Ilmastoinnin vian etsintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Concarne, 7.8.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ollaan aihealueella mistä melko vähän perus periaatteita lukuun ottamatta ymmärrän. Auto on -91 K1500 pick up ja ajattelin kokeilla saisiko tuon ilmastoinnin heräteltyä. Kompressorin kytkimen rele on hanskalokeron takana ja se selvästi naksahtaa kun ilmastoinnin laittaa päälle. Kompuran kytkimelle ei kuitenkaan tule virtaa. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että järjestelmässä on painekytkimet korkealla ja matalalla puolella mitkä estävät käynnnistymisen jos rajat ylittyvät? Eli estääkö tuo painekytkin virran tulon kompressorin kytkimelle kun järjestelmä on oletetttavasti tyhjä? Siinä tapauksessa mahdollisesti täyttö voisi riittää jos ei vuoda jostain.

    Uskaltaakohan tuon kompuran kytkimen toiminnan testata vetämällä virrat suoraan akulta?

    Täyttöön liittyen asiasta on ollut paljonkin keskustelua tällä palstalla mutta en saanut aivan täyttä selvyyttä pitääkö tuolle järjestelmälle tehdä jotain kun täytetään nykyaineilla? Vai onko joku korvaava aine millä voi täyttää suoraan? Alkuperäinenhän on ilmeisesti ollut R12.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, ehtinen ennen pro tyyppejä. Juu, tsekkasin että kyseiselle gm-tuotteelle on ymmärtääkseni niin ylä- ja alapaineelle on suojakytkin. Jos ainetta ei ole riittämiin niin ohittamalla kytkimen kompura lähtee päälle. Siihen mitään hyppyjohtoja tartte. Johot painekytkimestä irti ja päät yhteen. Siis sen kytkimen joka on matalapainepuolella. Ettii ensin netistä kaavion ja kuvan että ymmärtää varmasti kumpi on korkea ja kumpi matalapainepuoli. Suosittelen testaamaan vaan hetken ettei tule isompia vahinkoja. Sitten jos pelaa ni kannattaa tyhjiöidä/täyttää ja nauttia. Tietenkin väriaineen kanssa että saa sitten uv-valon kanssa tihrustella mistä vuotaa, jos vuotaa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toi väriaineella vuodon etsintä autossa on vähän sellaanen homma etten ymmärrä. Ok itte teen marketti kylmää ja joskus ollaan kokeiltu noita väriaineita. Voi vuoto löytyä kyllä mutta miksi lykätä järjestelmään jotain mitä sinne ei kuulu. Nykyään on todella hyviä "piippareita" jotka haistavat pienetkin vuodot.
    Pari vuotta sitten tuli hyvä esimerkki erään ihmisen"hovikorjaaja"oli ihmetellyt porshe 911 ilmastointi ongelmaa. Sotki ensin automaattikoneensa aineet. Seuraavaksi oli väittänyt että kenno vuotaa kun oli kondessivettä kotelossa...... No tämä ihminen joka omisti auton tuli mulle pullistelemaan kuinka ilmastointi hommat hoidetaan kunnolla :D toki sanoi ettei auto enää oikein jäähdy. Sattui olemaan päivystysviikko menossa niin tuumasin pistä pahnapuhallin käyntiin niin voin piipata kennon. Ei vuotanut ei mutta kun mentiin piipparin kans konehuoneen puolelle alkoi piippaamaan....... Kuumakaasuletkun alkupäästä vuoti. Sitten saippuavettä letkuun niin jopas alkoi kuplimaan. 800€ oli uus letku kuulemma maksanut. En suostunut sekaantumaan koko kulkuneuvoon.

    Tämä meni ny taas offtopiikiksi mutta noi hiasehuollot kiertäisin kaukaa ja etsisin oikeesti ammattilaisfirman joka korjaa ei vaan täytä. Vuotavan järjestelmän tyhjiöinti on pelleilyä koska yleensä huom yleensä se vuoto on molempiin suuntiin!
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Paljon piippari maksaa?
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan tuo matalapainekytkin kuivaimen kyljessä oleva? Tai mistä sitä pitäisi etsiä?
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Bingo, veikkaamalla voi voittaa tai sitten sinulla oli varma tieto. Eli liittimet/liitin irti ja navat yhteen johdoista. Jos kompuran magneettikytkin naksahtaa ja kompura lähtee pyäriin ni ainetta oli silloin liian vähän. Pitkään ei pidä antaa pyöriä vaan testi nopeasti.
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tietoa ei ollut mutta tuo osui ensimmäisenä silmään. Täytyypä kokeilla kytkeytyykö kompressori matalapainekytkin ohittamalla.

