G20 700th tv vaijeri liian pitkä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Johnnycr90, 28.8.2021.

  1. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Ekana kiitoksia ryhmään pääsystä!

    Elikkäs..... Ostin ekan chevy vanini viikko sitten ja tiedossa oli turbiinilukon toiminta häiriö. Turbiinilukko kytkeytyy laatikon ollessa kylmä, mutta lämmettyään heittää lukon pois päältä. Ja välillä tekee myös "päälle pois päälle" sahausta. Entinen omistaja oli vakuuttunut että vikana rikkinäinen turbiinin solenoidi.
    Noh, mitä nyt asiaan perehtynyt niin moni muukin asia voi tuota tehdä. Ensiviikolla olisi tarkoitus viedä vani pajalle vikakoodien lukuun jos adiasn tulisi tarkempi selko mikä lootaa vaivaa.. noh aina kun oon itse autoni aina korjannut niin pitihän tuota lähtee itse tutkimaan.
    Otin moottori kopan poies ja huomasin että tuo TV vaijeri tuntui jotenkin löysältä sormiin. Lueskelin aiempia kirjoituksia täältä kyseisestä aiheesta, ja th700 olisi hyvin tarkka tämän vaijerin säädöistä, ja jollakulla oli ollut samanlaisia oireita kun oli tuo vaijeri ollut liika löysällä.
    Noh ajattelin kokeilla millainen vaikutus pienellä kiristyksellä olisi. Kiristin aluksi vaijeria kaksi "klikkiä" eli about 3-4mm. Sittempä lähin koe lenkille ja pelkäsin että nyt on varmaan jo loota sekasin, mutta tuollahan ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.. vaihteet menee yhtälailla sulavasti paikalleen samoilla kierros alueilla, ja turbiini ei kytkeydy.
    Ajoin tien varteen,koppa pois kiristin vielä yhden klikin....ja kas! Nyt meni turbiinilukko päälle!. Oarit paikaltaan kiihdytykset sinne 90-95kmh, turbiini kytkeytyi päälle heti 4 vaihteelle vaihdon jälkeen. Mutta ensimäinen ylämäki johonbjoutui painamaan vähän reilummin kaasua, lähti lukko päältä(siis näin kuuluukin lähteä). Mutta kun pääsin tasaiselle niin eipäs mennytkään enään päälle turbiinilukko. Ajattelin että kiristetään vielä yksi klikki niin vois alkaa ollee kohillan, mutta tuosta vaijerista loppuikin säätövara!..voiko olla mahdollista?, Onko vaijeri muka niin venynyt vai peräti väärän pituinen?

    Onko mahdollista että tuo vaijeri on ollut vain överi löysällä kun tuollainen n: 5-6mm kiristys ei vaikuttanut millään tavalla itse vaihteidenkaan kytkeytymisen terävyyteen eikä kierros alueeseen missä vaihtaa?
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    7-satanen on tosiaan nirso siitä TV vaijeristaan ja jos se on vituillaan voi koko loota kärähtää, tosin sulla vaihteet kytkeytyy päälle normaalisti niin sitä pelkoa ei pitäisi olla.

    Onhan se vaijerin venähtäminen mahdollista kun auto kuitenkin vanha ja ajettu varmasti myös paljon niin paikat vaan kuluu. Ei se uusi TV-vaijeri mikään kallis osa ole ja vaihtaa ihan kotimekaanikon taidoilla, säädöstä oletkin jo selvillä niin easy money!

    Ekana tosiaan koodien lukuun jos antaisi sitä kautta jotain varmempaa tietoa, solenoidi ei käsittääkseni mitenkään erityisen vikaherkkä ole, mutta mahdollista kuitenkin olla sähkövika.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mahtaako olla bensa vai diesel ?

    Ekana epäilisin kyllä tuota TCC-solenoidia kuten entinen omistajakin, oireet sopivat hyvin.
    Suht helppo vaihtaa ja samalla tulee vaihdettua öljyt + suodatin laatikkoon.

    Toisena TPS-anturia, jonka ohjaamana TCC käytännössä toimii, etenkin dieselissä...tämä tietysti helpo selvittää kun kaasuvivussa.

    TV-vaijerista kaikki "liikkuvat taakse" ja kaasu kerralla pohjaan, niin pitäisi asettua kohdilleen...siitä sitten napsu tai kaksi +/- omein mieltymysten mukaan.
     
  4. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Diesel kone kyseessä 6.2

    Joo, kyllä mä sen tv vaijerin taidan joka tapauksessa vaihtaa. Jos onkin noin venynyt niin sitte seuraavana voi mennäkkin poikki.
    Tosiaan loppu viikosta poikkean vikakoodin luvussa, jos sieltä tulisi selko asiaan.

