PAG öljy.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Over the hill, 24.6.2021.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Ilmastoinnin lauhduttimen tunnit tulivat tietysti täyteen helteillä. Uusi originaali tilaukseen ja siinä sivussa netistä tutkimaan miten vaihdetaan. GM:n ohjeen mukaan lauhduttimeen laitetaan tietty määrä PAG öljyä ennen asennusta. Eli ajatuksena on vaihtaa lauhdutin itse ja mennä sen jälkeen johonkin paikalliseen puljuun järjestelmän täytölle.
    Riittääkö, että putelin kyljessä lukee PAG, vai onko jotain muuta viskositeetin lisäksi huomioon otettavaa?
     
  2. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Paa kuivain samalla tilaukseen. Pitää vaihtaa ennen täyttöä ja viskositeetti tietenkin samaa mitä on ollutkin.
     
  3. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Tässä tulee kuivain mukana.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    PAG kaiketi riittää
     
  5. Mika.T

    Mika.T Gearhead

  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos ei mikään ihan uus auto ole niin myös PAO öljy sopii PAG öljyn kanssa ja on yhteensopiva kompuralle.
    Firmassa jos täyttää kylmäaineet laittavat samalla öljyn kun muistaa huomauttaa että on vaihdettu lauhdutin ja kuivain jotta öljyä tulee riittävä määrä.
     
  7. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Menisi se kai noinkin. Tässä tapauksessa kuitenkin GM:n oman orkkisosan vaihto-ohjeessa yhtenä työvaiheena on PAG öljyn lisääminen lauhduttimeen ennen asennusta.
    En välttämättä ole pilkunnussija, mutta tässä tapauksessa ajattelin mennä ohjeen mukaan.
    Kai siinä joku idea on, koska GM näkee työvaiheen tarpeelliseksi.
     
  8. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ohje on ehkä ajalta jolloin ei ollu näitä automaattisia "huoltolaitteita" vaan aineet lyötiin suoraan pullosta systeemiin.

    Mutta joo, sama kai se mihin sen öljyn laittaa, kiertoon se ennenpitkää päätyy.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla automaattisen täyttölaitteen käyttäjä sanoi, että täyttölaitteessa on joku maksimimäärä öljylle ja se ei riitä tyhjään järjestelmään.
    Eli piti lisätä manuaalisesti etukäteen.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Parissa kolmessa paikassa olen käyttäny ja viimeeksi sanoi täyttölaitteen koneenhoitaja että heillä öljy on siinä pullossa kaasun seassa jo suoraan. Tyhjennyksen ja tyhjiöinnin jälkeen täytössä tulee öljy siis kaasun mukana. Sinällään jännä että vaikka sama kaasu olisi niin öljyn määrä eri autoissa eri. Vai meneneekö niin että sekoittuu öljyä kaasun määrän mukaan aina oikein?
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joko valehteli tai sitten ei edes tiädä miten se laite toimii
     
    sibe70 ja exchevelle tykkäävät tästä.
  12. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Oli se täyttölaite automaattinen tai ei niin komponentteja vaihdettaessa tulee oikea lisättävä öljymäärä selvittää valmistajan ohjeiden mukaan. Mikään laite ei voi sitä tietää. Valmistajan ohjeista löytyy arviot minkä verran mikäkin ilmastoinnin komponentti pitää oletusarvoisesti öljyä sisällään. Lisäksi jos vaihtaa kompressorin niin tällöin mitataan vanhassa kompressorissa oleva öljynmäärä ja sitä verrataan oletusvarvoon.

    Öljy ei tule koskaan kaasuun "sekoitettuna". Eri merkkiset kompressorit vaativat eri tyyppisiä öljyjä vaikka käytettävä kaasu olisi sama.

    Automaattinen laite osaa kyllä mitata sen että paljonko öljyä tulee poistettavan kaasun mukana pois. Mutta siihen se automaattisuus öljyn suhteen jääkin. Ei se laite tiedä paljon kussakin järjestelmässä pitäisi olla öljyä, puhumattakaan siitä ettei se voi mitenkään mitata järjestelmään jäävän öljyn määrää.
     
    sibe70 ja f34 tykkäävät tästä.
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ellei ole kyseessä omalla öljy tilalla oleva kompressorin, kuten tässä ei ole niin öljyn voi laittaa täytön yhteydessä suoraan kompressorin tai huoltoventtiileistä putkistoon. Koska öljy tulee kiertämään järjestelmässä jokatapauksessa. Jos olisi täysin tyhjä järjestelmä öljystä on hyvä jos on mahdollista laittaa eri komponentteihin öljyä erikseen, jottei ekalla käynnistyksellä öljy tee männän päälle liikaa painetta jos sitä on kerralla yhdessä paikkaa liikaa.
    Koska KO kompura voivat puristaa kasaan kaasumaista kylmäainetta ei nestemäistä.
    Mutta toki öljyn voi laittaa suoraan lauhduttimeenkin jos haluaa...
    Tosiaan pitää tietää KO järjestelmän kolo öljy tilavuus ja sen mukaan arvioida lauhduttimen osuus. (Lauhdutin noin 40-50ml on riittävä)
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, se viimeisin koneenkäyttäjä ei kyllä tiennyt edes kumpi on korkea ja kumpi matalapainepuoli ennen kuin näytin. Niitä mainostetaan yleisesti ilmastointihuoltoina mutta jos vikaa on joka ei vajaan järjestelmän täytöllä kuntoon tule, niin sormi niillä menee suuhun. Siksipä olenkin sittemmin täytellyt niitä ihan keskenäni ja ihmetellyt omissa päissäni jos joku häiriö tulee että kuinka se korjataan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!