Apuva!!! Kärkien kanssa loppuu järki!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BRC1, 10.5.2008.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Miten lähteä etsimään vikaa 59 servoletista jossa viimeisintä huutoa oleva kärkijakaja. Auto seissyt varmaan viimeiset 5-10 vuotta kuivassa ja nyt on elvytelty sen verran että kivasti pyörii startista ja kaikki "pitäsi" olla ok valmiina starttiin.

    Kärjet,jakajan kansi,pyöriä ja johdot on suhteellisen uuden näköiset,tulpatkin kivasti pintanoessa joten on syystä uskoa että on varmasti käynyt joskus. Kokeilin uudella tulpalla ja kipinää ei näy kun starttaa ja tulppa maissa.

    Startissa on uudemman "hei" mallin solenoidi,eli se etuvastukselta tuleva R nastaan menevä johto on teipattu herätejohdon rinnalle. Joku osasi americanfoorumilla kertoa että ei ole "absolut" välttämätön mutta auttaa startatessa virtaan enemmän kärjille. Tämä tietenkin yksi idea mutta luulis silti edes heikkoa kipinää tulevan ?

    Eli mites sitä puolaa mitattiin ja mista ? Ts missä pitäsi virtaa olla kun virrat on päällä ?

    Ja mielellään sitten kaikki ohjeet kun lapselle kertois.Ei ole noi sähköihanuudet mitenkään hanskassa... :oops:
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla oli yhen pitkään seisseen rottelon kärkien välissä hapettumaa. Ei juuri silmällä huomannut, mut ei virta mennyt läpi. Hienolla hiomapaperilla kantsii sipaista puhtaaks.
     
    tero79 tykkää tästä.
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    !! Eipä tullut mieleen.Testaan heti aamulla.Kiitos!
     
  4. roku65

    roku65 Gearhead

    Puolan + napaan tulee akkujännite käynnistyshetkellä alkuperäisessä järjestelmässä. Moottorin käynnistyttyä virtalukon siirtyessä ON asentoon
    jännitteensyöttö tapahtuu etuvastuksen läpi, jolloin jännite tipahtaa esivastuksen suuruudesta riippuen noin 6-10volttia tasolle.
    Voit vetää vaikka hätäapuna suoraan sulakkeella suojatun johdon akulta, jolloin jää virtalukon ja esivastuksen sekä johtimien häiriöiden vaikutus pois.
    Esivastuksella käytettäväksi tarkoitettua puolaa ei välttämättä kannata jatkuvasti käyttää tällä suuremmalla 12voltin käynnistysjännitteellä=ylikuumenee.

    Miinus navasta siis yksi johto kulkee katkojan kärjille. Kärkien avulla maadoitetaan puolan ensiökääminläpi kulkeva jännite, jolloin puolan varautuminen tapahtuu. Voit myös mitata puolan ensiökäämin vastuksen + ja - navan väliltä johdot irroitettuna. Lienee noin 1-2 ohmin luokkaa ehjässä kärkiohjatussa puolassa. Välttämättä ei tarvitse edes purkaa jakajaa varmistaaksesi, jotta kärjet maadoittaa. Mittaat vaan auton runkoa vasten vastuksen kärkien ollessa kiinni tai vaihtoehtoisesti kosketuskulman moottoria pyörittäessä.
    Myöskin kopukynää puolan plus ja miinusnapojen välissä pitäen moottoria käynnistettäessä ja sen käydessa voidaan käyttää. Valo vilkkuu ensiökäämin maadoituksen tahtiin.
    Vaikka kipinä puolalta lähteekin voihan se jäädä vaikkapa viottuneeseen jakajankannen hiilinastaan ym...
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä ei varsinaisesti ole apu alkuperäiseen kysymykseen, mutta jatkoa ajatellen ja omakohtaisiin kokemuksiin perustuen suosittelen vaihtamaan alkuperäisen yksikärkijakajan kärkien tilalle Cranen xr-i sytytysmodulin.

    Kyseisen modulin asentaa noin vartissa mukana tulevien erittäin selkeiden ohjeiden perusteella alkuperäisten kärkien tilalle. Asennusen jälkeen perusennakon tarkistamisen ja mahdollisen hienosäätämisen jälkeen homma on selvä. Ainakin US Partsissa tuo on hyllytavaraa. Hinta muistaakseni ehkä 80-90eur luokkaa.

