Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon rakentanut omatekoisen systeemin. Eihän tuossa tarvita kuin vastaava paineen tuottaja kuin ajoneuvossa, vaikka arduinolla toteutettu pwm päristin ja pitkä läpinäkyvä, polttoainetta kestävä mitta-astia.

    Kahdesti olen ostanut käytetyt V8 suuttimet ebaysta slantsixiä varten ja kummankin sarjan läpikäytyäni löytänyt sieltä sen huonon pois.

    Myös muu suutinongelma tuli tutkittua. Edellä mainitusta liikkeestä ostettu noin 450cc suutinpari kyllä virtasi mutta pintakaasuajosta ei tullut mitään.

    Olivat ainoat suuttimeni tähän mennessä joissa dead time oli eri pituinen tilanteessa jossa pulssi on menossa lyhyempään päin vs millä pulssisuhteella alkoivat uudelleen toimia. Ihan toivotonta säätää simppeliä moottorin ohjainta noilla moottorijarrutuksen kaltaisiin tilanteisiin.
     
    sepi-ukko, teippi-mikko, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    42. "Pieni punainen avo-BMW"

    Pieni punainen BMW syntyi Etelä-Carolinan aakeilla laakeilla joskus alkukeväästä vuonna 1998. Sieltä se matkasi kohti Eurooppaa, saapuen lopulta pienen pohjoisen maan autoliikkeeseen. Siellä siihen iski silmänsä muuttoautoa etsivä nuorimies. Punainen avoauto oli vastustamaton, joten pian auto vaihtoikin omistajaa. Totta puhuen auto laivattiin Suomesta suoraan Australiaan, jonne omistaja oli muuttamassa työn perässä.

    Tässä vaiheessa pieni punainen BMW oli ollut jo aika paljon merillä. Ei ihan maailmanympäri, mutta lähes kuitenkin. Siitä oli syytä olla ylpeä!

    Pieni punainen BMW oli varustettu pienellä nelisylinterisellä moottorilla, mutta omistajaa se ei haitannut. Hän nautti autostaan täysin rinnoin – vaikka rättikattokin oli käsikäyttöinen. Ja Australian lämmössä katto oli usein käytössä: alhaalla ajossa ja ylhäällä parkissa.

    IT-kupla jatkoi tuolloin paisumistaan; puhuttiin uudesta taloudesta, johon aiemmat talousopit eivät enää purisi. Kasvua voisi tulla vaikka maailman tappiin asti. Niinpä pienen punaisen BMW:n omistajalle tarjottiin työtä Kalifornian Piilaaksosta. Jonne hän sitten muuttikin. Ja perässä laivalla seurasi tietysti pieni punainen BMW.

    Omistaja odotti kärsimättömänä autoaan San Franciscossa. No, matka yli Tyynen meren oli tietysti pitkä. Lopulta auto saapui Oaklandin satamaan, jossa pieni punainen BMW kohtasi jälleen rakkaan omistajansa.

    Tuli aika rekisteröidä auto. Omistaja lähti käymään lähimmässä DMV:ssä eli Department of Motor Vechilesissä. Vaan eipä kaikki mennytkään kuten omistaja oli kuvitellut. DMV:n tietokoneille ei pienen punaisen BMW:n VIN-koodi eli valmistusnumero kelvannutkaan.

    Mistä ihmeestä oli kyse?

    Pieni punainen BMW oli valmistettu Euroopan markkinoille. Jolloin siihen ei oltu tehtaalla asennettu OBD-II –järjestelmää. Eikä tiettyjä muitakin Yhdysvaltain markkinoilla vaadittavia asioita. Eikä kyse ollut pelkästään valoista.

    Pienen punaisen BMW:n omistaja googlasi ja googlasi; soitteli ja selvitteli. Ja niin kävi ilmi, ettei pientä punaista BMW:tä saataisi milloinkaan Kalifornian rekisteriin. Koska auto oli muuttoauto, sai sillä kuitekin ajaa vielä jonkin aikaa. Ja kaiken harmituksen keskellä omistaja ja pieni punainen BMW niin tekivätkin. Nauttivat Kalifornian lämmöstä, mutkateistä ja luonnosta.

