Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Luvusta päätellen MAF-anturi (analoginen?) ei mennyt tappiin, vaan ADC-muunnin jolla sen arvo muutettiin digitaaliseksi. Niinkö? Kertokaa jo oikea vastaus. Alkää pitäkö jännityksessä.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No minäpä selitän.

    Kaikki lähtee niinkin kaukaa kuin 1950-1960 -luvulta. Jenkkilässä ympäristö saattoi olla niin saastunutta, että eräskin joki syttyi aina silloin tällöin tuleen. Ja lyijybensan polttamisen vuoksi Yhdysvaltain suurkaupungeissa oli valtava smog-ongelma...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kukapa tuollaiseen ympäristöön oikeasti kaipaa. Siispä jenkkilässä perustettiin EPA eli suomeksi Ympäristön SuojelemisVirasto. Ja siitä syystä meillä on niin katalysaattorit kuin vaikkapa EGR:t ja DPF:t. Sekä niinkin olennainen asia kuin OBD.

    OBD eli On-Board-Diagnostics on se jokapojan apu, joka ainakin joskus antaa osviittaa siitä, mikä vehkeessä piiputtaa. Ja jotta homma olisi helpompaa, idea oli vähän samanlainen kuin GSM-kännykkäverkoissa aikanaan, eli tehtiin standardi jota kaikkien piti noudattaa, jolloin autopuolella korjaamoillekin riitti vain yhdenlainen testeri. Ei tarvittu joka jumalan merkkikohtaista laitetta. Näin siis periaatteessa.

    Testereillä pääsee siis lukemaan standardin (=SAE) mukaisia parametreja (PID), sekä tapauksesta riippuen myös valmistajakohtaisia parametreja. Esimerkiksi kaasuläpän asennolle on määritelty standardiparametri jonka skaala on käsittääkseni 0....5 volttia. No vaikkapa nyt C6 Corveten tapauksessa kun kaasuläppä on täysin auki, ei se anna ulos kuin jotain 4.5 volttia, jolloin SAE standardiparametri kertoo läpän olevan auki muistaakseni 82%. Tämä siis vaikka läppä on kokonaan auki. Toisaalta kun valitsee GM:n oman parametrin (PID), on aukioloprosentti täydet 100.

    Mussen tapauksessa on kyse samasta asiasta. Koska Mussen säätötiedosto on salattu, ei tarjolla ole kuin SAE-standardin mukaiset parametrit (PIDit) ja toisaalta kun nuo parametrit aikanaan standardoitiin, ei kukaan kuvitellut, että ilmamassan arvot voisivat olla noin järkyttävän korkeita (yli 1000 hv katuauto) ja siksi arvo pohjaa jo noin aikaisin.

    Aatteleppa sitä...
     
    -Skeletor-, teippi-mikko, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hyvä arvaus!
     
  4. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Nus-nus, lyijyllä ei juuri ole tekemistä smogin kanssa. Lyijyllä on sen sijaan suora vaikutus mm. yksilöiden mielenterveyteen.

    Autoista peräisin olevat smog päästöt ovat ihan HC, CO ja NOx päästöjä. Eka varsinainen saastelaite oli PCV, eli öljyhöyryjen polttaminen moottorissa, sen sijaan, että ne työnnetään suoraan ulkoilmaan.

    Tuolla noihin NOx päästöihin on suhtauduttu aika lailla vakavemmin jo paljon pidempään, mitä euroopassa.

    Eräs kansanautovalmistaja tässä takavuosina pöräytteli juurikin noita NOx päästöjä enemmän kuin lupasivat. Euroopassa likimain samat moottorit lienee edelleen myynnissä, kun NOx rajat on vähän eri.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ok, en tuosta ollut varma ja ajattelin että lyijy olisi ollut syynä.

    Hassua sinänsä miten nenä voi herkistyä. Ennenwanhaan en niin kiinnittänyt silloin normi-katittomien autojen pakokaasun hajuihin huomiota. Mutta joskus 2000-luvun alussa Piilaaksossa kun ajoin Viperin perässä niin kuskin sikarinhajun haistoi motarilla varmaan vielä 100 metrin päästä...
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja bensan lyijy oli erillaista kuin ns normi lyijy. Se imeyty yms paljon helpommin ihmisiin hengityksen kautta.
     
