Pyöristyneen pienen kuusiokoloruuvin irrottaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Concarne, 27.5.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onko vinkkiä kuinka saisi nylppääntyneen kuusiokoloruuvin kairattua irti? Kyseessä on auton kellon nuppi ja siinä määrin harvinainen, että toiveissa olisi saada se ehkä vielä takaisinkin. Avaimen koko on 1/16". Ehkä jollain liimalla kuusiokoloavain kiinni mutta millä? Pitäisi olla riittävän pitävää ja mielellään kuivua nopeasti. Sekään ei välttämättä haittaa vaikka irrotuksen jälkeen katkaisisi avaimen ja jättäisi siitä pätkän ruuvin kantaan kiinni. Migin pistooli oli jo kädessä mutta on niin pieni alue ja herkkä paikka muutenkin, että onneksi ymmärsin luopua ajatuksesta. Muita hyviä ideoita?
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Onnistuisiko Torx-avaimella?
    Jos kiilaantuisi ruuvinkantaan riittävästi. Niillä tullut otettua monenlaista irti..
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kokeilin eri kokoisia torxeja mutta ei saa noin pieneen puremaan tarpeeksi, pyöristyy vaan lisää. Ehkä jollain hammaslääkärin poralla saisi varovasti porattua jonkun millin-puolentoista reiän jatkoksi kololle ja siihen sitten juntattua jotain mutta kun on mittaristossa kiinni niin ei uskaltaisi oikein moukaroida. Vetäisin poikki koko ruuvin mutta kun ei löydy maailmaltakaan näköjään mistään uutta tilalle.

    Ostetaan -67 - -68 Cadillacin kellon säätöruuvi.:)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. auburn

    auburn Gearhead

    Näkemättä kohdetta, voisi kokeilla :

    - juotoskolvilla lämmittää kantaa, ja koittaa avata sitten
    - lyhentää mirkelillä sitä Torx kärkeä, että saa sopivasti pureutuvan osuuden siihen kantaan
    - dremelillä ruuvimeisseliura jos mahtuu tekemään
    - sitten on sellaista synteettistä timanttitahnaa, joka pureutuu sinne kuusiokolo avaimen
    ja nylppääntyneen kannan väliin, kauppanimenä esim. Screw Crap ym, onkohan suomessa
    myyjiä tällä hetkellä, ken tietää
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei oikein tuo lämpö auta kun on kanta mennyt niin pyöreäksi ettei saa pitoa. Toisaalta ruuvin ympärillä on nupin muoviosa joten ei paljon uskalla lämmittääkään. Tuo muovi estää myös tehokkaasti uran leikkaamisen ruuvin kantaan. Mitähän tuo Screw Crap on? En löytänyt googlella enkä ebaysta.

    Kuinkahan pieniä kierretappeja ja ruuveja on saatavilla ja mistä? Jos jatkaisi tuota kuusiokoleon syvennystä millin terällä ja siihen tapilla kierre, sitten liimaa ja ruuvi perään. Liimalle saa varmasti näin paremman pidon ja voisi pitää ruuvin kiinni niin, että aukipäin kiertämällä lähtisi nupin ruuvi irtoamaan. Olisi siinäkin mielessä hyvä, että jäisi ruuvin kanta siihen nupin päähän. Vastakierretappeja tuossa kokoluokassa tuskin löytyy?
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rancheron kellossa oli vähän samaa onkelmaa. Holkin päässä oli ura meisselille. Pihdeillä akselista kiinni ja varovasti vääntöä, naps aukesi. Eipäs auennutkaan vaan tappi katkesi.


    No eipä se kello toiminutkaan, volttimittari tulee tilalle.

