paremmat laatikot. Minulla ei ole yhdessäkään ollut stefoja, mutta kai se on sitten kuten sanot, uskotaan.

    Mää vasta äsken kyllä aloin nämä jutut ja kohtahan nämä loppuu sitten.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla on pari -34 mallissa ollutta lootaa, toisessa on akselin etupuolen kotelossa stefan paikka ja toisessa ei.
    En tiedä noitten alkuperäistä vuosimallia, synkronointirenkaat on 2 ja 3 vaihteella, joten voi olla uudemmastakin?
     

Kerro tästä muillekin!