Isoisäni REO henkilöauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jukka84, 5.12.2005.

  1. jukka84

    jukka84 1st gear

    Elikkä olen tässä jo jonkin aikaa yrittänyt etsiä jotain tietoa suomeen tuoduista Reo autoista. Ainakaan vielä en ole löytänyt merkkejä suomessa Reo:ista, muutakuin kuorma-autoina. Tänään sitten varmistin isältäni että pitää paikkansa että isoisälläni on -50 luvun aivan alussa ollut Reo henkilöauto, vuosimalli olisi jotain -33...-36. Auto on ollut muutamia vuosia käytössä Keski-pohjanmaalla, ja vaihdettu ehkä -55 vuonna -40 luvun Chevrolettiin. Varmoja tietoja vuosiluvuista ei ole, koska isänikään ei tuolloin ole vielä edes syntynyt. Olisin kiinnostunut jos jollain olisi tietoa Reo:ista yleensä suomessa tai jopa juuri tästä kyseisesta autosta, joka on mahdollisesti liikkunut myöhemminkin pohjanmaalla.
     
  2. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Koitappa kysäistä Vaasan Veteraaniautoseuralta. Mulla on jonkinlainen muistikuva että siinä porukassa on joku erikoistunut juuri Reo autoihin ja tällainen auto olisi jopa vaasan automuseossa, varastokadulla. Tietoa varmasti löytyy asiasta!
    :wink:
     
  3. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Vaasan Auto ja Mootorimuseo ja hämärä muistikuva,että siellä olis REO h.auto selviää kun soitat
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kyllä Reoja sentään on Suomessakin jonkun verran ollut ja on edelleenkin.

    Jussi Juurikkalan kirjassa Nuo mainiot ajoneuvot (ilmestynyt 1976) on esittelyssä 1928 Reo Wolverine Brougham. Siinä kerrotaan mm. että 1934 oli rekisterissä 55 Reo Wolverinea, Wolverine oli halpamalli jota valmistettiin vain 1928-30.

    31.12.1999 oli rekisterissä 14 Reoa, uusin vuodelta 1956 joka on ilmeisesti kuorma-auto tai sitten paloauto.

    Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin jäsen- ja kalustoluetteloon 2003 ovat jäsenet ilmoittaneet peräti 11 Reo-henkilöautoa, joista 8 museoajoneuvoja. Vuosimallit vaasalaista 1909-mallista lukuunottamatta 1927-29. Vuosimalli 1936 jäi Reon viimeiseksi henkilöautoissa, kuorma-autoja valmistettiin ilmeisesti 1967 asti.

    Ehkä viime vuosina eniten esillä ollut Reo on kuitenkin Hämeen Mobilistien kerhoauto, entisöity 1934 Reo-linja-auto.
     
  6. jukka84

    jukka84 1st gear

    Kiitos tiedoista Pande. Tuo wolverine on todennäköisesti isoisäni omistama malli, on vaan ollut yllättävän vanha malli jo viiskymmenluvulla, koska on ollut puhtaasti käyttöautona. Auto oli muuten isoisäni omistuksessa ollessaan Perhossa, ja sieltä vaihdosa kulkeentunut mahdollisesti kokkolan suuntaan. Olisin kiinnostunut näkemään tai kuulemaan näistä viimeisistä, tai wolverine malleista jotakin tarinaa tai kuvia. Niin ja jos joku muistaa pohjanmaan suunnalla nähneensä reoja, niin jos vaikka rek. numeroita olisi tiedossa, voisin yrittää ottaa selvää isoisäni rek. numeron niin voisi yrittää vaikka jäljittää... voi vaan olla että on aika epätodennäköistä että kyseistä autoa enää mistään löytyy... :(
     
  7. -TH-

    -TH- Gearhead

    kahlaa vanhoja mobilisti-lehtiä läpi, niissä on reoistakin juttua, jotenkin muistelisin että jossain numerosa oli kuvakin jossa selvitystä sijaintipaikasta ym. liekkö ollut kilpikin paikolaan..
     
  8. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    No, viisikymmentäluvulla autojen saatavuus oli vielä varsin huonoa, joten kanttiautojakin vielä ihmiset elvyttivät ajoon, jos niitä jostain saivat.

