Millä jäähdytysneste pois moottorin sisältä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kauko-63, 31.5.2021.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Joo siis.. kävi tossa pari viikkoa sitten niin että kaasarin kannen pultti tippui kaasariin ja sieltä männän päälle, ja täystuhohan siitä kannelle tuli..jäähdytin nesteet putkesta pihalle ja kauhee valkoinen höyry molemmista putkista. Myös oli nestettä päässyt öljyn joukkoon ja aika paljokin kun öljyt laskin ulos ensin tuli pelkkää netettä ja sit vasta alko tulla öljyäkin. Uudet kannet löytyi onneks nopeesti. kone irti ja pukkiin tarkastettavaksi 7 pytty oli se mihin pultti päätyi sen männän otin pois ja ja olihan siinä männän päällä jonkunlaisia jälkiä mutta muuten vaikutti ehjältä ja laakeri myös näytti siltä että ei vaurioita kiertokankikin oli suora. Ei kun kone nippuun uusilla kansilla ja taas käy ja kukkuu mutta en tajunnu sillon kun kone pukissa oli että öljykanavissa vieläkin nestettä samoin öljypumpussakin varmasti. Pistin uudet öljyt ennen ensistarttia ja meni ihan harmaaksi kermaksi heti ja öljykorkissakin sitä harmaata vaahtoa oon nyt kerran öljyt vaihtanu mutta sitä kermaa kertyy edelleen öljykorkkiin samoin höyrynousee korkista eli koneessa edelleen jäähd.nestettä onko muuta vaihtoehtoa kun vaan vaihdella öljyjä niin kauan että kaikki neste on poistunut öljynvaihojen yhteydessä? Ja kuinka paljon öljy sietää jos siellä nestettä on seassa? Nostajista kuuluu nakutusta tuli vaan mieleen voisiko epäpuhdas öljy aiheuttaa sen että nostaja ei toimi oikein? Mitään säätöjä ei ole keinuissa ole.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mikä moottori?
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    1963 caddy 390 kone
     
  4. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Oisko siinä järkeä että avaa proppua sen verran että jäähd.netettä valuu ensin ja kun alkaa öljyä tulla proppu takas kiinni. Nesteet kun on öljyä painavampaa niin painuu pohjalle.
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    No juu käydessä glykoli ja öljy sekoittuu ja seistessä erottuu että toimiihan tuo mutta sitä on sitten suodattimessakin. Ei sinne kanaviin ny mitään isoja määriä mun mielestä sitä vettä jää makaamaan jos kone on pukissakin ollut pyöriteltävänä vai vaihdoitko kannet ja männän paikallaan?
     
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Pukissa se oli ja siis en vaihtanut mäntää tiedän että kovan tällin saanut mäntä olisi syytä vaihtaa mutta kun mistään ei saanut ostaa vain yhtä mäntää vaan koko setti ois pitäny tilata. Ja tää kone käytössä vaan tän kesän niin en viitti hakata rahaa siihen kiinni enempää kun on pakko. Mulla uus lohko joka tuli kansien yhteydessä. Tarkoitus talvella sitä rakennella
     
  7. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Saattaa olla että tulee lyhyt kesä
     
    Isamu tykkää tästä.
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mä varmaan koeponnaisin jäähdytysjärjestelmän; öljyt pois, proppu irti ja kattelee et liriseekö pottaan kun painaa varovasti painetta syyläriin ja jos ei lirise ja pinta pysyy niin sitten vaan öljyjen vaihtelua tarpeeks kauan et pysyy puhtaana. Nostajat ainakin omassa tapauksessa keräs jotain tatinaa sisäänsä ja jumittelivat sit pienen ajan päästä ja piti sit vaihtaa lopulta kaikki.
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Tota vois kokeilla joo. kun noita öljyjä vaihtelen. Voishan ne nostajatkin tarkistaa.
     
  10. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Pidä peukkuja. Kilsoja tulee todella vähän jos vaikka kestäs..
     
  11. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    se neste mitä nyt tulee öljyn seassa ulos on vihreää semmoset oli sillon sisällä. Ja nyt on punasta. Ja punaset pysyny omalla puolella ja niitä ei ole öljyn seassa näkyny.
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ihan vaan ajatuksen tasolla ja voisi olla aiheellista harkita erittäin vakavissaan tätä ketjua lukiessa: Laita vaan vehkeet seisomaan ja vedä se paskana oleva moottori ulos sieltä koska se on edessä joka tapauksessa tämän kesän aikana jos aiot ajaa autolla.

    Ei nämä purkkakorjaukset tule sitä ajokuntoisena pitämään kovinkaan pitkään koska vauriot on jo tapahtunu.
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Miksi se pitäis sieltä pois ottaa? Kansi hajosi ja on nyt korvattu uudella. Ei kupli syylarissa eikä tee painetta. Mut siis pitäs repii pois nokalta ja heittää pois..ok
     
    Mikkis tykkää tästä.
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    Vaihtelet vain öljyjä ja käyttelet välillä, niin monta kertaa että öljyt pysyy kirkkaana. Ei taida olla mitään muuta konstia
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ois varmaan hyvä saada öljyt kunnolla kuumaksi, siis niin kuumaksi että vesi kiehuisi vesihöyryksi ja tulisi pois huohotuksen mukana, eli yli sata astetta?
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Niin. Korjaisit sen moottorin vaikka oikein ja kunnolla, mutta ei siinä mitään. Onnea matkaan ja antaa palaa Frank.
     
    Muokattu: 1.6.2021
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mitäpä tuossa nyt on menetettävää kun värkki on jo kasassa, ja loppumetrit menossa moottorin osalta muutenkin.
    Itse laittaisin moottorinpesuaineet sisään (nostajien takia), käyttelee ja vaihtelee ne pois, sitten käyttelee kunnolla lämpöiseksi niin että nesteet haihtuu. Kestää sen minkä kestää, voi hyvin mennä koko kesän, jollon hyvä homma, jos ei mene, niin voi voi, sitten aikaistettu konejumppa enen talvea.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jos tosiaan saisi öljyä ohkaisemmaksi moottorinpesuaineella tai lirauttamalla lorauksen löpöä sekaan, tuo siksi että nostajat puhdistuisi nopeammin. Tai sitten vaan vaihdella öljyjä ja käyttää kunnolla kuumaksi niin nostajat puhdistuu, kannattaa varmaan öljynä käyttää sitä halvinta mahdollista lirua ja vain paikoillaan käyttää niin ei rasitu laakerit. Kyllä se siitä puhdistuu ja alkaa pelaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Joo tota naftaa mäkin mietin sehän puhdistas hyvin. Ja vesi kylläkkin kiehuu pois mutta glykoli ei. Joten putsausta vaan. Ja tosiaan toi lohko on muutenkin jo tiensä päässä mutta jos tän kesän nyt menis. Ajoa tulee kuitenkin aika vähän.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Öljyjen vaihtelua, ehkä dieselillä huuhtelu koko mottiin jos siltä tuntuu. Mä en aristelis yhtään ajella yhtä kesää tollasella, ei toi mikään kilpuri ole ja perhanan lujiahan noi moottorit on.
     
    kauko-63 ja Väpsy tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!