  7. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Pitääkö tämä ymmärtää niin, ettei tuossa tapauksessa se boxi osaa ilmamassaa tulkita tuon "rajan" ylittävällä osuudella, vai että se vaan näkyy sinne porttiin lähtevänä väärin?
    Tosin ihan metsässähän se seos on, eli varmaan ei... > roskiin (SER) tuollainen ohjain.

    PS. on kyllä erittäin mielenkiintoisia tarinoita, toivottavasti löytyy lisää...
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Itse boksi osaa kyllä tulkita ilmamassan oikein ja kompensoi tilannetta myös aivan oikein. Siinä vedon lopussa ilmeisesti bensasysteemi vaan ei enää jaksa puskea tarpeeksi ja siksi menee laihalle, vaikka boksi tekee kaikkensa.

    Ilmamassa näkyy väärin, koska standardiin perustuva ilmamassa-PID menee maksiimiin. Eli OBD-portista tulee ulos maksimiarvo ilmamassalle. Vähän sama asia kuin jos yleismittarilla mittaat 8 voltin jännitettä ja jos olet valinnut 0...5 voltin skaalan, niin ei se taida näyttää kuin sen 5 volttia... (tai kärähtää tms).

    Nojoo, jotkut harrastajat jotka säätämisestä eivät välttämättä ole kovinkaan perillä ovat hekin tykänneet. Yritän tehdä näistä tarinoista viihdyttäviä, vaikka lukija ei olisikaan kaikkien alojen erityisasiantuntija.
     
    sepi-ukko ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    No mitä sinä teit? Jätit vaihtamatta isomman MAF anturin ja teit jotain muita taikoja?
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Edellisen kirjoittajan nimi merkki ..eiks tämä hahmo löytynyt Pyhimyksistä ja Veijareista.
    Sattu olemaan mun nimi englannin tunnilla koulussa kun jokaisella piti olla kutsuma nimi spiikatessa.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En tehnyt mitään. Siis säätöihin. Koska niihin ei pääse ihan helposti käsiksi. Varsinaisesti niitä ei ole enkryptattu (salattu) vaan ns. OS ID (=Käyttöjärjestelmän versio) on muutettu sellaiseksi, jota käyttämäni ohjelma ei tunnista.

    Ford-scenessä tämä on tyypillistä, eli ei haluta antaa muille mahdollisuutta kopsata valmiita säätöjä. Ymmärrän toki tämän, mutta toisaalta se heikentää ns. joukkoustumis-oppimista. Tai miksiköhän sitä pitäisikään sanoa. Valmistaja eli Ford ei tietenkään kerro miten heidän moottoreitaan viritettyinä pitäisi säätää, joten homma on aika pienen sisäpiirin leikkipuisto. Sinne toki pääsee, jos osoittaa muuten osaamistaan, mutta helppoa se ei ole. Eikä kukaan avaa toiselle salattuja säätötiedostoja.

    Yllättäen Venäjältä löytyy tarvittaessa apuja. Jos säädöt luetaan sopivalla softalla, pääsee binäärikoodia puukottamaan ja muuttamaan OS ID takaisin siksi jolla boksi on lähtenyt tehtaalta. Hyvällä säkällä se on oikeasti sama mitä säädöissä on käytetty.

    No, ensin kuitenkin vaihdetaan autoon Brisk Racingin tulpat ja mahdollisesti tutkitaan bensasysteemiä, josko siellä olisi oikeasti se pullonkaula. Ja sen vuoksi taas ei tarvitse säätöihin sattua.
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Taioista en tiedä, joten jatketaanpa MAF-antureista.