    Tuossa aikaisemmin vinkattiin Vaasan Automuseon ja Vaasan Veteraaniautoseuran suuntaan. Näkyy seuralla olevan Vaasan läänin ajoneuvojen kantakortit vuosilta 1926 - 1977 arkistossaan. Sieltähän tieto isoisäsi autostakin löytyisi. Voi olla vaikeasti löydettävissä, jos ihan kortteja selailemalla pitää yrittää etsiä.

    Näinhän se kyllä on, että hyvin todennäköisesti 50-luvulla käyttöautona ollutta 20-30-luvun autoa ei enää ole olemassa. Mutta ainahan kannattaa koettaa kaivella. Minun mielestäni kaikenlaiset historiat ja tarinat ovat ainakin yhtä mielenkiintoisia kuin itse autot.
     
  9. jukka84

    jukka84 1st gear

    Minun tapauksessani tieto siitä missäpäin auto on liikkunut ja mihin se mahdollisesti on jäänyt on jopa tärkeämpääm kuin tieto siitä missä se nyt on , toki olisi mahtavaa jos auto löytyisi jostain, tai edes mihin se on esim . maatunut tai kellä viimeksi on ollut. Pitää yrittää kaivaa tädiltäni jolla on kaikki isoisäni valokuvat, jotakin lisätietoa tai kuvia, ja toki jos vaasaan päin tulee asiaa niin vaasan auto- ja moottori museostakin varmasti jotakin voisi löytyä.
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Totta! Sen ajan hengessä paljon "vanhempi" kuin nykyään 20V. autot.
    Oma isoisäni sai/hankki ensimmäisen oman autonsa 1953. Auto oli 1951 mallinen 170S Mercedes. Isosisän mukaan se "oli veikkaustoimiston tollojen loppuun ajama kun hän sai sen". Totta että tieolot olivat jotain muuta kuin nykyään, mutta kaksi vuotta vanha mersu "oli vanha paska"?

    Sen jälkeen tosin hän osti kaikki uutena. 1956 Opel olympia record. 1959 vastaava. !960- l alun vastaava. Sitten Hillman minx, ja 1967 ja 70 Valiantit.. Sen jälkeen 144 Volvoa 1973, sitten kaksi saab 99:ä 1974 ja 1976. No sitten tulikin Letukka 1979, jolla hän ajoi vuoteen 1996 ja omisti sen vuoteen 1998 jolloin kuoli. Ja kaikki nuo uutena kaupasta:O.

    No totta hän ajoi 30 000 vuodessa, mutta tuon aikalaisten asenne autoihin oli se, että kun 2-3 v. tulee eteen, niin ei autolla tee mitään..
    Kai se niin oli joskus autoilun alussa , mutta.. Nyt taitaa taas nostaa päätään tuo autojen ikärasismi.

    T. 16 v. autolla ajava..

    PS: ei kukaan tarvitsisi hyvää 1983 Saab 99 käyttöautoa? Seisoo tilaa viemässä pihassa ;)
     
  12. Rodman

    Rodman Gearhead

    REO -28 projekti

    Oulaisissa oli eräällä mobilistilla myytävänä REO -28 projekti 2 ovinen Tudor , ja entisöity samanlainen peli.
    Runko hyvä ,cowl ok. pisteosia oli jonkin verran. ei kattoa eikä ovia ja takaosa puuttui. moottoria ei ollut mutta vaihteisto kiinni rungossa, auto ollut 6-koneella.
    Tämähän on jo Auto verrattuna esin samanikäiseen T-fordiin.
    Hyvä projekti mutta kallis... hintaa oli muistaakseni 3 kiloeuroa.
    Mikäli jotain kiinnostaa minulla on kuvia projektista.
    T Rodman
     
  13. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    REO- Randolph Eli Olds.
     
    MadMike tykkää tästä.
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ransom, mutta muuten oikein.
     
  15. kariboy

    kariboy Gearhead

    Joskus ´70-luvulla oltiin kesälomareissulla jossain päin eteläsuomea. Olin alun toisellakymmentä.
    Jossain "mökkikylässä", naapurimökin pihalla oli vanha auto, kantti.
    REO, oisko ollut puupinnat, punaruskea/musta.
    Otin kuvan pokkarilla, jossain kai se kuva on tallessa.
    Muistan silloin ajatelleeni, että Vau, vanha auto, onpa hieno:), otan kuvan.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    60 luvun lopulla naapurillamme Tuomarilassa oli (28?) Reo Wolverine. Menehtui Junaonnettomuudessa ja vanhemmat myi auton eteenpäin.
     
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

     
    Vuppe ja Desoto57 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!