Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vaikkapa meidän muijalle. Sillä on nyt ladattava hybridi, jolla pääsee n. 50 km yhdellä latauksella. Viimeksi on tankannut bensaa kuulemma maaliskuussa. Siitä bensasta suurin osa kului yhdellä pidemmällä reissulla juhannuksen maissa. Jos olisi ollut saman automallin sähköversio, niin tuokin matka olisi mennyt sähköllä. Jos vieläkin pidemmälle olisi tarve lähteä, niin voisi valita kahden henkilön taloutemme neljästä autosta jonkun muun. Ja miksi sähköauto olisi parempi kuin bensalla kulkeva, niin sadan kilometrin ajoihin saisi sähköt noin 1.5 bensalitran hinnalla, ei tarvitsisi käydä huollattamassa bensakonetta eikä tankkaamassa bensaa. Tuon hybridin tosin joutuu lataamaan ehkä 15 kertaa siinä kun bensa-auton tankkaa kerran, mutta silti se on paljon mukavampi toimenpide. Ehkä 5 sekuntia/lataus tuhraantuu aikaa töpselin kiinnitykseen ja irrotukseen.

    Ite tarvin pakettiautoa, joten sellainen on käyttöautona. Sähköpaku on liian kallis persaukiselle, ajelen dieselillä ainakin tämän nykyisen loppuun.
     
    Stang_81, isalmela ja Turbiini tykkäävät tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sähköauto on vähän niinku transvestiitti. Kauempaa näyttää siltä mutta lähempää tarkasteltuna onkin ihan jotain muuta. Äänikään ei ole sama.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Se on sitten makuasia kummalla kokee saavansa paremmat kyydit...
    Miten nopeasti kiihtyy, kestävyys, äänet jne..
     
    Muokattu: 29.7.2021
    Kruunusaari ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos nyt ei ole sattunut huomaamaan, sähköautoilua ajetaan sisään juuri ilmastosyihin vedoten.
    Hölmöähän tässä onkin se, että ihmisen tuottaman hiilidioksidin määrä ilmakehän määrästä on luokkaa 4%. Ilmasto muuttuu, halusi tai ei. Ihminen voi toiminnallaan sitä nopeuttaa mutta ei estää.

    Fossiilisista polttoaineista ei tulla pääsemään eroon vielä vuosikymmeniin, ainakaan suomessa.
    Myös työkoneet ja raskas liikenne tulevat käyttämään fossiilisia polttoaineita vielä pitkään.

    IS
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Liikenteen, erityisesti hlö-liikenteen, hiilidioksidipäästöä on mahdollista leikata halvimmalla. Voidaan hiilarit ottaa alas toisaaltakin, vaikka sulkemalla teollisuutta tai muita työllistäjiä. Se tosin maksaa enemmän, monellakin tavalla.

    En oikein usko että kaikkialla maailmassa tämä asia on tutkittu väärin. Luulen myös että autovalmistajillakin on jotain osaamista suunnitellessaan esim. tulevia hybriditekniikoita hyötyautoihin. En usko siihenkään että nykybensa on huonoa ja vanha oli parempaa. Mut se nyt on ihan sama mitä mä uskon, arvioikaa tilanne omista lähtökohdistanne ja niillä eväin mitä teillä on.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Energiantuotanto maailmalla ei ole ihan päästötöntä. Vaikka liikenteen osuus päästöistä olisi jopa viidennes, saisi päästöjä laskettua voimantuotannosta ja varsinkin kiinalaisesta tai aasialaisesta teollisuudesta ylipäätään.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008154832.html

    IS
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kyllä, poliittiset päättäjät ajavat sähköautoilua ilmastosyillä. Mutta tällä foorumilla ei ilmastosyillä ole ainakaan minun huomatakseni kukaan sähköautoilua perustellut, joten ihmetyttää se, miksi pitää niin kiivaasti noita ilmastosyitä pitää esillä? Rahalla noita sähköautoja näyttäisi ihmiset perustelleen.

    Samoin harva perustallaaja ajaa töihin työkoneella tai raskaaseen liikenteeseen laskettavalla ajoneuvolla, joten henkilöautoilun osalta lienee se ja sama, vaikka yksikään rekka ei ikinä liikkuisi sähköllä. Silti se sähköhenkilöauto voi olla monellekin ihan fiksu ostos, vaikka Caterpillarin kaivinkoneissa olisi dieselit voimaa tekemässä. Tuhannen kilsan toimintamatkaakaan harva tarvitsee, vähän vähemmälläkin pärjää.

