No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Se nyt on ihan sama oikeastaan mikä sun auton renkaan tw on tai millä ritsalla ajat,kunhan vaan ajat ja opettelet ajamaan drag racingia.Esimerkiksi wcsc kisoissa on hyvä mahdollisuus ja halvalla ajaa kisaa. Tämä vastaus "jusi99" :lle. Itse ajoin muutama vuos sitten wcsc street bracket luokassa 26 auton kaaviossa sijalle 5-7. Auton hinta n.500e. Katurenkailla.
     
    chevy 2 ja gremlin tykkäävät tästä.
  2. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    On se hyvä että on Corona ja kaikenmaailman sulkuja ja tapahtuman järjestämis rajoituksia niin voi kotona sitten huudella ja kirjotella mitä tahtoo....:p Eikä munkaan tarvi edes yrittää tehdä ikuisuusprojektiturbovolvoa valmiiksi, onhan se jo kymmennen vuotta vähintään huilannu että saatais oikea luokka mihin se alitehoisena ja kapeilla renkailla sopiso_O

    Eipä sentään, karvan paljon alkaa ottamaan aivoon tää kun Porin ja Vaasan porukka sekä muutama muu ansiotunut kiihdyttelyhenkilö edes yrittää (minä mukaan lukien) ylläpitää sellaista kiihdettely luokkaa mihin lähes jokaisen autolla voi halutessaan osallistua. Tästä kun ei ole kuin pari vuotta kun näitä sääntöjä näihin aikoihin hahmoteltiin kahvipöydässä Seinäjoen swapissa kahvikupposen kanssa. Säännöt oli silloin tasan samat kun nyt. Alkuun itsekkin kauhistelin et nyt se tuliterä muoviurheiluauto kaikenmaailman sutimisenestoineen sitten vie pohja tältä koko touhulta...No olin ihan v###n väärässä. Ne pari ansioitunutta ihan oikeasti kauan harrastanutta taustahenkilöä takas että se rengas tasoittaa ihan tarpeeksi KAIKKIA! Ja niin on käynyt.

    Se harvalukuinen joukko kuka True Streettiä on ajanut tietää että se on hauskaa ja edullista.
    Siitä on kuitenkin vielä matkaa tämän topikicin No Preppiin/Street Outlawiin. Käytännössä TrueStreet kuskilla taitaa olla suorituspaikasta ihan hyvä häntäluu tuntuma jos sellaiseen ratkaisuun päätyy että oikein alkaa virittää ja asentaa vaikkapa Radial Slicksit.

    Sorry, pitkä pohjustus mutta mun pointti on se että WCSC (tai Vaasalaisten/Porilaisten) järjestämissä kisoissa ei ole toistaiseksi tässä viesti ketjussa kuvailtua ja otsikossa mainittua No Prep luokkaa. True Street luokka on. True Sreet luokalle on oma topicci tuossa https://www.overdrive.fi/forum/threads/true-street-challenge.309064/

    Tuo kyseinen luokka on edelleen mukana järjestäjien suunnitelmissa ja sitä tullaan ajamaan suurimmalla todennäköisyydellä mikäli mahdollista.

    Täällä palstalla on hyvää ja asiallistakin keskustelua mutta jos saa pyytää niin pidettäis keskustelut niille kuuluvilla osastoilla, ihan vaan sekaannuksien välttämiseksi?
    Edelleenkin olen erittäin kiitollinen kaikille niille jotka kisoissa ajavat ja kisoja järjestävät. Mun kokemuksen mukaan ei pitäisi sitä tahoa joka kisat järjestää ryhtyä hämmentämään sillä että luokat menee sekaisin. Tuossa vielä kertauksena WestCoastStreetCup säännöt-->
    http://www.sunrisecruisers.com/wp/wp-content/uploads/2019/05/WCSC-Säännöt-2019.pdf

    True Street löytyy sivulta 3.

    Ja loppuun se arpaleikki, jos ja kun joku on lukenut säännöt kokonaan niin sitähän voi nokkela huomata että periaattessa tämän topicin mukaisella No Prep ajopelillähän voi ajaa jo nyt WesCoaststreetCuppia...

    Ja koska videot on kivoja niin tästä linkistä selviää että mun ikuisuusprojektiturbovolvo joskus neonvärisen 2000 luvun alussa liikkui huonosti verrattuna sen aikakauden muihin B-ryhmäläisiin mutta kivaa oli! Seuraavan kymmen vuoden aikana yritän hankkia TW300 renkulat ja tuun häviämään kaikille...(taas)


    VHA
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  4. enzo

    enzo Gearhead

    Aletaas Amerikanhommiin!

