Holley 670 säätö/optimointi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 9.6.2021.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Veneessä gm imari/nokka piristetty 350.
    Kaasarina Holley 670 vacuumi toisiolla ( 80670-2)
    Ongelmana pieni puutuminen ennen plaaniin nousua sekä huippukierrosten puute. Kiertää nyt n.4100 kun 4600 olis toivottu wot.
    Toisella potkurilla kyllä saan kiertämään sen 4600, mut huiput tippuu 2solmua.
    Haluisin nyt koittaa joka tapasuksessa kaasarin niin hyviin säätöihin kuin mahdollista.
    Pari huomiota jotka mietityttää. Kaasun ollessa pohjassa vene ei kulje max nopeutta vaan kaasua pitää vetää taaksepäin hieman jotta ottaa n.150rpm lisää ja huiput nousee, MIKSI?
    Ensiön kaasuläpät ei kuitenkaan mene "yliniskojen".
    Toinen minkä huomasin kun kameralla kuvasin ajoa on et toision kurkun läpät ei aukea kokonaan, kuuluisiko aueta?
    Bensapinnat on tarkistettu.
    Vacuumiin vaihtelin löysempää jousta ja näin ollen sain koneen kiertämään n.100rpm lisää ja huippuja lisää 2solmua.
    Suuttimet oli ensiössä 66 ja toisiossa 68, vaihdoin 67&69 tilalle, ei vaikutusta. Tänään huomasin et vakiona ensiössä pitäisi olla 65 ja toisiossa 72 mikä hyöty on yritetty saada toisiota pienentämällä?
    Sytkä on säädetty hiukan aikaisemmalle, auttoi vähän. Vakiona 8astetta, nyt 12.
    Ongelmana on alhaalla tehonpuute, vene kyntää jonkin matkaa ennenkuin lähtee plaaniin ja alkaa vetämääm.
    Olisko hyviö vinkkejä mitä kokeilla?
     
    Muokattu: 9.6.2021
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Jos nyt huippukierrokset 4100, ei toisiokurkkujen tarvikkaan 350 koneessa aueta paljoakaan.
    Voi olla että läpät aukeaa nytkin liikaa, koska kaasun "höllääminen" lisää kierroksia.

    Toinen seikka on tuo puutuminen, ensiöläpät aukeaa liian aikaisin, alipaine tippuu hetkeksi, ja tulee muutaman sekunnin "vetämätön" hetki.

    Kokele jäykintä vacuumi jousta, ja testaa tuleeko huiput sillon täyskaasulla.

    Oikeaa ennakkoa pystyy hakemaan vaan kokeilemalla. Lisäät aina 1-2 astetta ennakkoa, ja käyt kokeileen millä ennakolla ottaa eniten kierroksia.

    Jos maximi ennakon löydyttyä jollakin kierrosalueella, vaikka 2000-3000 detonoi, täytyisi virranjakajalta rajoittaa ennakkokäyrää loivemmaksi.

    Ilman tarkempia tietoja koneesta (kannet, puristukset, imusarja, nokan arvot) jne, on vaikea antaa tarkempia ohjeita.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Paljonko ennakkoa tuolla 4100 ja 4600rpm:llä? Mikä nokka-akseli? Mikä jousi nyt paikallaan vakuumikellossa, ja mikä oli aiemmin?

    Laita tehdassuuttimet, katso ennakko niin et on halutuilla kierroksilla vaikka 36astetta (4600rpm) ja laita löysin eli valkoinen jousi toisioon ja katso mihin menee. Jos huononee, koita toista ääripäätä.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ja kun kyseessä on vene, pitää kysyä onko pohja puhdas ja trimmilevyt / vetolaitteen trimmi kiihdytysasennossa (ylhäällä) että veneen keula pääsee nousemaan? Nopeimpaan kulkuasentoonsa venehän trimmataan vasta plaaniin nousun jälkeen.
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Pitää kokeilla jäykintö jousta.
    Veneissä sytkä erilainen kuin autoissa, ei alipaineella.
    Tässä thinderbolt iv ja siinä erillinen boksi lisää 22astetta ennakkoa töyskierroksille portaittain. Nyt 12 astetra perusennakko+tuo 22 eli 34 yhteensä.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Vaihdoin vakio suuttimet. Jäykimällä joisella ei lähde ilmeisesti toisio aukeamaan lainkaan ja kyntää vain. Toisiks jäykimmällä lähtee 3000rpm hujakoilla, mut pitkää kyntöä oli. Löysimmällä rötäs vaan. Keskimmäisellä ihan ok, mut melkein huonompi kuin lähtökohta. Ilmeisesti toisiot pienennetty kun nyt saa liikaa bensaa ja jäykällä jousella ei aukea ollenkaan.
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Eli jostain syystä ei jaksa nousta plaaniin pelkillä ensiöillä vaan vaatii toisiot mukaan, mut toisiossa ilmeisesti pitää olla löysempi jousi sekä pienempi suutin kuin vakiona jottei ala käymään paksulla kun aukeaa ajoissao_O
    Tuossa pieni video, tässä taus olla keskimmäinen tai kolmanneksi jäykin jousi. Kyntöä on, mut 2900rpm herää:
    Sais herätä aiemmin...
     

Kerro tästä muillekin!