Ilmastoinnin huuhtelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Markku1964, 5.4.2021.

  1. Markku1964

    Markku1964 3rd gear

    Onko tietoa mikä firma pystyisi pääkaupunkiseudulla tekemään ilmastoinnin lauhduttimen ja höyrystimen (evaporator) huuhtelun kun palikat on erillään autosta? Soittelin muutamia firmoja läpi ja useat eivät pystyneet edes huuhtelemaan ja ne jotka pystyivät, halusivat tehdä huuhtelun vain niin, että kaikki komponentit ovat kiinni autossa. Sen tiedän, ettei huuhtelua kannata tehdä itse esim. brake cleanerilla vaan oikealla aineella. Netissä myydään paineilmakompuraan kytkettäviä harrastajalaitteita (ns. AC flush kit linkki tässä) mutta myykö tällaisia kukaan Suomessa? Vai haluaisiko joku harrastajakaveri myydä minulle käytetyn?

    Kyseessä on 70-luvun GM auto, johon olen uusimassa kompressorin, kuivaimen, POA-venttiilin ja paisunta-venttiilin. Ennen kuin lyön kasaan letkujen kanssa, haluan olla varma, ettei roskahippuja lähde kiertoon vamhoista komponenteista.
     
  2. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Näkyy olevan saatavilla Puolasta tuollainen kitti Bayn kautta. Hinta 70€ toimituskuluineen. Ei mielestäni paha.

    https://www.ebay.com/itm/Air-Condit...h-Pressure-Gauge-and-Flush-Fluid/124387055262

    Luulen että syy miksi firmat eivät tee yksittäisten komponettien huuhteluja on se, että huuhtelulaitteen liittimet on sopivia kompuraan. Ei "heidän" kannata alkaa askartelemaan että saavat jonkun yksittäisen osan kiinni huuhtelulaitteeseen.
     
  3. J-peg

    J-peg Gearhead

    Puhalla läpi typellä tai vaikka argonilla
     
  4. Markku1964

    Markku1964 3rd gear

    Käytin osat (lauhdutin, höyrystin ja 3 letkua) huuhtelussa täällä Helsingissä ainoassa löytämässäni firmassa, joka suostui homman tekemään ja hinta oli 270€.
     
  5. Hawk

    Hawk 3rd gear

    Mikä firma?
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Onko kysyjän tapauksessa käytettävä firmaa jostakin syystä? Eli eikö ole itsellä mahdollisuutta tehdä tms.
    Itse tein huuhtelun kaikkiin Lincolnin komponentteihin itse. Varsinkin kun ne on irti, ei ole mitään ongelmia liitimien ym. sopivuudesta.

    Alumiinikennot pesin ulkopuolelta happopesuaineella. (Wurth, sisältää oksaalihappoa.)
    Kennoihin ja letkuihin sisälle pariksi tunniksi moottorinpesuaine irroittamaan vanhan tyypin R12 aineelle tarkoitetun öljyn ja kertyneen sakan sisäpinnoista. Tarvittaessa parikin kertaa. Kuumavesihuuhtelu kunnes huuhteluvesi oli kirkasta.


    Kuivaus paineilmalla ja läpihuuhtelu sen jälkeen isopropanolilla.(kuorma-autojen paineilmalaitteiden jäänesto) poistaa lopun kosteuden ja haihtuu nopeasti. Tein saman jopa kompuralle, vaikka netissä keskusteluissa ehdottomasti kiellettiin. Vanhassa kompurassa ei juuri ollut hävittävää, jos menee pieleen. Kuivuri, letkut ja paisuntaventtiili tuli uudet.



    Mä voin kyllä tehdä tuohon 270 euron hintaan noita.:)


    EDIT: olipa tääkin jo vanha ketju. Käyn harvoin, mahtaa olla aika kuoleva foorumi?:(
     
    Muokattu: 7.5.2021
  7. Neon 2K

    Neon 2K 3rd gear

    Minä kyllä käyn täällä. Tuo oli hyvä postaus, mielenkiintoinen selostus. Onko sinulla tuo ilmastointisysteemi koossa? Toimiiko, onko pysynyt kauan kunnossa?
     
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    On kasassa, Aineita ei vielä ole, kun mennyt aika rakentamiseen. Enään ovet ja puskurit kiinni, niin pääse liikkeelle ja aineet laittamaan järjestelmään. Itsetunto on kohdallaan, eli en usko etteikö toimisi. Kompura ainakin pyörii vielä.:)

    Itse tein tuon huuhtelun uusien aineiden takia, ja vanhan tyypin öljy piti saada pois. Mutta täytyy sanoa, että yllättävän paljon tuommoisesta suljetusta järjestelmästä tulee kaikkea muutakin kuonaa pihalle.
     
  9. Markku1964

    Markku1964 3rd gear

    Firma oli Uudenmaan Autovarustelu Oy. Nyt on kone taas kasassa ja US-partsin Four Seasons kompura paikallaan (alkuperäistä Frigidaire A6:sta vastaava), joten vien samaan paikkaan tiiveystestiin ja täyttöön.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Moni firma huutelee järjestelmän ilmastoinnin huolto laitteella kylmäaineella. Siksi haluavat kokonaisen järjestelmän.
    Mutta tosiaan Eco Flush on hyvä vaihtoehto, pystyy irtokomponentteja huuhtelemaan.
    Jos ei muuten onnistu niin Tampereella entinen työnantajani Raskone ja sieltä kylmäpuolen työnjohtaja joka oli työntekijän niin pystyy tekemään irtokomponenttejien huuhtelun tai vaikka uusia letkuja jos tarvii
     

Kerro tästä muillekin!