    En tietenkään tunne kaikkia maailman MAF-antureita, mutta aika tyypillistä on ollut vaikkapa nyt jenkki-GM:n moottoreissa että MAF-anturi on erillinen sensori, joka asennetaan imuilmanoton putkeen. Aiemmin ilmamassa-anturi tuli lyhyen "putken" kanssa, jolloin tietenkin putken halkaisija oli aina massamittariin sidottu. Mutta näin ei siis ole uudemmissa.

    Mustangien ja uudempien GM:n MAFfien tapauksessa imuputken koolla voi pelata. Mitä isompi putki, sitä isompi skaala MAFfille saadaan. Johtuu tietenkin siitä, että tällainen MAF-anturi mittaa virtausta vain pikkuriikkisen kokoiselta pinta-alalta ja mitä isompi putki, sitä enemmän ilmamassaa virtaa MAFfin ohi samoilla hertseillä tai jännitteella.

    Eräässä "osista kootussa" Mussessa oli vuosimalliin nähden aivan oikea MAF, mutta aivan jostain muualta haalittu imputkisto. Niinpä sinänsä vakiomoottori kävi aivan tolkuttoman rikkaalla ja syynä siis se, että putkisto oli väärän kokoinen. No sen voi tietty säätää ja tässä alla näkyy miten seostrimmit alkavat olemaan alueella...:

    [​IMG]

    Tässä taas näkyy alkuperäiset säädöt MAFfille...:

    [​IMG]

    ...ja miten niitä on muutettu:

    [​IMG]

    Torstaina, vaikka oli pyhäpäivä, korjaamo oli auki. Sain jonkin helkkarin allergiakohtauksen ja jouduin lähtemään kesken päivän töistä.

    Harmi, nimittäin korjaamolle tuotiin kohtuullisen upea Musse hienosäätöön. Moottorissa punaraja on aivan poikkeuksellinen jekkiveekasiksi....:

    [​IMG]

    Joo. 8300 rpm.

    [​IMG]

    Eikä tässä vielä kaikki, mutta jätetään ne vielä kertomatta.

    Sen voin kuitenkin kertoa, että kun jouduin perjantaina autoa testaamaan nelosella täyskaasulla saadakseni auton vikatilaan loppui kyllä uskallus kesken jossain vähän ennen 7000 rpm. Dynossa (maantiellä) ei vaan saakeli uskaltanut...ja kun se sitten dynossa lauloi upeasti 8300 rpm olin aivan rakastunut Blue Ovalin muskeliautoon.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued.
     
    Muokattu: 15.5.2021
    sepi-ukko, Ford67 ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Flat-plane Voodoo kone taisi olla? Siis auto uudempi Shelby GT350.

    edit. kirotusvirhe
     
    Muokattu: 15.5.2021
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Artsi Bunker tykkää tästä.
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Minun käsittääkseni 99% Euro-V8 -moottoreista (esim mersu, bemari, Audi) on crossplane, ihan niinkuin on Jenkki-V8 -moottoreistakin. Joku Ferrari on tietty flatplane, Ferrari kuullostaa minusta hyvältä, mutta se varmaan johtuu isosta nokasta, lyhyistä sarjoista ja kierrosherkkyydestä.
     
  17. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Töissä joskus kaasuteltiin ferrarin v8:a paikallaan ja kuulosti hyvinkin samalta kun mutsin entinen fiat uno.. Kovemmat pieruäänet vaan.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    41. "Pelkkää paskaa"

    Asiakas osti parasta lihaa mitä rahalla saa. Mainiota. Siitä se illallinen lähtee.

    Mutta eihän pelkkä liha riitä mainioon ateriaan. Siispä ostamaan lisukkeita. Homehtuneita perunoita. Eltaantunutta voita. Pilalle menneitä vihanneksia. Paakkuuntunutta maitoa. Viiniä joka oli muuttunut etikaksi.

    Ja jotta ilta olisi täydellinen, paikalle oli kutsuttu kokki, joka tekisi näistä aineksista täydellisen aterian.

    No vituiksihan sellainen menisi.

    Olen aika surkea kokki, mutta säätämisestä tiedän kuitenkin jotain. Ja erityisesti sen, että paskasta ei saa kuin paskaa aikaiseksi. Vaikka siellä seassa olisi jotain hyvääkin. Kokonaisuus ratkaisee.

