Mäntien kääntäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bluestone, 11.5.2021.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Tehon tuoton kannalta työtahdin aikana männän mennessä alaspäin, olisi optimaalista jos voimavektorit kohdistuisi kohtisuoraan kampiakselin kaulankeskelle noin keskimäärin.
    Mitä vinommasta voimaa tuodaan, on sylinterin seinämään kohdistuva voimavektori isompi.
    Eli halutaanko männän nojaavan voimakkaammin sylinterin seinää vasten?
    Männän ja sylinterin seinämän välisestä kitkakertoimesta riippuu miten iso osa voimasta muuttuu kitkan aiheuttamana lämmöksi.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mistään mitään ymmärtämättömänä veikkaan kitkan pienennystä. Väärin päin oleva mäntä kippaa ykk:ssa äänekkäämmin mutta korissa on vastineena pikkuisen vähemmän sylinterin seinään nojausta ja kitkaa.
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mäntä on ylimmillään (yläkuolokohdassa) silloin kun kampuran kaula sojottaa (kampiakselin keskipisteestä katsoen) kohti männäntappia. Aivot nyrjähtää jos yrittää miettiä viettääkö se mäntä kauemman ylhäällä jos tappi on sivussa. Joku metemaatikko sen varmasti osaisi laskea.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl se kun sul on tietynpitunen isku ja tietynpitunen veivi, niin siin vaihees ku ne on suorassa linjassa se on ihan yhtä etäällä kampuran keskilinjasta kuin jos tappi olis keskellä. Se paikka missä se on suorassa vaan vaihtuu veivin kaulan kulkeman ympyrän sisällä.
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Männän liikehän on siitä jännä, että se liikkuu ylöspäin paitsi silloin kun kampuran kaula liikkuu ylöspäin, niin myös silloin kun se liikkuu kohti keskilinjaa, ja ilmiö on sitä suurempi mitä lyhyempi kiertokanki. Tästä seuraa esim se että mäntä viettää isomman osan ajasta (kierroksesta) liikkeensä puolivälin alapuolella kuin yläpuolella. Väittäisin (tuntuu siltä) että jos männäntappi on ylämäen puolella, niin mäntä tulee hitaammin ylös kuin mitä se tulee alas, ja toisinpäin, eli jos männäntappi on alamäen puolella, mäntä menee ylös nopeammin kuin mitä se tulee alas. Tällä on varmaan vaikutusta johonkin.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Neander moottorissa on 2 kampiakselia ja 2veiviä/mäntä. Saadaan pehmeä käynti sekä männän keikkuminen ja sivuttaiskuorma poistuu
     
  7. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mä veikkaan että tässä syynä on se että useimmat aftermarket männät on tehty lopullista hintalappua tuijottaville tuotantoekonoomisteille ja siksi on halvempi valmistaa tappikeskellä mäntiä, kun niitä menee 4+4kpl v8 koneeseen vs tappisivussa mäntiä joita menee 2+2+2+2 kpl erilaisia per v8. Jos nyt laskin oikein
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Hä, jos tappi keskellä ja tapin suunnassa symmetriset, niin eikös pärjää yhdellä mäntätyypillä?
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    No sehän riippuu tietenkin männistä, aina ei tokikaan tarvitse, mutta jos puhutaan jostain olevinaan muka vähän hik!, pervormanssi männistä missä on pieni kolo pakoventtiilille ja iso imuventtiilille, niin sittenhän niitä pitää ollla monenlaista erilaista mäntää.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Männäntappi ei keskellä, sitä en niinkään ymmärrä, enkä ymmärrä muutenkaan paljon.

    Mutta Japsit ovat tehneet jo jonkin vuoden esim. motskarin rivikoneita jossa kampiakseli ei ole keskellä sylinteriä vaan siten että työtahdin aikana männän mennessä alas, kiertokanki on pienemmässä kulmassa sylinteriin nähden ja suuremmassa kulmassa männän mennessä ylös. Tämä pienentää kitkaa työtahdin aikana ja lisää tehoa.

    Mutta miten toteutat tuon akselin siirron 90 asteen veekoneessa.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olihan tätä joskus karting autojen koneissakin, jossa Raket 85 luokan koneiden pytyt koneistettiin tarkoituksella vähän toiseen sivuun ja tällä saatiin hivenen enempi tehoa.
    Alkoivat ihmetellä miksi tietyt autot voittivat joka kisan ylivoimaisesti, mutta öljytesti kisan jälkeen tulpan reiästä näytti puhtaita papereita, kone ei ollut ylikoossa.
    Kun alkoivat syynäämään koneita tarkemmin niin asia pikku hiljaa selvisi.
    Päälle päin ei näkynyt mitään, mutta pytyn jäähdytysripojen välissä oli muistaakseni pieni R-kirjain jemmattuna...
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Taitaa onnistua myös veekoneessa kun pytyt tehtäisiin hieman vinoon 90 asteen asennosta.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead


    Ei tuo vaikeaa olisi V-koneessakaan, mutta tekee moottorista korkeamman. Ja se taas aiheuttaa muita ongelmia joita tuotantomoottoreissa ei haluta aiheuttaa.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Testiä tulossa.
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Nyt en ihan ymmärrä miksi se koneesta korkeamman tekisi.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    On ne japsit sitä tehneet jo 20 vuotta henkilöautoissakin, vai koska yaris tuli markkinoille? Joka tapaukses 1 kopan yariksen moottorissa on jo ainakin 1.3 ja 1.5 koneissa pytty silmin nähtävästi eri linjassa kampeen nähden.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei vaikuta korkeuteen.

    En ole moottorin suunnittelija mutta tekisin näin: Kun nyt 90 asteen veemoottori on pystyssä, kello 12 on nolla astetta ja sylinterit ovat 45 astetta kallellaan. Kuskin puolen sylinterien alapäätä käännetään niin että edestä päin katsottuna sylinterit ovat esim. 42 astetta kallellaan ja pelkääjän puolella 48 astetta. Nyt kampiakseli ei ole enää sylinterien keskilinjalla ja molemmilla puolilla kiertokanki on työtahdin aikana aiempaa suoremmassa kulmassa suhteessa sylinteriin. Siispä sylinterit on valettava ja koneistettava eri kohtaan kuin ennen. Ei tässä ole mitään kummallista toteutuksen kannalta. Ihmettelen jos kukaan Hipo veekoneen rakentaja ei ole tätä vielä hokannut. Ne on kuitenkin kouluja käyneet, minä en.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kohtahan nähdään ihan numeroina, vaikuttaako se mäntien kääntäminen suorituskykyyn. Aikamoisia teholukemia heppu dynossa repii, koneesta kuin koneesta, ahtamalla ja ilman.
     

Kerro tästä muillekin!