Old Skool 318 street engine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sleepercooler, 10.4.2021.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Itellä oli seuraavanlainen combo Dusteris muutama vuos sitten

    -318 lohko takoakselilla
    -.030 kb399 pattipäät, sir- veivit
    -587 rautakannet 2.02 ja 1.6 venttiileillä, venataskut blendattu, ei muuten kairattu
    -pikkusen päälle 10 staattinen ruttu
    -Purple Shaft 276 .490 mekaaninen nokka
    -RPM air gappi
    -750 holley
    -jotku peltisarjat
    -727 manuaalikoneistol ja 11" marketti turbaani
    -4.10 perä


    Tosi nöyrä paketti ja veti alhaalta 6500rpm asti todella voimakkaasti. Hauskempi oli tuossa korissa ajella mitä moni "pirtee" isolohko. Harmi et tolla ei kerenny varttimailille asti.

     
    sleepercooler tykkää tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pari vinkkii. Jos tekee budejetill ni ei kannata alkaa ahnehtii nokan noston kanssa, se vaatii kansille jumppaa ku perus LA:n venttiilijousen asennuskorkeus on niin matala. Ja noi tehdaskannet tuppaavat muutenkin kyykätä 0.5" yläpuolella ilman osaavaa porttausta. Puristusta sais tosiaan olla, ilman hillittömiä höyläilyjä järkiruttu vaatii open chamber kansilla pattipäiset männät 318:ssa. AINA tuplarullajakopää pikkulohkoon kun on auki, jos ei ole jo. Mul on työn alla parhaillaan vähän ton tyyppinen. Tosin stroukkimallia, maksokohan stroukkisetti luokkaa 1800 taalaa puntitettuna takomännillä. Siihen tulee 360 kannet kaivettuina, M1 single plane imari, hydylaahurinokka jne "herkkuja". Tavoitteena on mennä kirkkaasti yli 400 hepan tehoissa. Stroukkisetti eli lisätilavuus ei sinänsä vaikuta tehoihin, vaaan kierroksiin millä ne esiintyy.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulla on maasturissa 318 jossa perus nokka, imusarja/kaasari, peltisarjat piristys. Aatellut josko pistäisi stroukkisarjan siihen ja muuten antaisi olla noin. Nokka on nyt muistaakseni compin xe262.
    Ajatus olisi saada vaan just sinne alas hönkää, että jättäiskö ihan 318 kannetkin, toki vähän voisi niitä siivoilla.
    Vai vaan kb399 männät ja kovaa ajoa?
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Iskunpituuden kasvun tuoma staattisen puristuksen mahdollinen nousu kannattaa ainakin sit huomioida jos meinaat pitää tollasen nokan. Ettei dynaaminen puristus nouse liian korkeaksi.
     
  5. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Mulla on nyt tossa dusterissa jonka juuri hankin niin 318-390.. Tuntuu suht kierrosherkälle. Rpm kannet portattuina, MP:n 296 laahurinokka, super Victor Ilmari, 750db, pellisarjat.. Kattoo jos kesällä johonkin pääsee testaa menoa, mut persedyno sanoo et aika saman tuntunen mitä tuo rämlerin 318
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Lähinnä hain ideoita ja vinkkejä minkälaisella palikoilla lähtis mottia kasaamaan, ja niitä tuli, kiitoksia kaikille jo tähän mennessä vastanneille!

    Ja tämähän motti tulee Darttiin, johon tulee myös 6v manuaali.
    Ja peräksi tulossa Fordin 8.8.

    Tarkoitushan ei ole hakea mitään ziljoonaa hevosvoimaa, vaan sellainen hyvä ja vääntävä kone, millä pystyy myös ajamaa matkavauhtia motarilla ja myös välillä Jimiä polttaa:eek:.

    Omakohtaitaista kokemusta moottorin rakentamisesta ei hirviästi ole, mutta joskus sekin on opittava, niin miksei sit nyt kun on motti osina:rolleyes:.

    Toki voin myös ostaa valmiin "hyvän"ja toimivan konee, jos on jollain myynnissä??
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos haluu hyvää ja vääntävää mottia ni sit ei välttämättä tuu hirveitä voimaa. Se on aina vaihtokauppaa, noin karkeesti ottaen, jos tähtäät alakierrosten vääntöä niin kierrosalue jää matalaks eikä sit tuu niin hirveesti heposia. Toki, kun tekee oikein ja oikeilla osilla, saa kaikille alueille enemmän mitä tehdaslurussa 318:ssa, ja sitä voimaakin vielä jonkinverran. Hyvin harvoinmaksimiväännön ja maksimitehon kierrokset ovat enemmän kuin 2000 kierrosta levällään. Eli jos teet motin jossa vääntöhuippu on 2000:ssa, ni neljän tonnin korvilla se alkaa olee töynsä tehnyt. Noi rundit on kuitenkin sellasia millä 95% ajasta ajellaan. Mitä korkeemmille kierroksille sitä vääntöaluetta saa, sitä enemmän sit on myös piikkitehoa.
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Vai onko kuitenkin järkevämpää tehdä 360 :stä Se moottori, kun tälläinen tuli ostettu edullisesti!

