Millä maali kromipinnan päältä pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja NUS-50, 11.2.2015.

  1. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Tuntui todella puuttuvan, en tiedä mihin tarkoitukseen tollasta paskaa voisi edes kuvitella hyvällä menestyksellä käytettävän. Hanavedelläkin melkeen parempi vaikutus kun tolla mömmöllä.
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    onkos jotain muita suosituksia tullut tähän ?
    nitromorssin tilalle...
     
  3. aric-z

    aric-z Gearhead

  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^onko tuosta kokemuksia? Katselin Nitromorsin käyttöturvallisuustiedotteita, v. 2003 päätehoaine oli dikloorimetaani (saattaa aiheuttaa syöpää tiedotteen mukaan) ja 2015 versiossa 1,3-dioksolaani, jossa samaa mainintaa ei ole. On siis jossain vaiheessa muuttunut. En sinänsä näistä tiedä, mutta Hempelin aineessa taas on erilainen koostumus, joten olisi kiinnostavaa kuulla onko se nykyistä morssia parempaa?
     
  5. aric-z

    aric-z Gearhead

    Camarosta poistin maalit tuolla ja mielestäni se toimi hyvin. Nykyisestä nitromorsista ei kokemusta, vuonna 2010 olen sitä käyttänyt ja tuo hempel on vähintään yhtä hyvää, mielestäni parempaa. Piakkoin taas täytyy hemppeliä käyttää.:)
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Mach73

    Mach73 Gearhead

    Kromatun muovin päältä puhaltelin joskus maalit pois ihan halpis soodapuhalluskannulla. Kromi oli puhalluksen jälkeen ihan virheetön ja maali lähti helposti.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    CRC gasket remover pro.

    On kyllä aika arvokasta isoille pinnoille mutta lähtee eri malliin nitromorssiin ja hempeliin verrattuna. Tosin maaleissa on eroja, toisiin toimii toinen ja toisiin joku muu. Huomasin, kun omasta raadosta maaleja poistelin. Useita vuosikymmenien aikana maalattuja eikä tietoa mitä ne kaikki on.
    Mutta crc:llä lähti parhaiten.
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. kippis

    kippis Gearhead

    paikallisessa tokmannilla oli nitromorssia ja rk maalinpoisto aineita. rk:ta joskus kokeilin puu oven maalinpoistoon, ei vakuuttanu niin otin nitroo,
    minä ainakin sain maalit pois kromin päältä. onko niillä koostumus vaihtunu sitten. etyyliasetaatti , metanol , asetoni . ja 15 minuuttia kun pitää niin rupes jo irtoo. parin kerran jälkeen oli jo suurimmat lähteny. taisin neljään kertaan sutia peilit. välillä vesipesu.
    Photobucket
    kiitti vielä kangasalan jonelle puuttuvasta peilistä, vähän mukavampi peruutella kun näkee toisellekin puolelle.
     
    Muokattu: 19.6.2021
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Maaleissakin on eroja kuten maalinpoistoaineissa. Kahdesta irtonaisesta etulokasuojasta poistin taannoin maalit, toinen kuoriutui Nitromorsilla helposti, mutta toisesta ei juuri edes kiilto himmennyt.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    APC tinnerillä lähtee kanssa aika hyvin, vahingossa huomasin. Heitin rätin ilmanputsarin päälle ja maalit kuori irti. Se maali ei nitromorssilla irronnut.
    Jännä juttu, kun siinä tinnerissä näyttäisi olevan vaan asetonia ja etanolia sekaisin.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kannattaa vain huomata, että "kromattuja muoveja" on tehdastuotantona kahdenlaisia:

    1. Muovi on pinnoitettu kuparilla ja sitten oikealla kromilla.
    2. Muovi on pinnoitettu alumiinilla höyryttämällä, ja pinta suojattu kirkaslakalla.

    Jälkimmäisessä tapauksessa voi lakka lähteä soodan tai liuottimien matkaan, ja ilman sitä ei alumiinikalvo ole pitkäikäinen. Mitä uudemmasta autosta/osasta kyse, sitä todennäköisemmin on jälkimmäistä.
     

Kerro tästä muillekin!