Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kivihiilen osuus on olut viime vuosina 10-20% sähköstä. Riippuu siitä, tuodaanko Ruotsista vesivoimaa vai venäjältä ydin- tai kivihiili tai jopa turvevoimaa. Kovimmilla pakkasilla kivihiilivoiman käyttö kuitenkin lisääntyy koska sillä säädetään kapasiteettia tarvittaessa. Mainostavat päästöjen pienentyneen viime vuosina, tosin eivät mainitse lauhoista talvista mitään.

    Öljynjalostuksen tuotantolaitteisto on valtaosaltaan metallia, jonka kierrätys on helppoa.
    Se saattaa palvella jopa puoli vuosisataa, tosin kuin lasikuituiset tuulihärpäkkeet.
    Maamassat tulee toki puhdistaa käytön jälkeen jos on päässyt saasteita maaperään.

    Sähkön hintaa on ronkittu ja paljon viime vuosina ja ronkitaan jatkossakin. Siirtomaksut ovat osa liikevaihtoa josta maksetaan veroa, tuon verran pitäisi ymmärtää. Siirtomaksu keksittiin perusteeksi ja tekosyyksi jatkuville hinnankorotuksille, politiikkojen siunauksella.

    Bensa-autolla voi ajaa jopa ilman muutoksia lisäämällä etanolin osuutta. Kaasukäyttökin on mahdollinen, jos asema löytyy kotinurkilta. Milläs meinasit sitä agregaattia pyörittää, jäätyneessä purossa, tyynessä pakkasilmassa vai kuntopyörällä? Tarvitset käyttövoiman sähköntuotantoon.

    Akkukäyttöisen laitteen varauskapasiteetti ei koskaan lisäänny vaan alkaa laskea.
    Uutena hankittu akkukäyttöinen laite ei pidä samaa määrää virtaa enää kahden vuoden päästä. Mitä vähemmän käytät, sen huonompi lopputulos. Tietyn lataussyklimäärän jälkeen akku on joka tapauksessa kaputt, sano mitä sanot.

    Dieseliä on myös talvi- ja arkstisena laatuna ja siperiassakin ajavat vetureilla ja kuorma-autoilla dieselkäyttöisenä. Myös uusiutuva diesel soveltuu käytettäväksi talviolosuhteissa.
    Jos sähköauton akku on liian kylmä tai liian kuuma, virtaa ei oteta vastaan optimivauhdilla. Polttomoottorikäyttöisen auton tankkaa parissa minuutissa, oli kylmä tai kuuma.

    Lukemalla muutaman sähköautoseikkailun, ei ainakaan lähtisi reissuun pienten lasten kanssa pakkassäähän. Turhan paljon muuttujia vielä. Polttomoottoriautoista on sata vuotta käyttökokemusta, sähköauto on saman ikäinen (vanhempi) mutta tekniset ongelmat ovat edelleen haasteena.

    Polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa nuo ongelmat on selätetty melko tarkkaan. Polttomoottorikäyttöisellä autolla on käyty pohjoisnavallakin.
    Sähkökäyttöisellä tuota tuskin ihan hetkeen tullaan näkemään.

    Kyllä se herkkänahkaisuus sillä sähköautopuolella on vegaanien ja pyöräilijöiden tasoa. Vaikka liimaisi post-it lapun otsaan, ei ymmärretä sähköautojen vajavaisuutta.

    Range, latausverkoston puutteet, latausajat, hankitahinta, jälleenmyyntiarvo, latauksen hitaus, latauksen monimutkaisuus äppeineen kaikkineen, rajoitettu mallisto, lämpötilan vaikutus, vakuutusten hinta, laatu (varauksin), käytön suunnitelmallisuus ja hankaluus, käyttövoiman hinta tulevaisuudessa, mahdolliset veromuutokset.

    Jos tuo on paskaa niin varmaan perustelet vastauksesi jollain tasolla.
    Maailma ei pelastu sähköautoilla, siihen pitää tehdä paljon muutakin.
    Ilmaston kannalta käytännössä merkityksetöntä näpertelyä.

    Mainitaan nyt vielä kertaalleen, ettei itselläni ole edelleenkään mitään sähköautoja vastaan. Itsetutkiskelun jälkeen ymmärsin kyseessä olevan globaalin viherkommunismin vastustus jota sähköautoilu ideologisesti minulle edustaa.

