Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Juu kyllä itselläkin on tarkoitus kasittaa jossain vaiheessa. Paikalla nyt 190hp v6 jotka ei sitäkään saanut kilpiin. Pitää vaan hommata pieni tehoinen käsi ja ruveta sitä rakentaa tai sitten lähteä numero viilauksiin. Ls moottori olis tietysti se mikä olis kustannus tehokkain kun niitä Saa jo n.2k€ äkkiä vanhanliiton pikku lohkoon uppoaa sama määrä euroja jos siitä sen 300hp ottaa. Mutta tehottomin Ls taitaa olla 4.8 255hp joka on yli 100hp yli sallitun joten ei onnistu mitenkään.
     
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Ampuuko letukan 289 yli tehojen jos sellasen tukkia pellin alle:rolleyes:
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Aikojen alussa, joskus 70-luvun lopulla, piti Dartin ääniä kanssa koittaa hiljennellä. Vaimentimina oli ns. pitkät Thrushit, kun juuri muuta ei ollut edes tarjolla (Suomessa oli silloin siis vain yksi "speed shop" ). Siihen aikaan katsastuksessa joutui aika herkällä korvalla äänimittaukseen. Sen vuoksi piti katsastus ennakoida hyvin. Kun Dartin 273ssa oli aika paljon nokkaa, niin noilla pöntöillä ja 2" putkilla se oli varsin äänekäs kun polki riittävästi ja toisio puolta Holleysta edes raolleen. Niinpä kävin hakemassa nuohousharjat rautakaupasta ja tungin ne takapäästä harjanvarrella putkiin niin syvälle kuin menivät, eli akselin ylitykseen asti, joten eivät näkyneet jos putkiin yritti kurkkia. Varmuudeksi vielä irrotin toisiopuolen "vivun" läppäakselilta ja sytytystä hieman myöhäisemmälle. Hyvä "viritys", kun katsurikin kehui ihmeen hiljaiseksi noilla pöntöillä.

    Koneen käytöksestä tuli aika erilainen. Ohut alavääntö muuttui selkeesti paremmaksi ja meno oli kyllä muuten tukkoisen oloista.

    Harjoissahan on kierre nuohousvartta varten ja moinen varsi löytyi itä-Helsinkiläisen paloaseman saunan varustuksesta. Päivystyvä palomies ystävällisesti etsi kyseisen kapineen lainalle poistoa varten. Toimenpiteen jälkeen hän sitten pyysi auton takana seisoen, ääninäytettä vapautumisen jälkeiseen tilanteen todentamiseen. Pyyntöönhän piti toki suostua ilomielin. Seuraukset voitte arvata, tais Brankkari mennä välittömästi suihkuun, kun molemmat poistuimme savuiselta pihalta nopeasti, toki ystävällisesti ja eri suuntiin.

    t. AM
     
    -Skeletor-, JYR ja Concarne tykkäävät tästä.
  4. Mats Appelgrening Apple -pöntöissä oli joskus alkuaikoina samaa vikaa. Jos pikkusen kone pamautti putkessa kun oli vasta säätövaiheessa, pöläytti villat pihalle. Mats kyllä lähetti sitten uudet pöntöt ns. parannetut mallit...

    Ennen kävin katukisa-autot katsastamassa valtion konttorilla pelkillä fenderwell sarjoilla. Ei mitään ongelmaa, suikkapäiset totteli hyvin päällikön ohjeita siitä että "motoparkkiin pitää päästä ja katsastus suoritetaan se muistaen..."

    Nytkin mulla on yksi auto joka leimattu pelkillä headerseilla. niin pehmeä ja miellyttävä ääni.
    Jopa naapurin 72v mummo kehui että mukava pörinät. kyllä vanhakansa tietää.
     
    always bb ja Concarne tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tiittasen Riston mainion pakoputkipajan myymät ja asentamat pöntöt olivat "Made in USA" leimoilla. Eikä vain leimoilla, vaan kummassakin peltityökaluilla kohokirjaimiksi tehtyinä ovaalien toinen pinta päästä päähän. Korpilahden tienoilla ylämäessä toinen pönttö avautui just ja nimenomaan tuota työkalulla painettua tekstiröpelöä pitkin. Ja tietty lattianpuolelta. Oli siinä kestämistä piäkaupunkiin asti lasketellessa. Tiittanen itse oli lähtenyt kesälaitumille, joten jouduin vaihdattamaan vaimentimen toisessa rööreihin erikoistuneessa korjaamossa.

    Takuuasia? Menin myöhemmin Tiittaselle kertomaan tappioistani. Risto kysyi "paljonko" ja antoi lompsastaan vaatimani summan. Asiakassuhde jatkuu.

    Mut kyllä joku seppä osaa semmoset putket koota, että 572:n liika voima lähtee. Tekee sitten vaikka vesijohtoputkesta ja levytavarasta.
     
  6. elektro

    elektro 2nd gear

    Effector oli 70-luvulla ainoa äänenvaimennin,mitä tarvikeliikkeistä löytyi.
    Kotimainen tuote,valmistaja Mekes Oy Parkano.
    Löytyi pyöreää ja lattanaa, usealle putkikoolle.
    Ei pahaa sanottavaa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toi on muuten totta :) Enpä ajatellut ihan loppuun asti.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Varmasti sinne saa jonkun tulpan nikkaroitua. Pakopuolen tukkimista vierastan siitä syystä kuin aiemmin kirjoitin, että ne äänet vaan antavat niin pirusti sitä fiilistä. Mukavasti jytisee tuo 572...
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Nyt siis ajelet sillä koneella laittomasti, mutta kun saat sen papereihin, kuristat sen oikean tehoiseksi?
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En aja kadulla laittomasti, kuten tuolla aiemmin jo sanoinkin.
     
