Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Bongasin tämän MJF:n tekemän videon uuden videon kautta. Tämä on mitä suuremmissa määrin noston arvoinen ja kiitokset MJF:lle:

     
    guru ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. always bb

    always bb Gearhead

     
  3. Moottorissa esitellään RM Sotheby’s -huutokaupassa oleva 1961 Scarab Formula Libre.

    Sääntömuutokset estivät osallistumisen Formula 1 -sarjaan kaudella 1961, joten suunnaksi otettiin uusi Intercontinental Formula -sarja. Sen 3,0-litraista moottoria vaatineen säännöt mahdollistivat osallistumisen ja näin nyt myytävä vuoden 1961 Scarab Formula Libre päätettiin valmistaa.

    Keskimoottorisen yksipaikkaisen formulan suunnitteli, tunnetun kilpakuljettajan sisarenpoika, Eddie Miller ja valmistuksesta vastasi Phil Remington. Tässä työssä hyödynnettiin sekä omaa osaamista, eurooppalaisilta kilpailijoilta opittua että Kalifornian suola-aavikoilla käytettyjen kilpureiden ratkaisuja.

    Runkoa kehitettiin alunperin yhtiön omalle, sekä hyvässä että pahassa mielessä varsin hienostuneelle, nelipyttyiselle moottorille. Luokan sääntöjen takia General Motorsin alumiinilohkoinen työntötanko-V8 ilmaantui erinomaiseksi vaihtoehdoksi. Neljällä Weberin kaasuttimella ja Remingtonin suunnitelemalla imupuolella moottorista kerrotaan revityn noin 300 hevosvoimaa.

    Valitettavasti tämänkin sarjan sääntöjä rukattiin vielä viime hetkellä eikä Scarab Formula Libre voinutkaan osallistua. Sillä osallistuttiin oikeastaan vain yhteen merkittävään kilpailuun Australiassa Sandown Parkilla maaliskuussa jossa se sijoittui neljänneksi Chuck Daighin ohjastamana. Edelle ehtinyttä kolmikkoa kannattaa kunnioittaa: Jack Brabham, John Surtees ja Bruce McLaren – silti taakse jäi vielä muuan Stirling Moss.


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tässä on netistä löytynyt kuva, jossa on teknisiä tietoja tästä tai jostain edeltäjästä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.7.2021
    SS-454 tykkää tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on silkkaa pornoa
     
  5. Ylellä on juttu rallitoimittaja Timo Pulkkisesta ja siinä tämä kuva:

    [​IMG]
    Pulkkinen haastattelemassa Markku Alénia ennen Hankirallia 1970-luvun lopussa.
     
  6. Laitan tänne pätkän tuolta Ihmeelliset myyjät/ostajat ketjusta. Siellä tämä on offtopic, mutta täällä mitä suuremmissa määrin kotonaan:

     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos naamakirja taittuu, on tämä ihan kiva, paljon kuvia ja muisteloita: Ryhmät
    Tallin kätköissä piilekselevät vanhat kilpa-autot Olet ryhmän jäsen. Ryhmä (Julkinen)   2 t. jäsentä Mikäli tiedät jossain makoilevan vanhoja kilpailuhistorian omaavia kilpa-autoja, ilmianna ne täällä! Voit olla myymässä, salaisesti vain hehkuttamassa että tiedät tälläisen, omistavasi sellaisen tai jopa etsiväsi jotakuta! Sana on vapaa kun pysytään aiheessa! 4 lukematonta julkaisua Jäsen tammikuu 2021 alkaen

    https://m.facebook.com/groups/2459258074366059?group_view_referrer=search
     
  8. Tässä muutama kuva 1969 Chryslerin virioppaasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto tykkää tästä.
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Scarabista olisi syytä muistaa se, että Lance Reventlow'n kokoama huippuammattilaisten tiimi oli yksi ratkaisevista palikoista kun muuan Carroll Shelby sai Fordin nyökkäämään idealleen, että valikoiduista osista yhdistellen olisi mahdollista valmistaa ihan oikea amerikkalainen urheiluauto.

    Scarabin urheiluauto oli käytännössä ollut Ferrari 500 TRC:n lasikuitukopio, jota vauhditti Letukan pikkulohko. Kun Ferrari dominoi 3-litraisten urheiluautojen kuninkuusluokkaa suvereenisti täydellisyyttä hipovilla moottoreillaan ja Jaguar oli jo osoittanut ettei kuutiotilavuutta pienentämällä tahdo millään saada toimivaa moottoria aikaiseksi, oli Reventlow'n helppo valita autolleen SCCA:n alle 5-litraisten kilpa-autojen CM-luokka ja Scarab olikin ensimmäinen amerikkalaisvalmistaja (constructor), joka ylsi voittoihin ja jopa mestaruuteen siitä huolimatta, että vastassa oli mm. 4,5/4,9-litraisia Ferrareita.