    Kun määräaika täyttyi, päätyi pieni punainen BMW San Franciscon Russian Hilliin, autotalliin syvälle maan alle. Siellä se oli kylmissään kuukaudesta toiseen...:

    [​IMG]

    ...kunnes omistaja päätti muuttaa takaisin Suomeen. Ja niin pieni punainen BMW päätyi taas laivaan ja matka kohti Suomea alkoi.

    Suomen pakkasiin saavuttuaan pieni punainen BMW päätyi jälleen kerran talliin, pressun alle. Kevään koittaessa omistaja lähti käymään Tullissa. Tarkoitus oli täyttää paperit muuttoauton ottamisesta käyttöön Suomessa. Vaan virkailija ei vaikuttanut kovin tyytyväiseltä. Missä oli Kalifornian rekisteriote?

    Ei sellaista tietysti ollutkaan, koska pieni punainen BMW oli ollut vain Australiassa rekisteröitynä. Ja sielläkin vain varsin lyhyen ajan.

    Mikä neuvoksi? Eikö pieni punainen BMW pääsisi koskaan enää rekisteriin, omistajansa iloksi?

    Tässä vaiheessa minä astun kuvaan mukaan. Lupauduin allekirjoittamaan paperin, jossa vakuutin pienen punaisen BMW:n olleen omistajansa käytössä katuliikenteessä Kaliforniassa. En muista enää oliko dokumentissa maininta myös ajanjaksosta. Joka tapauksessa laitoin nimeni paperiin. Ja niin byrokraattisen kädenväännön jälkeen pieni punainen BMW lopulta päätyi Suomen rekisteriin. Ja omistaja nautti autostaan täysin rinnoin.

    Pari vuotta myöhemmin omistaja muutti jälleen pois Suomesta ja lahjoitti pienen punaisen BMW:n isälleen itä-Suomeen. Ja aina kun näen jossain pienen punaisen BMW:n, ajattelen että onkohan tuo se auto. Se pieni punainen BMW, joka kierti maapallon puolitoista kertaa laivalla.

    Tämä tarina on tosi.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko, teippi-mikko, valtsu67 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Pacific Coast, Santa Cruz '09 ... ja Tapiolan vakuutuksessa.

    [​IMG]
     
    Jauho, hartsa69, tooke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotkut tekee aika tarkkaan noita moottoreita. Eikä tuossa paljon kehuja jaella suuntaan tai toiseen. Eli vanha sanonta, että tarkasta uudetkin osat, pitää hyvin paikkaansa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Taitaa olla tuossa Brodix BBC kannet arvioinnissa.
    Vaikka samapa tuo,kaikkihan ne on puolivalmisteita.
     
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joo mutta uudessa kannessa seetin ympärykset hitsattu,puolivalmiste joo ja aikaharvalle palotilan korkeus merkkaa muttaettä uutta!kantta hitsattu.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Mulla on uudet BBC kannet joissa on käynyt niin,että muotissa on ollut epäpuhtautta,karstaa tms.ainesta.
    Joten,kun CNC kone on ruvennut muotoilemaan palotilaa niin siihen on jäänyt monttuja,koska aines ei ole ollut riittävä.
    Ei se nyt mitään nakutusta aiheuta,mutta tämmösiä nää romut vaan tuppaa olemaan.
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Aina ei mene nappiin pienemmissäkään hiluissa. Tässä yksi Compin kova nostaja, paketissa valmistuspäivämäärä 3/2021. Nostajista 15 ok, yksi sitten kuvan mukainen. Nostajasta puuttuu matskua n. 3x5 mm kokoiselta alueelta. Hieman ehkä puutteita laadunvarmistuksessa :) Nyt sitten on odoteltu pari kuukautta parempaa tilalle. Ensimmäinen kuulemma hävisi matkalla Atlantin yli, seuraava on matkalla. Katsotaan pääseekö Suomessa Postin kuljetettavaksi.

