Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vähän niinku amerikkalaisten Core Charge systeemi.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Jenkit on aivan yhtä suurpiirteisiä kuin ryssät.
    Kovat puheet ja lupaukset suuret,mutta totuus on sitten aivan toista.
    Sit selitellään kun suoritusarvot ja polttoainetalous ei ole lähelläkään luvattua.Tästä on näyttöä siiviilipuolella paljonkin.
    Jotta tuote menisi kaupaksi,niin valehtelu on ihan ok.
     
    Muokattu: 13.3.2021
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oli ryssällä toisinkin päin. Noissa 21 MiG:ien alkuperäisissä ohjekirjoissa oli annettu hyvin tarkat lentoarvot joita kuski ei saanut ylittää/alittaa. Suomessa noilla lennettiin sitten ihan erilailla (nopeus/korkeusalueilla) , keksittiin käyttää esim laskusiivekkeitä lisäämään siiven nostovoimaa hitaammassa vauhdissa kurvatappelussa. Sitä ei alkuperäisissä oppaissa ollut ohjeistettu lainkaan. Konehan tosin oli kehitetty "korkealla ja kovaa" toimintaan, täällä käyttökonseptia laajennettiin.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Saattaa vaan alkaa osia putoilemaan, jos laippoja avaa liian suurissa nopeuksissa? No Max varmaan osaa korjata arvioni?
     
  5. max

    max Double Gearhead

    No ainakin siviilimatkustajakoneesta saa ulos jatkuvan oraalivaroituksen"FLAPS OVERSPEED".Sitä huutamista ei jaksa kauan kuunnella,vaan vetää Capt ja F/O kaiuttimien lämpölaukaisijat ulos ja jo hiljenee metelöinti.Huom.tämä toimenpide ei vaaranna kenenkään turvallisuutta,kun kone maassa paikallaan.Simulaatiotilanne maassa.
    Ainakin Mersun kanssa käyttivät hieman laippoja jotta kaartaisi notkeammin.
    Tiedä sitten Migistä onko ollut estoja jotta laippaa ei saa ulos jos liikaa vauhtia.Eipä ole kokemusta tai tietoa.
     
    Muokattu: 21.3.2021
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tää mun juttu nyt ei ilmailua liippaa, mutta sotakalustoa kuitenkin. Muinoin lueskelin jotain kirjaa (historiikkia, olikohan Asevarikko 5:n histoariasta.)
    Suomeen tuli ensimmäiset Neuvostoliittolaiset tankit (t-54). Kalusto testattiin ja lopuksi koeajettiin. Jokaisen tankin testasi ensin neuvostosotilas ja sitten perään suomalaiset tekivät samat testit. Proseduurin jälkeen tankki hyväksyttiin vastaanotetuksi.
    Ajolenkkinä kierretiin Armijärvi Parolannummella.
    Neuvostoliittolaiset naureskelivat suomalaisille koska suomalaiset käyttivät aikaa ajolenkillä neuvostoliittolaisia enemmän. Neuvostoliittolaiset kellottivat kaikki kierrokset. Suomalaiset eivät osaa.. oli heidän näkemyksensä. Neukkusotilaat laskivat lappu lattiassa, kun taas suomalaiset testaajat ajoivat rauhassa ja testasivat tarvittavia järjestelmiä huolellisesti.

    Yhtenä testaajista oli silloinen varikon panssarimestari. Tämä herra päätti YYA hengessä että naureskelu loppuu, mutta viimeisellä testilenkillä. Herra ajoi viimeisenä testaajana yli minuutin paremman ajan kuin kukaan neukku!
    Loppui naureskelu, mutta illallisilla votka virtasi ja toverihengessä kehuttiin kalustoa..:D
     
  7. AVRO

    AVRO Gearhead

    Isoissa koneissa on näitä flap load relief-toimintoja, overspeed-varoituksen lisäksi. 737-perhe ja A320-perhe, näissä vähän erilainen logiikka tietysti koska toinen on vanha amerikkalainen traktori ja toinen lentävä Nintendo.
    En ulkoa muista logiikkaa, bussissa ainakin on eri laippa-asetuksille omat rajansa ja kone ymmärtää käsittääkseni senkin jos esim ylösvetotilanteessa koneen kiihdyttäessä käydään hetkellisesti overspeedillä. 737 saattoi olla niin primitiivinen että esim täysiltä laipoilta pudottaa automatic kympin pois, mutta tämä nyt oli hyvin heikko muistikuva.

