Tunkkitaivastelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja st. vitus dance, 16.8.2015.

  1. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Tällänen kysymys tunkeista, hallitunkeista lähinnä:

    Kun nuo halvat kiinanpaskatunkit jotka kyllä on noston hoitanut, mutta kun pääasiassa nostelut on pihalla tapahtuvaa kansanhuvia ilman betonilattiaa, niin niissä paskoissa se noston liikerata eli geometria on snadisti ns "kaareva", eli tunkki joko pitää päästä liikkumaan esteettä sen 10-15 milliä edestakaisin tai sitten se raahaa koko koslaa senverran sivusuunnassa.

    Joka on tietty huono uutinen varsinkin jos toinen kulma on jo pukin varassa eikä varaa siirtymään ole.

    Onko ne kaikki tuollaisia vai onko vaan omalle kohdalle osunut?

    Lääkkeenä ollut joku kova alusta tunkin alle jonka varassa se pääsee liikkumaan, mutta samalla sen 0-korkeuskin tietty kasvaa.
    Helmat aina mutkalla joten sieltä syvempää apurungosta/palkista tms aina nostellut.

    Pullotunkit korkeita eli ei sekään hyvä.

    Mikään ei ole hyvin.
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    No ymmärtääkseni kaikki tällaiset perinteiset hallitunkit mistä nyt puhutaan ovat pakosta rakenteensa vuoksi tuollaisia. Eli sen tunkin tai nostettavan kappaleen on liikuttava "syvyyssuunnassa", se kun vaan ei nosta suoraan ylöspäin.

    Tähän nyt joku tietty voi esittää jonkun haitekkiratkaisukeksinnön. Mutta ite en ole hallitunkilta toistaseks muuta olettanu, kuin että se ei käy pehmeälle maalle.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joo kaikki hallitunkit tuon tekevät pakosta, mutta mitä pitempi varsi tunkissa sen vähäisempi pitkittäis liike on suhteessa nosto korkeuteen. esim http://www.motonet.fi/fi/tuote/807558/H ... ki-PRO-15t ei siirry vielä häiritsevästi semmoisella nostiolla millä normi auton pyörät saa ilmaan.
     
  4. palotila

    palotila Gearhead

    Joudun kanssa aika paljon tunkin kanssa pelaamaan soran päällä, filmivaneeria pala alle ja jos korkeudesta tekee tiukkaa niin ajaa ensin auton lankun pätkien päälle niin saa sen 50 mm lisää.
     
  5. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Joo, näin pelkäsin asian olevan.
    Jotain suttupaperipiirustusta nypelsin missä sen nostolautasen alla on eräänlainen epäkesko ottamassa sen siirtymän haltuun tai sitte työsylinterille uusi asento ja välittäjä nivelen evoluutiomalli joka taas saa sen noston suoraa kulmaa.
    Leonardo DaVinci pahus kuoli niin tälläset pikkujutut jäi siihen.

    Käyn vertailee jossai kioskissa missä niitä kapistuksia on iha hyllys esillä eikä vaan paketteja eur-lavallinen, johon kajoaminen on osto-päätös.

    Kiitos raadille näkemyksestä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tuli vaan mieleen että yksi vaihtoehto voisi olla joku vankkatekoinen saksitunkki, jos sellaisia jossain on. Se pysyy myös rakenteensa vuoksi matalana vaikka nostokorkeutta lisätään.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Iltasanomissa juttua miehestä, joka tiputti tunkin päältä museoikäisen auton polviensa päälle.
    On se kumma kun pitää kantapään kautta opiskella, eiku polvien kautta.

    Museoikäinen auto romahti miehen päälle autotallissa – helmat painoivat polvia https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007910939.html
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin jutun. Joko juttu oli väärin kirjoitettu tai sitten korjausukko oli selällään auton alla polvet koukussa jolloin tunkin pettäessä lumpiot halkee.
     
  9. 0132

    0132 Gearhead

    Juttu oli kyllä täysin is-tasoa.

    "Nykyiset henkilöautot painavat muutamia tuhansia kiloja."

    On perkele tullut painavia henkilöautoista.
     
    f34 tykkää tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miten niin?

    "Tallissa oli erittäin vähän tilaa toimia. Seinän ja miehen väliin jäi vain muutamia kymmeniä senttejä."

    Jos olet polvillasi seinän ja auton välissä, sun polvet on auton alla. Näin sen ainakin itse ymmärsin.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mitäpä jos ostaisit neliön 35-40mm paksua vaneria. Toimii pihalla, kantaa tunkin ja antaa sen tarvittavat liikkumatilan.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tai laittaa taas ne varmistus pukit tunkin lisäksi...
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siten niin,

    ”entisöitävänä ollut henkilöauto romahtanut tunkin päältä auton alle työntyneen miehen jalkojen päälle.”
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuonhan ne tekee pakostakin perinteiset hallitunkit.
    Itekin joudun tekemään hommat pääsoin ulkosalla ja alstna hiekka tai betonilaatoista tehty huoltoalue.
    Laatat on muuten hyvä, mutta jos niiden sauma osuu kohdille, niin tunkki pysähtyy siihen ja auto alkaa liikkua taas sivuttain.
    Aloin katselemaan vaiihtoehtoa kysymyksesi takia ja heti osui Motonetin sivulta silmään kiintoisa vaihtoehto jos on paineilmaa käytössä, myös 3 palkeella olevia on...tuollainen voisi olla hyvä omaankin käyttöön :odroll:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/806...ineilmatoiminen-paljetunkki-pitka-kahva-2-ton

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    https://www.bahco.com/fi_fi/2-vaihepaljetunkit-pb_bh9bj22_.html



    Löytyy myös lyhyempi varsinen versio

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 11.4.2021
  15. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Wow, tuollai paljetunkki on makeenolonen peli. Hassua jotta tuollastakii pääkopassain mietin aikanaa ku rekoista purin kuormia. Silloin tökkäs siihe kuin arvelin tuon pelkän palkeen olevan erittäin epävakaa yksistään, jotta jos hiukankin sivuun osuis painoa 'optimilinjasta' niin tuollai pullahtaa linttaa, mun tuurilla repeää ja PÄRRRRRWHIUUUUUUU.... lentää ku vappupallo huihelvettii. Jopa ironiaa mukana koska vapun seutuun osunu käyttöö.

    Rekan alustassa moinen on niin tukevasti että ei pääse muodostuu rasitusta sivuttaissuunnassa. Mutta, tuossapa näkee jotta joku moisen o tehny.
     
  16. -tl-

    -tl- Gearhead

    Nuissa on teleskooppiputki tukena ettei pääse linttaamaan, videolta selviää rakenne.
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllähän tommonen paineilmatunkki on kätevä esim. renkaanvaihdossa siellä tallilla, jos ei ole nosturia.
    Mites sitten joka puolella muualla, missä ei ole paineilmaa saatavilla...
     
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Muokattu: 15.4.2021
  20. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Vaikuttas äkkiseltään aika pätevältä, mutta korkealta matalimmillaankin. Onko itse palje tuon 165mm ala-asennossa, vai onko siellä paljon tavaraa tuosta "kärrystä"?
     

Kerro tästä muillekin!