    IS
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  4. north

    north Gearhead

    Ei mut tää on , kiitos:)

    Sähköauto on oikeasti ihan perseestä.



    Vierailija
    klo 14:45 | 5.7.2017
    Ei sillä oikeasti pääse kuin puolet luvatusta, eli satakunta km. Koko ajan saa olla paska jäykkänä että jääkö tielle. Samoin on tympiä ajettava kun koko ajan veto heikkenee. Tämä on siis todellinen kokemukseni, turha hehkuttaa niitä etelän maiden laboratoriotuloksia. Seuraavaksi ostan diesel-Phaetonin 23l/100 km ja nautin!
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Pistin vanhan linkin huvikseen kun oli hyvä jatkumo brake drum:in edelliseen. Jakaahan tämä sähköhype käyttäjät kahtia. Ilman omistajan omaa arvoa lisäävästä hyveellisemmästä elämäntavasta on vaikea nähdä että nykyiseen akkutekniikkaan perustuvaan tekniikkaan voisi sähköautoilu olla tulevaisuus luonnonvarat huomioiden.
    Sähköautoilussa toistaiseksi vaaditaan täysin erilainen ajattelu kun liikkuu pidempiä siirtymiä. Ennakointi latauksessa ja siihen käytetty aika yms.
    Jos jostain löytyy mineraali mikä on riittävän ehtymätön tulevaisuuden akkutekniikkaan niin hienoa olisi kun miljardi autoa ja enemmän pitää tarpeisiin olla. Kyllä se öljykin loppuu aikanaan.
     
  6. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Yksikään V8 Scania kuski EI halua eikä toivo sähkön voimanlähteenä yleistyvän:D
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl tää vaikuttaa sellaselta ateisti-jumalaan uskova- uskovaistenkeskustelulta kaikenkaikkiaan ja sinällään aika hedelmättömältä. Sama ehdottomuus on molemmilla puolilla. Toinen puoli sanoo että sähköauto on ihan ehdottomassti ylivertainen kaikkialla ja toinen puoli että on kelvoton kaikkialla. Molemmat sitte yrittää pehmitellä että "minullahan ei ole mitään sähköautoa/polttista vastaan MUTTA" vaikka todellisuudessa on paljon sitä vastaan kaikkea.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  8. HSV-88

    HSV-88 2nd gear

    Otsikkoon viitaten, tulen uskoon, kun pienimmänkin itäisen pohjois-suomen kylän asukkaiden henki on turvattu täyssähköisellä palo- ja pelastuslaitoksen kalustolla.

    Vihreää vittuilua osastolla sivulla 103 ,viestissä 2051, on Mika Anttosen lyhyt esitelmä liikenteen sähköistämisestä ja tulevista liikenteen energiaratkaisuista. Ihme kyllä, nämä asiat ovat meidänkin poliittisten päättäjien tiedossa.

    En tällä hetkellä, enkä tulevinakaan vuosina, henkilökohtaisesti hyväksy alle 6-sylinterisiä ja alle 3 litraisia bensiini käyttöisiä ajoneuvoja arki tai harraste käyttöön. (löytyy 3kpl)
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sinulla tuo pitkä litania on perusteltu monta kertaa. Olisi varmaan aika että itse perustelisit omat väitteesi.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Taitaa ehdottomuus olla enemmän bensalenkkareilla. Minulla on yksi sähköauto ja monta bensa-autoa. Kahdessa niistä V8 ja kaksi prätkää V2 bensamoottoreilla.

    Suurin osa jotka täällä on ehdottomia sähköä vastaan ei itse omista sähköautoa mutta mielipiteet on sitäkin vahvemmat. Itse sentäs omaan kokemusta molemmista ja molempia minulla tulee olemaan varmaan hautaan saakka.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä sähköauto kiinnostaa.
    Ihan ehdoton voimanlähde tuo sähkömoottori, lähes murheeton ja huoltovapaa tekniikka, ainut vaan että akustot nyt laahaa ikävästi jäljessä kehityksen suhteen ja jarruttaa koko skeneä.
    Itsellä akuutti persaukisuus estää hankintoja, ja toki mitään noita pikku suristimia ei ole mitään mielenkiintoa hankkia mihin ehkä varat riittäisi.
    120k € olisi uusi tesla, alle kympin vartti, pari sekkaa 0-100kmh, toimintasäde rapiat 600km, lisäsijoituksella 850km.
    Ketäpä tuo ei kiinnostaisi?
     