    Flap overspeed on aina vähän kiusallinen lentäjillekkin koska ainakin isommat ylitykset lähtevät ACARS:lla suoraan tiedoksi yhtiölle -> ja näiden aiheuttamat tarkastukset on tehtävä. Pienet ylitykset ovat käytännössä nice to know, eikä vaadi edes erityistä tarkastusta, sitten tulee astetta isommat ylitykset (aika/nopeus) joiden jälkeen ruvetaan jo luuraamaan.Eli lentäjän kannalta pienetkin ylitykset heti kirjaan, salailematta, tekniikka sitten tietää mitä tehdään seuraavaksi. Useimmiten riittää kohinoorin heiluttelu ja leima perään.

    Isoissa koneissa flap/slat liikkeet on sen verran hitaita että niillä ei juuri kikkailla, ja toisaalta sitten esim ylösvedossa kevyellä koneella saattaa mennä ylinopeudelle kun ne laipat ei vaan ehdi menemän sisään riittävän nopeasti.

    Suoraan hydrauliaktuaattoreilla ajeltavat laipat ovat jopa sellaisia että riittävän suuri kuorma niin järjestelmässä on "ylipaineventtiili" joka yksinkertaisesti vuodattaa painetta paluuseen.
    737 ja pikkubussi ovat hydrauli/mekaaniset joten näille on tultava komento, muuten eivät liiku mihinkään.
     
    Muokattu: 30.3.2021
    WBBC tykkää tästä.
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    MiG-21:ssä on laskusiivekkeet ulkona hydraulisen paineen varassa eli ilman paine painaa ne sisään isolla nopeudella ( +600 kmh). Ei siitä alkanut osia putoilemaan (ainakaan tuon takia), kyseessä ns "floating flaps"... Itse ryssäthän sai siperia komennusta heti jos poikkesi ohjeista, siellä on menty by-the-book, suomi-poika otti kaiken irti hankinnastaan.
    Ja en nyt muista menikö esim tuota laskusiiveketietoa sille filmille tallentavalle lentoarvotallentimelle, joka oli sivuvakaajan sisällä. Ei siis pomotkaan/valmistaja päässyt jäljille jos mentiin ohjekirjan ulkopuolelle.
     
    WBBC tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Siis yllä olevat kolme kuvaa, on mun mielestä makeimmat tuotteet, jota on naapuri valmistanut kautta historian.
    T-34 panssarivaunu unohtui listalta.

    Osaako Max analysoida tuon ”Bear” -pommikoneen tekniikkaa?
    Samanikäinen laite kuin B-52 ja näillä jatketaan, ovat molemmat päättäneet?

    Gaz 66 ja vodka, nyt ei tarvitse perusteluja.
     
    Muokattu: 3.4.2021
  11. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Tu95 taitaa olla nopein koskaan valmistettu potkuriturbiinikone...Super Conniessa oli 4 x 3500 hp tähtimoottorit ja Tupolevissa 4 x 14800 hp turbiinit, sama matkanopeus kuin ekoilla matkustajasuihkareilla.
    Sen verran äänekäs että ylilennon kuuli hydrofoneissa mutta oli ilmeisen luotettava laite?
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    TU-95 kuljetti 27 tonnia painaneen 57 megatonnin tsar bomban räjäytysalueelle
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juu. Siitä on youtubessa video. Melkoisen raikas pamaus oli kyllä.
     
  14. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Moottorit ovat ainakin saksalaista alkuperää, Junkersin tehtailta. Suunnitelutyön johdossa oli SS-Standartenfuhrer evp. Dr. Ferdinand Brandner.
     
  15. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Puna-armeija, tuo maailman suurin rauhanliike, räjäyttää vetypommitkin silkasta maailmanrauhantahdosta!
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kun kuukkeloi tuon TU95, wikipedia artikkelissa on ko. lentolaite ja F14 Tomcat samassa kuvassa sekä maininta Tomcat:n muuttuvasta siipien nuolikulmasta sekä siitä että aseripustimet ovat rungossa ettei tarvitse miettiä mihin ne pylonit sojottavat. No, Tornadossa ne pylonit kääntyvät sen mukaan mitä siivetkin...

    Hienoja vehkeitä kaikki, ainakin kun ei tarvi tuskailla noiden kanssa. :p
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  18. max

    max Double Gearhead

  19. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Hawker Hunter. Yksin ja yhdessä. Aika spookyt äänet.

     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ylläolevaa kuunnellessa tulee etäisesti mieleen eräs gruusialaisen maantierosvon mukaan nimetty soittopeli.
     

Kerro tästä muillekin!