    Modulin tuoma etu on juurikin siinä, että kärkien perinteiset ongelmat ja säätötarve poistuvat sen siliän tien. Ainakin allekirjoittaneen Camarossa alkuperäisen yksikärkisytytyksen kanssa oli harmeja, joten senpä vuoksi moisen kikkareen hankin. Nyt toimii sytytys ongelmitta ja jakajakin on miltei huoltovapaa.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Niinkuin Roku65 kirjoitti, kannattaa ihan ekana kokeilla kipinää silleen, että vetää akulta johdon suoraan puolan + napaan ja sitten startaa. Jos kipinä tulee, vika on muualla kuin kärjissä ja jakajassa.

    Jotkut puolat ei jaksa antaa kipinää jos etuvastus on startatessa päällä. Eli jos se startin solenoidilla oleva lisäjohto on irti.
     
  7. OL

    OL Gearhead

    Ota jakajan koppa pois ja pistä virta päälle ja liikuta pyörijästä myötäpäivään (ennakko) sen verran mitä on löysää.
    ja tarkasta tuleeko kärjistä kipinää.. jos ei
    niin niin ruuvimeisselilla raotat pakeliitti kohdan vierestä kärkiä
    muutaman kerran, jo pitäs räpsiä.. sitten koppa paikalleen ja tulille.
    ja jos on mykkä,Puola/kärjet/ kondensaattori pimee..
    myös suositten Cranen XR-I Modulia ja Puolaa niitä saa myös
    samassa setissä.
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Ettei olisi kondensaattori kuivunut?
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos, hiton hyviä neuvoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Testit jatkuu illalla, jatkan raportointia.
     
  10. Ariolds68

    Ariolds68 1st gear

    Tervehdys,
    Ite justiin vaihoin fast X1 modulin alkuperäseen jakajaan , kone on oldsin 455 . Laitoin etuvastuksen ja blaster 2 puolan ja nyt ongelmana ettei käyntiin millään . Ampuu välillä putkeen ja välillä kaasariin ja välillä kone jää ihmeellisesti jurnuttamalla pyörimään . Otin etuvastukselle johdon startilta ja toinen virtalukon kautta .
    Joku ny kumminki mättää , oisko hyviä vinkkejä ?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jotenkin tuosta saa käsityksen että ne puolalle tulevat johdot olisi ristissä...

    Onko ne kuvan Figure 7. mukaisesti ?

    https://static.speedwaymotors.com/pdf/2881710.pdf

    Virtalukolta etuvastukselle ja startilta puolan (+) tai vastuksen lähtevä puoli.

    Voi kai se modulikin olla jotenkin väärin siellä jakajassa ja sytkä on ihan päin P:tä, varma tästä ?
     
  12. JJHa

    JJHa Gearhead

    Mikäli autosi on 60-luvulta etuvastus on tehty virtalukko-puolan välille käyttämällä teräskaapelia joten meneeköhän tuossa nyt jännite pieleen kun sinulla on siellä vielä etuvastus välissä? Itselläni oli myös sama moduli Pontiacissa ja käytin Crane Fireball (a.k.a FAST) puolaa, tärkeintä lienee se modulille ei tule koko ajan käynnistysjännite. Minulla oli myös modulista maanantaikappale jonka shimmausreiät jakajan akselin/vast suhteen eivät olleet kohdallaan. Myös lämpenee herkästi vaikka oli piitahnaa välissä eli käyntiin lähtö huononi. Vaihdoin takaisin kärkiin, tulipahan kokeiltua, oli mielestäni hukkaan heitettyä rahaa.
     
  13. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tutun autossa oli hei jakajan sisältä mennyt melko uudesta jakajasta johto poikki. Vikaa etsittiin pirun kauan kunnes lopulta löytyi kun purettiin jakajasta se ylimmäinen levy irti. Uusi liitin ja kolvaus ja alkoi pelittään.
     
  14. tero79

    tero79 3rd gear

    Konkka kunnossa?
     
  15. rotax

    rotax 2nd gear

    Kokeilin tota samaa omaan sbc:en ja ihmettelin ku ei toimi vaan paukku putkessa. Vika selvis sillä että oli myyty väärä malli joka sopi koneeseen joka pyöri vastapäivään.
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Alkeellista. Venemoottorin jakajanratas ei voi käydä automoottorin nokkarattaaseen.
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    kävikö jakaja irti ja onko sytkä järjestys oikein
     
    tero79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!