    isalmela, kerkko, 62chevy2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sähkömoottorit on hyviä, akut on korkeintaan keskinkertaisia ellei huonoja, latausinfra on perseestä. Kustannus edes kohtuulliseen sähköautokompromissiin on järjetön. 10v kuluttua tilanne voi olla aivan toinen. Mutta ilman sähköuskovaisia kehitys olisi hitaampi, eli ihan hyvä että niitäkin on.
     
    isalmela, JYR ja J.J. tykkäävät tästä.
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jep, jokainen joka on ajanut sähkö RC:llä tietää mihin sähkömoottorilla pystyy. Valitettavasti myös muistissa on kuinka RC:tä piti ladata 4 tuntia jotta pystyi ajamaan vartin. No, ehkä se siitä pikkuhiljaa.
     
    kerkko ja J.J. tykkäävät tästä.
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No itseasiassa akkujen, moottorien, nopeudendäätimien ja laturienkin kehitys on mennyt senverran eteenpäin, että RC auton akun lataus menee luokkaa puol tuntia, voi ladata noin vartissakin jos ei stressaa akun hieman nopeammasta vanhenemisesta. Ja auton tehoista riippuen ajoaikaa puol tuntia - monta tuntia. Ja tehoja saa tarvittaessa ihan mielenvikaisen paljon.

    Eli noihin peilaten sähkömoottori on todella hyvä voimanlähde, kunhan sitä sähköä saisi kyytiin samalla helppoudella kuin bensaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Halpa kai tuo on? Minkä muun nelipyöräisen saa samalla suorituskyvyllä tuohon hintaan?
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä kaivoin pari vuotta sitten mun +30 vuotta vanhan "The Frogin" varastosta ja tilailin siihen uusia osia. Vaihdoin kaikki kuluvat ja päivittelinkin vähän. Uusi moottori, nopeudensäädin ja akku vaihtui entisten tilalle. Uusi akku oli vanhaan verrattuna reippaasti pienempi ja kevyempi ja latausaika oli tosiaan entisen tunnin sijasta puolisen tuntia. Ja se ajoaika. :eek: Meinas jo kyllästyä siihen rälläämiseen, kun en arvannut että sillä yhdellä pienellä akulla pystyi ajamaan melkein tunnin sekalaista, verrattuna entiseen 15 minuuttiin.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  17. AnHie65

    AnHie65 2nd gear


    Halpa?

    Kovat on speksit, vaan harvassa on ne, jotka omasta lompsasta tuon hinnan kaivaa. Keksin melko monta muuta kohdetta ennen kuin tuollaisen määrän rahaa laitan autoon; toimii se sitten bensalla, sähköllä tai vaikka kryptoniitilla.

    AHi
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    120k€ saa niin hienoja autoja ettei tosikaan, muitakin kuin teslan. Teslan suorituskyky on todella kova, mutta onhan toi hintakin nyt ihan sairas jos miettii vaikka suomalaisten keskivertoauton hintaa.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jopa noita on Suomeenkin tilattu vaikka kuinka monta. Siis sitä Plaid+ versiota.

    120 - 140 000,- ei ole kuitenkaan niin ihmeellinen summa etteikö ostajia löydy. Vielä nopeampana tulevaa Roadsteriakin on tilattu hyvä määrä Suomeen vaikka sen hinta on vielä vähän korkeampi.


    Volle, avaatko faktoillasi kommenttiasi. Millä tavoin akut on keskinkertaisia tai huonoja? Mikä latausinfrassa on perseestä? Helppo heitellä kuulemiaan juttuja, mutta avaa toki asiaa vähän tarkemmin.

    Otetaan meillä viime vuonna eniten myyty sähköauto, vaikka tuo omani mikä menee juuri siihen tilastoon kun ostin sen keväällä, eli vuoden 2020 Long Range Teslan kolmonen. Mikä sen akussa on huonoa?
    Entä sen latausinfra? Ajan 95% ajostani Hangon ja Oulun välisellä alueella, varmaan kuten suurin osa Suomalaista myös tekee. Pari kertaa vuodessa Lappiin. Mikä latausinfrassa on minun kannaltani pahasti pielessä?
     
    Muokattu: 2.2.2021
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ok, no ei se sit oo kallis.
     
    simeoni ja Swinger tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!