Ysärijenkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Naketti, 18.2.2021.

  1. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Semmoinen kumma mielenvika iski, että mieli tekisi investoida joku 90-luvun jenkki seuraavaksi autoksi. Samaan rahaan sais varmaan jonkun "järkevämmänkin" ruumiinsiirtimen, mutta kun tulee aina höyrähdettyä. :poff: Hintataso taitaa onneksi olla melko edullinen, kun eivät liene järin haluttuja. Eniten sykäyttää esim chevy capricet, lincolnit, ja ylipäätään kaikki tuon ajan amerikan ns. peruskärryt.
    Muutaman tonnin hintaluokassa löytyi kuitenkin pari cadillaciakin, niistä aloin miettimään, että onko täällä kenelläkään tietoutta, onko tuon ajan käkkylöiden yleinen varaosien saatavuus ja hintataso suunnilleen samoilla nurkilla, kun esim chevy, ford, jne?
    Tuon ikäistä autoa tarvii jo vähän käydä läpi ja hiplailla, että uskaltaa talvet ajella turvallisin mielin, ja olis nastaa että osia sais hyvin rockauto jne puljuista kohtuurahalla.
    Miks aina pitää höyrähtää tyhmiin autoihin? :oops:
     
    impala67, north, viikinki75 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    En ole noissa asiantuntija, mutta käkkylöistä 90-luvulla Cadillac fleetwood Chevyn LT1-motilla luulis olevan kunnossapidon puolesta helpoimpia ratkaisuja. Ainakin kehuttu semmosta on. Bonuksena kunnolla iso takaveto ja tehoakin kohtuullisesti ikäisekseen. Ei just myynnissä kylläkään näytä löytyvän niitä.
     
    viikinki75, isalmela, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Cadillac on aina Cadillac. :pinup:
    Mulla ollut -80, -90 ja 2000-luvun Cadillaceja. Mukavia ajaa, mutta sähkövikoja saattaa esiintyä, kun varusteita on paljon. Mulla ei kyllä ainakaan mitään ajamista estävää.
     
    Naketti tykkää tästä.
  4. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Sekin on totta. Ei tämä kuume ainakaan paranemaan päin ole, päinvastoin. Noh, tähän vaivaan lienee vaan yksi lääke :poff:
    Pitää nyt vielä ainakin kuun alulle odotella ratkaisuliikkeitä, että saa tilistä vähän lisää nipistettyä rahelia. :oops:
     
  5. Ford67

    Ford67 3rd gear

    isalmela ja Naketti tykkäävät tästä.
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    90-luvulla syntyi Cadillaceissa käytetty 4,6l Northstar V8 joka on kovasti niittänyt mainetta siitä, että ajan mittaan sylinterinkansien pultit nousee lohkosta tuhoten samalla kannessa olevat pulttien kierteet ja ikään kuin sivuseurauksena kansipahvi palaa. Se, että kuinka yleinen vika toi todellisuudessa on ja millä aikavälillä se tulee jos on tullakseen on jonkun paremmin asiasta tietävän kerrottava.
     
    Naketti tykkää tästä.
  7. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Kiitti vinkeistä! GM:t lähinnä viehättää, mutta yritän olla olematta kovin merkkiuskollinen. :odsmile:
    Tuo Northstarin ominaisuus olikin mulle uus juttu, kun en ole oikein käikäleiden kanssa ollut tekemisissä sen kunmemmin. Tuntuu olevan kohtuu yleinen vika, kun guugel siihen heti tarjosi tommosta http://www.northstarperformance.com/sgstuds.php ja monen muunkinlaista korjaussarjaa, kun rupesin hommaa selvittämään :D ei tuokaan vika nyt maailmanloppu ole, ja ei vara kello kaulassa aikaista lintua kaada, jos vaikka enstöikseen asentelis tommosen sarjan, jos nyt sattus niin käymään että moiseen kulkineeseen hairahtuisin :rolleyes:
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tuhoten kannessa olevat kierteet:confused:
     
  9. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kuten huomaat, en täysin asiaa ymmärtänyt :D Mutta joka tapauksessa alumiiniset moottorin osat laajenevat aavistuksen eri tahtiin kuin kannen pultit ja lohkon puolelta menee kierteet tai on vaan yksinkertaisesti liian pieneksi mitoitetut pultit eikä sen takia kierteet kestä. Tai mikä lie nyt sitten on se perimmäinen suunnittelun kukkanen kyseisessä moottorissa. Mutta toisaalta jos on tyytyväinen auton hintaluokkaan eikä siinä ole kansivikaa havaittavissa niin mitä sitten? Tuon aikakauden Cadillaceissa näkyy olevan muutenkin aika kattava moottorivalikoima, joten ei nyt ehkä päällimmäinen huoli ole tuo Northstar.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. north

    north Gearhead

    Jokaisessa mootorissa on omat ropleemansa mut toi Northstar mootorin huolet on MINUN mielestäni hiukan liioteltu.
    Moottori nousee yläkautta pois.
    [​IMG]
    Ja studit.
    [​IMG]
    Mulle voi tarjota epäkuntoisia Northstar tekniikalla olevia Cadillackejä.
     