    Summasummaarum: Shelby, joka oli nähnyt Scarabit John Edgarin Ferrareita ajaessaan, tunsi kaikki niiden ympärillä häärineet ukot ja ymmärsi ehkä ainoana amerikkalaisena millainen oikean urheiluauton pitäisi olla, onnistui kasaamaan pakettinsa mm. juuri siksi, että sai valmiin huippuporukan suunnittelemaan ja rakentamaan autojaan Reventlow'n foldattua Scarabinsa lopullisesti vuoden 1962 tietämissä.
     
    Muokattu: 30.7.2021
  10. Täällä on mielenkiintoinen Vauxhallin Magnum -coupe. Entinen tehtaan ralliauto (DTV, Dealer Team Vauxhall):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kad_boost, hmr66, harrastaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Hieno ketju! Tarkennan vähän pari sivua taaempana ollutta truck racing -jutustelua, kun kasvoin nuoruuteni aika aitiopaikalla. Minulla on edelleen tallessa öljyn tahrima, repaleinen Taru Sormusten Herrasta -kirja, jota lueskelin joskus 12-kesäisenä varikoilla Sisun trailerin katolla. Racingillä oli 1994 asti M14 ja kaudelta 1995 alkaen M11, tehot liikkuivat loppuvaiheessa 1400 hevosvoiman paikkeilla. Kun tallin toiminta loppui, CAT:in tallin auto syntyi pitkälti Sisun kilpurin pohjalle, mutta varsinainen Racing jatkoi eloaan DRT Diesel Engineering Oy:nä. DRT:n rakentamilla autoilla ajoi mm. Minna Kuoppala, Dave Jenkins, Martin Koloc ja moni muu.

    Huipentumana maltalainen Noel Vella EVS-Racing Teamin drag racing Sisulla, jossa oli jo 1600 hevosvoimaa 2000-luvun alussa ja comebackin myötä n. 1800 hv ajalla 10.80 sekuntia, edelleen Cummins M11:lla! EVS voitti vuosituhannen vaihteessa mestaruuksia kovatasoisessa luokassa, jossa kaikki muut ajoivat nitrolla! EVS-talli kutsuttiin Goodwoodiin ja oli jo lähdössä Amerikan kiertueelle, kun 9/11 iski ja sotki kaikki suunnitelmat.

    Sisu Hal-Farin stripillä,

    (maltalainen drag racing skene oli ainakin tuohon aikaan aika makea muutenkin)

    [​IMG]

    Kuriositeettina mainittakoon, että kauden 1992 jälkeen Kallion ajama mestaruusauto säilöttiin huollettuna tehtaalle ja on taannoin otettu naftaliinista takaisin eloon, https://sisuauto.com/sisu-sr-340-jattilaisten-kaataja/ ja käynnissä tehtaan pihassa,
     
    jknR, Stratos, Dataviilaaja ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Stratos

    Stratos 2nd gear

  13. Eilen tuli ihmeteltyä hienoa ralliysikuuppaa. Tässä pari kaverin kuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Jäin miettii tuota oranssia väriä, että onko se joku Nortin väri. Sitten tuli mieleen, että olisko se jopa Saabin oma väri. Ja taitaa olla, kun löysin keskusteluketjun, jossa pohdittiin samaa. Eli taitaa olla väri Saab Indian Yellow Y 11 B
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Minulla on vielä muistikuva, kun tuon värisiä Saabeja näki liikenteessä. Kaverin isällä taisi olla juurikin tuon värinen 99, eikä mikään rallimalli. Toki tarkat värisävyt on yli 30 vuoden takaisissa muistikuvissa hieman haalistuneet...
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Vähän tuossa on custom henkeä....aidoissa kilpureissa ei ollut kusivaloja, eikä lyhennettyä puskureita.

    Faijalla oli aikanaan saabin kilpatallin entinen sini valkoinen kakkosryhmäläinen kajakki. Hauskoja muistoja lapsuudesta tuosta autosta. Vakio laatikolla se kulki yli kaksmarkkaa. Laatikothan noissa oli vähän sellainen kompastuskivi. Tehtaan teräskuorinen kesti suht hyvin, vaikka ei sekään pommin varma ollut. Vakio ei kestänyt oikein mitään....
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sinulla on ollut erittäin mielenkiintoinen nuoruus :odcool:

    Tuo EVS Racing drag race Sisu oli joskus Alastarollakin, saattaa löytyä jopa vanhoja kuviakin siitä, hieno peli :odroll:
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muistin oikein, 2001 Night Race Alastaro:lla.

    EVS Sisu
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    1300TI ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sisu vetoreen edessä...tunnistaako joku muuten paikan ? :odroll:
    [​IMG]
     
  20. Täällä oli aiemmin juttua Scott Harveyn ralli-Barracudasta. Mutta on kaverille näköjään rata-autoilukin maistunut:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Nyypäle66, kerkko ja 3964 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!