Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Mitä sillä esilämmityksellä sähköautossa lämmitetään?
    Ei tietoa,joten kysyn kuka tietää.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Akkua ja ohjaamoa.
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Milläs laitteistolla "uskovaiset" lataavat noita ilmastonpelastajiaan? Syöttökaapelit? Tarvitaanko jo pääsulakkeiden tason nosto?
    Varmasti (ainakin jossain vaiheessa) tulee rakennuslupien myöntöperusteeksi uusiin kohteisiin ainakin varaus latauslaitteelle.
    Itsellä alkamassa talli/katos/varaston rakennus tontille ja sinne voi tulevaisuuden kannalta olla järkeä moinen asennella. Ainakin varaus riittävillä syötöillä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen venytellyt erään autohalliyhtiön yhtiökokouksia, keskeyttnytkin, näillä latausasioilla. On haluttu tehdä sähköremontti, mutta ei haluta huomioida latausasioita.

    Ei kuulemma riitä syöttö ja sulakekoko. 19 auton halli jossa oli pihapaikkoja ympärillä.

    Kysäisin verkkoyhtiöstä liittymän koon. On 3x200A ja ne pihapaikat eivät enää kuulu yhtiöön. Äkkinäisellä matikalla tuosta riittää jokaiselle autopaikalle yhtä aikaa (mikä on epätodennäköistä) 2x16A eli semmosen 6kW pikkupikalaturin tehot. Ja käytännössä paljon enemmän.

    Mut ei vaan edisty.
     
  5. XJR

    XJR 3rd gear

    3x200A on kyllä iso sulakekoko. Mitähän tarvetta sille on tähän asti ollut? Meillä 20 asuntoa / autopaikkaa ja 3x63A. Ero kuukausimaksuissa 63A vs 200A:n on vuositasolla useita tuhansia euroja. Teimme omaa lataussähkökartoitusta kolmisen vuotta sitten ja nyt syksyllä ja kyllä ne havaitut pullonkaulat on edelleen ihan samat keskuksen laajennuksen, sulakekoon, kaapeloinnin osalta. Sinällään hölmöä, että taloyhtiöiden pitää olla mukana tässä latausasiassa. Viimeisimmät uutiset tulevista akuista kyllä perinteistä huoltoasemalatausta...mutta kun tämä hallitus haluaa ottaa sitä reilua etukenoa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Piha-alueen puolentoista sataa lämpötolppapaikkaa plus tuo halli plus vuonna 1965 ollut aie rakentaa toinen samankokoinen halli viereen. Hakan rakennuttama lähiö on täynnä omia kummallisuuksiaan. Esimerkiksi tämän edistysmieliseen liikeeseen (E-osuuskunta) kuuluneen rakennusyhtiön taloille perustettiin oma isännöinti, huolto ja energiayhtiö, jota ei ole vieläkään pystytty täysin purkamaan, koska yhtiöllä on alueen maanvuokrasopimukset kaupungin kanssa. Viimeinenkin toiminta, pihaparkkiruutujen vuokraus on loppunut jo vuosia sitten. Kun yhtiön isännöinti sun muu loppui, kaikki kalusto traktoreineen "hävisi". Ne oli vaan alaskirjattava tappioina, koska niitä vaan ei enää ollut. Joskus äkkäsin, että yhtiöllä on rahaksi muutettavia Elisa Oyj:n osakkeita (toimiston peruja) liki viidenkymmenen liittymän verran. Ei muuten ollut. Ne oli myyty, mutta ei me löydetty sitä kirjanpitoa, missä ne rahat olisivat olleet.

    Mutta siis 3x200A on kattanut lämpötolpat, hallipaikat ja kuvitteelliset hallipaikat. Mä jotakin sähköistä ymmärrän, mutta se jakokaappien sekameteli hallissa ja pihalla, en pysty ihan täysin ymmärtämään, miten ne on toisistaan riippuvaisia. Viime vuonna kaivoivat salaojia hallin ympärille ja maan sisältä, noin 30cm syvyydestä löytyi maakaapeli, joka ei ollut kovin vanhan näköinen, joka lähti halliyhtiöstämme suuntaan, jossa ei oikein ole mitään ... Meni poikki kaivaessa. Kävin katsomassa kun ne katkojat korjasivat kaapelia. Ei niille kukaan ollut valittanut sähköpulaa. Kenties se oli vaan kaivettu sinne, muttei kytketty mihinkään.

