Hydraulisten nostajien preloadin säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu78, 26.7.2021.

  1. Ponu78

    Ponu78 1st gear

    Säädetäänkö preload niin ettei tönari enää pyöri ja siitä vaikka vielä puoli kierrosta kiinni, silloin nostajan "mäntä" on irtautunut sokasta eli painunut alaspäin vai niin että mäntä on sokassa kiinni ja tönari pyörii ja siitä puoli kierrosta kiinnipäin ?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käytännössä ero noiden kahden eri säätötyylin välillä on varsin pieni, ei se niin pilkun tarkkaa ole. Ja nythän ei puhuta uusista nostimista vaan jo käynnissä olleista.
    Mutta siis kun kiristät säätömutteria ja tönärin pyörittelely alkaa tuntua tahmealta, niin siitä kierrät haluamasi verra preloadia.
     
  3. Ponu78

    Ponu78 1st gear

    No näillä edetään, tänks.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tarkennuksena vielä, siis välys nollaan ja siitä se preloadin kiristys. Mä yritin joskus selittää tota tönärin pyörittelyä kaverille, niin se sääti ja pyöritti ja ihmetteli ja loppujen lopuks veti ne nostajat aivan pohjaan ja siihen päälle sitte se preloadi. Eli tarkkana sen nollakohdan kanssa.
     
  5. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pystyliike pois ja siitä kiristys kuun asennon mukaan.Jos siellä on öljyä välissä niin tönäri pyörii melkein loppuun asti,hetken kun odottaa niin taas pyörii.
     
  6. Turnn

    Turnn Gearhead

    Laskin säätömuttereita (Chevy) avattaessa kierrokset,ja sitten saman verran kiinni.Tarkastus ja mahdollinen säätö moottorin käydessä.
     
  7. Ponu78

    Ponu78 1st gear

    Eli säätö tais mennä pieleen, paukuttaa eikä lähde käyntiin.säätöruuveja kiristin niin etteivät tönarit enää pyörineet ja vielä puoli keikkaa kiinni, nostajien männät olivat painuneet sokista muutaman millin irti.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olen aina ite tehnyt silleen että Primer:lla ensin öljynpaineet koneeseen, niin että jokaisesta tönäristä tulee näkyvästi öljyä...nostajat ovat öljyä täynnä.
    Sitten sylinteri kerrallaan (voi tietty tehdä kaikki mitkä ei kanna)...sitten pyörittänyt tönäriä öljyisin sormin ja kiristänyt säätöä kunnes pyöritys alkaa ahistamaan ja siitä sitten puoli tai 3/4 kierrosta säätömutteria tiukemmalle.
    Kolmekymmentä vuotta homma toiminut näin, tiedä sitten menikö pieleen ? :odeek:
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. Ponu78

    Ponu78 1st gear

    Jos vaihtais kovat nostajat tilalle ni sais ainakin oikeat välykset
     
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ite leikein noiden preloadien ja muiden kanssa tuossa keväällä ja sain sitten joltain vanhemmalta parralta aika hyvän vinkin, äijä käski aloittaa ykkösen yläkuolokohdasta ja käymään kaikki tönärit läpi ja kiristämään löysistä välyksen pois. Sitten 90 asteen pyöräytys kampiakselista ja taas kaikkien tönäreiden läpikäynti ja välykset pois. Ja taas 90 astetta. Ja säätö. Tätä niin kauan että neljä täyttä kierrosta on täynnä ja yksikään tönäri ei enää ole irtonaisen oloinen. Sitten kaikkiin puoli kierrosta-kolme varttia preloadia oman maun mukaan. Oma lähti näin käyntiin, säädin sitten vielä myöhemmin uudestaan käynnissä.


     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Venttiilejä säätäessä on jäänyt jostain mieleen "säätöpari" eli virranjakajalta katsotaan kun jokin sylinteri vaihtaa niin sen vastakkaiselta puolella oleva säädetään.
    Pitäisi toimia ainakin parillisissa moottoreissa.
    Korjatkaa jos olen väärässä
     
  12. 68SS

    68SS 1st gear

    Preloadilla ei ole juuri mitään väliä, kunhan on tarpeeksi lämpölaajenemisen ja kuluman vuoksi. Riski tulee jos liikaa preloadia kun venttiilin ja männän välys tiukka niin turhan löysällä jousella saattaa jäähä vena auki isommilla kierroksilla ja napata kiinni mäntään. Jos perus motti ei niin rajulla nostolla ja männissä kuopat venoille niin eipä noita preloadei tarvi pahemmi miettiä
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Paljonko muuten tollasessa Chevyn vakio pikkulohkossa on maksimi preload enenku alkaa tulla ongelmia ?
    Olen säätäny 3/4 kierrosta kun sellasen ohjeen saanu aikoinaan.
     
  14. G20

    G20 Gearhead

    1/2 - 3/4 kierrosta toimii vakio nostajilla. Noiden kanssa kannattaa olla tarkkana ja lukea ohjeet eikä luottaa liikaa siihen "30-vuotiseen kokemukseen".

    Esim. Comp Cams short travel rullanostajat haluaa vain 1/4 kierrosta. ;)
     

Kerro tästä muillekin!