    Mitenkäs tuo turbiinilukon sole on kiinnitetty?.. eikö tosiaan tarvitse muuta kuin öljypohja laatikosta irti, ja solenoidi on sitten näkyvillä? Pitääkö vaihdossa huomioida jotain erityistä?

    Ei ole tosiaan ikinä ennen tarvinnut perehtyä automaattilaatikon sielun elämään, niin pahoittelen kysymys tulvaa..
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuvassa moottori oikealle päin...oikealla yläkulmassa näkyy TCC solkku, punainen ja musta johto (musta ja valkoinen liitin), solkku on kiinni kahdella pultilla jotka näkyy kuvassa.
    Heti solkun alapuolella näkyy ö-suodattimen reikä, jossa näkyy olevan vielä suodattimen vanha oranssi O-rengas paikallaan...se pitää muistaa aina kaivaa pois.
    Suodatin lähtee pois vetämällä alaspäin.

    TV-vaijeri on kiinni kuvan yläreunassa keskellä, kiiltävän Z-kirjaimella merkityn metalliosan alla, pää taitaa juuri ja juuri näkyä...sen alla kuvassa itse TV-valve.
    [​IMG]

    Vanhat solenoidin johdot katkaistaan, uuden mukana mukana tulee yleensä ruuvattavat liittimet, ne näkyvät kuvassa musta ja valkoinen johdoissa.
    Samalla on helppo vaihtaa se suodatin ja uudet öljyt.
    Solkkuja löytyy monista paikoista, tuossa yksi esimerkki.

    Solenoidi
    https://vaihteistokauppa.fi/product/803/solenoidi-th700-4r4l60eth200-4r-tccturbiinilukko

    Suodatin
    https://vaihteistokauppa.fi/product/108/automaattivaihteiston-oljynsuodatin-th700-4r

    Ö-pohjan tiiviste
    https://vaihteistokauppa.fi/product/166/oljypohjan-tiiviste-th700-4r--4l60e

    Laatikon sielunelämään en ota enempää kantaa, ei ole minun juttu, asiantuntijoita löytyy täältä useitakin.
     
    Muokattu: 29.8.2021
  6. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Kiitoksia!

    Todella hyvät ja ymmärrettävät ohjeet. Eiköhän näillä onnistu. Aikas simppeli hommahan tuo sitten on.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Vähän selvennystä asioihin :
    - TV- vaijerin asento ja turbiinilukko eivät liity suoraan toisiinsa. Turbiinilukkoa ohjaa boxi joka TPS:n, imusarjan paineen ja nopeuden mukaan kytkee sen päälle tai pois. Laatikossa sitten on vielä painekytkin (tai kaksi) joka päästää läpi boxilta tulevan turbiinilukon ohjaussignaalin läpi solenoidille kun on 4. vaihde päällä (joissain TH700 johdotusversioissa 3 tai 4 vaihde)
    - Ainoa jolla TV säädössä voi vaikuttaa lukon kytkeytymishetkeen on vaihteiden vaihtokohdat

    - Kun kerran sulla on tarkoitus avata öljypohja, paras tapa todeta TV- kaapelin oikea säätö on pyytää kaveri painamaan kaasupoljin pohjaan ja itse mennä katsomaan laatikosta kuinka syvälle mäntä menee. Kaasu pohjassa männän pää pitää olla tasan kuvassa olevan violetin holkin pään kanssa

    [​IMG]
     
  8. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Ahaa....okei. no joo tolla konstiahan näkis sitten senkin että kuinka kohdillaan tuon vanhan tv vaijerin säätö on.
     
  9. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Noo niin...

    Pientä päivitystä.
    Käytin vanin tänään pajalla piuhan päässä..vikakoodeja ei ollut vireillä mutta hyvin mahdollinen ongelman aiheuttaja löytyi..
    Kaasuläppäanturin arvot oli persiillään. Lukija näytti kaasuläpän olevan auki 30% kaasupolkimen ollessa ylä asennossa. Tässä mestarin mukaan selitys miksi ei turbiinilukko kytkeydy kuin pitäisi. Lastikko luulee kaasun olevan liki pohjassa jo pintakaasulla ajettaesssa ja ei kytke turbiinia päälle..käy järkeen. Muuten asentotunnistin tuntuisi toimivan hyvin koska kaasua painaessa testeri näytti tasaista nousua,ja talla pohjassa oli 100%. Elikkäs pientä säätö hommaa tiedossa niin lykyllä toimii turbiinilukko sen jälkeen niin kun pitää.
    Oikeat arvot olisi kuulemma haarukassa: 0,45-0,70a kaasupoljin ylhäällä ja 4,5-5,0a talla pohjassa.
     