    juko7 ja Naketti tykkäävät tästä.
  11. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla on pari ysäriä ihan käyttiksenä,toisessa LT-1 ja toisessa Nortti,kummassakaan ei ole ollut vielä mitään suurempaa ongelmaa,alkaa jo kuitenkin olla ikää ja kilometrejä sen verran että saa välillä harrastaa,mutta sitähän tää on.Ei noita kannata korjata etukäteen,tekee sitten kun hajoaa.Noita nortteja on kuitenkin liikkeellä avaamatta suurilla kilsoilla ja sitten toisiin on tehty kannet alta satkun,jos ei ole päässyt kuumana käymään niin kestänee aika pitkälle.
     
    Naketti tykkää tästä.
  12. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Niin ja kyllähän ne sit särkyy jos ne ei kestä :D
    Taitaa kaikissa vehkeissä olla omat riesansa, ei oo täydellistä autoa tullu vielä vastaan, jossa ei joku olis hölmösti tai muuten vaan hassusti. Auton ostaminen on aina tunnepohjainen päätös :)
     
  13. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Meillä kaksi norttikoneista tallissa, molempiin tehty kansiremppa. -97 Devillen remppa noin 95000 km kohdalla ja -99 Sevillen remppa noin 200 000 km kohdalla.
     
    Naketti tykkää tästä.
  14. north

    north Gearhead

    No meijän pesueessa on kolme eldoo ja yks seville johonka oon tehny ton kansi jumpan jonka aiheutui rikkinäisestä vesipumpusta vuosi ja kiehahti.
    Seville on ollu jo noin 17v.
    Eldot 12-2 vuotta ollu meillä.
     
    Naketti tykkää tästä.
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    autokuumeeseen saa nykyään virtuaalimaailmasta lohtua, mutta se saattaa pahentaa kuumeen konkrettiseksi toiminnaksi...
    itselle kävi just noin, ja testailin useampia ysärilaitteita käyttöautomielessä(lähinnä siitä syystä että ne olivat sopivan hintaisia).

    niissäkin pätee se, että jos osuu hyvä kohdalle - se pitää hankkia. harmitti erityisesti hienon 98 oldsin koeajo, jonka aikana äimistelin auton edistyksellisen ajotietoneen oninaisuuksia (öljyn viskositeetistä alkaen yms)- niin paljon että omistajagubbe totesi ettei hän kyllä näin hienoa autoa niin halvalla myykään kun oli unohtanut puolet sen hienouksista!
    sittemmin tuli ajettua talvet park avenuella, jonka 3.8 v6 on myös hyvä pata- kunhan nokka asennontunnistimen magneettianturin saa pysymään paikallaan- ja f-bodylläkin pärjää talvella kun on vain uudet nastat alla!

    etuvetoisissa kutostekniikoissa on se hyvä puoli, että ne ovat aina kaseja hieman taloudellisenpia. kaikille eivät tarpeeksi. mutta esim parkavenueen saa 3.8:n myös mekaanisesti ahdettuna- jolloin se on aika nopsa... ja f-body v6:lla meni jo reilustikin alta kympin maantiellä.
     
    Naketti tykkää tästä.
  16. hla

    hla Gearhead

    Naketti tykkää tästä.
  17. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Näinkin voi käydä :D:poff:

    Tuota buickia olen kuolaillut myös, mutta en varmaan tohtisi suolateillä pilata, vaikka autohan se sekin vaan on :odoops: Toivottavasti päätyy hyvään kotiin!
    Edit.osaan lainata viestejä ja kaikkee.
     
    juko7 ja impala67 tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    harvassa on kyllä noin hienot parkavenuet; suurin osa päätynyt käyttöautoiksi... toivottavasti jokunen pääsee museorekkariinkin.
     
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sulan autok(a)upat vaan herättää jo valmiiks tietynlaisia fiboja.. :poff:

    Ei sen puoleen yhen V70:n itekki sinne hävitin, 2.5tdi+aut. yhistelmään ei saannu vetariin erikseen sisä/ulkopäitä, vaan se oli koko paska kerrallaan, oliko aikoinaan reilusti yli 500€ zipale. Siin kohin ku toinen hirtti kerran ajossa kiinni ( ristikot ihan loppu), ni paksuinta vaseliinia paskat täyteen ja kovilla pakkasilla vaihtoon :poff: :poff:

    Rikos on vanhentunu jo, eikä sieltäkään ihan priimaa tilalle saanu :poff:
     
  20. tapsah

    tapsah 2nd gear

Kerro tästä muillekin!