Eldo -73 etuveto veto loppui, jelppiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kinsse, 6.7.2021.

  1. kinsse

    kinsse Gearhead

    Moro

    Etsin hetken vastaavaa, en löytänyt muiden harmeista.

    Vapaalla rullatessa ja sitten kaasua antaessa loppui veto. Epäilen ketjun katkeamista tai vastaavaa, mutta mitäpä tehdä? Ja se tietysti kiinnostaa, onko vastaavaa kokemusta.. Kiitos.

    EDIT !!

    Vähän taustaa ja oireita: veto loppui risteyksen jälkeen kevyesti kaasutettaessa - siis vapaasti rullatessa hyvin hitaassa nopeudessa. Tuolloin kuului heikkoa metallista ääntä, mielikuva tuli yli laahautuvasta ketjusta tms. Mielikuvitus tietysti lähtee laukalle, eikä tämä ole pätevä kuvaus. Tarkastin öljyt samoin tein, eikä niissä ollut väri- ta hajuvikaa. En saanut määrästä selvää, kun en uskaltanut käyttää autoa, Maahan oli kuitenkin valunut läikkä siinä paikoillaan ja pientä tiputusta tullessa. Loota ei luistanut aiemmin ja vaihtoi moitteetta kylmänä ja kuumana.

    Laitoin kuitenkin kokeeksi auton käyntiin ja koitin vaihteet läpi. Vaihde eteen kytkeytyy ja nopeusmittari nousee. Parkille siirrettäessä alkoi melkoinen tärryytys ja sammuttaessa taas sellainen "pykäläinen" laahaava ääni. Enempää ei viitsi kuulostella moista. Jostain kohtaa on voimalinjan katkos tapahtunut.

    Vielä kiinnostaisi laatikon kanssa temunneiden kommentit, joudun tässä turvautumaan mekaanikon apuun joka tapauksessa, niin pähkäilen mihin lähtisi kojetta raahaamaan.

    t. Ismo / Hämeenlinna 050 3523 093
     
    Muokattu: 7.7.2021
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Niitä ketjuja pidetään yleisesti melko kestävinä. Tuskin katkeaa aivan huomaamatta, niin että veto vain loppuu. Varsinkin jos ollut rauhallinen ajotilanne. Katsoisin ensin helpompia asioita: toimiiko vivusto? Onko öljyä tarpeeksi? Onko suodatin milloin vaihdettu, ettei ole tukkeessa? Onko merkkejä luistamisesta (ajossa tai mustunut/palaneelle haiseva öljy?) Yrittääkö liikkua millään pykälällä mihinkään? Voi tietysti vaihteisto olla remontin tarpeessa muutenkin. Jos ketju katkeaa, niin palasia ja muuta sälää pitäisi löytyä öljypohjasta. Ehkä tarkistaisin ensin öljyt, sitten vivuston ja sitten kurkkaisin öljypohjaan
     
    Muokattu: 6.7.2021
    kinsse tykkää tästä.
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Ameriikan foorumilla jollain oli samat oireet samassa lootassa kun turbiinin sisällä hitsaukset oli ratkenneet auki.
    Minusta se ketju on omassa kotelossaan eikä mahdolliset palaset pääse öljypohjaan.
     
    juko7 ja kinsse tykkäävät tästä.
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^kyllä ainakin joissain vuosimalleissa pääsee, kerran yksi tuttu kyseli mitä öljypohjasta löytyneet osat ovat, olivat ketjusta irronneita lenkkejä mutta ei siinäkään koko ketju ollut katkennut
     
    matti R tykkää tästä.
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Hyvä tietää. Luulis että tulee aikamoinen meteli jos se ketju katkeaa ja kolisee kaukalossaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Enempi viittais vetoakseli / nivel vikaan, jos kerran mittariviisari reagoi, ja parkille laitettaessa pitää räpellystä, niin ainakin vaihteisto pyörii, voihan "perämurikka" tai tasauspyörästökin olla rikki.
     
    taunusstyle ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. kinsse

    kinsse Gearhead

    No varovasti sitä toivon, mutta pitää päästä alta päin ihmettelemään.
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Mulla hajos yhestä sunnystä vetonivel ylämäkeen ajaessa, veto loppu siihe. Paikallaan ollessa juuriki nopeusmittari paljasti että lootan rattaat pyörii. Paikallaan vaihe päällä kuulu kihnuttava ääni, ja ku kurkkasin konepellin alle niin huomasin että vetari pyörii toisella puolen. Että ite antasin äänen vetonivelen hajoamiselle. Mutta voi siinä toki muutaki olla, tuo nyt ois helpointa tutkia. Kannattaa sitten laittaa seisontajarru päälle ettei auto hyökkää niskaan ku tutkii asiaa vaihe päällä
     
  9. kinsse

    kinsse Gearhead

    Oikea vetoakselin sisempi nivel oli antautunut, kun muistelen, niin kilahti kytkettäessä ja olisi pitänyt huomioida ajoissa tämä.
     
    matti R, f34, cdv70 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kiitos, kun kommentoit, yleensä jääoikea diagnoosi salaisuudeksi :)
     
    taunusstyle, Kustom STW, kinsse ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!