    Onkohan ne nupit liimattu kiinni. Lämpöä?
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä ne kierteellä on ja niin, että muoviosa on "mutterina" siinä akselissa mihin tuon ongelmaruuvi kiinnittyy. Eli ympärillä olevasta muoviosasta pidetään kiinni ja sen sisällä oleva ruuvi on normaaleilla kierteillä. Vieressä on samanlainen trippimittarin nollausnuppi ja se lähti hyvin irti kun kanta oli ehjä. Melkoista kirurgin hommaa mutta en luovuta ennen kuin on pakko eli osat lopullisesti rikki tai valkotakkiset noutaa pois.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Onkos se tuommoinen kello?
    [​IMG]
    Jos on niin näyttäisi että tuo ruuvin kanta olisi aika leveä ja se kuusiokolo keskellä aika pieni?
    Sopiskohan siihen kantaan porata pienet reijät kuusiokolon molemmin puolin ja niistä vääntää teräväkärkisillä seegeripihdeillä?
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. auburn

    auburn Gearhead

    En löytänyt minäkään enää, tuossa pari samantyyppistä ( ehkä ), joista itsellä ei mitään kokemusta :

    https://www.amazon.com/Recoil-Damaged-Friction-Extractor-Re-Grip/dp/B01B0MMFJA

    https://www.jenkkiosat.com/screw_grip_20gbrliqui_moly

    https://jasper.fi/kent-sg15-timanttipasta-15-ml-86087

    http://www.ksportal.fi/en/kuorma-au...erreprofiilihylsyt/screw-grab-ruuviaine-15-ml



    EDIT, löytyihän se kun kirjoitti nimen oikein :

    https://www.amazon.com/Align-Rite-Screwgrab/dp/B0000DD2JZ
     
    Muokattu: 27.5.2021
    Concarne tykkää tästä.
  10. rotax

    rotax 2nd gear

    Tota screwgrabia myydään Suomessa, olisikohan wurth joka sitä
    myy/myi. Ite käyttänyt monta kertaa ja toimii. Toinen mitä kokeilisin niin kemiallinen metalli permatex mitä mätänetistä saa
    ostaa.
    Biltemasta oon ostanut kemiallista alumiinia vuotavan lohkon korjaukseen ja on ihan helvetin toimivaa.

    Tai sitten epoksilla.
     
    Concarne ja ossa250 tykkäävät tästä.
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Yllättävän hyvin tuollainen timanttitahna toimii, ainakin jossain tilanteissa.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuollainen se on. Saattaisi onnistua vaikka ei siinä montaa milliä sitä reunaakaan ole. Sain nyt menemään pienen torxin reikään ja kun ei muuta ollut käsillä niin liimasin sen kiinni gorilla-pikaliimalla. Annan kovettua yön yli ja yritän huomenna vääntää. Mistä tuo kuva on? Onko kello myynnissä?
     
    Muokattu: 27.5.2021
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Se screw crap olikin screw grab. Helpotti etsintää.
     
    isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tuo kuva on ebay'stä, oli kello myyty jo 152 dollarilla.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Venttiilihiomatahnaa avaimen kärkeen tai sinne ruuvin koloon, lisää huomattavasti avaimen pitoa. Jotkut ovat laittaneet kovaa kierre/laakerilukitetta ruuvin koloon ja tavallaan liimanneet sillä avaimen siihen ruuviin. Ja sit auki.
     
  16. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    asesepiltä kannattaa kysyä 32 sarjan kuusikoloja. sekä avaimia että ruuveja. Ei taida tosin enää auttaa tässä keississä
     
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyviä vinkkejä mutta ei irtoa millään. Epoksi on vielä kokeilematta. Kuinkahan saa irti jos liimaan epoksilla työkalun kiinni ruuvin kantaan? Purkautuuko epoksiliimaus lämmittämällä?
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Epoxi on aika heppoista, joten luultavasti irtoaa jo avausvaiheessa.
     
  19. arska54

    arska54 1st gear

    Vasenkätinen poranterä 2-3 milliä jos löytyy jostain. Hiukan painetta ja sit pienillä kierroksilla kokeilee. Tollasella systeemillä oon paljon avannut nylppääntyneitä ruuveja :)
     
    juko7 tykkää tästä.
  20. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Hyväksi havaittu on moottorisahan teräketjun viila. Nelikulmainen pää napautuksella kiinni ja vääntöä. Viimeksi traktorista otettiin irti sisään katkennut metallinen läpivienti vaihteistosta, hyvin lähti.
     
    Dataviilaaja ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!