    1/8mile, autoissa jousitus ja ovet. Lisenssit ja turvavarusteet vehkeen ja kulkupuolen mukaan.
    -Eka perillä voittaa jos ladulla pysyy ja ajellaan ilman varaslähtöä, tai muuta tyhymää.

    Ilmottautuminen tulee dragracing.eu-palveluun jahkas keksimme paikat, ajat ja hinnaston.

    FHRA No-Prep Challenge säännöt.
    https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2021/05/NO-PREP-CHALLENGEsaannot.pdf
    ---
    ---
    Muutenkin löydät säännöt täältä: https://www.fhra.fi/drag-racing/saannot/
    ---
    ---
    Kisoja voidaan järjestää siellä, tai täällä, syystä tai toisesta ja saattaa olla ihan no-prep, tai sitten vanhoilla pesaistuilla pohjilla. Että koittakaa ajan kanssa keksiä konstit.

    Joku siivousratkaisu pitää ehken keksiä.
    -Kilpureissa saisi luvan olla kunnon kaukalot kaikkialla.

    Makuasia on, että ajetaanko NT-metodilla, ilman julkisia aikatietoja, vai ei.
    -Challengeen osallistujat saavat sen päättää.

    Siinä suunsoittajille sitten se vedonlyönnin aika.. =)
     
    Muokattu: 3.5.2021
    rallikuski ja Herje tykkäävät tästä.
  5. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mitä kuuluu Mad Chief Racing -autoprojektille? Ei ole vähään aikaa näkynyt päivityksiä missään. On meinaan sen verran hurja projekti, että olisi kiva nähdä auto toiminnassa.
     
  6. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Samaa olen miettinyt...
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Siellähän sitä, uutta päivitystä:

    www.facebook.com/MadChiefRacing/?fref=ts
     
    Muokattu: 20.7.2021
    Rollercam ja TimeMachine69 tykkäävät tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Pointtihan on siinä että maailma on vain muuttunut niistä Drag Racingin 80-90-luvun kulta-ajoista ja tätä ei ole kovin laajalti ymmärretty suomessa.
    Jenkeissä se n.10-vuotta sitten ymmärrettiin...tai sanotaan että riittävän suuri määrä ihmisiä ruudun molemmin puolin sen ymmärsi ja laji sai kokonaan ihan uuden nosteen ja näkyvyyden. Niin "genrenä", kuin ihan kilpailijoiden näkökulmasta.
    Itse olin nassepoikana jo 70-luvulla Härmälässä ja Räyskälässä seuraamassa kapinoita, joka tuolloin oli parasta mitä voi housut jalassa tehdä.
    Sen jälkeen lajia on tullut seurattua tiukastikkin käytännössä koko sen elinkaaren näihin päiviin asti.
    Tiedä sitten onko lajia tullut seurattua liikaa vai liian vähän, mutta ainoa nykyisin jonkinlaista kotimaassa mielenkiintoa herättävä asia on nitrokisat.
    Käytännössä koko oma mielenkiinto ja intohimo lajiin siirtyi jo 10-vuotta sitten jenkkilän No Prep skaboihin, koska jo tuolloin heti syttyi todella "väräyttävä" ahaa-elämys siitä mikä mättää että mikään muu ei enään kiinnosta.

    Tajuttiin että tässä on se tulevaisuus millä ennemmin tai myöhemmin laji nousee myös täällä, eikä kyse todellakaan ole siitä minkälaisella alustalla ajetaan. Kyse on jostain ihan muusta ja mikäli muutosvastasuus täällä tämän kehityksen estää nyt, se on ihan ok, meidän puolesta.
    Sen verran varmoja oltiin lajin tulevaisuudesta täälläkin, että päätettiin perustaa kolmen auton tiimi ja lyödä kaikki omat ja kaikki oma aika täysin puhtaalle pöydälle, vaikka 90-luvulla oli vannottu että ei enään ikinä.
    Tässä viimeisen 2-vuoden aikana on kaikkien meidän tiimiläisten yksityispuolella sattunut ja tapahtunut varmasti enemmän kuin koskaan sitä ennen ja pieni priorisointi rahan ja ajankäytön suhteen on ollut ihan paikallaan. Starttikuopissa kuitenkin ollaan ja niin autot kuin kaikki infra alkaa olemaan siinä pisteessä että "loppurypistystä" vaille ollaan lähtökuopissa.
    Tämä monsterinhan piti tulla v,.-2020 Helsinkiin ja Tampereelle rullaavana kaiken kansan pällisteltäväksi, mutta korona niittasi nämä haaveet ja ennen kaikkea kiireiset viimeiset viikot ennen näyttelyä.
    No, projekti valmistuu ja toteutuu jos ukoissa henki pihisee, mutta katsotaan sitten mitä ja missä ajetaan. Ennen kaikkea näemme sen miten se alkaa somessa näkymään?
     
