Alumiinikansi ja jumissa oleva tulppa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 26.3.2021.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Komean kevätpäivän ratoksi meinasin vaihtaa Hemiin tulpat. Eka tulppa oli jo hieman jumissa, toista en edes uskaltanut vääntää niin lujaa, että olisi auennut....
    Kone lämpöseksi ja sit kokeilemaan uudestaan?
    WD40 tulpan reikä täyteen?
    Tai muita jippoja?
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Hyvät konstit. Usein nitkahtaa liikkeelle, kun vääntää yhä kiinnipäin. Varovasti. Sitten auki, jos ei vastustele.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Jarrunestettä tulpan juureen.

    Monessa diiselissä auttanut hehkutulpan irrottamisessa.
     
    three hundred, Joe Hunt ja Fuselage tykkäävät tästä.
  4. jamba

    jamba Gearhead

    toi oli uus vinkki mulle, kiitti!
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Japanialaisessa käyttökinnerissäni oli yksi tulppa niin piukassa, ettei käsin jaksanut vääntää perusvääntiöillä, joten otin riskin, menee jenkat tai ei, mutta tulppa lähtee, eli vahvahko mutteripyssy, ja edestakaisin kalkattaen irtoi, ja jenkakin jäi ehjäksi.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiva tunne kun alkaa kääntämään vähän kovempaa, niin kuuluu pam ja käy mielessä, että irtosipahan perkeleles
    Sitten kun nostaa tulppa-avaimen ja huomaa että vittu, tulppa katkesi ja kierreosa jäi tulpan reikään.
    Ja tietenkin kannen yläpuoliset nokat eli tulpat vitun syvällä kannessa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    2-pyöräisessä tuli kierteet tulpan mukana, laitatin TimeSert insertin. Sen jälkeen käyttänyt tulpissa antiseizeä..

    Pari tappausta tiedän että on laitettu kierre-insertti autoon kantta irrottamatta Tammer-Dieselissä.
     
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ja se lämpöseksi ajaminen kyllä auttaa kun on liuotellu ensin litkuilla, luontaisesti alumiini laajenee enemmän kuin metallinen tulpan kierre. Ei isoa eroa tee, mutta jokainen satku on kotioppäin että sais sen ensimmäisen nitkahduksen aikaiseksi. Vielä jos pääsee lämpöisenä ennen vääntämistä yhtään lyömään pitkittäin kierteeseen nähden, vaikka pitkällä ruuvarilla tms tulpan mutterin päälle, niin saa "heräteltyä" kierrettä irti.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei pääse kaikkia lyömään, vaikka gen3 Hemissä tulpat onkin otollisella paikalla. Mutta kun on releboksia yms kaikkea tiellä.
    Mitäs antiseize mömmöä porukka suosittelee noihin uusiin tulppiin, et ne saa sit ilman tappelua irti? Sellanen minkä voisi noutaa ihan paikallisesta Motonetistä.
     
    Muokattu: 27.3.2021
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Leikkuuöljyä kilikali-pullosta oon ite käyttänyt irrotusöljynä, jostain syystä tunkeutuu hyvin. Mutta kuuntelen kyllä kanssa mielelläni jos joltain löytyy hyviä vaihtoehtoja. Toi jarruneste oli itelle uus juttu, vois kyllä toimia varsinkin lämmetessään kun muuttuu juoksevammaksi.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itselle jarruneste oli tuttu juttu. Varoitan, Project Farmin videoihin jää koukkuun :D
     
    viikinki75, Gary Grand ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...toivottavasti ei kaikki loput 14 ole yhtä tiukassa. jos kaks ekaa jo vastusteli. vaikka niinhän sitä usein sanotaan että viimeinen oli pahin.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep, siksi pistin homman heti seis. Kun kummiskin on käyttöauto, et jos kuuluu NAKS yms... niin ei ole aikaa ruveta irrottelee kansia yms.
     
  14. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Ite oon käyttänyt ihan kuparitahnaa. Kestää lämpöä ja johtaa kivasti sähköä.
     
    tero79 tykkää tästä.
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Alukansi ja kuparitahna on mun mielestä iso NoNo. Keraaminentahna sopii varmaan tohoon paljon paremmin. Oon käyttäny yhtä ja sama purkkia keraamistatahnaa jo monta vuotta ja joka paikkaan, siihen mihin en laita kierreliima niin pistän tota tahnaa.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Permatexin antiseize. CRC:n keraamistakin tahnaa koittanut mutta on sitkeetä, tuntuu että se vaan jumittaa kierteitä.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Loput tulpat sain ehjänä pois kuumentamalla vanhan tulppa-avaimen punahehkuiseksi ja sillä viemällä lämpöä tulpalle. Kuuma tulppa kylmä kansi. Ja sitten crc kylmäirroitusspraytä perään, niin tulpat irtosi vähän kerrassaan edestakaisin nitkuttamalla irti. Katkenneen kierreosan sain lopulta irti kuuma- kylmä shokkikäsitettelyllä ja lyömällä kierreosan sisään sopivan torxkärjen. Oli hiukan helpottunut olo kun ei tarvinnut kantta irroittaa.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Samat kokemukset.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  19. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Miksi näin? Aiheutuuko ongelmia?
     
  20. timopajala

    timopajala Gearhead

    En oo näihin ls mottien kierteisiin tulppiin laittanu mitään ikinä ja lähteny nätisti auki. Onkohan momentti pielessä jos noin pirusti kiinni? Eihän noita laiteta ku hyvin pieneen momenttiin kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!