    Kokemus on opettanut, että pitää olla tarkkana sen suhteen mitä alkaa kokkaamaan. En nykyään enää säädä projekteja, joihin on toimitettu osia epämääräisistä lähteistä. Mutta jos olen jo aloittanut säätöprojektin, en myöskään mielellään jätä sitä kesken. Jonkunhan se sotku on selvitettävä. Selvät viat on tietenkin korjattava ensin.

    Tässä tapauksessa heti alusta asti tuntui siltä, että jotain on pielessä. En nyt ala luettelemaan mitä kaikkea oli mennyt vituiksi, mutta paljon ja nimenomaan osatoimittajan toimesta. Rakentaja oli alan ammattilainen, mutta mistäpä hänkään päälle päin näkisi, että sinänsä uudet osat olisivat jotenkin viallisia.

    Lopputulos oli juuri sellainen mitä voisi odottaakin. Paskaa. Ja ensimmäinen epäilys on tietenkin kokki. Onko se polttanut ruuan pohjaan? Tai jotain muuta? Eikö se vaan osaa? Ja mites tästä nyt jatketaan?

    Sepäse.

    "Viekää vittu muualle, ei se mun vika ole" ei tullut kysymykseenkään. Ei tässä harrastuksessa niin tehdä.

    Kerroin asiakkaalle, että epäilen autossasi olevan jotkut kiinalaiset piraatti-polttoainesuuttimet. Sattumoisin itselläni oli jo vuosia hyllyssä maanneet vastaavat uudet aidot Ford Racingin 80 lb suuttimet, joten kerroin asiakkaalle, että tuopa se autosi nyt tänne niin vaihdetaan ne suuttimet kokeilun vuoksi ihan ilmaiseksi ja lähetetään ne autossa olevat testattavaksi.

    Ja näinhän siinä sit kävi:

    "Moi!

    Lähettämänne suuttimet on nyt käyty läpi ja näillä ei kyllä tee yhtään mitään.. Eli kopiosuuttimet kyseessä ja tähän sarjaan on vielä saatu kahta erilaista kopiota.

    Suutin nro 5 ylä o-rengasta paikallaan pitävä muovi halki.

    Kaikki suuttimet vuotaa enemmän tai vähemmän.

    Suihkukuviot pielessä.

    Ainemäärät pielessä.

    Osa suuttimista noin 1000cc ja osa suuttimista 700cc.

    Suuttimet nro 3 ja 8 liitinpinnit erinäköiset kuin muissa, näissä tuotot ja induktanssitkin heittää.

    Myös näissä suuttimen ulostuloreikä on huomattavasti pienempi kuin muissa."


    [​IMG]

    Kukas tämän kaiken lystin sitten maksaa?

    Aatteleppa sitä.


    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko, Dataviilaaja, -Skeletor- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Vähän asian sivusta mutta on kyllä hyvä pulju tuo Finjector.
    Kävi firman tirehtööri juuri tässä tontilla haastelemassa, hyvin on asianlaidassa kyllä kiinni ja osaamista löytyy.
    Todella hienoa että ihan koto Suomessa on tuollaista ammattitaitoa ja palvelua.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Täällä Seinäjoella paikallinen ammattikoulu (Sedu) on hankkinut ilmeisesti vastaavat mittalaitteet. Mietin ensin vienkö sinne, mutta ainakin viimeksi kun kyselin olisi ottanut parisen viikkoa. Ja kun silloin kyselin Viperin suuttimista niin vähän säikähtivät, mutta kerroin silloin että ihan normikamaa ovat. Sitä en tiedä miten sitten varsinaisia mittaustuloksia analysoivat.

    Hienoa kuitenkin että on edes jotain paikkoja jossa analysoida suuttimia. On se vaan vittumaista saada ahdettu LS toimimaan suuttimilla jotka vuotaa ja joissa maksimi tuottoaste vaihtelee luokkaa 50 prossaa sinne ja tänne...
     
    sepi-ukko ja J.J. tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!