Auto-ohjelmien käännöskukkaset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jänis2, 24.10.2020.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    EGT lie enempi suihkumoottoreissa seurattava. Käynnistyksessä pitää valvoa, että kun kierrokset lähtee nousemaan niin egt nousee mutta ei ylitä annettuja arvoja.
     
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tää nyt menee vähän off topic käännöskukkasista :cool:
    Suihkarissa seurataan ITT:tä (interstage turbine temp) eli periaatteessa turbiinien välinen lämpö=vähän niinkuin pakokaasun lämpö. Käynnistäessä siitä näkee starttaako normaalisti, vai tuleeko ”hot” tai ”hung” startti. Lentäessä sitä seurataan ettei ylity max jatkuva arvo ettei turbiini sula.

    Mäntäkoneissa EGT:tä periaatteessa käytetään vain laihentaessa seosta. Perus Lycoming/Continental lentokonemoottori laihennetaan jota kuinkin yleensä EGT huippuarvosta hiukka (50F) takaisin rikkaamalle.
     
    Muokattu: 11.4.2021
  3. auburn

    auburn Gearhead

    No nyt : Tänään tulee Amerikan kovimmat keräilijät,
    jakson nimessä :

    Mike ja Frank suuntaavat lumen keskellä Jimin luokse, jonka kätköistä löytyy kaksi vanhaa pystyhyttistä autoa

    Ymmärtääkö kaikki muut paitsi minä, mitä nuo pystyhyttiset autot olisivat, jotain Cab Over Engine kuormureita ?
     
  4. hmr66

    hmr66 Gearhead

  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    Katseltiin eilen "laadukas" toimintaelokuva, aika nopeasti selvis että tämä(kin) on sellainen aivot narikkaan-tyylinen ratkaisu. Nimeltään tämä pätkä oli "2nd".
    Ok, loppumetreillä oli kyllä tainnut rahat loppua kun pahisten riivaama lakimies tulee uudemman polven Cadillacilla mestoille, juoneen kuului että tämä auto oli panostettu pahisten hämäämiseksi. Kiusallisesti hieno Cadillac oli muuttunut Mersuksi kun pommi jysähti... :eek:
    Talouden naisetkin tajusivat tämän vaikkeivat "ymmärrä autoista mitään".

    Tuohon EGT ja ITT keskusteluun, molempia käytetään yleisesti suihku/suihkuturbiinimoottorin palolämpöjen seurantaan ja hallintaan. Ikäänkuin sama asia mutta mitataan eri paikoista, harvoin kuitenkaan molempia samasta moottorista.
    Kuten Maverikki tuossa kirjaili niin PT6:ssa ITT mitataan kaasugeneraattorin turbiinin ja voimaturbiinin välistä.
    Garret, joka on rakenteeltaan täysin erilainen, mittaa EGT:n, ja ne probet on "pakoputkessa".
    Samoin yleisimmät suihkumoottorit mittaavat EGT:t pakokaasuista viimeisen turbiinivyöhykkeen jälkeen.
    Ajatuksia sotkemaan vielä sekin että kuskille näytetään kompensoitu arvo.

    Mäntälusuissa EGT on hyvinkin kiinnostava arvo, erityisesti isompien ja/tai ahdettujen vehkeiden kanssa tolskatessa. Isommat moottorit saa ihan helposti rikki jos ei tiedä mitä tekee, erityisesti ne moottorit joilla saa, ja jopa pitääkin ajaa piikin laihalla puolella. Pienemmissäkin EGT on kiva olla, mutta ne eivät niin helposti ota itseensä jos ajelee "vähän sinnepäin" seoksilla.

    CHT kiinnostaa erityisesti laskuvarjohyppytoiminnassa, sekä vesilentotoiminnassa joissa moottoria kuormitetaan epäedullisissa olosuhteissa.
     
    Muokattu: 25.4.2021
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Top gearin afrikkajaksossa bemarissa moottorina oli "straight six" joka olikin tällä kertaa suomennettu bokserimoottoriksi..

    Lisäksi mäkihyppy-minissä akseliväli oli "thirteen hundred millimeters" mikä oli suomeksi 300mm
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Wheeler dealersissä oli 16-valve moottori 16 sylinterinen…
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Jossain auto-ohjelmasa oli tasauspyörästössä rattaiden sijaan neljä vaihdetta (gear).

    Autojen ensiavussa oli fiberglass käännetty hiilikuiduksi ja coil releeksi.
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eilen Top Gearissa Minilite-vanteet olivat minivaloja...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Toki ehkä 90%:lle näiden ohjelmien katsojista nuo käännökset on ihan sama, kun eivät asiasta mitään ymmärrä.
     