    Entäs tuo R12 -> 134 muutos, pitääkö sitä varten asentaa jotain adaptereita ja minne? Pystyykö tuon tekemään itse ja ilman pelkoa kaasujen päästämisestä ilmakehään?
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne r12 aineet korvautunee vaikka nykyaikaisilla korvaavilla kylmäaineilla joista sibe70 tai mietmi tietää enemmän kuten korvattavista osista jotka kannattaa vaihtaa kunnostuksen yhteydessä. Tai voi tietysti 134a vaihtaa sinne niinku enne tehtiin tai ns. ”alternative” aineet. Juu, aineet pitäs ottaa talteen jos niitä on, eikä ilmaan. Lain mukaan. Koita painaa sitä täyttöventtiilin päätä matalapuolelta. Schrader vai mikä se oli, semmonen renkaanventtiilin näköinen tulpan alla. Suhahtasko se? Se olis hyvä merkki. Jos ihan tyhjä eikä suhahda niin tuskin kannattaa täyttää ennenkuin tarkistaa ettei isompia reikiä ole tai komponentteja puutu. Ite enempi tämmöinen kotikutoinen tollo peloton joka etsii tietoa sitä mukaa ja korjaa jos on korjattavaa niistä vehkeistä joihin sotkeutuu ja yrittää ymmärtää niitä. Tai on ymmärtänyt ainakin ne mihin on puuttunut kun ne kerta toimii nyt.
     
    Muokattu: 8.8.2021
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näytti kompuran kytkin liikkuvan kun ohitin matalapaineanturin. Täytyy viedä täytettäväksi josko siitä heräisi. Osaako joku suositella paikkaa pääkaupunkiseudulla missä onnistuu tuo R12 järjestelmän täyttö nykyaineilla niin ettei mene harjoitteluksi?
     
  11. matti R

    matti R 3rd gear

    Pellen Paja Hertsikassa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt on uudet aineet sisällä ja ilmastointi toimii. Aiempaa kokemusta ei näiden jenkkiautojen ilmastoinnista ole mutta ei tuo aivan nykysaksalaisia teholtaan vastaa. No, kylmää tulee venttiileistä ja se riittää. Huomattavasti parempi kuin ei mitään. Täytyy kyllä vielä katsoa kuinka tukossa höyrystin on ja kulkeeko siitä ilma kunnolla läpi. On vaan niin hankalassa paikassa, että alkaa todennäköisesti kiinnostaa vasta sitten jos joskus taas tulee tähän maahan oikea kesä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En tiijä minkämoisia nykysaksalaisten ilmastointien tehot sitten on mutta oman dodgen hapettimesta tulee vähän yli 4 plus asteista. Jos vähänkin alle sen säätää niin alkaa jäätää matalapuolen putkea. Puhallinnopeutta ja sitä kautta ilmansiirtokykyäkin tuntuu olevan riittämiin että hetvällein tulee kopissa istuville kylmä. Tosin järjestelmässä ei olekaan pelkkää r134a jolloin kylmäntuottokyky on nyt parempi kuin pelkällä orkkis aineella. Tytön autossakin sen lisäämäni säädettävä jäätymissuoja antoi minulle mahdollisuuden tehdä siitä paremman ja kylmemmän kuin mihin nissan tehtaalla pystyi siitä almeran ilmastoinnista tekemään.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, kyllä tuon ikäisestä chevystä kuuluu tulla jäätävän kylmää….

    kuinka painekytkin toimii, eli näissähän siis presu ohjaa kompura käyntiä. ja onko oikea määrä kylmäainetta.

    paisuntaventtiili osin tukossa, höyrystin ulkoisesti tukossa…

    Nämä muuten vikalukittuu jos alkaa katkomaan liian usein matalasta, siis jos on sillä elektronisella käyttöpaneelilla…
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä sieltä kylmää tuli, kesti vaan aika kauan ennen kuin oli kunnolla kylmää. Kauan siis siihen verrattuna mihin olen käyttöautossa tottunut. Kylmäainetta on ainakin kuitin mukaan oikea määrä. Tehtaan mukaan tilavuus on 32 oz ja 900 g on kuitissa. Ihmettelen jos höyrystin ei ole yhtään likainen, tuskin sitä koskaan on puhdistettu. Siellä on varmasti parantamisen varaa.