    https://drive.google.com/file/d/1Lq4RxkuLy_0eNyReGLaSTIgK_4yIOfoU/view?usp=sharing
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Jäsen Karckilla on mielenkiintoinen ketju, jossa on tehty empiiristä tutkimusta:

    http://www.overdrive.fi/forum/threa...-ongelmat-hyvaet-ja-hunot-valmistajat.311901/
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hyvä ketju ja kuulostaa niin tutulta ! Mulla on tuore Roverin kasikone jossa mekaaninen nokka ja Compin nostajat. Venakoneisto on käytännössä pikkulohko Chevyn kamaa. Koekäytössä hoksasin että yksi nostaja kusi kaaressa öljyt keinulta sisälokasuojaan asti. Pienellä purkamisella selvisi että nostajan sisuskalut olivat aivan jumissa. Liuottamalla ne sai liikkeelle ja nostajan toiminta rauhoittui. Kun öljyä riitti muillekin pytyille selvisi ettei 8-pytyn imuvenan keinulle nouse öljyt, kaikille muille nousee. Tarkoittaa purkuhommaa että nostajaan pääsee käsiksi ja sen takia hommasin varuiksi uuden nostajasarjan. No eipä mennyt ihan niin kuin suunnittelin. Nyt sitten odotellaan sitä korvaavaa nostajaa että pääsisi purkamaan.
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mekaanisen nostajan kuuluukin olla jumissa.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Muokattu: 19.8.2021
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Hydraulinen laahuri
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Pietsi tykkää tästä.
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    43. ”Jättiläinen”

    Sain viestin tutulta autokauppiaalta. Eräästä 700-heppaisesta Shelbystä oli poksahtanut moottori ja se oli ollut Euroopan Shelby-maahantuojalla reilun vuoden verran täysremontissa, olikohan se nyt Hollannissa tai Belgiassa.

    [​IMG]

    Asiahan ei olisi kuulunut minulle mitenkään, mutta ongelmana oli se, että maahantuoja, tai merkkihuolto, ei osannut sanoa syytä moottoririkolle, eivätkä he omilla testereillään päässeet kiinni auton moottorinohjaukseen. Eikä apuja ollut löytynyt itse pääkallonpaikalta ämericastakaan. Siispä mikä neuvoksi? Antaa mennä vaan sellaisenaan ja toivoa ettei moottori laukea uudelleen?

    Kysyin sitten uudelleen autokauppiaalta, että kerro nyt hieman tarkemmin tilanteesta. Eli mitä se merkkihuolto oli oikein kertonut. Jolloin sain tällaisen viestin:

    ”I have personally been involved with the Tuning and receiving and sending files and trying to retrieve data from your US Shelby F-150 truck ECU, and the trucks ECU is completely locked from allowing us to access it with the following tools we use:

    HP Tuners – tuning tool we use to tune these vehicles, this program and their support have told me yesterday that we cannot access and enter this ECU as it has been completely locked and I cannot access the current tuning to make the necessary changes.

    Ford IDS – Ford tool that we use to be able to enter a vehicle ECU, to do updates, to change parameters, everything related to the Ford vehicle and its ECU, PCU and BCM. I tried connecting our one and the vehicle ECU does not read and does not allow us to connect to the ECU. This means that I cannot put the ECU back to stock / standard.

    ForScan – With this tool we also use it to program modules, reset adaptions and be able to log and change aspects on Ford vehicles. This tool also does not get the ECU to be readable, and I cannot connect to the vehicle ECU to retrieve the data and the current tuning on the truck. What I could read is all the information of the ECU, and the truck has been loaded with a 3.5 V6 Ecoboost Ford configuration build data, and this is strange as the vehicle is a 5.0L V8 Shelby F-150. The previous owner / dealer must have made changes to the ECU causing a corruption on the ECU Build Data.

    The problem we have:

    The truck has an error code present that shows the Catalytic convertors are different, and this is true due to these trucks needed the upgraded high flow cats for them to run even better than before. We made this change, but we cannot adjust this in the tune to turn off this error code it brings up after a long while of driving.

