Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuosta saikin sitten oma laskutikku taas kyytiä. Edellistä ilmeisen todellista esimerkkiä mukaellen, 4 vuodessa 60000km ja hinta sulanut tässä ajassa 25K€ siis.

    kaikkihan muistamme satunnaisesimerkkinä laskemani 6L kulutuksen 1,7€ 95E aineella vanhalle 2000 luvun alun autolle? Se teki 10,2€/100km. Käyttäjän late auto jos vaikka se 2,5€/100km jota myös käytin aiemmin. Arvonalenema 25000€/60000km=0,4166666… eli pyöristän 0,42€/100km. Kokonaisuudessaan siis 0,42+0,025€= eli 0,445€/kilometri versus vanha bensa auto 0,102€/kilometri. Näyttäs taas siltä että se noin 20 vuotta vanha auto on voittaja jos laskee euroja per ajettu matka. Taas oletetaan että se vanha auto on oma kuten perheeni toinen 600€ ostettu ilmastoitu nissan. Jos sähköauto ostettiin velaksi niin sekin pitäisi ottaa huomioon laskettaessa paljonko ajettu kilometri maksaa. Sitä ei nyt laskettu. Oletetaan että pakka on kohillaan eikä velaksi ostettu. Tosin kuten todettiin niin ajoipa millä aineella vaan niin luottokustannukset pitäis huomioida per ajettu kilometri kustannuksissa. Näin on tehtykin lehtien ym vertailuissa ja sanotaan suoraan että kätteisellä hankittu. Vanhoissa autoilla kulkiessa meisseli pitäs pysyä kädessä muukin kuin oma. Ite teen laajan kartoituksen ja käyn tarkistamalla kaikki läpi oston jälkeen ja laitan mitä tarvii. Sitten ei tarvitse jälestäpäin huolehtia oikein mistään. Huoltoja joskus ja ne on helpot ja halvat tehä vanhempiin kun on simppeli rakenne. Minusta on ekologisempaa käyttää tavara loppuun kuin olla hankkimassa aina uutta. Jännä että se ideologia toimii muualla ja muissa asioissa mutta auto pitäs olla jatkuvasti vaihtamassa jos uutisointia kattoo.

    Jos janiluo hankkii renault dauphinen 60-luvun alusta ja sähkökoneistaa sen niin se olis pop. Niitä on ameriikois muuten tehtykin mopilistin muutaman tovin takaisen jutun mukaan. Ei se delorean ehkä muuttus paskemmaksi sähköistyksen jälestä kun siinä on alunperin se PRV kone eli surullisen kuuluisa renault/volvo/peugeot kone.
     
    janiluo tykkää tästä.
  2. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    työmatkalla sitä on kaivannutkin julmaa kiihtyvyyttä.joku prätkäkin vedättää julmetusti ohi ja kohta madellaan valoissa peräkanaa.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    "Passatin keulalla ei ollut säleikköä, vaan poikittain asetettu moottori otti ilmansa Volkswagen-merkin läpi."
    :)
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muumikeula :)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mites tää, olisko helmi. :D

     
  7. -late-

    -late- Gearhead

    Mä pyörittelin laskuissani 7-10v autoa, mieluummin ovat yli kuin alle 200tkm. Jos se ei olis ollu diesel automaatti niin se olis bensaturbonelivetomanuaali. Hintaluokka niille oli jotain kympin seutuvilla.

    Sille vertailussa oli n. 23ke sähkäri, joka kuluttaa meidän ajossa kesällä 15kWh/100km (talvelle odotan n.20). Vajaa nelivuotias ja 60tkm menty.

    Vuotuinen ajomäärä tälle autolle on reilu 30tkm. Laskeskelin sähkärin olevan muutaman vuoden päässä halvempi kuin diesel, luonnollisesti jäännösarvo ratkaisee paljon. Toki ensimmäiselle omistajalle ollut paljonkin kalliimpi, mut kummallekaan vaihtoehtona ei ollut ns. "satasten auto".

    Pointtini on että nää hommat ei ole kovinkaan hyvin yleistettävissä. Toiselle sopiva voi olla toiselle sopimaton ja laskuissa saa helposti haluamiaan tuloksia.

     
    impala-63, Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ehkä en oikein ymmärrä, miksi osa jaksaa verrata kaksyt vuotta vanhaa tonnin autoa ja uutta tai vähän käytettyä sähköautoa keskenään. Kun niiden kohderyhmät on aivan eri. Vähän sama kuin vertaisi tonnin amisvolvoja ja kuuskytluvun muskeliautoja keskenään ja perustelisi miksi amisvolvo levitetyillä peltivanteilla ja b20 voimakoneella on aika paljon parempi harrasteena kuin 440 cuda....
     