    Rollercam tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Suuri yleisö maksaa jos sillä on kiinnostusta kyseistä tuotetta kohtaan, ja riippuen suuren yleisön määrästä, selviää onko se taloudellisesti kannattavaa toimintaa, jos lähtökohtaisesti ei ole tarkoitus omasta perseestä maksaa kaikkea.
     
    Rollercam ja Lowry tykkäävät tästä.
  10. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mulle tulee maksukanavia ja valitettavasti nyt ei ole pitkään aikaan tullut mitään DR:ää sivuavaa. Big Chief, Farmtruck ja kumppanit olivat mielenkiintoisin formaatti silloin kun sitä tuli. Ilmatteeksi ei päässyt katsomaan vaan piti niistä kanavista maksaa. Hyvin tuotetusta materiaalista maksankin ihan mielellään.

    No, nyt kun itse ajetaan pikkuvahvaa Vetteä ei mikään tule ilmaiseksi vaikka ollaan osaltamme sisällöntuottaja katuautotapahtumiin. En usko, että me lähdetään 7s aikaa jahtaamaan missään vaiheessa ja siten jäädään ulos uljaimmista kuvioista; 8.5s runkoraja riittänee meille. Kaikki kunnia niille ketkä viitsii investoida tähän upeaan lajiin aikaa, rahaa ja osaamista.

    Tällä hetkellä kun lukee vaikka Amerikan Rautaa tai V8:a ei siellä kovinkaan montaa riviä löydy kirjoitettua tekstiä sarjoista johon me osallistuttiin (Blacklist ja Panox Shootout). Netissä on mitä on. Ei siis kummoista hypetystä mutta kyllä siellä katsoajia (ja osallistujia) oli varsin hyvin.

    Saapas nähdä mitä tulee ajettua ensi kesänä ja vieläkö Malmilla ajetaan. Keskustelua herättävä kasimaili avaa minusta mahdollisuuden tutkailla uusia suorituspaikkoja. Ehkäpä Malmille löytyy jostakin yllättäävän hyvä korvaaja.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Eikös Malmoilla ajeta vielä seuraavat 10 vuotta , jos ei elokapinalliset istu radalle. Ja sitä varten on radan siivous ryhmä ja koneet , puhdistavat radan ylimääräisestä.
     
    three hundred tykkää tästä.
  12. Jokohan jenkeissäkin tajutaan että tämä No Prep homma on koko Drag Racing lajin vaarallisin osa. Ajetaan lentokentillä ja suljetuilla kadunpätkillä tuhansien hevosvoimien autoilla.
    Nyt on kuolleita ja pahalta näyttää että lisää vielä tulee tämän onnettomuuden kärsijöistä.

    No prep pitäs aina ajaa betoni vallien keskellä eli oikealla radalla.

    https://www.nbcnews.com/news/us-new...d-after-drag-racer-veers-track-texas-n1282218
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Valitettava tapahtuma, voimia uhreille ja muille asianosaisille :odcry:

    Asia on juuri kuten Aulis kirjoittaaa, No Prep on hieno laji, mutta pitäisi ajaa oikealla radalla...ei ne betonikaiteetkaan siitä vaaratonta tee, mutta parempi kuin avoin lentokenttä tai vastaava.
    Onhan se täälläkin lentokenttäradoilla nähty ihan Street kisoissa kuinka nopeasti se auto voi muuttaa suuntaa ja paineleekin yhtäkkiä hallitsemattomasti kohti yleisön parkkipaikkaa :odconfused:
     
  14. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Alkaa näyttämään siltä, että emme voi laskea Rollercamin varaan kun puhutaan maksavista katselijoista. Ihan nyt missä muodossa tahansa - ja ilmeisesti lajissa kuin lajissa. Mahtaako sitten kuulua suureen yleisöön? Miksei.

