1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Täältä löytyi vielä matalampi vaihtoehto Slanttiin, eli Mersun viskokytkin ja ropelli:

    1977 Merecedes Benz 280SE

    It was a little over 2", probaly 2.25". I suppose if I would have measured metrically I could have given exact millimeters.

    The design is great the fan is designed to allow the clutch to fit "in" the structure of the fan so it is flat faced, no protusions like on american set ups. The material used on the fan is really light also. I was sure I would have to gring out the center hole a little but it was direct fit.

    The engine was an inline 6 by the way.

    Cool. How many blades on this fan, and how big in diameter?
    6 blades, 17.75" Diameter.


    Kuva Ebaysta:

    [​IMG]
     
    Make500 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Kuskasin tänään vanhan syylarin Mieloselle huoltoon. Eero meinas että siitä tulee parempi kuin uusi kun se kennotetaan. Samalla lupasi korjata vuotavan vaihteistolauhduttimen, jos laitan sen vielä toimintaan ja ryhmään lisäjäähdyttimen kanssa.
    Päädyin tähän ratkaisuun, niin ei tarvi arpoa, mikä sinne sopii ja mistä sen saa.

    Mittaillaan tuota viskohommaa vielä sitten uudestaan. Voi sinne joku noista sopiakin, kun onhan siinä nytkin parin tuuman jatkopala pumpun päässä.
    Mutta pitäiskö sitten laittaa uusi propellikin, niin saa nähdä. Nykyiseen tulikin vähän oikomista..

    Kennot se tilaa mittojen mukaan Tanskasta, niin pari viikkoa voi mennä.
    Mutta onpahan vähän aikaa laittaa atomeina oleva mopo kasaan..
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Eiköhän sinne sitten saa jotain sopii. Jos tuohon Mersu -malliin päädyt niin se varmaan vaatii Mersun oman propellin. Tuossa joen jutussa on 6 -lapainen. Siihen on myös 9- lapaista:

    [​IMG]
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Äitienpäivänä piti oleman se tehomittaus, mutta luonnollisesti sen jouduin sitten perumaan. Katsotaan nyt sitten koska seuraava aika-akkuna aukeaao_O
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikö tuo olis sama laittaa pelkkä ulkoinen lootaöljyn jäähy?o_O
    Vai onko joku tarkoitus lämmittää jäähdytysnesteellä loota öljyä?:rolleyes:
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Viskokytkin tarttis tuulitunnelin jotta toimis oikein, tuskin helpolla löytyy valmista sopivaa. Toki sen voi itsekin vaikkapa pellistä taikoa.

    Öljystä veteen jäähdytys on kokoon suhteutettuna huomattavasti tehokkaampi kuin öljystä ilmaan.
     
    Make500 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  7. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Multa löytyis joutilas tunneli mikäli on sopivan kokoinen. Tukkosessa syylärissä vielä kiinni. Sekin joutas. Alalähtö kuskin puolella alakulmassa ja paluu apukuskin yläkulmassa. Mittoja ja kuvia voin laitella privana.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Öljy-vesi hyvä puoli on, että se myös nostaa öljyn lämpöjä. Eli nesteestä siirtyy lämpöä öljyyn.
    Mutta jos tarkotus on jäähdyttää öljyjä max, niin ilma-öljy on aivan ehdoton, mutta se vaatii sit termostaatti ohjatun kierron, ettei öljyn lämpö mene liian alas.
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Autotehtaat on tykännyt näistä syistä käyttää myös moottoriöljyn jäähdytyksessä nestekiertoa. Törmäsin tämmöiseen kuvaan vähän aikaa sitten, jossa joku engelsmanni oli laittanut semmoisen coolerin öljynsuodattimen siirtosarjaan. Aika jännä idea.

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VAG on käyttänyt öljy/vesi jo -80 luvulta lähtien
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Rakentaako tätä migu vai make? Toisinaan tuntuu että tämä(kin) kertomus on pääosin migun nettilinkkejä täynnä.
     
  12. Olen pahoillani, että olen innostuvaa ihmistyyppiä ja kun innostun, niin juttuni menee aina yli. Jos koet tarpeelliseksi, niin voin canceloida viestini.
     
    Seevu ja Make500 tykkäävät tästä.
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Minun puolesta ei Migueloksen pidä olla lainkaan pahoillaan, hyviä linkkejä. Hyvä tiedonhankkimiskyky. Keep up the good work!
     
    Seevu ja Make500 tykkäävät tästä.
  14. leemu

    leemu Gearhead

    Kyllähän siitä toenperrään kannattaa pahoittaa mielensä, jos joku on avulias ja pyyteettömästi omaa aikaansa käyttää toisen hyödyksi :poff:
     
    Seevu ja Pietsi tykkäävät tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo ei älkääs riehaantuko siellä:)
    Kaikki tieto ja taito on tullut tarpeeseen!
    Hyviä vinkkejä on saatu yhdeltä jos toiselta projektin seuraajalta.
    Eri asia on, olenko niitä kaikkia noudattanut mutta joka tapauksessa palaute on tärkeää ja mukavaa, myös kriittinen palaute.

    Mitä taas siihen automaatin jäähdytykseen tulee, niin ajattelen asiaa siltä kantilta että jokin syy siihen on miksi tehtaat on sen syyläriin toteuttaneet miljooniin ja taas miljooniin autoihin.
    Myös niihin muskeliautoihin.
    Mutta jokatapauksessa jätän sen lisälauhduttimen siihen, syylärin perään.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tossa c-korisessa farkussa on tehtaaltaan molemmat, syylärin alareunan kierto ja kenno keulalla kans. Kai ne yhdessä saa sitten pidettyä öljyt sopivan lämpöisinä :confused:
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä ne tehtaalla on jonkun mittauksen suorittaneet arvaten välttääkseen turhien osien kustannukset.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Sun rysy lienee sitten tullut tehtaalta towing packagella varustettuna..
     
  19. Oliks toi se peräkärrypaketti? Mitä muuta niihin kuului?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    A-kehossa koukkupaketissa tuli "levyjarrudeleteoptio". Eli vuonna 1966 jo linjalta saadut Kelsey-Hayesit eivät olleet vaihtoehto vetokoukkupaketissa. Ainoastaan 10" rummut.
     
    Make500 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!