    Monihan hehkuttaa, ainakin Jenkki saiteilla, että 318:sta olis järkevämpää tehdä se moottori, koska on kevyempi ja saa saman verran hevosvoimia kun 360:sta? En tiedä, vähän epäilen... Olen varmaankin väärässä!!!
     
  9. Jos teet sen 360:sta, niin se uusi vauhtipyörä on koneistettava epätasapainoon.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Todellista old skoolia on se, että tekee sen moottorin, mikä käsillä sattuu olemaan. Ihan aina noita moottoriaihioita ei ole ollut nurkat väärällään. Vanhoihin autoihin on jouduttu jopa ristisiitoksella laittamaan toisen firman koneita, kun ei ole korviketta ollut. Saatikka se alkuaika, kun "rajat aukenivat". Alan uudet yrittäjät toivat "höyrypestyjä ja asennusvalmiita" purkumosia veden takaa. Monelle taisi tulla "höyrypesty ja räjäytysvalmis" noissa kuormissa.

    Uusien pykälien ansiosta saat sen 360:n earlyyn ilman kommervenkkejä. Vielä hetki sitten tilanne oli ("laillisesti") 273 * 1,25 = 341 maksimikoko. Ja kolmeneljäkymppisiä ei ole ihan joka romukasassa.
     
    kerkko ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  11. Ville L

    Ville L 3rd gear

    [/QUOTE] Toki voin myös ostaa valmiin "hyvän"ja toimivan konee, jos on jollain myynnissä??[/QUOTE]

    Ei oo pois suljettua et toi mun 318 tulis markkinoille. Kadett mihin toi pikkulohko on tehty ni ei lähivuosina moottoria vielä tarvi ja voi sit jostain toisesta kasaa roskiskoneen. Speksit on ekalla sivulla aika tarkasti kuvailtu. Nyt se on -62 b bodyssa johon isolohko se oikea vaihtoehto. Jos vikoja ei ilmaannu ni tuu koeajolle.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  12. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Juu,tämä on tiedossa!
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    360 on metkitty jo otteeseen ja ilnan minkäänlaisia prosentteja...
    Saa työnnettyä isompaakin mottia,jos ruvetaan oikein hilluttelemaan;)[/QUOTE]
    Juu nyt saa laittaa paino ja tehorajoissa melko vapaasti ja sai aiemmin hyväksytyt pitää. Mut ei voinut vielä muutama kuukausi sitten hullutella esim mun Dartin osalta 360 laitolla, koska 273 ja prosentit. Mut valitse paras!
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei niissä juuri paino eroa ole.
     
  15. Näistä ei täällä ole kamalasti vielä keskustelu. Eikös ne early-273:n keinut menisi ihan mukavasti Sleeperin käytössä, mikäli sikäli ei laita mitään nykyaikaista nopearamppista nokkaa, vaan perinteisen laiskaramppisen. Ne voisi olla aika kustannustehokkaat. Esim. tässä Ebay:

    [​IMG]
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla ollu 273 orkkiskeinut pariinkin otteeseen. Viimeks tossa aiemman postin 318ssa. Laitoin niihin cranen säätöruuvit ja mutterit.
     
    JR35 tykkää tästä.
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Näitä tarkoitin. Just hyvät rajummallekin nokalle.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  18. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Taas tuli uutta tietoa....
    Täytyypä laittaa listalle;)
     
    Muokattu: 14.4.2021
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis old school 318 on, että laitetaan 360 kannet, kauhee ränttätänttä nokka, Tunnel ram ja peränä 3.91 yms välitys. Ai miksi se ei sit toimi? Kun puristukset on 7 pinnassa, kaasarit on 2x750cfm, vakio turbiini yms :D
     
    maxvo2, sleepercooler, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Direct Connection ja myöhemmin Mopar Performance julkaisivat aikoinaan luetteloissaan erilaisia osa combinaatioita joill piti päästä haluttuun suorituskykyyn. Se oli aika iso etu kilpailijoihin nähden, joilla oli usein suurempi osatarjontakin, ja parempi mahdollisuus osua harhaan. Mut siis, noi vinkit toimivat kyllä nykypäivänäkin. Se 12 sekan 318 saadaan edelleen aikaan samoilla resepteillä vaikka onkin tullut paljon mullistavaa ja modernia uutta spesiaaliosaa. Se ei oo tehnyt noista vanhoista kamoista sen huonompia mitä ne oli aikanaan. Mä oon muutaman vakioiskusen 318:n tehnyt ja dynottanut, kaikki laahurinokalla. Heikoin on ollu 265 heppaa, vahvin 391 heppaa. Kaikki ihan perusshittiä. Tehoikkaammassa käytettiin noit 273 vippoja. Ne on hyvät ja toimii jos ovat kunnossa rajujenkin nokkien kanssa. Ruuvit niihin kannattaa vaihtaa. Mut jos niist joutuu jotain vähänkin oleellista maksaa, niin aika liki samaan rahaan mitä niihin menee saa kyl uusiakin. Satanen mun mielestä ihan ehdoton maksimi ehjöstö käytetystä setistä, kaks prepatusta. Tikut tietty menee uusiks myös jos noita käyttää.
     
    kerkko, sleepercooler ja Slant Sickness tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!