Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mua ei kiinnosta;).
     
  2. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Range - polttomoottoriauto
    Tankkausverkosto ympäri suomen - polttomoottoriauto
    Tankkausaika - polttomoottoriauto
    Hankintahinta - polttomoottoriauto
    Jälleenmyyntiarvo - polttomoottoriauto
    Tankkauksen helppous - polttomoottoriauto
    Malliston laajuus - polttomoottoriauto
    Lämpötilan vaikutus tankkausaikaan - polttomoottoriauto
    Vakuutusten hinta - polttomoottoriauto
    Laatu - merkistä ja mallista riippuvainen
    Käytön helppous (suunnitelmallisuus) - polttomoottoriauto
    Käyttövoiman hinta tulevaisuudessa - polttomoottoriautossa mahdollisuus vaihtaa käyttövoima.
    Mahdolliset veromuutokset - aika näyttää, veromuutos näkyy kalliimman hinnassa enemmän.

    Kuten yllä huomaamme, polttomoottoriauto tulee toiseksi viimeiseksi lähes joka kohdassa ja sähköauto toiseksi lähes kaikissa kohdissa- Se on ihan niinkuin itse asian näkee!

    IS
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sä oot katiska niin syvällä ton sähköautoilun lumoissa, ettei mulla ole mitään tarvetta pohtia sitä sun kannalta. Pakkohan sen on sun ajossa toimia kun sä oot sellaseen päätynyt, hölmöhän sä muuten olisit jos ei toimi. Omaan käyttöön ei sovi, eikä monen muunkaan.

    Akut on paskoja, koska niillä on ihan naurettava range suhteessa latausaikaan. Polttoainetta mä saan v8 juotavaks muutamassa minuutissa 600km ajoon.

    Latauspaikkoja tien päällä siellä täällä muutama kappale ja yllättävän usein rikki. Ainakin sähkökuskien kommenttien mukaan. Kotilataus ja työpaikkalataus mahdollistais ajelun mulle tässä lähinurkissa kyllä, mutta ei kotona eikä töissä ole latausmahdollisuutta. Mä autoilen omia ajoja millon huvittaa ja mihin huvittaa. Ja joskus työajotkin muuttuu ns lennosta. Ei siinä suunnitella ajoja jonkun apin kanssa ja soviteta ruokataukoja ja lepotaukoja akun koon kannalta.
     
  4. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    ei kiinosta ei tääläkääo_O
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kaikkihan nyt tietää mikä kuvio on nykyisten akkujen kanssa. Isoja, painavia, kalliita, epäekologisia, sekä rajattu ja vajaa valmistuskapasiteetti kera hitaahkon latauksen.
    Jonkun läpimurron vaatii ensin akkutekniikassa niin vasta sitten sähkisten myynti räjähtää kasvuun.

    Latausinfra on nyt välttävällä tasolla autojen määrään nähden mutta tuosta kun sähkisten määrä kasvaa niin hankalaksi menee.

    Tulevaisuuden skenaario?
    Satoja autoja kyttäämässä prisman parkkiksella latauspaikkoja, rintamamiestalojen nallit palaa kun pistää perheen suristimet piuhaan, iltasella koko kortteli pimenee lähiössä kun kaikki tuulipukukansa pistää töpselit seinään samaan aikaan.

    Kyllä tuo autokannan sähköistys on vielä kaukaista utopiaa.
    Varmaan tällä hetkellä onkin sähköautoilijoiden kulta-aikaa, on ilmaista latausta tarjolla, sähkö on halpaa, ei mene mitään ihme maksuja ja veroja.
    Mutta kyllä se siitä kurjistuu, se on aivan selvää.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tessut jonottaa sähköä niinku suomalaiset ämpäreitä:



    Toi ei varmaan silti ole mikään ongelma, jonotusajan voi käyttää valintansa perusteluun internetissä.
     