    Mun kesäkulkineessa on 17 litran tankki, eli sitä tarttee tankata parin - kolmen duunipäivän välein. Onneksi harvoin tarttee ajaa yhdellä istumalla Lappiin, niin pärjää tommosella 250 kilsan toimintamatkallakin ihan kohtuullisesti.

    Jos taas autolla tulee matkat taitettua, niin mulla tulee semmonen 600 kilsaa viikossa ajoa, eli tolla Expressin kulutuksella tarttee tankata kerran. Tuo matka tarkoittaisi tommosella nykysähköautolla kahta latauskertaa viikkoon, eli ei ihan jatkuvasti tarttisi olla letkun perässä semmoisellakaan. Moni kun vielä ovelasti lataa sähköautonsa nukkuessaan, niin ei se ihan mahdottomalta talkoolta kuulosta, mikäli vaan on kunnon latausmahdollisuus kotona.
     
    Kruunusaari, isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    No sehän tässä v******a kun tuon infran rakentaminen kaikelle kansalle maksaa ja jostain se raha otetaan. Jos menisi oikein, sähköautoilijat saisivat itse maksaa tolppansa tien laitaan kallimpana sähkönä. Ladatkoon ne kotonaan ketkä pystyvät, silloin ei tarvitse rakentaa kallista infraa muiden pussista.

    Sähköautoijila kokisi muutenkin yllätyksen esim. pyhäviikonloppuina jolloin kaikki säntäisivät lataamaan kotteroaan samaan aikaan. Pitkä latausaika sähköautojen yleistyessä aiheuttaisi väistämättä jonoja latausasemille. Tämä ei tietenkään koskisi kotilataajia ja hyvä niin, ne piirtää kenellä on liitua.

    Tämän latausinfran "tarpeen" tekosyynä käytetään ilmastomuutosta, joko nyt ymmärrät?

    En kuitenkaan usko tähän, sillä nuukimmat tossunkuluttajat istuvat autossaan tuntikausia tai yrittävät käydä lataamassa joka paikassa, aina kun tähän on mahdollisuus. Todellisuudessa sähköautoilu ei välttämättä säästä yhtään mitään, paitsi jos ei laske ajoneuvon arvon alenemaa mukaan. Halpojen kilometrien takana olisi siis halpa sähkö ja ilmainen infra joka maksatetaan muilla, demaritouhua.

    Kyllä se infra sinne tienlaitaan saadaan korottamalla sieltä ladattavan sähkön hintaa ja vastaamaan todellisia kustannuksia. Saattaa vain käydä niin, että siihen hiipuu se viimeisinkin kipinä hankkia täyssähkökulkinetta. Jos uusien myynti tyssää, käytettyjenkään hinnat tuskin nousevat.

    Katsellaan nyt pari vuotta eteenpäin ja seurataan uusina myytävien autojen myyntimääriä ja käyttövoimaa. Tarkkaillaan samaan aikaan myös käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen tuontimääriä ja käyttövoimaa. Noiden kahden ryhmän seuranta antaa aika hyvin kuvan maamme ajoneuvokaluston aikataulusta siirryttäessä sähköiseen tulevaisuuteen sekä autokannan ikääntymisestä.

    Työkoneet ja raskas liikenne käyttää polttoaineena dieseliä ja siihen on monta hyvää syytä. Työmatkoja noilla ei tehdä, mutta jos nyt käyttöön jäisivät vain sähkökäyttöiset laitteet, pysähtyisi junia lukuunottamatta lähes kaikki muu liikenne.

    Ilmastoa tuossa käytetään tekosyynä, vaikka todellisuudessa sähköautot eivät ratkaise muutosta. Kiina saastuttaa muutamassa minuutissa Suomen hiilidiksidipäästöjen leikkauksen, että se siitä. Toisekseen ottaa aivoon hallituksen halu pakottaa luopumaan nykyisistä kulkuneuvoista ja hankkimaan sähköauto. Itselleni ei sähköauto sovellu enkä sellaista halua hankkia, en ainakaan vielä.

    Jos tuo infra rakennetaan korottamalla polttoaineiden hintaa tai veroja, mulla on täysi oikeus olla vastaan tuota tarpeettomana kokemaani touhua vastaan. Autoilun riippumattomuus kärsii ja siinä koko autoilussa on kyse. Liikkumisen vapaudesta, polttoainetta tankkiin ja menoksi.