    Nythän sitten kuitenkin kävi niin, että ei toimi enää. Elektroninen käyttöpaneli on ja siinä vilkkuu A/C valo eikä lähde ilmastointi pyörimään. Onkohan siis juurikin vikatilassa? Kuinka sen saa nollattua? Akun kaapeli irti kuten ECU:n nollaamisessakin? Onhan siitä voinut jotain muutakin hajota, en ole ehtinyt vielä paremmin tutkia. Onko tämän ikäisissä (-91 siis) jo joku ulkoilman lämpöanturi mikä voisi estää ilmastoinnin käynnistymisen? Tuota vilkkuvaa A/C valoa ei näkynyt edes silloin kun ilmastointi oli kokonaan mykkä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Akku irti hetkeksi niin lähtee lukitus. Tai kaippa sille sulakekin olis minkä irrotus piisaa, mutta en nyt jaksa jäljittää mikä.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin tai vikakoodin lukeminen ja sen kuittaus testerillä. Jos meinaan alkaa vilkkumaan uudestaan taas ni olis kiva tietää mitä alkaa korjaan.

    itellä muuten alkaa hönkimään kylmää het vällein. Tosi kylmää tulee jo 50m ajon jälestä. Se kannattas työntää digitaalisen lämpömittarin anturin pää keskisuulakkeen sisään vähän matkaa ja mitata lämpötila. Tahikka pintalämpötilamittarilla jos semmonen on. 4-5 plusasteen välillä ni pitäs piisata Suomen olosuhteisiin. Monesti ei niin kylmää kyllä tule ihan kaikista vaikka olis ns. kunnossakin. Mittasivat tietysti täytön jälkeen mittareilla paineet matala- ja korkeapuolella kun kerran oikea ilmastointifirma eikä täyttöhuolto? Veisin takas sinne.
     
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei anna mitään vikakoodia eikä ainakaan pelkkä ilmastoinnin sulakkeen irrottaminen auttanut. Täytyy ottaa akun kenkä irti kunhan ehdin. Näyttää olevan tyyppivika näissä ja tuohon on tehtaan korjausohje. Ohjauspaneelista irrotetaan johto mikä antaa signaalin kompressorin pätkimisestä. Laite menee vikatilaan jos rekisteröityy kymmenen peräkkäistä kompressorin sykliä niin, että kompura on päällä alle 1,5 sekuntia. Ehkäpä käyn näyttämässä tekijöillekin niin saavat varmistaa että on tavarat pysyneet sisällä ja paineet o.k.
     
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Akun kengän irrottamalla lähti taas pyörimään. Huomasin kylläkin nyt, että konehuoneeseen liimatun tarran mukaan olisi täytetty 60 g liikaa sen tiedon mukaan mitä minulla on. Tuo määrä olisi R12 aineella oikein mutta eikö tuota 134a:ta täytetä vähän vähemmän? Mahdollisesti selittää kompressorin tiheän katkomisen. Periaatteessa aika voisi tämän korjata jos kestää laitteet ehjänä.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, aineen määrä on eri. Suosittelin tai ainakin yritin vihjata retrofit asennuksissa eli muutetaan toiselle aineelle, laitetaan säädettävä painekytkin matalapainepuolella jolla kompensoidaan ja voidaan säätää kompuran käyntiä. Se kun käy eri aineilla vähän eri tavalla.

    ”The aftermarket states that you should be adjusted back 3 to 4 PSI with R-134a in order to achieve the same temperature. This is because the pressure temperature relationship of R-12 and R-134a is different. For instance at 25 °F the pressure of R-12 is 24.6 PSI and the pressure of R-134a is 22.1 PSI.”


    ”R-134a Pressures Vs. R-12 Pressures: Use different amounts

    One key to the use of R-134a is the amount to use. At a given temperature, R-134a will have a higher pressure than R-12. Therefore, you must use LESS R-134a in your system than you would R-12. The formula is this:

    R-12 amount x 90% – 1/4 lb. = R-134a amount.

    In the F-body system, 48 ounces of R-12 are used (3 pounds). Thus, applied to the formula:

    48 x .9 – .25lb (.25lb is 4 oz.) = 39.2 ounces of R-134a.

    Obviously, if you are doing this yourself, 39.2 is an unrealistic number. I put in 40 ounces, which was easy because of the retrofit kit and the typical 12 oz. cans.”
     

Kerro tästä muillekin!