    fenix, deeäxä, viikinki75 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Jonki sortin luokkaero näkyy tässä lauseessa.. Catiskan mielestä toi ei oo ihmeellinen summa, mun mielestä aika vitun iso summa, autoon! Ei varmaan joo jos tilillä 7-8 numeroinen saldo, ennen pilkkua.
    Mä otin 140 000 lainaa 2003 ku rakensin itelleni talon, ilmaselle tontille tänne maalle, keskelle ei mitään.
    Talopaketin puutavaran ja vesikaton sai sillä rahalla, ite hartioista ja mahaläskeistä revin loput. Ja maksoin sitä sitte himpun yli 10 vuotta.
    Ja senki sain kuitattua vaan sen takia niin nopeaa ku lopetin sivutoimisen viljelyhomman ja möin vähät pellot veks.
    Reissuhommia ratainfran parissa tehty 1998 alkaen. Ja pidän itteäni kuitenki keskivertoa reilusti parempituloisena mutta silti, vittu 140 000€ autoon, kohtuullistako!? Kyllä tuohon rahaan auton pitää olla tehty kullasta ja titaanista ja käydä saatana banaaninkuorilla ja paskalla niinku Michael J. Foxin Delorean !
    Talleissa yhteensä 20,5l edestä litratilavuutta 3 kulkupelissä, passaa mulle.
     
    viikinki75, Imusihti ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. Catiska onkin businessmies ja rikaspohatta, jolla on vara ostella tuommosia autoja. Mites 90% täälläkin palstalla olijoista? moniko voi laittaa tuommosen summan tuommoseen looraan?
    Onneksi sillä on niin paljon rahaa että voi ostaa ja vuokrata aina lapissa kaikki vehkeet mitä siellä lomaillessa tarvii (Kelkka, hiihto ja lasketteluvälineet), kun eihän noilla silitysraudoilla mitään voi hinata. Mää mietin monta kertaa että minkälaisia leidejä ne miehet on jotka näillä tupperware autoilla ajelee.... täällä ainakin nauretaan ja annetaan ymmärtää missä menee pitäjän raja.

    Mää ootan sitä päivää kun catiska ajaa tänne pihalle semmosen katiskan jonka perään voimme laittaa mun trailereita vaikka vuoronperään ja autoa päälle. Ja sitten mennään niin perkeleesti ja kyllähän meitä töpselimiehiä naurattaa vetää tuolla pitkin maakuntia kärryä ihan ilman mitään kuluja , aivan kuin rahaa tulisi tilille ropisemalla kuin plussapisteitä.....hahaa vittu mitä paskaa ja sitä tulee perseestä.

    Tänäänkin vein kaverin talliin 2 lohkoa, 2 vannetta, neljä rumpu/napa kombinaatiota. Ei tarvinnut ees peräkärryä kun pisti ahdetun bensapickupin käyntiin ja kävi vähän maakunta-ajelulla. Jaa että mitä söi? 15l? 20l? tai jotain. Mieluummin syövä auto kuin haaskaava tai kitisevä akka.

    Naapurustossa joku pikkujuppi vaihtoi sähkövekottimeen, 82vuotias eläkeläisukko kysyi että oot sitte samalla vaihtanut sukupuolista suuntautumista ja autoa. hahaaa ! Neitijuppi oli lähteny nykimään vähin äänin.

    ah
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ja suomessa ei kuulemma ole luokkaeroja... Miettikääpä kun meidän asioita hoitaa juuri tällä tavalla ajattelevat "ei se nyt niin iso summa ole" ihmiset. Ei ihme että kurjistaminen autoilun saralla jatkuu vaan.
     
    Zejk1 ja Swinger tykkäävät tästä.
  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    :odeek: --> :D
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tulisi vaan kova kylmä talvi, niin hyytyisivät sähkölelut. Mahtaako tuollainen ilman jokaöistä latausta toimia ollenkaan 30-50 asteen pakkasessa. Ilman töpseliä vaan liikkeelle ja akulla lämmittämään kulkupelistä jäät ikkunoista, :D.
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hevonen, ei polttomoottoriauto
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eikös se polttiskin tarvi sähköä akusta? Jotkut jopa lämmittää sitä mäntämoottoria verkkovirralla jotta se pakkasella pärähtää tulille..
     
