Ford Panther-platform ( harrastusmielessä)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Inlinee, 22.5.2021.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Lincoln ehdottomasti, jos kerran hankitaan niin saman tien sitten tyyli ja mukavuus maksimoiden.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Inlinee tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oiskai niittä, kunhan saa eka oman kiertoon.
    Joka viikko ku laskee hintaa ni se löytyy sieltä se käypä markkinahinta. Yks tinkijä lähtiki tyhjin käsin sunnuntaina ku sanoin et oota et se o sopiva hintane :D Tällä lie pääsee ihmeellisiin myyjiin :poff:
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    No tuo yllä myynnissä oleva on mun vanha kun siinä kävi yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta sillain että se vaihtu -52 Hudsoniin.. Hups. Mistään ei ikinä haluais luopua, mutta pakko se on jos jotain haavejuttuja haluaa toteuttaa. Ja tila on niin rajallista:oops:
     
    Gary Grand, Inlinee ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  5. Doc?

    [​IMG]
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Wasp:cool:
     
  7. Cool. :cool: Eli halppisversio Hornetista?

    Hudson Wasp (1952–1956) — A lower-priced version of the step-down Hornet.

    Se on varmasti oman tarinan arvoinen..;)
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Melko pliisun näkönen Crown Vicin sisusta Lincciin verraten :odrazz:

    Lincci se on oltava. Ja ehottomasti plyyshitaivaalla. Nahkaa saa nykypäivänäkin autoihin, mut nuita plyyshejä ei, ja ne on joltiseenkin pornot.

    Suunnitelmatki alkais oleen, 4.6 PI +4R70W, ja himottelis viel runkoswappi, niitä sais suomestki halval ( kaikki on suhteellista). Ostais koko auton ja vaihtas sit korin vaa rungon/ tekniikan päälle.

    Ei vaa osaa olla väsäämättä jotain.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    En halua olla munaton nillittäjä, mutta eikö tämä viimeisin muutos Trafin rakentelusäännöksissä nimenomaan tule estämään tuollaiset muutokset, että uudempaan runkoon asennetaan vanhempi koppa?

    Itse tuoreemman salapoliisi Crown Victorian omistajana lukeudun myös näihin Panthereiden faneihin. Itseä kiehtoisi nuissa kantikkaimmissa ehkä eniten 1988-1991 LTD Crown Victoria tunnukseton aito poliisimalli pillerikapselein, hakuvalolla ja karjapuskurilla, tekniikka piristettynä.

    Katsoin taannoin dokumentin Los Angelesin mellakoista 1992 ja siellä näkyi kovasti sekä 9C1 Capriceja että näitä LTD poliisifordeja. Ulkonaliikkumiskiellon aikaan kruisailivat öisin ja tutkailivat hakuvaloilla sivukujille, pamput tanassa, kylläpä päräytti :D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. No eikös se karjapuskurikin ole kielletty..;)
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    ”Lisävaloteline”, jossa valot kiinni vain konttorilla o_O:cool:
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minä ostan heti "lisävalotelineen" '06 Crown Victoriaan jos sellaisen joku on halukas mulle myymään. Lisävalot on nyt maskin takana. Umpisurkeat valot näissä alkujaan, sanoisin että mulla on '70 Novassa paremmat valot.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Niin. Sehän on jokaisen itsensä päätettävissä mitä katsurille kertoo, tai ei kerro o_O
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ajattelin tähän ny rykästä ekan postaukseni, ja sopivasti hyytyneeseen keskusteluun.

    Mulla ekana jenkkinä ja kohta kolme kesää käytössä ollu '85 Grand Marquis, enemmän tai vähemmän käyttiksenä. Eka kesä meni pohtiessa CFI:n sielunelämää kun pitkään seisseenä oli tosi kärttyinen. Käynnin fiksaamisen lisäksi on tullut tehtyä sitä sun tätä, mutta vanha on autokin...

    Vaikka näyttääkin 70-luvun lopun malmilaivalta, on näissä vanhemmissakin panthereissa mielettömän hyvät ominaisuudet ihan käyttöautoksi. On erittäin mukava ja hiljanen ajaa, menee mukisematta motarilla 120kmh. 302 CFI ja AOD niin maantiellä painuu kulutus heittämällä alle 15l, avaimesta käyntiin, ei tarvi pohtia kylmäkäynnistyksiä eikä bensan kiehumista
    Ajo-ominaisuuden omassa härvelissä on mielestäni ihan hyvät, ohjaus on tarkka ja kokosekseen auto tuntuu aika ketterältä. Alusta on sitä 70-lukua tosiaan, kun ei ole poliisipakettia ni jääny takakallistuksenvakaaja tehtaalle ja auto kallistelee aika reilusti mutkissa.