  10. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Nyt kaipaisin hieman apua..tuli pien problema vastaan.

    Aloitin siis tuon kaasuläpän asentotunnistimen säätöhomman mutta mutta.. kuinkas nyt selittäisin, tuossa kaasuläpän vipu hässäkässä on jokin anturi mikä on vasten kaasuvipua(vähän samanlainen kuin jarrupolkimen yläpäässä oleva asentotunnistin mikä ohjaa turbiinin pois päältä jarruttaessa). Niin tämä kyseinen "asentoanturi" heiluu holtittomasti tuossa kiinnikkeessään, ja oli tuo anturi kiilannut kaasuvivun auki asentoon!...eli tämä varmasti tekee tuon tps sän väärän virta arvon, eikä itse tps ssä taida ollakkaan vikaa. Ja tuosta anturista oli yksi sähköpiuha irti liittimestä tai irtosi tuossa räpeltäessä.

    Eli jos joku otti selvää mun selityksestä niin mikä on tuo anturi?
     
  11. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Pystyykö tänne muuten liittämään kuvaa muuta kuin linkittämällä?.. :confused:
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  13. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Joo sehän se!..

    Eipä vieläkään alkanut turbiinilukko pelittään.. otin tosiaan tuon koko fast idle solenoidin pois, kun eipä se sielä ole tähänkään asti ollut toiminnassa.
    Mittasin tps anturin ja antoi seuraavat arvot:

    Kaasu ylhäällä: 0,67-0,72a
    Kaasu pohjassa: 4,98-5,00a

    Eli mielestäni hyvät arvot. Myös vastus nousee tasaisesti kaasua painaessa, ja laskee tasaseen poljin noustessa...eli voisi olettaa että vika ei ole tuossa Tps.

    Seuraavaksi haen maanantaina uuden Tv vaijerin south westiltä ja kokeilen sen vaikutuksen. Pitää kuitenkin vaihtaa kun siinä on rispauman alku. Jos ei se tuota tulosta niin kai se täytyy sen turbiinilukon solenoidin puoleen kääntyäo_O...
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan hyvältä noi vaikuttaa.
     
  15. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Joopa joo... Ei nyt oikein etene..

    Tänään vaihdoin uuden tv vaijerin vaniin. Vaihto meni hyvin..ihan ohjeitten mukaan tehty, vaijerin säädön tein ohjeistuksen mukaan.

    Sitten koe ajolle...nyt ei toimi muuta kuin 1 ja peruutus vaihde!..mitähän v####a?. Kävin vaijerin koko säätöö alueen läpi mutta ei Käytännössä mitään vaikutusta mihinkään. Mikähän nyt on vialla?.. ehdotuksia otetaan vastaan.
    Luin tuossa yhtä vanhaa keskustelua jossa puhuttiin jostain 700th laatikon ominaisuudesta, jos tv vaijeri katkeaa tai lähtee paikaltaan. Jos näin käy niin lastikko menisi johonkin "vikatilaan" eikä käyttäisi kuin ykkösvaihdetta ja pakkia... Jos tuollainen on niin mitenhän tuon vikatilan saa resetoitua?:odconfused:
     
  16. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Moi..

    Jos toimii vain ykkönen ja pakki on silloin yleensä mennyt governorin ratas rikki.
     
  17. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Okkei...

    Mikäs on governorin ratas ja missä sijaitsee?
     
  18. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    No nyt tiedän missä sijaitsee, kiitos youtuben.. eli tuohan on ilmeisesti helppo katsoa onko ratas rikki?. Laatikon kyljestä kampeaa tuon " keskiökupin" irti ja koko laitos tulee vetämällä ulos.. tämä governor on ilmeisesti yhteydessä jotenkin tv venttiiliin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Johnnycr90

    Johnnycr90 1st gear

    Tänään katsoin tuon governorin rattaan.. oli ihan priima kuntoinen ja venttiili liikkui hyvin myös ne keskipakosiivekkeet. Elikkä se vika poissuljettu.

    Seuraavaksi varmaa öljypohja pois ja katsoo miten tv venttiili liikkuu..:odroll:
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jotenkin luulen ettei se liiku ja se TV-vaijeri on irti sieltä laatikon päästä...laatikko ei vaihda jos vaijeri on irti tai poikki koska käsittääkseni ne laatikkoa ohjaavat linjapaineet puuttuu.
    Joskus jäi jonkun rempan jälkeen se TV-vaijeri irti ja lähdin koeajolle ihmetellen miksei laatikko vaihda WTF ? :odeek:
    Ai niin, se vaijeri unohtu :odoops:
     

Kerro tästä muillekin!