Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olisi helppoa jos jossain olisi lista mihin yleisimpiin koreihin saa laittaa mitkäkin tekniikaa tuon mukaan. Kuka tippuu mihinkin teholokeroon, tehokkaimman vertailmallin osalta.

    Esim. Capri taitaa RS2600 mallilla tippua tuohon 9,5kg/kw (alle 10kw/kw) siis saa olla tehoa max 5kg/kw

    Mustang xxx
    Escort xxx
    Cortina xxx
    Commodore xxx
    BMW E34 xxx
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ensin tarvitaan se yksi joka aloittaa sitä tekemään....

    Ai niin, itse en nyt jouda, kun on muuta tekemistä. :-0

    Ajatus sinänsä on ihan hyvä ja kyllä sitä tietoa *onnistuneista muutoskatsastuksista* varmasti tuleekin.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. Eli olet kiinnostunut selvästi FSO Polonezin tehoista. Jos käytetään tätä vertailumoottorina:

    In 1990, the FSO Polonez 2.0 SLE appeared, fitted with Ford's 77 kW (103 hp) 2.0 litre engine, 12,5 seconds acceleration to 100 km/h and a top speed of 165 km/h (103 mph).

    Ja jos lasketaan se tällä

    Curb weight 1,115 kg (2,458 lb)-1,140 kg (2,510 lb)

    Niin saadaan just alle 15 kg/kW => 7 kg/kW ja kerrotaan tuolla painolla saadaan noin 162 kW eli 221 heppaa.

    Eli voit rakentaa Cosworth-Polonezin..;)
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Polonez tai mieluummin vaikka Polski Fiat, jopa Poksi - mallina olisi ihana Cosworth tekniikalla. Eskortit ja Kommotoret tuon rinnalla on Niin So last season.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Sinällään suht turhaa. Ei sillon kyl saa minkäänlaista autoakaan rakennettua, jos ei pysty itse selvittämään noin yksinkertaista asiaa.
     
    teippi-mikko ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Laskentataulukko ohjelmaan (Excel) voi varmaan tehdä kaavat valmiiksi;
    Syöttää omapainon ja tehon niin voi lukea kuinka märkä se uni on!
     
    rallikuski, Ford67 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toisioiden ottaminen pois pelistä on hyvä lähtökohta, sytkän myöhäistämisellä/lukittamisella sitten loput. Ei varmaan tarvi muuta kikkailua.
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Totta, -100hp näin tehtynä. "rikos" vanhentunut
     
    artsiracing tykkää tästä.
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla turbo rakennelmassa ei tarvinnu kun bilteman välijäähdytin väliin, niin jo vain tehot tippu.
     
    Gary Grand ja bbford tykkäävät tästä.
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mites tämä nyt menee..
    Mulla harrasteauto, omapaino 960kg, vakio vapari 118hv, tehokkain vertailumalli turbollinen 135hv, jota käyttäen turbolla/coolerilla penkitetty 161hv ja kilvitetty noin entisten lakien aikaan.
    Kun nyt uusin ahtimen ja tuli isompi välijäähdytin, niin tuohan pitäisi muutoskatsastaa.
    Mikä tuolla nyt on maksimiteho joka saa paperille piirtyä?
     
  11. spike

    spike Gearhead

    Eli vertailumallin teho ensin kilowateiksi joka on 99kW. Siitä saadaan tehopaino suhde 960/99=9,7

    Ja tuossa säännössä on:
    vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW

    Eli Suurin sallittu on: 960/5=192

    Eli 192kW jos en ole jotain laskenut väärin.
     
    Sierra tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pyysin kahteen otteseen välijäähdyttimestä mainintaa muutoskatsastuksessa. Sain vastaukseksi, että sellaista ei tarvitse merkitä. Siis voi olla ihan miten tahansa iso välijäähdytin ei vaikuta mitään. Näin ainakin Kouvolassa. Jos sulla on merkitty ahtimen siipien koko ja vaihdat ahtimen missä on erikokoiset siivet. Se pitäis muutoskatsastaa jos olet rehellinen. Mutta jos sinulla ei ole mainintaa siipien koosta ja lukee ahdin niin..... älä tee mitään. Minulla taisi lukea maininta vaan Garret ahtimesta, eli niin kauan kuin on Garret niin kaikki ok.... tai noh on siellä se ilmoitettu tehoraja.

    Onko kellään uudesta muutoskatsastus lapusta kuvaa? Luin että pitäisi olla mainittuna käytetty ahtopaine uusissa muutoskatsastuksissa? luokkaa 2xxkW/6320rpm/1.15bar.
     
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Entisillä säännöillä sai olla 162hv
    Nykysäännöillä saa olla 261hv
    :eek:
    Ei tartte enää bilteman cooleria tehojarruks.

    Hyvä tossa vielä että kansi määritti vähimmäistehon, joka oli 160hv ja vertailumalli +20% on 162hv, eli penkkilappu piti saada 2hv sisään, joka tulikin helposti. Tarkkaan ottaen otteessa mulla 161,8hv eli vielä oli 0.2hv vara kiristää.
     
    Muokattu: 19.5.2021
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottoripyörän muutoskatsastuksessa ahtimen malli merkattiin. Kirjattiin myös, ettei ole välijäähyä. Laitettiin Trafiin mukaan penkittäjän allekirjoittama lappu, jossa kilowatit printattuna. Muutoskatsastuksessa merkattiin papereihin nuo penkkitodistuksen kilowatit. Sit kun uusi rekisteriote tuli, niin niitä kilowatteja oli otettu pari kappaletta pois "perustuen ei mihinkään", koska penkittäjän lapussa ei ollut mtn tehokertoimia tai ympäristöolosuhteita.
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    On mulla ahtimen tarkka malli ja välijäähdyttimen koko merkattu.
    Perjantaina ois vaan uudella kokoonpanolla mahdollista ajaa penkkipaperi, siks kyselen..
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sit kannattaa varmaan ottaa se todistus. Jos joskus tarvii vakuutusyhtiön kanssa asioida kaikki selvää.
     
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Näin se on ollut mm. Aina.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ai vuonna 88-94:kin ei varmasti ole.
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Jaa juu. En hoksannutkaan et nyt fiilistellään vähintään 27 vuotta vanhoja juttuja tänä vuonna voimaan tulleiden rakentelusäädösten parissa. Onneks tämäkin sit selvisi.
     
  20. XJR

    XJR 3rd gear

    Nyt ainakin teroriassa vaaditaan teholappu graafisessa muodossa...

    " 2.3 Tehonmittaustodistusta koskevat vaatimukset Kohdassa 2.3 tehonmittaustodistuksen sisältöön on lisätty vaatimus, että todistuksen tulee olla mittalaitteesta saatu ja graafisilla kuvaajilla varustettu. Mittalaitteesta saadulla tarkoitetaan mittalaitteen sähköisistä tiedoista tulostimeen välitettyä dokumenttia, näin ollen manuaalisesti syötettyjä määräyksen listauksessa lueteltuja tietoja ei voida pitää luotettavina väärinkäytösten estämiseksi. "

    Ennen riitti ihan vaan käsin kirjoiteltu lappu.
     

Kerro tästä muillekin!