    Itse ajattelin käydä leffassa pitkästä aikaa ja täytynee vinguttaa visaa kun tili huutaa hoosiannaa näin kuukauden lopussa. Tässä ikään kuin näytän esimerkkiä ettei kaikkea ole pakko saada ilmaiseksi. Kulutan muutakin näppäimistöä.
     
    Rollercam, Inlinee, Kalja imuri ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Rollercamin kirjoitustyylistä tulee jostain syystä mieleen kauan kadoksissa ollut Arto (alias Mailisnuutinen).
     
    Rollercam tykkää tästä.
  16. Jos nyt puhutaan tästä No Prep jutusta ja yleensäkin aidattomista, liimaamattomista kisailuista tuolla lentokentillä tai muilla alueilla (aidattomia kenttiä yms). Kyllä kilpailun järjestäjällä ja kisaajilla pitää olla tolkku pääsä ennen kuin jotain sattuu. Jokainen tietää että jos esim. +2000hp vehkeillä sinne mennään ajamaan ja vaikka kuinka ennakoita ja muita säädellään että saadaan jotenkin lähtemään vajaatehoisena liikkeelle, on kyseessä vain se yksi epäonninen lähtö milloin auto lähtee kuin ohjus ihan väärään paikkaan. Siellä on vaaratilanteessa myös se kanssakilpailija jolla kaikki on OK ja auto hallinnassa, mutta jos kyljestä tullaan 200kmh sisään, tilanne on valmis katastrofi.

    Myös muut kuin katsomoiden, varikoiden turvaetäisyydet, sektorit pitää ottaa paremmin huomioon. Pitkähiaisella T-paidalla ja leimaamattomilla kypärillä saa ajaa. Tein kokeilun Vesivehmaalla ja katsurit ei välittänyt mitään mun paskakypärästä. Mukana toki oli leimassa oleva pyrotechin umpipotta. Jokkismiehetkin kiroili ja vittuili siitä kun ruvettiin vaatimaan päivitettyjä ja oikeita 1kerros yms. ajopukuja, leimattuja vöitä, leimattuja kypäriä, mutta sielläkin tapahtui jotain todella katastrofaalista ja silloin muutos tai sanotaanko vaatimus sääntöjen noudattamisesta pistettiin tiukemmaksi ja kukaan ei siellä enää valita.

    Tämä katuautopuoli on aikamoinen viidakko vielä. Ei ole oikeastaan mitään sääntöjä vaan "tule ja aja millä ja miten vaan" meiningillä saa siellä pyöriä.

    Toivotaan ettei mitään satu, mutta itse en halua olla radalla samaan aikaan kun joku tulee 250-300kmh takaa (eli puolta nopeampaa kuin minä museo buickilla tms.). Kun se hirmuvekotin tulee takaa ja jos se pito lähtee tai säädöt läppärillä tms. ei olekaan mennyt niihin parametreihin mihin oli ajatellut ja jos pito lähtee niin siinä ei kerkiä kuski sanoa kirosanasta kuin sen ensimmäisen kirjaimen ja minä jonka päälle tulee, pykällän kolmosta ja kuuntelen putkiradiosta kesämopoa....
     
    Stang_81, Rollercam ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noh, onneksi näissä karkeloissa ei moisista välitetä.... Ja näitä on muuten nykyään paljon.
    Ja kyllä, on ihan kotimaasta. Toivottavasti linkki toimii.
    https://i.imgur.com/rkQnWvY.mp4
     
    Rollercam ja Vermilion tykkäävät tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minuakin on yllytetty kaksi kertaa ajamaan kilpaa... olen nössä ei tullu lähdettyä vaikka ois se Corvette jääny vanhalla fordin romulla ;)
     
    Rollercam tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miten sä aulits pääset noin paljon edelle sitä hirmuvekotinta että se vasta maaliviivalla sut saavuttaa?
     
    Rollercam ja three hundred tykkäävät tästä.
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Näkeehän noissa jokamiespäivien tuloslistoissa noita 2-3 sek reaktioita.

    Osa porukasta ottaa näitä varmaan tahallaan, niin riski osua toisiinsa, saada kiven iskemä silmäterään etc .on aika paljon pienempi. Ajoajan kun näkee huonoista reaktioista huolimatta time-slipistä.

    Kannattais vaan ajaa nopeampi ensin, niin kuvattua tilannettakaan ei pääse syntymään.
     
    Rollercam, Vermilion ja three hundred tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!