    We have not driven the truck at 100% Throttle to the 7000 RPM line as we cannot read the truck ECU to see how the fueling, timing and tuning is to ensure that the vehicle is tuned properly to ensure it has the right and needed amount of fueling, not too aggressive timing and to ensure the truck will not have a failure again. We have tested the truck at 60% Throttle to 4500 RPM and the truck drives well and strong, but to ensure the truck is safe, the tuning needs to be checked by a professional tuning specialist to tune the vehicle to be perfect and for the European fuel and air fuel ratio required.

    I have been involved with working and reading, testing and trying to get the ECU information, with many tools and spent around 3 almost 4 full days of labour on the vehicle, and this has not been covered or charged to you as we are trying to assist you to ensure the vehicle is completed and ready.

    We are fully booked for the next two weeks, and we recommend you taking the truck to a specialist tuning facility in Finland to be able to make these changes for you.

    Recommendation:

    We are not able to read the truck, or able to make any changes, and we cannot make these adjustments needed and we know you want your truck back.

    To collect the vehicle, with the current tuning that you had in the truck that we cannot change or read to make changes. We strongly suggest and advise for you to take the truck to a specialised tuning shop in Finland, to see if they can bench flash and return the vehicle to stock, and tune the truck to the right required way in your country, on 98 Octane fuel to ensure you can have many more kilometers of great driving in your Shelby and to ensure you have piece of mind when driving the truck.”

    Kalskahtaa aika hienolta tollanen ”specialised tuning shop”. Ihan tavallinen autokorjaamohan me vaan kuitenkin ollaan. No, kerroin asiakkaalle että tuokaapa se Shelby tänne niin katsotaan mitä saan aikaiseksi. Ja viikon päästähän se oli sit jo kunnossa. Vaan ei ollut ihan helppo tapaus.

    Ensimmäinen dynopaja totesi, ettei tollanen jättiläinen mahdu tänne mitenkään. 3.7 metrin akseliväli oli ehdoton maksimi ja tää oli sitä pidempi. Seuraava dynopaja totesi, että tänne vaan mutta kun ajoin Shelbyä halliin sisään, totesi dynottaja että auto on liian leveä. Renkaan ulkoreunasta toisen puolen ulkoreunaan oli mittaa 219,5 senttimetriä ja dyno oli 220 senttimetriä leveä. Dynottaja totesi, että sit kun Shelby vähän liikahtaa sivuttain täyskaasuvedon päätteeksi päästään samalla Youtuben etusivulle. Että paljon tulisi katsojia videolle ja samalla ilmaista mainosta, mutta josko jätettäisiin kuitenkin väliin tällä kertaa. No niin tehtiin ja tähän väliin on todettava, että ehkä se videokamera olisi kuitenkin pitänyt olla valmiina kun erään toisen auton kanssa täyskaasuvedon lopuksi n. 230 vauhdissa pakki meni päälle ja kun auto ei ollut liinattu edestä niin lähdettiin aika liukkaasti taaksepäin...

    Projekti alkoi autossa olleiden säätöjen lukemisella. En tiedä mitä merkkihuolto oli ryssinyt, mutta ei ainakaan minulla ollut erityisiä vaikeuksia saada säätöjä luetuksi. Muutama normaalista poikkeava askel piti toki tehdä.

    Kun sopivaa dynoa ei autolle löytynyt - ainakaan lähialueilta - päätin että tehdäänpä testivedot ihan vaan sopivalla suoralla maantiellä. Satasen alueella ei nopeuskaan ollut ongelma, koska auton ollessa nelivetoinen, paikaltaan lähtemällä sain otettua helposti dataa moottorin toiminnasta. Heti ekassa vedossa selvisikin mikä autossa oli pielessä eli täyskaasulla aivan tolkuttoman laiha seos, muistaakseni hieman yli 14 AFR ja sehän riittääkin jo rikkomaan moottorin.

