Miinus kaapelin koko.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Fuselage, 11.3.2021.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kävin vaihdattaa Magnumiin uuden akun ja pisti silmään miinus kaapelin koko. Lyijykynän paksunen kaapeli menee miinus navalta runkoon. Akkuliikkeen tyyppi kanssa ihmetteli, että aika ohut.
    Varmaan kannattaa vaihtaa isompaan? Mutta mikä ois hyvä koko. 35mm2 50mm2? 75mm2 taitaa olla jo liioittelua? Pituutta kaapelilla ei ole kuin 20-30cm.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaa kaliberia kun + naru.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaapelin mitoitus, johdon paksuus, 6-24V järjestelmät

    Kaapelin paksuuden voit laskea kätevästi alla olevalla kaavalla. Virran ampeereina (A) saat jakamalla laitteen vaatiman tehon (W) järjestelmän jännitteellä (U/V). Sulakkeeksi kannattaa valita vähintään kulutusta (A) seuraava suurempi saatavilla oleva koko.

    (Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2

    Jännitehäviöiden minimoimiseksi kannattaa käyttää seuraavaa suurempaa saatavilla olevaa kaapelikokoa, vältä myös turhia liitoksia ja tee liitokset muutenkin huolella. Virtakaapelin (+) ja maakaapelin (-) paksuus lasketaan samalla tavalla.

    Esim.
    (10A X 2,5m) / 16 = 1,56 mm2
    Valitse seuraava suurempi kaapelikoko 2,5 mm2
     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jännitehäviö johdossa on suoraan suhteessa johdon pituuteen, joten lyhyellä johdonpätkällä ei ole niinkään väliä. Joku kustannusoptimoija sen on tehtaalla laskenut että tuokin riittää, joten eipä siitä varmaan kauheasti ole hyötyä paksumpaan vaihtaa. Mut mitä paksumpi, sitä parempi, jos tuplaa neliöt, niin puolet pienempi jännitehäviö. Nelinkertaisella poikkipinta-alalla neljäsosahäviö jne.
     
    Bukero ja Fuselage tykkäävät tästä.
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossa on oikein laskuri. https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/

    Jos startti on teholtaan vaikkapa 2kw, niin se ottaa 12v jännitteellä 166A kuorman. 6.1 mm2 tulee laskurin mukaan, eli 10 mm2 kaapeli riittää vallan mainiosti.

    Käytin johdon pituutena 0,5 metriä, eli aika reilusti yläkanttiin.
     
    fennia ja Fuselage tykkäävät tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sillehän toi vaikuttaa, että toi pikkukaapeli riittäs. Mutta silti vaihdan sen isompaan, kun kustannus on vain työ ja aika (kaapeli yms löytyy miljoonalaatikosta). Tunne vs Järki :D
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pykälää isompaa kun käyttää kuin minimi vaatimus niin saadaan jänniteenalenemat ok, maadoituksetkin pelaa paremmin vaikka vähän hapettuis....

    Ainut vaan että painoa saa kilon pari pienemmäksi jos tekee ohuemmilla... mutta onko järkee... 1-2kg koko auton sähköjohdoissa.... aika sama?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sähkökoulussa opetettiin jotakin semmoista että järjenkäytön ja kuparin määrän summa on vakio. Asialla on autoteollisuudessa merkitystä niin paljon että viivan allekin jää jotakin.

    Jos topikin kaapeli on 6mm2 ja pituus 20cm, niin sen jännitehäviö esimerkin 166A starttivirralla on 0,1 voltin alapuolella. Starttivirrat on usein isompia. Teho saadaan paljon alemmalla jännitteellä kuin 12 volttia, koska akku itsessään pudottaa jännitettä kuormitettaessa "volttitolkulla". Jos noin lyhyen kaapelin kanssa liioittelee poikkipinnan kanssa, voi tulla vastaan murtuma. Paksu kaapeli murtuu kuoritun osuuden päästä poikki, koska taipuu siitä kohdin eniten. Siis jos se kaapeli on akun ja moottorin välissä ja joutuu toistuville taivutuksille.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos noin lyhyt niin eriasia....
    Minulla on peräkontissa akku ja sieltä on 70mm2 kaapeli laturille/startille. Peräpaksissa on myös polttoainepumppujen releet ja ja sulakkeet. Etuvalojen releet ja sulakkeet on taas edessä. Autossa pisimmäs johto vedot on luokkaa 4-6m riippuen miten se menee. Autovalmistajat vetävät noita johtoa jollain 0,5mm2 ja 0,7mm2. Itse kun tinailee en kyllä laita 1.5mm ohuempaa mihinkään. Eculla tais olla 1mm2 johtoja johonkin. Boschin 044 tuplapumpuille vedetty 4mm2 ja haaroitettu 2.5mm2 johdolla pumpulta toiselle. Sulake tais olla 30A tms noin 3m pituinen veto kun pitänyt piilottaa verhoilun taakse johdot.

    Eculla on jännite mittaus siellä näyttää kylmänä 13.8V, akulla taas jännite on oikeasti 14.1V. Jossain tulee siis tuon verran heittoa. Ecu rekisteröi starttauksessa jotain 10.2V jännitettä, akulla taas välähtää hetkellisesti 10.xxV jostain noita häviöitä tulee siis arvot ei ole samat.