    Vuosikymmen sitten erään tämän alueen taloyhtiön putkirempassa katkaistiin sähköt hetkeksi kokonaan - joku yliheitto piti tehdä tai pääkeskus vaihtaa. Samalla huomattiin, että viereinen parkkihalli, ei meidän, mutta samaa yhtiötä, pimeni. Hallin sähköt olivat "lainattu" taloyhtiöstä. 60 paikkainen autohalli oli ollut 120 asuntoisen asuinrakennuksen parasiitti! Siitä seurasi pikkuisen takautuvia sähkölaskuja. Kukaan ei tiedä, kuinka kauan tuo liitos oli ollut noin.

    Ei välttämättä olla maksettu tuosta liittymästä täyttä hintaakaan siis. Stadissa tämä alue.
     
  7. XJR

    XJR 3rd gear

    Asuntojen määrä kyllä jo selittää tuon sulakekoon. Meillä syksyisessä katselmuksessa oli paikalla uudehko asukas, joka sattuu tekemään työkseen juuri näitä sähköverkkojen suunnitteluita. Hän katsoi järjestelmistä, että ispompi sulakekoko vaatisi heti reilumman piuhan kaivamisen 150m päässä olevalta muuntajalta. Tämän tietysti tekee sähköyhtiö. Keskus vaatisi omat mittarinsa latauspaikoille. Fyysinen tila meinaa loppua, vaikka otettaisiin ainut tyhjä seinä käyttöön. Voi vaatia koko keskuksen uusimisen. Jos täysysähköautoille mitoitetaan niin piuhoja vedettävä myös jokaiselle autopaikalle, koska olemassa olevat eivät riitä.

    Yksi mielenkiintoinen ongelma on se, että kun yhtiössä on noin 1.5 autoa/talous niin kymmenkunta autoa yrittää aina löytää parkkipaikan kadulta. Niistä paikoista kilpailee myös samassa tilanteessa olevien viereisten taloyhtiöiden autot. Mistäs nämä saavat latausvirtaa? Linee aika iso ongelma koko maan mittapuussa kun utojen määrä on nykyään jotain ihan muuta kuin muutama vuosikymmen sitten.
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Nuo prkuleen taloyhtiöt voivat olla (ovat) hankalia. Ainakin sitten jos ja kun se päätös sähköistyksestä nuijitaan läpi kokouksissa. Tosin siinä kohtaa soisin käytettävän asiantuntija-apua;vaikkapa ihan oikeaa sähköasentajaa:D. Saattaapi realismi olla rättiä naamalle...

    Mulla oma talo ja aikanaan jo asennettu 3x 35A pääpaukut. Homma menisi kai siten, että talolta maakaapelilla syöttö talliin ja 3x 16A tallin taululta laturi(varaukselle).Tehopelit taitavat vaatia 32A sulakekoon.
    Käytännön tietoa ei vielä ole voisiko sähköyhtiö vaatia oman liittymän hommaamisen tulevalle tallirakennukselle? Carunalla taitaa kaikki olla mahdollista ...

    Eipä siellä tallissa mitään isoja voimavirtalaitteita huudateta joten kuormaakaan ei kerry ihan kauheasti.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo 3x200A on pelkastään autoja varten. Hallirakennuksessa kävi parikin "yrittäjää" kutsuttuna ideoimassa uusien sähköjen toteutusta. Kummallakin kiilui asennustuntilaskurin taustavalo silmissä. Yhtälailla olivat tekemässä uutta isoa keskusta, josta lähtisi 5xsuurimm2 kaapeli jokaiselle autopaikalle. Vanhanaikaista. Sähköpuolelta löytyy kouruja, joissa on vahvat kuparikiskot, 5 kpl, sisällä. Joku malli oli mulla hyppysissäkin. 3x160A oli kourun kyky. Siihen voi kytkeä pääsulakkeet suoraan ja autopaikoille voi kalustaa kunkin tarpeen mukaan a) ei mitään, b) 1-vaihepistorasia "imurointia" varten c) mitä vaan Teslan pikalaturiin asti (ja oma mittari). Sähköyhtiöllä on etäluvut, joten hajasijoitetut mittarit eivät ole mikään haaste ja jokainen tarvitsija maksaa omat lisävarusteensa itse. Kouru olisi 50€/m eli puoltoista tonnia koko hallin päästä päähän. Ja se mitä osakkaat haluaa sähköjä sinne, sen ne saa tilata (yhtiön kautta) omaan piikkiin.

    Mutku ei. "Kun ei täällä ole ainuttakaan latajaa". No onpas kumma, ettei ole. Ettei olisi mitään tekemistä sen kanssa, kun täällä ei ole ainoatakaan latauspaikkaa. Vi##u se keneltäkään toiselta pois ole, että joku voi ajaa sähköllä. Pikemminkin päinvastoin. Muutama petroolilla kulkeva siedetään paremmin kun enemmistö on jo tehnyt parannuksen.
     
