Vetyauto tulee oletko valmis?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HuutokoskenHerttua68, 20.2.2010.

  1. Miuge

    Miuge 1st gear

  2. Väne

    Väne Gearhead

    Juu on hieman nopeampaa tavaraa :lol: Varmasti niin nopeaa että ennakoita ei tarvita..siis pelkällä vedyllä..
    Eikun kokeileen, tietenkin omalla vastuulla..

    Isoilla kierroksilla palaminen nopeutuu vielä entisestään vois pärjätä vaikka lukitulla jakajalla, jospa Herttua kertois kun asiasta jotain tietää.

    Tuo palamisnopeus tekee sen että kuumia kohtia (seoksessa tai palotilassa) ei ehdi syntyä, ja kaasuilla seos on tasalaatuisempi (ei erikokoisia pisaroita) joka myöskin vähentää nakutusherkkyyttä.



    Vetygeneraattorissa vesi hajoaa kahdeksi vetyatomiksi ja yhdeksi happiatomiksi, happi syrjäyttää tilavuutensa verran ilmaa, eli tavallaan kemiallista ahtamista.
     
  3. KHN

    KHN 1st gear

    Kovasti kiinnostaisi tietää millaisia muutoksia moottoriin on tehty ja millainen nakutuksentorjuntasysteemi on käytössä.

    Kaasumoottorien polttoaineissa nakutukestävyyttä ilmaistaan metaaniluvulla. Puhtaalla metaanilla se on 100 (vastaa noin 120 oktaanilukuna) ja puhtaalla vedyllä se on 0 (=nolla). Itänaapurista putkea pitkin tuleva maakaasu on tosi hyvää, metaaniluku 90:n paikkeilla, mutta joillain Pohjanmeren tai Algerian kaasulaaduilla 70:n paikkeilla.

    Joissain testivetymoottoreissa on ollut jopa männän vesijäähdytys pitämässä kaikki palotilassa olevat pinnat riittävän viileinä. Mielenkiinnolla seuraan miten noinkin nakutusherkällä polttoaineella rakennetaan kilpamoottori.
     
  4. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ihan tosi? Uskoin aidostin rizton visioon halvasta autoilusta.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Tämä topikki taisi olla jonkinlaisesta mäntämoottorista, eikä polttokennoista - mutta en äkkiä muuta löytänyt. Muutama polttokennoauto taitaa olla markkinoilla, tällainen ainakin: https://www.hydrogencarsnow.com/index.php/2021-toyota-mirai/

    The 2021 Toyota Mirai XLE is a fuel cell electric vehicle that will be sold in Hawaii and California where most hydrogen stations are found. The hydrogen fuel cell Mirai XLE features a chassis similar to that of the Lexus LS Sedan.

    Takaveto, tankillisella noin 600 km joka maksaa noin sata taalaa?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Woikoski Oy:llä oli kaksi tankkausasemaa vetyautoa varten. Toinen piäkaupunkiseudulla ja toinen pääkonttorin tienoilla. Oli vetyautokin. Huyndai taitaa olla nykyisin Woikosken automuseolla säilössä ja tankkausasemat visusti säpissä. Vedyn tekemisessä on pari pääreittiä. Maakaasua pilkkomalla vety syntyy vähemmällä energialla, mutta haittapuolena on hiilidioksidi, joka syntyy siinä sivussa. Ei kovin muodikasta nykyään. Vettä halkaisemalla tulee hiilivapaata vetyä, jos sähkö on tuotettu puhtaasti. Mutta ihan ilmaista ei ole se tuotto. Vesi => vety ja happi muunnos on hyötysuhteeltaan jotakin 80 %, loput menee lämmöksi. Jos kaasu pitää pullottaa paineeseen, tulee toinen parinkymmenen prosentin hukka ja taas lämmöksi. Mäntämoottoriin vetyä ei kannata käyttää. Liian huono kokonaishyötysuhde.
     
    fmila ja Catiska tykkäävät tästä.
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

    En oo valmis vety, sähkö, enkä puukaasuautoon .
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä voisin asiallisesti rakennetusta puukaasuautosta käydä jopa kauppaa. Olisi jotakin erilaista. Laittaisi sen semmoiseksi hybridiksi, että pääsee heti matkaan Re85:llä ja kaasugenis sytyttelee ittensä ajon aikana, jonka jälkeen vaihtaisi kaasulle. Voisi vielä tehdä niin, että voimaa tarvittaessa vaihtaa lennossa viinabensalle.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ja ilokaasulle.
     

Kerro tästä muillekin!