    Vois kuvitella, että laturilla, akulla ja eculla ois samat jänniteet mutta kun mitailee jännite eroaa 0,3-0,5V. Ecu kun herkaa jos tulee käynnistyksessä alle 10V jännitettä. Mutta ei voi mitään kun startti imaisee sen 2,2kW + muut sähkölaitteet. Ja akkuna on vielä

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akku-2000028225

    80AH/800A ei pitäis kyykätä....

    https://gyazo.com/8f928ddc498542d0cf99f456fdf16172
    https://gyazo.com/61916618a8b3bcad6d49e757c976c5e0
    https://gyazo.com/d2c19e61dc34e0d510bdee823e8f1482
    https://gyazo.com/923a0d2c4142baad3da26c3a44e96338

    Onko nyt sitten väärin tehty?
     
    Muokattu: 12.3.2021
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Rakentamisessa noudatetaan kuin varmaan autoissakin, johdon paksuutta määritellään kuormittavan amppeeri määrän mukaan.

    10a 1,5
    16a 2,5
    25a 6
    35a 10 jne

    johdon on kuitenkin kestettävä ylikuormitus ennen kuin sulake palaa.

    Näissä sähköauto latauksissa tulee myös mukaan -aika- joka ladattaessa on pidempi kuin monessa kotikäyttöön tarkoitetuissa johdoissa on rajoitteena.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Peräkonttiakuille paksumpaa. Jännitehäviöistähän siinä on kyse. Mulla on tenu-Dartissa uudet paksut kaapelit slanttiin. Molemmat semmosia kaupan valmiita piuhoja. Oikein tukevia. Toinen moottoriin, toinen startin napaan. Muu auto saa virtansa suoraan akun navasta. Ecu näkee siis akun navan tilanteen liki sellaisenaan, mitä nyt maakaapelissa voi olla pikkuisen kotiin päin olevaa jännitettä. Näyttää olevan 9,9-10 volttia startatessa. Akku on kyllä pikkuriikkinen, mutta riittävä.

    Talosähköjen yksinkertaisin kaava oli tuossa edellä, muttei sitä tarvitse soveltaa autossa. Monet kohteet vievät paljon vähemmän virtaa kuin 10A, joten 1,5mm piuhat ovat vain kulu ja painolisä.

    Toisekseen 1,5mm2 piuhaan saa rakennuksessakin 16A ihan laillisesti, kunhan on johdonsuoja, eikä tulppasulake ja kun johdot on palamattomassa materiaalissa.
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jännite häviötä laskiessa taitaa mennä aika teoreettiseksi.
    Siihen voisi vaikuttaa esim kuparin puhtaus.
    Talo sähköissa ei taida normaalisti johdon suojaa ilmetä.
    Veikkaisin kyseessä olevan ennemminkin 3 vaihe tekniikka joka on jotain aivan muuta.

     
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyllä ne kaikki "vipusulakkeet" on oikealta nimeltään johdonsuoja-automaatteja, ei varsinaisesti enää sulakkeita. Ja sehän niiden tehtävä on, suojata johtoa mikäli johdon päähän tai johonkin matkalle saadaan aikaiseksi ylikuormaa, oikosuluin tai ylikuormituksen muodossa. Vikavirtakytkin taas suojelee käyttäjää, ja ketään ei suoranaisesti kiinnosta mitä johdon päässä olevalle laitteelle kuuluu tai tapahtuu, niin sille ei omaa suojausta ole.
    Ei nyt liity topikkiin mitenkään, ja meni muutenkin jo jeesusteluksi, mutta kirjoitin silti :D
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Talosähköpiolella mitoitus tehdään oikosulkuvirralla, joko mitattu tai laskettu. Tämä on oikea tapa varoikkeen mitoitukseen. Tästä syystä metrin veto 1.5mm2 kaapelia voi olla 16A varoike ja tarpeeksi pitkä veto 2.5mm2 kaapelia niin varoikekoko jää 10A. Ei ole olemassa mitään nyrkkisääntöjä 1.5 = 10 ja 2.5 = 16. Nämä on vääriä sotaaikasia uskomuksia.
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear


    Itse muistelisin että 1.5 johto kylläkin kestää 16a mutta ei sen ylikuormitusta varsinkin jos johdon suojana on c luonteinen sulake eli hidas.
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eikä sitä alkuperäistä tarvitse poistaa, laittaa vaan toisen rinnalle
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Muistelut sikseen. Nykysäädöksillä määräävä tekijä on oikosulkuvirta.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitenkäs tämä oikosulkuvirta eroaa vikavirta aatteesta?
     
  19. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Vikavirta kertoo virtamäärän joka "hukkuu" matkalle, eli lähtee vaihejohtimesta eikä palaa nollajohtimeen. Oikosulku virta taas on mitattu tai laskettu arvo mitä kyseisessä pisteessä on oikosulku tilanteessa. Vikavirtaa siis katsellaan keskuksen päästä vertaillen mitä sieltä lähtee ja sinne palaa, oikosulkuvirta taas lasketaan/mitataan esimerkiksi pistorasiasta paljonko se siinä pisteessä on. Liian pieni oikosulkuvirta laukaisee sulakkeen liian hitaasti tai pahimmassa tapauksessa ei ollenkaan, siksi sulakekoko määritellään oikosulkuvirran mukaan.
     
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hyvä...tälleen mä vähän ajattelinkin.
    Nyt kun on tallinkin sähköt reilassaan niin jäljelle jää vain tää pirun katku josta saa vaan päänsä kipeäks...Hhmmmm
     

Kerro tästä muillekin!