  11. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Romuraudan valtiaat sarjassa oli teksityksessä "Muhveli olisi valmis leikattavaksi"
    ja seuraavana rälläköitiin äänenvaimenninta.. :)

    sit muistui mieleen kun jossain oli:
    brake servo - jarruservo
    spring balance - jousitasapaino (kyseessä oli jousivaaka)
     
    karra tykkää tästä.
  12. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Race=ralli
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    4-barrel carburettor = 4-mäntäinen kaasutin
     
  14. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kyseisen sarjan suomennokset on tehnyt mahdollisesti joku marttakerholainen sivutyönään?
    Sen verran usein Wheeler Dealer jaksoista löytyy "käännöskukkasia", varsinkin alkupään tuotantokausien jaksoissa. Nämä vanhimmat jaksot on kylläkin niin pöljiä, ettei tahdo pystyä katsomaan. Mm. viime viikolla tullut Suzuki SJ410 jakso: Autoon vaihdettiin akselit, moottori, hitsattiin turvakaaret ja auto maalattiin mustaksi. Jakson lopussa Mike kertoi jotenkin näin: "Joudumme nyt myymään auton tappiolla pois, koska se hylättiin katsastuksessa ruosteen vuoksi." Samalla kuvissa näkyy nyrkin mentäviä ruostereikiä auton korissa... Auto oli siis koriltaan aivan pas**. Kannatti tietysti maalata ruosteiden päälle ja sitten harmitella, kun ruosteen vuoksi autoa ei saa katsastettua...

    Aika kaukana realismista on se, että näiden vanhojen autojen kunnostuksessa ei koskaan tarvita uusia vaihteisto/peräöljyjä, suodattimia, jäähdytys/jarrunesteitä, sytytystulppia/johtoja ym. huolto-osia. Nekö on aina kaikissa halpisautoissa valmiiksi vaihdettu? Uusia renkaitakin tarvitaan vain silloin kun vaihdetaan isommat aluvanteet alle...
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kyllähän niitäkin vaihdellaan, mutta ei niitä ohjelmaan laiteta, aivan turhan tylsää katsottavaa, ainakin tuottajien mielestä. Auto-ohjelmat on melkein kaikki aina samaa: "montaasi kiinnostavista asioista - paskaa draamaa - kertaus mitä on tehty ja mistä on paiskottu tuoleja".

    Wheeler dealers on varmaan kököimmästä päästä jos autoharrastajana katsoo. Sitten taas vaikkapa Gas Monkey Garagessa laitetaan rahaa ja vaivaa niihin autoihin, mutta puolet ohjelmasta on typerää paskanjauhantaa ja draamaa. Harmi.
    Oon ite siirtyny lähinnä kattomaan jutut youtubesta, paljon parempaa omasta mielestä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ensin revitään alkuperäiskuntoisesta autosta kaikki pisteosat roskiin, valitetaan, että näin ruosteisesta raadosta pitää jotain tehdä ja hienompia autojakin olisi. Sitten hinkataan pakkelia ja vedetään väriä pintaan, minkä jälkeen viedään touhutallille taas nosturille ja aletaan rälläkällä tekemään tilaa uusille alustanosille.
    Pohjapellit pääosin jätetään siihen malliin kuin ne autossa ostaessa oli, ei puhalleta eikä hinkata eikä varsinkaan maalata.

    Ja sitten Richard sanoo, että liikaa meni aikaa ja rahaa, pitää ainakin satatonnia tästä saada.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Richardin omia videoita kun katsoo Youtubesta yms, niin ei meinaa miestä tunnistaa vs GMG tv-sarja. Eli iso vaikutus on tuotannolla yms noihin.
     
  18. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Romuautot rahaksi (se mikä tulee BBC:ltä, ei se toinen).
    - kirkastan muovipuskurin takaisin mustaksi painavalla lämpöpuhaltimellani
    - " I am using 20 pound heatgun"

    Englantilainen ohjelma siis.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  19. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Minusta se Wheeler Dealers on lähempänä harrastajan touhua, monessa muussa sarjassa tehdään isoa ja näyttävää, isolla rahalla ja valtavalla kiireellä.
     
    Larry tykkää tästä.
  20. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kauheasti jäi hämmentämään se, että Ed Chinan korvaamista Ant Antsteadilla rummutettiin tuoreeltaan maailmanloppuna. Tuotantoyhtiö ei kuulemma halunnut maksaa vaivalla tehtyjä oikeita korjauksia ja siksi tilalle haettiin kustannustehokkaampi amerikkalainen sikakorjaaja.

    Kokemus sarjan katsomisesta oli kyllä täysin päinvastainen. Antstead ei tinaile sähköjä eikä heittele esihistoriallisia pisteosia roskikseen korvatakseen niitä niin paljon paremmalla transistori- ja lediteknologialla ja näyttää välillä vääntävän uusia kylkipeltejä metritavarasta. Jos noista kahdesta pitäisi valita omalle autolle tekijä, niin en miettisi kyllä sekuntiakaan.
     
    Muokattu: 17.1.2023
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!