    Mietin samana iltana miten tällainen on mahdollista. Onko jokin osa vaihtunut valmistusprosessin aikana, joka on aiheuttanut laihan seoksen, vai onko jokin osa vikaantunut. Vai onko autoon laitettu vahingossa väärät säädöt jo alunperinkin. Toisin kuin mitä merkkihuolto tuolla englanninkielisessä viestissä kertoo - että auto olisi 3.5 litrainen ecoboost alunperin - ainakin itse lukemissani säädöissä moottori oli aivan oikein 5-litrainen. Tässä alla näkyy osioittain säätömuutoksia joita tein:

    [​IMG]

    Vaikka autossa on vakiona laajakaistalabdat, käytin silti ulkoista omaa laajakaistaa seoksen mittaamiseen. Innovaten adapteri on näppärä ja sen saa aika hyvin kiinni pakoputken päähän niin että saa otettua livedataa kadulla. Ihan hauskaa touhuahan se kadulla lokien ottaminen on, kunhan vaan pitää nopeudet rajoitusten mukaisina. Ja itse asiassa just eilen olin pääkaupunkiseudulla erään toisen Shelbyn takia (johon tehtiin vain pikku softamuutos ilman katuajoa) sekä erään tutun Viperin vuoksi ja tämän jälkimmäisen tapauksen kanssa kokeiltiin myös luistoneston toimivuutta kadulla.

    Omistajan mukaan ilman luistonestoa ei vaan saa kiihdytettyä paremmin kuin luistoneston kanssa mutta se mikä yllätti oli luistoneston raju toiminta. Tietysti kunnon katu/rata-ajoon tarkoitetuilla renkailla riittävällä asfaltin lämpötilalla pitoa on aika hyvin, mutta kaasujalkaa käyttämällä sutimista tulee liikaa tai ainakin liian pitkään verrattuna luistoneston toimintaan. Aika rajua rynkytystä järjestelmän toiminta kuitenkin on ja auto kyllä sutiikin samalla, mutta kuten sanottu, lopputulos oli paree järjestelmä päällä kuin ilman sitä. Ainakin silloin kun tehoa on reilusti enemmän kuin vakiona.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 21.8.2021
    sepi-ukko, stinnes, Dataviilaaja ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    44. "Kolme hyvää vinkkiä"

    Viikko sitten perjantaina oli aivan mahtava fiilis. Pääsin lähtemään korjaamolta hieman etuajassa ja olin Kauhavalla jo neljän aikoihin, joten ajoin suoraan lentokentälle ja kas, siellähän oli kiihdytyskisat menossa. Ilma oli vielä aika lämmin ja olin tietysti matkassa pitkät shortsit jalassa. Eikä takkia tietenkään. No, kylmä ei ollut, ainakaan mielestäni, vaikka päivän aikana Seinäjoella oli tullut pipopäisiä mummoja vastaan.

    Just sopivasti oli doorslammereiden ja nitropyörien aika vetäistä neljänneksestä ainakin osa matkaa. Olihan niitä aivan mahtava kattella.

    Viikon parin sisään oli ollut taas monenlaista laitetta säädettävänä. Tämä iki-ihana Roush 427 esimerkiksi, jossa oli kaikkea muuta kuin vakiomoottori...:

    [​IMG]

    ...ja eräs viidennen generaation Camaro singleturbolla. Kummassakin oli haasteita kombinaation kanssa. Camarossa bensanpaine tipahti melkein 2 baaria vetojen välillä, joka jo sellaisenaan tarkoittaa sitä, että säädöt jäi sitten siihen siltä osaa. Mussessa taas MAFfi pohjasi 5000 kiekan kohdalla ja kun potentiaali olisi ollut jonnekin vähän alle 8000 kiekan kohdalle, lopetettiin senkin säätö sit siihen.

    Niin, ne on niitä vinkkejä jota yritän antaa autojen rakentajille, eli mitä pitää parantaa että säätämistä ja dynottamista voidaan jatkaa. Camaron tapauksessa rakentaja paranteli bensapuolta ja muutamaa päivää myöhemmin uusilla virityksillä bensanpaine pysyi siellä missä pitikin ja turbon potku olikin melkoinen eli alunperin 400 hv L99 puski toista tuhatta nyyttonia keskikierroksilla, jonka huomasi ihan dynossakin autossa istuessa. Ihan makea peli, kieltämättä.