    Catiska, impala-63, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ei niitä 20v vanhoja autoja pitäs verratakkaan uusiin autoihin, mutta lähinnä pointtina on se että kun koko ajan kerrotaan kuinka sähköautolla on niin halpaa se liikkuminen. Jos ostat uuden 40-60t€ maksavan sähköauton ni tuskin sitä pystyy millään tavalla laskemaan että se on halvempaa ajaa kuin vanhalla autolla varsinkin jos ajosuorite on suhteellisen pieni. Itse ajanut käytännössä koko ikäni amerikkalaisilla bensa ja diesel autoilla ja meinasin myös jatkaa näin eteenpäinkin hyväksi havaitulla tavalla. Kaikkineen kilometrei tulee vuoteen yhteensä kaikkiin meidän autoihin 30-50tkm nykyään. Ei mulla ole sähköautoja vastaan mitään, ne ajaa ketkä tykkää ja ymmärrän osan porukasta ketkä pystyy tekemään jopa rahaa ajamalla työajoi sähköautolla, mutta vielä enemmän ymmärrän niitä keitä yritetään väkisin pakottamaan muottiin mihin ei mahdu, ei riitä rahat eikä kiinnosta. Esimerkkinä en näe miksi vaihtaisin esim emännän talviauton buick roadmasterin arvoltaan 6-7t€ johon tulee noin 10tkm vuoteen johonkin sähköautoon? Minkä merkin sähköautolla saavuttaisin saman kokoluokan, tilat ja sen tärkeimmän eli fiiliksen lähteä ajamaan!
     
    Desoto57, Imusihti, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Laskut eivät valehtele. Niissä ei niinku saa haluamiaan tuloksia vaan totuuksia, jos vaan laski oikein. Matemaattisesti ne isommatkin ongelmat toteen näytetään saatikka tämä. Jos joku kertoo virheen niin korjaan, muuten ne on faktoja. Laskin huvikseni omaan tarpeeseen mutta julkistin sen kuten sanoin. Kuten käyttäjä Swinger totesi kun tajusi dilemman, vanha auto palvelee eri käyttäjiä eikä ole vaihtoehtoja samalle käyttäjälle mutta jos faktat eli laskemalla näytetty taloudellisuus on pääosassa niin uuden sähkö/muun auton osto ja käyttökulut EI ole halvemmat.
     
    Desoto57, impala-63, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mun mielestä kumpikaan edellisistä ei oikeastaan ole tajunnut miten asioita pitäisi laskea. Sähköauton ajamisen halpuus pitää verrata saman hintaluokan ja kokoluokan autoihin, eikä laskea vanhoihin autoihin. En mäkään vertaa omaa tonnin puntoa sähköautoon tai mihinkään ja totea että puntosta ei enää arvo laske, toisin kuin sähköautosta.

    Kun ei munkaan kannata vaihtaa taloudellisin perustein puntoa sähköautoon, kun ei sitä eroa aja koskaan kiinni, kun auton kulut on pienet. Kun taas vaimoni autoilu on taas eri asia. 30tkm per vuosi ja parilla kymppitonnilla saisi pari vuotiaan nissan leaffin tolkullisen kokoisella akulla vai ostaako saman hintaisen pikku hyundain, jossa olisi viiden vuoden takuu.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Miten se pitäisi laskea? Sehän pitää laskea juuri oman ajoprofiilinsa mukaan, ei minkään oletetun keissin.
     
    Swinger tykkää tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Se edullisuus on tapauskohtaista. Tonnin köppönen ja max tuhat kilometriä vuodessa niin minkälainen sähköauto siihen osuu. Vastaan itse että ei minkäänlainen. Olen siis se toinen ääripää.
     
  14. -late-

    -late- Gearhead

    Matematiikka on kyl oikein, kysymys on siitä mitä lukuja siihen laittaa. Ja minkä arvoiseksi asioita arvioi. Mä laskin että about samalla tai vähän vähemmällä rahalla muutamaksi vuodeksi olis uudehko sähkäri tai vanhempi diesel. Kummassakin tulee arvo alas ja rahaa lentää ulos, eri tavalla kuten joku jo aiemmin mainitsi. Nyt mulla menee arvonalenemaan mut ei dieseliin.

    Tämän auton osalta, muut romut polttaa ja kuluttaa edelleen, paljon. Kokonaisuuden kannalta romut pitäis laittaa maailmalle ja ostaa jokaiselle joku sopivan vanha pikkupolttis.
     