    En halua suunnitella liikkumistani etukäteen, jos haluaisin niin menisin varmaan julkisilla kulkuneuvoilla. Saman jännityksen tunteen saan itse aikaan kun tankkaisin autoa aina kympillä ja jättäisin lompakon kotiin. Pakko mennä töistä suoraan kotiin, jossa voin taas lorottaa tankkiin viisi litraa bensaa, ovelaa eikö vain? Mielellään vielä pillin kautta, että tankki täyttyisi hitaammin.

    IS
     
  9. -late-

    -late- Gearhead

    Kiina mainitaan näissä päästöasioissa kovin usein. Näyttää siltä ettei siellä tulla liikkumisen suhteen noudattamaan länsimaissa sadan vuoden aikana nähtyä kehitystä. Kiina etenee suoraviivaisemmin johonkin joka myös väkirikkaissa länsimaissa tulee tapahtumaan. Länsimainen autoilu ei tule jatkumaan nykyisen kaltaisena. Tavoitteiden kannalta olisi paras lopettaa autoilu kokonaan mut siihen tuskin pystytään.

    Suomi on velvoitettu samaan mihin muukin EU-alue. Latausasemien osalta ollaan toki euroopan lilliputti muun itäeuroopan ohella. Yhteiskunta tukee kannan kasvua voimakkaasti, toki vähemmän kuin jotkin toiset eu-maat.

    Sähkökin on meillä melko halpaa eurooppalaisittain katsottuna. Polttoaineet about saman hintaisia. Lienee selvää että sähköautoilu tulee menettämään nykyistä hintakilpailukykyään.

    Tämä ei tietenkään ole absoluuttinen totuus eikä puolustus suuntaan tai toiseen. Lähinnä oma käsitys tilanteesta pohjautuen siellä täällä näkemiini lähteisiin. Ei siitä ole montaakaan vuotta kun luulin käyttövoimina käytettävän kaasua, bensaa, dieseliä, etanolia ja sähköä. Nyt se ei näytä todennäköiseltä.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^^Jos olet infran rakentamisen kustannuksia vastaan, niin olisi hyvä argumentoida siihen liittyen. Se, että keksit omia syitäsi sille, miksi sähköauto ei oikeastaan sovi kenellekään, ei tuo kovin hyvin esille sitä, mikä sähköautoilussa on mielestäsi pielessä.

    Ja tuo kadun varteen rakennettava infra, ja siitä aiheutuvat kustannukset. Onko olemassa jotain selkeitä lukuja siitä, kuinka paljon julkisia varoja tullaan käyttämään sähköautojen latausinfran rakentamiseen? Minulle on viime aikoina osunut silmiin lähinnä yksityisen puolen tekemiä hankkeita, jotka uskoisin tulevan asiakkaiden maksettavaksi. Tätä nykyähän maksullinen lataus on kallista, eiköhän se tule jatkossakin sitä olemaan.

    Toki bensa-asemille kaavailtu latauspistepakko tulisi varmasti osittain polttomoottoriautoilijoidenkin maksettavaksi, mutta sitäkin asiaa kannattaa vastustaa ihan suoraan, eikä keksiä huonoja puolia sähköautoilusta.

    Hellyyttävää tämä huolesi muiden latausongelmia koskien. Eikö tuon pitäisi olla sulle ihan yhdentekevää, kun sinä pääset kaasuttamaan veekasilla noista latauksenjonottajista ohi?

    Intissä opin sen, että kurjuutta ei tarvitse maksimoida. Sen sähköauton voi ladata siellä kotonaan vaikka joka yö, niin on aamulla aina täysi patteri. Nykyvehkeet näyttäisivät pystyvän noin 400 kilsan toimintamatkaan yhdellä patterillisella, eli aika vähän on jännitettävää yhden päivän aikana valtaosalla autoilijoista. Toki piuhatalkoista tulee ylimääräistä vaivaa, sitä ei käy kiistäminen. Minä kyllä laitan auton talvisin joka ilta piuhan päähän, eli tuttua puuhaa se on monelle vaikka ei sähköautoa omistaisikaan.

    Toki on sanottava se, että vanhemmat sähköautot ovat lataamisen osalta melko harrastevehkeitä, jos toimintamatka on vähän reilu sata kilometriä. Semmoinen olisi itsellenikin vähän turhan jännää liikkumista, mutta sellaista sähköautoa ei kannattane sitten hankkia, jos se ei omaan käyttöön sovellu. Vähän niin kuin lestadiolaisisän ei kannata ostaa autokseen Nissan Micraa, se kun ei vaan ole oikea auto tulevaan käyttötarkoitukseen. Ei se silti sitä sano, että Micra olisi kaikille ihan paska vaihtoehto.
     