  10. XJR

    XJR 3rd gear

    Suomessa on tieliikennekäytössä vuodenajasta riippuen 2.75-3m polttomoottoriautoa. Rekisterissä taitaa olla n. 3.3 autoa sisältäen monensorttista harraste/keräilya/kesäutosta täyteen raatoon. Viime vuonna myytiin uusia ja tuotiin käytettyjä autoja n. 140t. Jos tästä etiäpäin kaikki rekisteröitävät autot olisivät sähköisiä, vaatii se 20v, jotta käyttöautokanta on sähköistä. Todellisuudessa muutos on paljon hitaampi, ja Suomihan nyt on vain tälläinen kärpäsenkakka. Muualla kun ei ole autoveroa ja bensa on oikeasti halpaa niin muutos on paljon hitaampi.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No kuhan nyt ensimmäisetkin tulisi. Olisin ittekin ostanut semmoisen Seat Mii -sähköajokin kyläpyörittelyyn, mut ei ne enää ottaneet tilauksia vastaan. Vissiin niitä 15keur autoja on vieläkin toimittamatta.
     
  12. XJR

    XJR 3rd gear

  13. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Mää kun oon tottunu siihen että auto on aina valmiina kaikkeen. Sillä ajetaan työajot, kaupunkipyöritykset , lomareissut, kauppareissut ja sitten kun saadaan poikien kanssa hönössä hyvä idea lähtee jäämerelle uimaan niin sitten lähetään. Ilman suunnitelmia latauspisteistä tms. Ja kuitenkaan mun budjetti ei riitä ostaa semmosta sähköhärpäkettä millä nää kaikki vois tehdä. Köyhällehän kaikki on kallista mutta mennään tolla vanhalla bensa kulkineella kun sillä pääsee nää kaikki .
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No joo. Joinain päivinä kaipaisi jotakin uutta. Semmoinen ajatus tulee vaikkapa silloin kun ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen tulee oikea talvi ja just silloin vanha paksa alkaa oikutella, eikä edes mahdu talliin laitettavaksi. Juuri silloin uusi auto tuntuu hyvältä ajatukselta ja pari kertaa tuommoisessa tilanteessa on syntynytkin ostopäätös. Toisaalta noita on tarvinnut tähänkin asti useita, nytkin kolme, joten joku niistä voisi patterisähköllä jo kulkea.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    TM:n juttusarjan jatkoa:

    https://tekniikanmaailma.fi/tmn-tea...ssa-mutta-ouluun-paastiin-takaiskujen-kautta/

    https://tekniikanmaailma.fi/team-te...-menna-pieleen-mutta-kuinkas-sitten-kavikaan/

    Toi latausasemien toimimattomuus on todella huono asia. Taitaa sähkövirrat olla sen verran isoja että komponentit ei kestä (ihan mutua..). esim hitsauslaitteissahan jännitteet on pieniä vaikka virrat on isoja.


    Kauppalehdessä lataukseen liittyvä juttu:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...an-selva/cc121ea1-f59a-49c0-a780-77853d8f9c40

    Mielestäni vaihdettavat akkumodulit voisi olla hyvä juttu. Ne vaan pitäisi standardisoida että joka autossa olis samanlaiset.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Viimeiset 3 yhtiötä, joissa olen asunut, on autopaikkoja 1 per asunto, ja ne on hyvin riittänyt, joissain perheissä on 2 autoa, osassa ei yhtään, eli aina on ollut tyhjiä paikkoja vapaana.Tämä otanta viimeiseltä 30 vuodelta Turun lähiöissä.
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä on vielä melko kaukaista utopiaa että kaikki autot pelaisi sähköllä. Paljon on töitä ja vuosia edessä että päästään edes lähelle.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuota vaihdettavaa akkua kokeiltiin Renaulteissa ~10 vuotta sitten. Ei onnistunut. Nykyisissä autoissa akku on niin vahvasti integroitu rakenteisiin, ettei sitä mitenkään saada järkevästi vaihdettavaksi.
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei oikeastaan missään ole julkaistu realistista lukua, kuinka paljon tulevaisuudessa, ne kaikki sähköautot vaatisi energiaa, joka pitää jollain tuottaa. Ydinvoimalla, hiilellä tai millä lie.

    Suurempi ongelma tulee olemaan se, että jos polttoaineista luovutaan, niin käykö niin ettei huonotuloiset enää kykene liikkumaan. Siitä ei uskalleta puhua, koska ei kyetä ymmärtämään että niin voisi käydä. Luulenpa että sitä joutuu joskus vielä sähkömopoilemaan töihin.
     
    impala-63 tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!