  14. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Lillukanvarsia
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Muistitko laittaa autos roikkaan? Tulee kylmä yö.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyllä se ehdottomuus sunkin jutuistas näkyy jos 50+ sivua olet perustellut oman hankintasi ylivertaisuutta kuinka ei käyttikseksi enää tule polttista jne. Varmaan jotain olen missannutkin kun en ole jaksanu lukea kymmeniä sivuja tätä samaa.

    Esimerkiks tää:
    jos nytkin volvo 5.7 sano että akut on huonoja ja latausinfra perseestä, tuut selittämään että tämän toisen pitäisi perustella noilla tiedoilla miksi sinun tapauksessasi latausinfra olisi perseestä vaikka ihan selvästi on oletuksena että hän puhuu omasta tilanteestaan eikä sun tilanteesta. Minkä ihmeen takia ketään kiinnostaisi sun ajeluiden vaatima latausinfra vaikka ajelisit missä tai se että jos sinä tulet toimeen sen puuttellisuuden kanssa?

    Samaten nää akkujen nykyiset ongelmat, jos sinä tulet sen hitaan "tankkaus"ajan kanssa toimeen niin miten se on yleistettävissä kehenkään muuhun, kuitenkin toi on ihan selvästi potentiaalinen miinuskohta verrattuna polttisautoon.

    Tää volvo 5.7 sitä paitsi perusteli jo sinulle ennen kun edes kysyit:
    Eikö tämä nyt melkosen ehdotonta ole että näet vain oman tilanteesi mihin peilaat tätä sähköautohommaa ja pyydät muita perustelemaan miksi sinun ei kannattaisi ajaa sähköautolla? Jos volvo 5.7 prioriteetti sille autolle on se että "sähköä täytyy saada kyytiin samalla helppoudella kuin bensaa", hänelle ei selvästikkään sovi sähköauto tällä hetkellä, piittaamatta siitä että "ei se 20min nyt liian pitkä aika ole odottaa pikalaturissa" "roikan voi laittaa yöksi kiinni" jne. Ne on henkilökohtasia valintoja mihin toistaiseksi on vielä vapaus.

    Esim. 2:
    Tässä ihan tosissasi väität ettei 120-140 000 ole kova hinta autolle kun on sanottu että sähköautojen kalleus on yksi miinuspuoli asiassa. Toikin on kanssa niin täysin selvä miinus että jos polttiksia on jostian 15 000 eurosta eteenpäin, sähkiksiä ei saa yhtä halvalla. Eikö tääkin nyt mene aika lailla sen ehdotomuuden piikkiin että kun kyse on sähkiksestä se S-mersun hinta "ei nyt ole niin ihmeellinen summa". Fakta kuitenkin on se että ne autot mitä suomen teillä on on sitä karvalakki tojotaa, volkkaria ja vastaavia ja varmaan 90-95% autoilijoille ton hintaluokan auto on mahisten ja halujen ulkopuolella.

    Kannattaa niitä omia juttujakin tutkailla ja funtsia sitäkin mahista että ehkä niillä polttiksillakin on paikkansa liikenteessä. Sulla on kokemusta molemmista omassa tilanteessasi, mutta kenenkään muun tilanteessa ei...jollain voi olla perusteena jopa se että ei vaan kiinnosta sähköauto joten miksi sellaselta edes pitäisi vaatia kokemusta? Ei näitä asioita yleisestikkään tarvitse muille perustella kuin itselleen.
     