    Sitten eurolaite. Erään Bemarin laihalle menoa ihmeteltiin aika pitkään, kunnes vein auton erään tutun luo ja sanoin että tehdääs vähän savutestausta. Koska tässä autossa oli mielestäni alipainevuoto jossain, mutta me vaan ei löydetty sitä meidän korjaamolla normaalein konstein. Ja olihan siinä sellainen, vaikka meidän asentajat väitti ettei voi sellaista olla. Mutta minä pidin pääni ja olihan siellä. Videosta ehkä näkeekin.

    https://youtu.be/705cd6BO3N0

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    stinnes, isalmela, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    45. "1954"

    Vuodesta 1954 on jo pieni ikuisuus. Ensimmäinen Corvette esiteltiin noihin aikoihin, vai oliko se jo vuoden 1953 puolella, no samase. Lasikuitupulkka oli siis syntynyt, mutta oli sille kilpailijakin jo vuonna 1954 ja se ei ollut Thunderbird, vaikka olikin varustettu Fordin moottorilla. Kaksipaikkainen lasikuituinen urheiluauto. Jollaisen isäni oli ikuistanut samana vuonna.

    Totanoinsiis mitäh?

    No, ensinnäkin minä sain tietää asiasta vasta 67 vuotta myöhemmin. Siitä lisää pian.

    Vuonna 1954 Wikipedian mukaan Suomen hallitus totesi sotatilan Saksan kanssa päättyneen. Lenita Airisto valittiin Suomen Neidoksi. Vietnamin sota alkoi ranskalaisten johdolla. Yhdysvaltain silloinen presidentti Eisenhower esitteli dominoteorian. Neuvostoliittolaiset hävittäjät tulittivat Lapissa Suomen ilmatilassa jenkkiläistä vakoilukonetta. Väinö Linnan Tuntematon Sotilas julkaistiin. Ja laitetaan vielä lopuksi että lihan säännöstely päättyi tuolloin Englannissa.

    Isäni meni armeijaan vuonna 1953. Tuohon aikaan oli ilmeisesti aika tyypillistä, että Sotkusta ostettiin sotilaan päiväkirja tai vastaava, johon sai sitten kirjoitella tai piirrellä mitä halusi. Isällänikin oli tällainen:

    [​IMG]

    Isästäni ja kahdesta muusta nuoresta miehestä on olemassa mustavalkovalokuva jossa he ovat 50-luvun vaihteen Ford Customin ympärillä. Se saattoi olla samanlainen kuin tämä, isäni sotilaan päiväkirjaan piirtämä ja jossa on päiväys 25.11.1953:

    [​IMG]

    Tämä lienee italialainen ja väristä voi päätellä merkin. Päiväys näyttäisi olevan 26.12.1953:

    [​IMG]

    Tätä en tunnista, lieneekö edes jenkki vaan itärajan takaa?:

    [​IMG]

    Mutta sitten tämä. Merkki ja malli on ilmiselvä. Tässä autossa nimittäin etuovet mahtuvat etulokasuojan sisään; asia joka näkyy myös kuvan auton mittasuhteissa. Liukuovet siis:

    [​IMG]

    Kaiser Darrineita valmistettiin vain vuonna 1954 ja alle 500 kappaletta. Kuva autosta on varmaankin ollut jossain sanoma- tai aikakauslehdessä, josta isäni on sen sitten kopsannut päiväkirjaansa.

    Jotenkin jännää, että olen ihaillut juuri tuollaista Kaiser Darrinia 2000-luvun alussa Kaliforniassa asuessani:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Olisi vielä jännempää, jos tämä kyseinen yksilö olisi ollut juuri se sama lehdistöauto, jonka valokuvia jaettiin tiedotusvälineille, joista Suomessa isäni sen kopsasi intissä joskus alkuvuonna 1954. Ja silloin muuten isäni mukaan intistä oli päässyt peräti kahteen kertaan lomalle 11 kuukautta kestäneen palvelusajan aikana.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 13.10.2021
    stinnes, Kustom STW, -Skeletor- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Saas nährä näkyykö kuvat yllä?
     
  20. leemu

    leemu Gearhead

    Ei näy:(
     

Kerro tästä muillekin!