Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ai perhana..o_O:p Enpä tuollaistakaan tullut vielä laskeneeksi.
    Koneen ohjaukseen kun tulee joka tapauksessa Terminator x max, niin pieni ahtaminenkin onnistuisi kivutta..:D

    Eli omapaino punnitaan vielä muutoskatsastuksessa.. Sehän saattaa vaatia velä paksumpaa peltiä pariin ruostekorjaukseen..:poff:
     
    Kylmit tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Punnitus on asiakkaan etu. Eihän ne 80-luvun 1650 kg Astrot, mitä porukat valmisteli 3+3 kuntoon, olisi mitenkään toteutuneet ilman... lyijyhaulit olisivat olleet veropetos, mutta paksuseinäisestä putkesta hitsailtu väliseinän ja penkin runko ei.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tässä ei kyllä ole Sipilällä eikä Marinilla mitään osaa eikä arpaa. Eikä varsinkaan Haavistolla.

    Teknisten sääntöjen antamisen valtuudet siirrettiin Traficomille jo ennen Sipilän aikaa. Tämä on trafin ukkojen tekosia. Jonkin verran näyttävät kuunnelleen asiassa myös harrastajien edusmiehiä, mikä on tietenkin aivan erinomainen asia.

    Yhtä kaikki, kiitokset sinne, minne ne kuuluvat. Tälläkään kertaa ne eivät kuulu punavihreille...:rolleyes:
     
    1purehell, Inlinee, janihei ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. petrus

    petrus Gearhead

    Voi jeesus mitä vehkeitä :) Meuhkataan, et jenkki on jees ja ahdetussa 440:ssä on pienempi litrateho kuin 1,2 C-kadetissa.

    Eikä tämä edes liity asiaan :D
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Vihreille ei kuulu, mutta punasille kyllä jos päätös on tehty ennen Sipilän aikakautta. Kommari Kyllönen oli liikenneministeri silloin. Kyllösen alulle panema oli myös työryhmä liikenteen kyttäys järjestelmän luomiseen....Berneri esitteli vaan työryhmän tuloksia.
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Päätös tehtiin siitä, että tekniset säännöt annetaan jatkossa Traficomista eikä liikenneministeriöstä. Oiskohan se ollu korva-Jorin hallituksen hanke, tai sitten ainakin suunnitelmana vielä vanhempaa perua. Sinällään hyvin epäpoliittinen koko hanke.

    Tämän määräyksen sisältöön eivät ole minkään väriset vaikuttaneet. Traficomin ukot ovat värittömiä.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On jotenkin vaikeasti käsitettävä asia, jotta viranhaltijat antaisivat vähääkään helpotuksia vs se, että saavat pinota poikkeuslupa-anomuksia pöytiensä kulmille ja toimia ylimpänä vallan käytön välineenä siihen, sopiiko vanhaan autoon vaihtaa uudenaikainen moottori. Tai joku muu muutos. Enempi se on nykyisinkin ollut katsastusasemasta kiinni, kuinka niitä pykäliä tulkitaan.

    Maaliskuussa kuitenkin on toisenlaista. Ja se ei välttämättä tule olemaan iänkaiken juuri noin, kuin uudet säännöt nyt on laitettu. Sääntöjä on välillä lievennelty ja sitten taas kiristelty. Yhtäkkiä joku toteaa, että kamala, miten pääsikin lipsahtamaan ja sitten tarjous on ohi.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Japsivehkeille tämä uusi säännöstö ei välttämättä ole helpotus, kun vaaditaan valmistajan todistus eroista ja niitähän ei saa esimerkiksi toyotalta.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    10)valmistajallapuiteasetuksessa määriteltyä valmistajaa sekä puiteasetuksessa määriteltyävalmistajan edustajaa;

    Kirjoittaisiko maahantuoja todistuksia?

    Kaikki "Toyota Corolla" nimellä markkinoidut henkilöautot ovat samaa mallisarjaa...
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei kirjoita toyota eikä toyota finland. Niiden virallinen linja on, että toyotan valmistamat autot ovat valmiiksi täydellisiä, niihin ei tarvitse tehdä muutoksia.

    Itse en uutta toyotaa tule koskaan ostamaan ja vanhoihinkaan ei tarvitse ostaa virallisia varaosia, kun ei niitä ole saatavilla. Mutta on todella vastenmielinen suhtautuminen harrastajia kohtaan koko organisaatiolla.

    Mutta vanhoissa onneksi kirjallisuus eli esitteet kelpaa näytöksi ja chevyllä on tarpeeksi matalatehoisia kaseja.
    Eli ostetaan alle 106kW eli ~140hv sbc-paketti...
     
    Gary Grand ja Pläkkäri tykkäävät tästä.
  11. josu

    josu Gearhead

    Kelpaako Japanin malli vertailumalliksi,
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös se ollut markkina-alueen mukaan eli pääsääntöisesti kai ei. Tosin noista vanhoista en tiedä, miten ne erotellaan, samojahan ne on paitsi rhd ja lhd tietysti.
     
  13. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    mikäs se noin matalatehoinen kasi on?
     
  14. T5

    T5 Gearhead

    Mulla on tallissa Chevyn 267. Vissiin joku 110hv siinä taitaa olla. Piti mennä tuohon ikuisuusprojektiin, mutta nyt uusien säädösten jälkeen se jäi ihan turhaksi.
     
    toyopet tykkää tästä.
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No din-tehoa. Taitaa aika moni kasarin perusmotti olla aika nuhainen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Esim. 84 Camaron 305 on 150 hp (sae net) joka on 99 kw (din). Tämmöinen on mulla Chevrolet Opalassa.
     
    Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Chevy Monzassa vuonna 1975 ollu Californian high altitude saastekoneena 350:nen 2-kurkkuisella kaasarilla, teho 125 Hp, 93 kW.
     
  18. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Yhtä kovia voimakoneita oli myös Fordilla. 302 2V pikkulohkossa oli "parhaimmillaan" 105hv SAE netto.. Eli uuden määräyksen tehopainosuhdekaavalla tuollaisen voisi laittaa vaikka juustohöylä Angliaan.. jos ei etuakselimassoista tarvitsisi välittää.

    Nuo akselimassat rajoittaa varmaankin jatkossa eniten tekniikan vaihtoja. Tai sitten se 572 pitää vain tehdä alumiinilohkoon :D
     
    Muokattu: 1.2.2021
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Siinä on jo varmaan vituttanu käyminen koneita itteäänkin..
     
    teippi-mikko, japetalk ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Niinpä... ;)
     

Kerro tästä muillekin!