    Muokattu: 3.2.2021
    Zejk1, Inlinee, Poni -69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    En, mulla on Eberspächer POLTTOAINEKÄYTTÖINEN lisälämmitin, ohjelmoitava, kaukosäädöllä.:D:D:D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Range - polttomoottoriauto.
    Lepo ja ruokinta - polttomoottoriauto.
    Malliston laajuus, pelkkä avomalli - polttomoottoriauto
    Ruokintapaikat talvella -, kesällä +++

    IS
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Imusihti, ei tuo ole perustelua. Tuo on vain samanlaisten väittämien ilmaan heittämistä, ei perustelua.

    Range - polttomoottoriauto. Saman suorituskyvyn omaavan polttomoottoriauton range on itseasiassa lyhyempi. Jos taas tyydytään vertaamaan paljon mopompaan niin kyllä. Asialla on kyllä harvoin merkitystä ja harvalle. Jos latausväli on 4-6h, useimmat haluaa pysähtyä aikaisemmin edes kuselle. Jopa tankkaamaan kuskia.

    Tankkausverkosto ympäri suomen - Sähköauto. Latauspisteitä on käytännössä katsoen joka torpassa. 90% sähköautojen latauksista tehdään hidaslatauksena yöaikaan. Eli käytännössä kotona. Pentti peruskuski ei tarvitse pikalatausta kuin aivan poikkeustapauksissa, eli muutaman kerran vuodessa.

    Tankkausaika - polttomoottoriauto. Polttomoottoriauto on tuossa huomattavasti nopeampi.

    Tankkausmukavuus - sähköauto. Piuha kiinni. Voi kävellä suoraan sisälle lämpimään kuselle ja kahville. Kahvin jälkeen takaisin autoon, piuha irti ja matka jatkuu.

    Hankintahinta - Riippuu autoluokasta. Halvemmissa autoissa polttomoottoriauto, keskihintaisissa ja kalliimmissa autoissa sähköauto on halvempi tai paljon halvempi.

    Jälleenmyyntiarvo - sähköauto. Suomesta on huonosti tilastoja, mutta katso vaikka nettiautosta Teslan Model 3 hinnat. Maailmalta löytyy sitten tilastojakin.
    Saksasta löytyy täysin saman suuntaiset tilastot.

    Tankkauksen helppous - sähköauto. Suurin osa tankkausesta tapahtuu kotona nukkuessasi. Ei tarvitse mennä mihinkään huoltoasemalle pönöttämään mittarin viereen.

    Malliston laajuus - polttomoottoriauto

    Lämpötilan vaikutus tankkausaikaan - polttomoottoriauto

    Vakuutusten hinta - ei eroa. Tekniikan Maailman alkuperäinen uutinen oli näppäilyvirhe, julkaisivat oikaisun jossa todettiin ettei eroja ole.

    Laatu - merkistä ja mallista riippuvainen

    Käytön helppous (suunnitelmallisuus) - Normaalissa peruskäytössä sähköauto. Ei tarvitse suunnitella tankkauksia. Etähallintaominaisuudet ylivertaisia polttomoottoriautoon. Kylmänä ja lämpimänä toimii samalla tavalla. Oulun ja siitä alaspäin, riittää että naviin laittaa määränpään, auto hoitaa suunnittelun. Pitkällä matkalla Lapissa polttomoottoriauto on helpompi.

    Käyttövoiman hinta tulevaisuudessa - sähköauto. Sähköauton kulut on jo nyt selvästi halvemmat kuin polttomoottoriautossa. Ja tämä ero tulee vain kasvamaan.

    Mahdolliset veromuutokset - Polttomoottoriautojen verotus tulee kiristymään.

    Ajamisen mukavuus - Sähköauto. Hiljainen, tärinätön, helppo, nopeasti reagoiva, tehokas.

    Huoltojen kustannukset - Sähköauto. Huoltokohteita on olemattoman vähän.

    Saastelaitteiden korjattavuus - Sähköauto. Ei ole saastelaitteita.

    Kulut katsastuksessa - Sähköauto.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eikö volle osaa itse vastata vai oletteko te sama persoona?
     
    Volvo_5.7 ja kerkko tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!