  11. T5

    T5 Gearhead

    Juujuu.
    Eli oot tähän mennessä ajellut vaan suljetulla alueella. Tämä on mennyt ohi.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mutta jos olisit luopumassa kohtuudella 302:sta, niin saattaisin hyvinkin olla kiinnostunut.
     
  13. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Hyvä et keinotekoiset tilavuusrajoitukset lähtee ja jollain tapaa selkeytyy, mutta onhan tässä vielä tulkinnanvaraa edelleen. Ainakin ennenkuin käytännössä näkee kuin homma toimii.

    Toisessa mun jenkkifoortissa ei lue tehojen kohdalla mitään(rajaton:rolleyes:) ja toisessa 147kW/200hp(Windsoria, ei hajua miten siihen lukemaan päädytty, tuontiauto vaihtomoottorilla).
    Omapainot toisessa rekkarissa 1350kg ja toisessa 1390kg. Todelliset ajokuntopainot 14xxkg(punnittu). Kelpaako nuo rekkarissa olevat laskentaan vai pitääkö punnita vielä virallisesti? Omien laskelmien mukaan menis näillä alle 10kg/kW-kategoriaan, eli varaa tulkintani mukaan siis 5kg/kW tiputtaa tehopainoa. Entä akselipaino, 351W ei paina kuin 30kg enemmän verrattuna 289/302W, pitääkö alustaa muuttaa tulevilla säännöksillä mitä? Suurin alkuperäismotti ollut 315 SAE hv Fe 390cid, painoa sitten reilusti enemmän siinä. Muutokset alustassa tietääkseni pikkulohkoon verrattuna perä 8"->9", jouset ja etuvakaaja. Jarrut jopa samat pikkulohkon kanssa, rummut.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    se ei vaikuta mitä sulla on nyt pellin alla vaan se tehopainosuhde lasketaan vertailumallista eli tosta tehtaan tekemästä 390 pannusta ja sen painosta. Voi toki käyttää jotain muutakin jos jossain on parempi tehopaino. Alusta pitää vastata vähintään vertailumallia. Siis jarrut esim, käy jos kerran on ollu samat
     
  15. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Selailin vanhoja aikalaistestejä, Car Life 9/67: Ranchero 390cid Curb weight 3550lb. Kelpaisko tuo laskentaan ja mikä paperi todistaa alkup. painon riittävästi katsurille? Eikö sekin muuttunut näihin vanhempiin, mikä kelpaa tositteeksi? Mikäli ymmärsin laskukaavan oikein, niin mennään esimerkkinä tällä:

    teho: 315hp SEA Gross => x 0,7 = 220,5 hp DIN => / 1,36kW => 162,1kW
    Paino: 3550lb => 1610,2 kg

    = 9,93kg/kW

    Tarkalle menee 10kg/kW rajan alitus, vai menikö oikein?
     
  16. bbford

    bbford Gearhead

    Näyttäis tuo oikein olevan mun mielestä.
    Miten sitten on noiden painojen kanssa, noinko se menee, että aluksi katsotaan ns. paperilukuja, ja lopuksi sitten katsotaan konttorilla valmiin "tuotoksen" massat ja teholaput?

    Mistähän muuten noita eri autojen akselimassoja näkisi muualta kuin rekisteriotteesta?

    Moottoreiden painojakin löytyy netistä, osassa arvot heittää jonkun verran. Lähinnä sitä mietin että on vähän riskaabelia ostaa noilla tiedoilla joku kippo mihin sitten lusikoi pikkulohkon ja automaatin.

    Kai se kone vaan pitäisi punnita etukäteen..

    Olen aikani kuluksi laskenut noita mahdollisia Eurokippo+V8 yhdistelmiä, ja näyttää siltä että jos alun perin jotain autoa on saanut vaikka kuutoskoneella (painava/akselimassat) niin vois onnistua moinen swappi.
     
  17. bbford

    bbford Gearhead

    Toistaiseksi pidän romut itselläni.
     
    toyopet tykkää tästä.
  18. rodhot

    rodhot Gearhead

  19. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Juuri niin, tyyppitiedoista tai jostani luotettavasta lähteestä katsotaan vertailumallin (sen tehokkaimman) omamassa ja siitä lasketaan se vertailu tehosuhde sitten. Muutoskatsastuksessa sitten punnitaan se omamassa ja se määrää sen lopullisen maksimitehon.
     
    bbford tykkää tästä.
  20. xp

    xp Gearhead

    Vanhempiin jenkkeihin oma haasteensa etsiä suurimmat sallitut akselimassat. Suomessa aikoinaan määritetty tyyppikatsastuksessa laskennallisesti, eli omamassa punnittu ja siihen laskettu matkustajat lisäksi, ehkä hieman matkatavaraakin. Nuo sitten merkitty akselimassoiksi, ja yleensä vain suurempi akselimassa merkitty (eli etu tai taka). Eli tuollaisissa arvoissa ei sitten ole nousuvaraa yhtään. Tietenkin jos jostain löytää "max front / rear axle weight rating" tms lukuja niin niillä homma toimii.
    Valmistajan kilven arvot tietenkin pelaa, mutta olisiko vasta jotain 80-lukua että alkaa olla merkitty.
     

Kerro tästä muillekin!