Mekaanisen bensanpaine mittarin toiminta….

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jus57, 8.7.2021.

  1. jus57

    jus57 Gearhead

    Tuli vkl.na pyörähdettyä Malmilla.250km/suunta.Ihmettelin jo aikasemmin kun painemittarin viisari on välillä heilunut kuin heikkopäinen mutta rauhoittuu sitten.Nyt näytti kuitenkin vain 3 psi.tä. Säädetty 4-5psi.
    Kone Toimii kuitenkin normaalisti.(mitä nyt toisen kaasarin , kinan poikien korjaussarjan kiihdytyspumpun kumi oli luistanut irti ja sotki tyhjäkäynnin)Kotiin paluu matkalla seurasin niin mittari vaipui ajossa pohjaan ja sinne jäi.
    Edelleen toiminta suht ok. Välistopin jälkeen neula heräsi hetken ajon jälkeen mutta taas hyytyi pohjalle ja siellä on..Kone toimii…
    Kuumuusko tän tekee vai mittari valmis vai pumppu menossa vai regulaattori??(mekaaninen holley irto regulla)
     
  2. Ei kai se kone toimisi, jos siellä on oikeasti bensanpaine nollissa. Eli eiköhän se mittari näytä väärin. Kokeile toisella mittarilla.
     
  3. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Muokattu: 9.7.2021
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se mittarin ostopaikka vaikuta mittarin normaaliin ominaisuuteen, eli jos sitä huohotuskanavaa ei avaa asennuksen jälkeen niin lämpötilan kasvaessa rupeaa näyttämään liian vähän kun mittarin sisällä paine kasvaa.
     
    Slant Sickness ja Pietsi tykkäävät tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eh, siis?!?! jäikö jotain tajuamatta? Ensimmäinen kirjoittelija epäili että mittari ei toimi. Totesin vaan että jos lähtee hankkimaan uutta niin mistä vois katella.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    ei jääny mitään ymmärtämättä, luitko itse edes viestiä mihin vastasit? vaiko onko ymmärtämisessä jotain pahemmin vialla?
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Missä sanottiin että on keskustelun aloittajalla on nestevaimennettu mittari ja joku lämpötila siihen vaikuttaisi? Entäs jos mittari on sisällä kabiinissa?

    Miguelo pyysi testamaan toisella mittarilla. => siitä kommentti.

    Hae kaljaa ja rauhoitu.
     
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    Rauha.rauha! Mittari ei ole nestevaimennettu.Autometer ja ulkopuolella.Kaasarien vieressä.
    Epäilen vaan ettei ole taas pyhä kolminaisuus menossa….vaihdan mittarin jonka jälkeen regun ja sit pumpun ja……
     
  10. Pane #3 kokoinen bypass systeemi samalla. Kierrättää hieman bensaa regun jälkeen -> pumpun takapuolelle tms. Itse tein semmosen Novaan ja loppui epäilyt että mittari paskana, pumppu paskana, regu paskana... Välillä oli nollissa paineet, heitteli jne jne. Helposti gavitaatiota

    A
     
  11. jus57

    jus57 Gearhead

    Tuotahan täytyy tutkia tarkemmin…
    Tänään kokeilin toisella mittarilla,alkuun näyttää ihan ok 5psi ja taas tippuu pohjaan.
    Regun säätö ei auttanu yhtään eli ei nosta painetta.
    Filtterin suodatin vaihdettu viimetalvena.
    Eli taas mennään niinkuin pelkäsin..Oiskohan kuitenkin pumpun kalvo tullu tiensä päähän kun testi kiihdytyksessä loppu selkeesti bensan tuotto? Silloin tietty mittari ei näyttäny mitään..
    Ei kai 25v vanha hollikkan pumppu oo tullu vanhaks?
    Ja se tyhjäkäynti aaltoilee edelleen 800-2000 rpm….
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oisko joku roska/ruoste mikä seilaa putkessa edes takasin?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  13. Ne vanhat Hly siniset jne on ihan hyviä pumppuja. Regut vähän ahtaita jos vertaa uudempiin muiden firmojen tuotteisiin, mutta kyllä niiden pitäisi toimia jos kalvo regussa ei rikki tai ihan korppuna. Nykybensoista ei tiedä kovettaako enemmän kuin vanhat lyijylliset, hyvin voitelevat. Itse pistän näihin ja muihin jenkkeihin aina pitkään seisontaan 100LL lyijyllistä bensaa sisältävää seosta tankkiin ja käytän/ajan sen koko systeemiin. On nykyään verollista ja voi sen verran ostaa astioihin kenttien korttiautomaateista.

    Kimmolta Kalajoelta (Tarvikemotti.com) tilasin nippelit ja letkun bypass systeemille. Jenkkisedätkin sanoi heti että sulla pitää olla "bleed" fuel systeemissä. Kimmolle parit kuvat minkälaiset liittimet on pumppu filtteripäässä takana ja konehuoneessa ja hän keräsi tarvittavat nippelit hyllystä ja pani tulemaan. Turhaan vaihdoin pumpun ja regunkin. Panin orkkis kamat takaisin ja jätin uuden Hly mustan + regun varalle.

    Vaihdoin jo olemassa olevan pikkulinjan uuteen vasemmanpuoleiseen kaksoisnippaan. Tämä menee lasin ulkopuolella olevalle bensanpainemittarille. Bypass tulee sitten tämän tilalle.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. faffeli tykkää tästä.
  15. jus57

    jus57 Gearhead

    Nonii…tuli sitten ajettua vika pihalle.
    Pumppu lopetti toimintansa kokonaan.
    Ei tarvinnu kävellä kun 2,5 km.Onneks ei palentanut +31 C……
    Jatkuu pumpun vaihdon jälkeen…
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei välttämättä liity tähän mutta liekkö imusihti tankissa missä kunnossa ainakin sähkö pumppuja menee nopeaan jos tukossa
     
  17. jus57

    jus57 Gearhead

    Ei ihan mahdoton ajatus.Just heitin sähkösen vara pumpun ja sehän heräs henkiin!
    Regu pitää vielä säätää ja mittari oireilee edelleen..jatkuu….
     
  18. jus57

    jus57 Gearhead

    Nyt on uusi Barry Grant mekaaninen pumppu pelissä ja toimii ainakin tallissa kuin junan vessa.Jopa painemittari näyttää aivan tasaista lukemaa…. Katotaan miten huomena testiajossa…..nyt ei jaksa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Hyvä, että alkaa ongelma ratkeamaan.
     
  20. jus57

    jus57 Gearhead

Kerro tästä muillekin!