Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Oli, se tuli pikkuruiskusta hienosti läpi millin suuttimella.
     
  2. Sumu

    Sumu Gearhead

    Pitäis viedä maalattavaksi tuo projekti. Ite tehnyt pohjat ja maalari ruiskuttaa. Mutta pääsi pellille parista paikasta. Ja happovärin kun siihen vetää niin heti on taas pellillä, kun kevyesti vesihioo.
    Vinkkiä?
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos nyt jostain syystä haluaa sinne happoväriä ruiskutella, niin sen päälle kuitenkin hiontafilleri ja niin paksusti, että pystyy hiomaan puhkaisematta.
    En vetäisi pintaväriä suoraan happopohjille muutenkaan.
     
  4. Sumu

    Sumu Gearhead

    Okei, hiontafilleriä sitten. Kiitos vinkistä.
     
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ite vedin pohjat omaan autoon ohentamattomana vaahtomuovitelalla. 2 kieppiä ja useampi päivä kuivausta
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Vice Grip Garagen videosta sain herätyksen. Jos noin helppoa kerran on maalaus niin yritän itse. Kohteena olisi pieni avoauto josta ei tule näyttelypeliä.

     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Vedä paljaalle pellille ennen hiomaväriä ees ohut harso happopohjaväriä, niin voi pysyä kiinni. Ei oo kovin hyvä toi hinkkaväri suoraan pellille.
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tai epoksi. Sen päälle yleensä voi maalata hiomatta vielä noin viikon päästä
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En kyllä uskaltais. :eek:
     
  10. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kaikkea sitä saa netistä lukea kun vanhaksi elää;

    EPOCOAT 21 PRIMER POHJAVÄRI
    Teollisuusepoksiksi kohtuulliset hiomaominaisuudet,
    Toimii hyvin myös pohjavärina automaalien alla ja ei "härskiinny".
    21 primer epoksi voi olla jopa 2 kk hiottuna ennen pintamaalausta ilman, että tartunta pintavärille heikkenee.
     
    Rusty tykkää tästä.
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jo on aikoihin eletty.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muokattu: 16.3.2021
  13. Esaa

    Esaa Gearhead

    Lopeta hiominen kun metalli näkyy! Millä olet hionnut?
    kummilastaa kannatta ja kokeilla ja lisää toistoja harvoin kerralla onnistuu
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    180 karkeuksisella 125mm epäkeskohiomakoneella "makita" 230V
    puukapulalla jossa on 120 karkeuksista hiompaperia...ja käsineen.
    Tuossa kohtaa on kuhmuja kun kolmepeltiä, joskus joku kolhinnu tms emt. ihmeen epätasaista muutenkin yritin vasaroida kuntoon mutta ei vaan pysty ja koko takapäätä en kyllä mene vaihtamaan.... alue jää muutenkin puskurin alle. Hitsasin ruosteet pois ja vasaroi vähän suoremmaksi priimahan siitä ei tullut mutta parempi kuin mitä oli.

    Edit. tässä ennen pakkelia, ps toi hiottu pakkeli näyttää ihan elokuvien kokkelilta....
    https://gyazo.com/bafce63bd23972bae25f7868f334d69f
    https://gyazo.com/04a8c92799b68af4641baabd6268a701
    https://gyazo.com/082c9dc91fde3346178f3ef28574ad48
    https://gyazo.com/11f93d06a82decd24f63de0c3d2210a5
    https://gyazo.com/f737c91b7afaf48d19c18b183f795fc0
     
    Muokattu: 16.3.2021
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kevyesti vasaraa ja uusi kerros kittiä on juuri oikea tapa, ehkä 120 paperi epäkeskoon nopeampi. Saumapaikat puskurin alla tuohon aikaan on ollu juuri noin karkeasti tehtyjä.
    Viivaimella ja teräslastalla voi tarkastella pitempiä linjoja.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos vanha maali ( acrylic laquer) on niin kulunu ja "halkeillu" ettei se enään suojaa peltiä- mikä on paras "pikaratkaisu". Voinko vetää tuohon väliaikaisesti suoraan jonkun maalin päälle että sais eheän maalikerroksen suojaamaan autoa? Vai pitäiskö auto hioa pellille? Nyt ei olis hinkuja, eikä muuten rahaakaan, maalauttaa kunnolla, vaan tarkoitus on ajaa kesällä säistä välittämättä. Eikä viitti ehdoin tahdoin koria ruostuttaa.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Epäkeskolla ja pienellä pulikalla tulee helposti perunapeltoa.
    Kittiä vähän reilummin ja pitkällä hiomatuella loivasti ristikkäin hionta
    Ja kun yrittää liian luilleen hioa, niin helposti tulee taas epätasaisuutta.
    Youtubestakin löytyy ohjeita oikaisuhiontaan.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitäs sanotte tällaisesta. Mulla koko auto uutta peltiä.

    Ohjaamo hitsattuna, epoksilla, hiontamaali.
    Kaikissa muissa osissa tämä eds tai jotain sellaista.
    Näitten suosituksena jos maali ohenne ei liuota, mattaus.
    Matattuna epoksi vai tarviiko sitä, hiontamaali, pohjamaali, pinta.

    Näitä ajattelin ruveta värkkäämään kohta puolin Aulis H. tyyliin muovi kammiossa.
    Ruiskutus yläkannulla koska tarvitsee vähemmän ilmaa.'

    Tietenkin jos joku ystävällinen sielu haluaisi ottaa maalauksen vastuulleen Jyväskylässä, sekin mahdollista.
    Kaikkissa osissa eds vielä paitsi ohjaamo paljaana.
     
  19. modulus

    modulus 1st gear

    Laitetaan kysymys tähän ketjuun jatkoksi kun haulla ei löytynyt.

    Auton pelleistä on poistettu vanhat maalit ja pintaruoste rälläkällä puhdistuslaikalla (n.s. tumman miehen tukka -laikka) tai porakoneella teräsharjalla.

    Tarttuuko 2k epoksipohjamaali noin puhdistetulle puhtaalle peltipinnalle, vai kannattaako vielä hioa ja millä karkeudella että pohjamaali tarttuisi mahdollisimman hyvin?
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Hio 120 karkeus epäkeskolla läpi ja pölyt hyvin pois ja pyyhi rasvanpoistolla tai thinnerillä ennen maalin ruiskutusta . Niin ja muista käyttää suojainta hyvä kaasupatruuna kuonokoppa.
     

Kerro tästä muillekin!