Tasauspyörästön asennus d30 kysymys tietäjille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Valkoselkätikka, 13.6.2021.

  1. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Terve. Tarvis nyt tehdä tuohon jeepin low pinion d30 akseliin tasauspyörästön asennus ja olis muutama kysymys. Ensinnäkin onko merkitystä asennanko pinionin krympillä vai simmauksella, kun näyttää rockiautolla molempia asennussarjoja olevan myynnissä. Krymppi vissiin yleisempi? Montako krymppiä kannattaa tilata, riittääkö yksi vai varoiksi useenpi? Kertakäyttösiä ne vissiin on.
    Toinen kysymys, itsellä kun ei sellaista viisarimomentti avainta ole, onnistuuko pinionin mutterin kiristää jollain teeseitse kalavaaka touhulla, olen jotain virityksiä muistaakseni joskus nähnyt, akseli siis pöydällä.
    Sitten vielä minkä verran hampaassa pitää välys olla kun heittokellolla sitä mittailee? Onko paras vain ostaa sitä merkkaustahnaa vai ajaako joku vaseliini saman asian? Sit vielä kysysin kun kuullu että ringgear pitää AINA laittaa uusilla pulteilla, no ostin ja laitoin momenttiin yms mutta piti vielä irroittaa ja iskee takasin niin eiköhän nua pultit vielä lasketa uusiks, tuskin ne mitenkää venähti yhdellä kiristyksellä vai mitä tuumaatte. Ensikertalainen olen siis vällärin asentajana ja youtuben opetuksella mennään, kaikki vinkit otetaan vastaan
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Viisarimomenttiavaimen puutteessa käytin itse Bilteman digitaalista momenttisovitinta. Toistaiseksi on kaikki sillä kootut lelut kestäneet ehjinä. Näyttää näppärästi joko hetkellisen momentin tai muistiin jääneen maksimin sekä saa tietysti piippaamaan kun ennalta määrätty momentti on saavutettu.
     
  3. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Kiitos miguel, jossain muistin tuon linkin tulleen vastaan mutten löytänyt, nyt on sekin korjussa! Tuolta nyt homman ainakin teoriassa saa selville ja tarvittavat momentit. Ja pitäöpä tutustua tuohon momenttisovittimeen. Sellanen vielä pitää kysyä kun itellä on vaan suoria simmilevyjä että pärjäänkös niiden kanssa poskilaakerin simmauksessa vai onko hankittava joku sarja missä on sellanen olkapäällä varustettu simmi johon voi latoa aina tarvittavat ohkaiset levyt? Ja pitääpä ettiä joku liike mistä saa kaikki tilattua, rockiautossa näytti nuo krymppiholkit olevan loppu..
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  5. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Onkohan muistikuvaa mihin momenttiin öbaut pinion mutteri vedetään että saavutetaan se oikea esijännitys ja paljonko sen momentin pitäs olla että alkaa mutterista väännettäessä vetoakselit pyörimään. Akseli pöydällä ettei tule vastusta jarruista tms
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo koska aina kun kiristän, kun pinioni muuttuu välyksettömäksi ja krymppi vastaa, joka kerta kiristyksen jälkeen kolme kierrosta pyöritystä että laakerit asettuu ja sitten mitataan vierintää, kiristys ja taas kolme kierrosta + mittaus, kunnes saavutetaan haluttu vierintävastus...
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!