    Jos jotain ny haluaisin tuohon melkein museokuntoseen kapistukseeni tehdä niin se takavakaaja tai muuta jolla auton kallistelua saa rauhoteltua. Ja sitten sitä tehoa, on aika aneeminen tuo 140hp, ruisku vaan kuulemma kiukkuaa heti kuin edes näytät peltisatseja tai kireämpää nokkaa. Eli kaasaria vaan keulille tai sitten muuta moottorinohjausta (jota ei taida CFI:lle löytyä).
     
    Gary Grand, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nojuu, siinä onkin jo semmosen kaliiperin räpellykset etten yhtään noita kommentteja ihmettele. Noihin tuoreempiin 302 EFI mustangeihin kun saa nykyään ihan plug-n-play megasquirttiä, ja toimis varmaan näiden panthereidenkin (EFI) koneissa iha kohtuudellisesti. Mutta CFI on semmonen yhdistelmä alipainehimmeleitä ja muuta kivaa että sellaisenaan vain ECUn vaihtaminen ei taida olla mahdollista.
    Eikus vaan nelirööristä imusarjaa ja joku nykyaikainen TBI päälle, sitten pääseekin pähkäilemään AOD:n TV-tangon kanssa. Omaan kämäiseen budjettiin vaan ei sovi ne. Halvalla selviää kun kahtoo tietyn Rokkiautostakin saatavan Autolite 2150:n. Ei sillä hevosia tule, mutta aukeaa mahdollisuuksia vauhtipalikoiden laittoon. Toki 2bbl kaasutin ja se tonnin painava rautaimari rajoittaa jonkin verran, mutta näissä kannetkin ovat kuulemma aika kuraa.
     
    Gary Grand ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Juu ei tommousessa CFI-Megaruuttaprojektissa ole varmaan mitään iärkeä. Rakentelun iloa voi olla senkin edestä.

    Mites tommoiseen saludovirittelyyn olisi joku Fordin oma 4-kurkkuinen ja imari. Niitä luulis löytyvän aika helposti ja halvalla.
     
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eipä sille ole mitään varsinaisia esteitä, muita kuin se AOD:n tanko. Panthereissa taitaa olla tanko '79 - '85, kun taas '86 eteenpäin motti sai monipisteruiskun ja kaasuläppä on poikittain ja sinne menee sitten TV-vaijeri tangon sijaan.
    TV-vaijerin ratkaisuun on pari vaihtoehtoa, räpeltää vakiovaijereista sopiva haluamaasi kaasariin, tai sitten ostaa aftermarket vaijeri, kuten Lokar. Tärkeintä on että vaijerin liikerata on varmasti oikean mittainen, siihen on noita "TV cable corrector" kittejä, kaasarin merkin mukaan.
    Tietääkseni ainoa voortin tuote, jossa on tehtaalta 4bbl kaasari ja AOD, on '83 - '85 Mustang GT.

    Jenkkilän foorumeilla toitottavat että jos CFI ei kelpaa, niin vaihtais vaan edullisesti siihen uudempaan monipisteruiskuun. Et tarvitse kuin aivan järkuttävän määrän osia monipistekoneesta ja sehän on "melkein" plug and play! Ja täällä Suomen pöpelikössä niiden romujen kerääminen onkin todella helppoa ja halpaa...

    Se Autolite 2150:n ajatuksena on, että kun siinä on kaasuvivuston himmelit oikein suoraan, niin kaasari sopii suoraan CFI:n imusarjaan ja TV-tanko vaatii vain säätämisen. Kyseisen kaasarin saa tehdaskorjattuna RockAutosta ~250€. Sitten lätkästään PA-paineensäädin ja paluulinjakin on jo. Asenna mieluinen sytkäjärjestelmä ja homma alkaa olla valmis.

    Jos halutaan pysyä ihan minimibudjetissa, ameriikan innovaattorit ovat yhdistäneet Fordin Duraspark-jakajan, TFI:n puolan ja GM HEI-moduulin:
    http://www.carbdford.com/tech/HEI/hei.htm
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Okei. Eli tämä on se perusongelma.

    Olen törmännyt näihin erilaisiin HEI -juttuihin. Puoilaksi käy noihin sopivilla arvoilla oleva elektroniseen sytykseen tarkoitettu puola. Niitä voi löytää monestakin autosta sopivaa.
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Ostin just P71 vm. 2005. Olin töiden takia joskus 2009 Losissa ja Hertziltä valkoinen Crown Vic alla n. 2,5 kk tjsp. Siitä lähtien halunnut sellaisen. Taivas että on iloinen juttu viimein saada sellainen.

    http://www.enigma.fi/wp-content/uploads/p71.jpg

    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.7.2021
    isalmela, junkyard dog ja Petri R. tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!