    Kruunusaari tykkää tästä.
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Ajatus bensa-asemien latauspistepakosta on mun mielestä vähän outo. En tosin ole siihen perehtynyt nimeksikään. Sähköautoa käytetään kovin eri tavalla kuin polttista joten se ei istu "polttis-systeemiin" kovinkaan hyvin.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Joskus ennen muinoin kun valtio tarvitsi lisää rahaa niin nostettiin bensiinin tms polttoaineiden veroja. No nyt kanojen hallinnon aikana tämmöistä äkillistä valtion rahan tarvetta ei tietenkään tule koska tytöt klaaraa homman.

    Mutta entäpä jos palataankin jossain vaiheessa entiseen miesten hulvattomaan velanottohallintoon ? Laitetaanko senttejä lisää sähköveroon vai kuinka ?
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tammi - toukokuussa 2021 ensirekisteröitiin 3079 täyssähköautoa, ei taida tuo hallituksen kaavailema 700000 autoa olla täynnä ihan heti. Infraa sen sijaan haluttaisiin kovasti rakentaa.

    https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/ensirekisteroidyt-henkiloautot-kayttovoimittain

    Jos suomessa on rekisteröity varovasti 15000 arvioiden sähköautoa, miksi helvetissä näille pitäisi rakentaa maan kattava, kallis latausinfra ja velvoittaa taloyhtiöt ja huoltoasemat maksumiehiksi?

    Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta eipä ole viherpunikkien touhussa ollut muutenkaan järkeä, ikinä. Odottavan aika on pitkä, niin tässäkin tapauksessa. Korkataan samppanjat sitten kun 70000 täyssähköauton raja rikkoutuu, sehän on jo 10% hallituksen haaveesta.

    IS
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  14. -late-

    -late- Gearhead

    Plugaritkin voi arjessa aika pitkälti hyödyntää esim. uimahallien ja taloyhtiöiden latureita. Matka-ajossa ei niinkään, ainakaan nykymuotoiset hybridit. Aika näyttää millaiset laturit tulee ns. dedicated hybrid engine-vehkeisiin.

    Tuo esitetty rekisteröintitilasto näyttää myös plugareiden osuuden.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Täällähän alkaa taas keskustelu sähköistyä.
    Valtio tarvitsee rahaa tuhlattavaksi tietyn summan.
    Sen takia taustalla valmistellaan kilometriperustaista käyttömaksua eli verotusta. Oli käyttövoima mikä tahansa, niin autoilijoilta se summa tullaan keräämään.
    Varmaan kuitenkin niin, että fossiilisia polttoaineita rokotetaan suhteellisesti rankemmin. Viheraatteen takia. Päättäjät ajaa takseilla, joten yksitysautoilun voi vaikka ajaa alas heidän mielestään.
    Nämä päättäjät on vaaleissa valittu. Suurin osa äänestäjistä asuu kasvukeskuksissa, jossa pärjää polkupyörillä ja yleisillä.
     
    Muokattu: 29.7.2021
    musta pässi tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ennen aikoinaan mainostettiin että uusi auto on ekoteko. Nyt pitää olla sähköauto. Kohta ehkä jotain muuta. Kyllä kepillä ohjattavia aina on löytyny. Suomi ja sen kansalaiset on aina ollut nöyriä tottelemaan mitä herrat tai nykyään rouvat määrää. Muualla olis ollu kansa barrikadeilla ja autot kylellään sekä tulessa. Meillä korkeintaan mutistaan ja järjestetään traktorimarssi eduskuntatalon eteen. Vähän puheita pidetään ja lupauksia annetaan puolin ja toisin. Mikään ei kuitenkaan muutu. Sama meno jatkuu. Yllättikö ketään?

    joo, popcornit ja sihijuomat voi ottaa esille. Tämä topic on jännempi kuin olympialaiset.
     
    Zejk1, hartsa69 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kunnes alkaa naisten pikamatkojen alku- ja välierät.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Talvilajit ja hiihtokilpailut on minusta kyllä paljon jännempiä. Varsinkin ne naisten takaa-ajokilpailut.
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Siu pittää kahtoo ku hollantilainen kipittää
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!