    Muokattu: 4.8.2021
    Imusihti ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Käytettävissä oleva rahan (tai sen puute) määrä merkitsee monelle myös aika paljon. Jos rahaa on vain rajallinen määrä niin Mabuchi ei ole listan kärjessä lähimainkaan.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muumikeulassa ei olis edes tota VAG:inan merkkiä. :D



    Itseasiassa sinä et ole tajunnut asiaa, mietippä vielä uudestaan. o_O

    Täällä jokainen puhuu itsestään poislukien ne jotka edustavat jotain ylempää ajattelupolitiikkaa. Jos minun pitää valita uusi sähköauto tai vanha paska niin vanha paska voittaa joka kerta. Se on minulle järkevämpää, sijoitan rahat mielummin muuhun kuin sähköautoon. Eli vanhaa paskaa ja uutta sähköautoa voi hyvin verrata keskenään kun ottaa huomioon omat realiteetit.
    :)
    - Jani -
     
    Muokattu: 4.8.2021
    Inlinee tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juurikin näin, minkä arvoiseksi asioita kukakin arvioi. siksi ajankin ram 12 valve cumminsilla 24/7 ja 365/year.

    viime viikolla hapetin liikennevaloissa poliisitalon edessä niin että kumi lauloi. Shooting brake korinen mese varasti tai oli muuten vaan nopeemmat reaktiot. Ehti seuraaville valoille ensin. Tosin oon jo vanha ukko. Sitte samalla viikolla rampista lähtiessä uudehko passat farkku lähti kiihdyttämään ja pitäs minun päästä vaihtaan kaistaa. Joko siitä loppu ruuti tai löysäs tarkoituksella mutta pääsin eelle ku loota lähti ykköseltä kelaamaan ylöspäin. Priceless!

    laskemisessa millä on edullisinta ajaa ei ratkaise se mitä kukakin haluaa ja mitä ei kuulemma pitäisi verrata vaan puhdas matematiikka. Mielipiteet on mielipiteitä ja vakaumukset vakaumuksia. Totuus ei kuitenkaan pala tulessakaan. Siksi Pravdaa ei voi käyttää saunansytykkeenä.

    sitten kun on päättänyt mitkä on ne minun vaihtoehtoni niin voi niistä laskea sitten mikä on näistä edullisin vaihtoehto. Halpa auto kuten todettua ei ole monelle vaihtoehto. Ihmiset hakevat erilaisia asioita elämässään ja arvostavat myös autoilussa erilaisia asioita. Joitakin kiinnostaa mitä keulassa lukee, joku luulee pelastavansa maailman sähköautoilemalla, jonkun tyttöystävä ei anna pillua jos on liian vanha auto. Syitä on vaikka mitä.Vaan minun kohta 40 vuotta kestänyt autoiluni on ollu niin halpaa tähän asti että oikein meinaa ääneen naurattaa.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tottakai itsestään puhutaan, mutta jos se sähköauton valinta ei ole edes realistinen vaihtoehto, miksi edes vertailla?
    Olen jossain vaiheessa ihan piruuttani laskenut, mitä maksaisi ajaa ne ajot, mitä aikaisemmin tarvitsi ajaa, diisselivanilla, cummariramilla, leppäjeepillä ja silloin noin kymppitonnin bensa ja dieselvolvolla. Kun kaikkiin olisi tarvinnut velkaa, oli halvin vaihtoehto bensavolvo. Ne näennäisesti halvat leppäjeepit oli polttoainekuluiltaan sellaiset, että sillä rahalla maksoi volvon osamaksut, verot ja vakutuukset o_O
    Nytkin olen miettinyt ympärivuotista amerikanautoilua ja kun tekee pientä katselua lompakkoon, niin toteaa sen, että jatkan puntolla ajelua, jos haluan harrasteautolla ajaa.
    Vaikka niihin omiin realiteetteihin ei kuulu sähköautoilu, turha sitä on vastustaa.
    Kyllä mä ajaisin sähköautolla päivittäiset ajot, jos se olisi taloudellisesti mahdollista tai haluaisin ottaa lainaa siihen. Kun se ei ole, ajelen puntolla, enkä laskeskele näennäisesti laskelmia jossa totean punton olevan omaan elämäntilanteeseeni halvempi ratkaisu kuin sähköauto.
     
    Catiska ja janiluo tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No mulla tulee täl hetkel se ~50tkm näemmä vuoteen työajoa. En mäkään laske kuin joku vaihtoehto ois näennöisesti halvempi ku bensa 1.6, ku voi olla et se seisoo 3vk keskel persettä ja tartist tarvis ajaas kotio, tai se et vetää 300km siivun vain todetakseen et heti takas, tääl ei o lapsille mitään.

    Sähkö teorias halvin, todellisuudes kallein ku jäis työt tekemät. Näin ne kuuluu laskea.

    Ps. Ja emännän seuraava auto taas on 95% varmasti sähkö, sille se sopii ajoprofiiliin.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mitä yhteistä on muumilla ja sähköautolla?

    No, kummassakaan ei ole pakoputkea ja naiset niistä on pääasiassa kiinnostuneita.
    o_O
     
    Kalja imuri, Inlinee, Vermilion ja 1 muu tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!