Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    @janiluo Saako vanhoihin autoihin ilmaista fyrkkaa kun muuttaa kaasuksi? Ja jos samat kamat laittaa toiseen autoon niin saako uudestaan ilmasta fyrkkaa? Ja kyseleekö kukaan fyrkkaa uudelta omistajalta kun kamat onkin poistettu? Ja mitä maksaa uudet tankit kun 20 vuotiaana vaihdetaan tai muuten kolhitaan?

    Joskus tuumailin kaasuautoakin mut pääasiallisten reittien varrella ei ollu asemaa niin meni vähän hankalaksi.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Henkilöautoihin saa/sai asennustukea €1000, samaan autoon ei voi hakea tukea uudestaan ja jos sarjan poistaa niin muutoskatsastuksen jälkeen kukaan ei kysele rahoja takas.
    Pakuissa on vaan pienempi kaasuvero ja niihin ei saa tukea.
    Pulloja löytyy välillä käytettynä myynnissä mutta uutena niitä ei juurikaan mistään löydä.
    Kaasuautouskovaisille on tuolla omat keskustelut. :D

    :)
    - Jani -
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muokattu: 13.8.2021
    Kruunusaari ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuosta kyllä ei helposti pysty näkemään mihin kohtaan siihen on tultu, mutta kyllä täytyy olla tosisähköautouskovainen jos on tullut tuon päälle.
     
    viikinki75, CCZ28 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    :D:D:D

    Lisäsin otsikon kun ette näköjään osaa avata linkkiä.
    :rolleyes:
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Hyvä että tuo sähkömosa käy pikkulohkon kiinnikkeisiin. Just ne kiinnikkeet taitaakin olla sähkökonversion hankalin juttu. Saa nähdä millon tulee ns. valmiit tsysteemit akkuineen ja muine osineen, niin että tekijälle jää vaan kiinnitys ratkaistavaksi. Vai onko niitä jo, en tiedä.

    Kaasusta vielä, jos ostaisin yhden sarjan ja asentaisin sen perä jälkeen noihin olemassa oleviin autoihini niin saisin varmaan tonnin euroja joka konversiosta. Jos romuttaisin ne autot niin saisin jotain kaks tonnii tsippe, mut silloin pitäis ostaa uus sähköauto.

    Tämä on toki pelkkää spekulaatiota kun mulla ei ole P-kaasupätevyyttä.
     
    Muokattu: 13.8.2021
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    En ole enää mukana CNG Housessa enkä tiedä mistä sarjan ostaisit mutta teoriassa noin.
    Asennuksen epämiellyttävyys on kuitenkin sellainen että helpommillakin työsuorituksilla pääsee vastaaviin rahasummiin käsiksi. En itse jaksaisi moista tehdä.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  9. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Eekös ne oo sitä kaasuasemaa ruppeemassa rakentamaan melkeinpä siihen sinun työpaikkas viereen? Ainakin muistelin et jokunen aika sit oli siitä jossain juttua, vai jäikö sit suunnittelun asteelle
     
  10. Antabus

    Antabus 3rd gear

  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  12. klunssila

    klunssila Gearhead

  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  14. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    varmankin, ei kait nyt uutta autoa viedä huoltoon jo 3kk ikäsenä? Jos on kyse jonkun osan hajoamisesta niin kait noissakin joku takuu on jolloin se ei maksa käyttäjälle mitään?
     
  15. klunssila

    klunssila Gearhead

    Ehkä tämä pitää ymmärtää niin, että ”jonkunhan se on viulut maksettava”, vaikka menee takuuseen, vakuutukseen tms. niin kyllä se on lopulta loppukäyttäjä, joka on maksumies. Tavalla tai toisella se ympätäänhuoltosoppareiden tai tuntiveloituksien hintoihin.
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Paremman puoliskon työmatkakulkinetta tässä miettinyt, ja miettinyt paperin ja numeroiden valossa myös sähkövaihtoehtoa kun muuten sopisi "profiiliin", eli toimintasäde riittäisi hyvin ja auton saa kotona joka yöksi lataukseen. Vertailin tota nykyistä työmatkakulkinetta ja uutta nisukan leaffia, 20tkm ajosuoritteella.
    -99 mallin 1,6 bensa astra versus uusi leaffi maksaa vakuutukset (astran osakasko ja leaffiin superkasko) , verot, ja käyttövoima huomioiden, viime perjantain bensan ja sähkönhinnoilla n. 150€ enemmän ajaa astralla kuin uudella leaffilla.
    Huoltoja en ottanut laskuihin mukaan, leaffissa huoltoväli 30tkm/1 vuosi, ja huolto autojerryn mukaan 120-280€ riippuen paikasta. Astraan sitten huollot tehty ite, mutta ei se vuodessa tuosta mihinkään isosti muutu, rikkoutuvia osia saa vuosimallista johtuen vaihtaa todennäköisesti enemmän. ite auto sitten onkin vähän eri hintainen...
     
    Muokattu: 16.8.2021
    Kruunusaari ja impala-63 tykkäävät tästä.
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sähköautojahan mainostetaan sillä että siellä on vähemmän rikkoutuvaa mekaniikkaa kuin perinteisessä polttomoottoriautoissa. Ongelma vaan on se että matolaatikot ja niiden ohjelmointi voidaan hinnoitella miten vaan ja kuluttaja ei voi teettää korjauksia enää missä tahansa. Vasta todellinen kilpailutilanne 10-15 vuoden päästä alkaa laskea hintoja.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  18. Tuosta tuli mieleen uutinen muutaman vuoden takaa:

    USA:n viljelijät hakkeroivat traktoreita ukrainalaisten avulla

    Jenkkifarmarit ja Deere kiistelevät siitä, kuka hallitsee traktoria. Saako viljelijä tehdä korjauksia koneeseen ilman, että tehdas voi vaikuttaa siihen? Viljelijät hakevat apua lainsäädännöstä ja itäeurooppalaisilta hakkereilta.
     
  19. jar

    jar Gearhead

  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Klikkiotsikon alta, ihan artikkelin lopusta löytyy maininta joka selittää asiaa aika paljon:

    "Hyvin lyhyen aikavälin, ja pääosin takuun alaisia autoja koskeva, tutkimus ei ehkä oikeuta vielä erityisen pitkälle vieviin johtopäätöksiin."
     
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!