Miten erotan jarrunesteet: silikoni vs tavallinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 2.11.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Piti vaihtaa jarruletku ja olin jo ilmaamista aloittamassa kun pälähti päähän, että mitäs jos tässä onkin silikoninesteet? Pystyykö pääsylkän nesteestä sitä näkemään? Vai onko joku hauska litmus-testi, millä asian voisi testata?
     
  2. juha3110

    juha3110 1st gear

    jarrunesteet

    jos vaihat koko letkun niin järkevintä vaihtaa samal kaik nesteet ei oo ainaskaa ongelmaa mitä dot numeroo on neste niin halpaa et maksaa varmast vaivan
     
  3. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    samaa mieltä. talvi tulossa ja nesteiden vaihto muutenki vois olla ajankohtanen jos ei tiedä millon niitä on vaihdettu.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Ei ole varmasti vaihdettu nestettä suositellun 2 vuoden välein, joten uusiks
    vaan koko nesteet. ABS Autoissa saattaa olla kyllä silloinkin vaatimus oikealle nesteelle joten tarkkana!
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos vaihtaa silikoneista tavalliseen tai toisin päin, niin vaaditaan ettei vanhaa nestettä jää tipppaakaan > pitää purkaa ja putsata koko jarrujärjestelmä. Silikoninesteet (Dot 5) on ollut sinisen värisiä - ainakin ne mitä itse nähnyt. Silikoninesteet on tarkoitettu lähinnä näyttelyautoihin, joilla ei ajeta. Samaa mieltä edellä olevien kanssa: vaihda samalla uudet nesteet (suositus on kahden vuoden välein).

    Silikoninesteeseen ei liukene mitään. Tavalliseen liukenee mm. vettä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teinpä silleen kun halusin vaihtaa silikoneihin El Caminossa että laskin mahdollisimman tarkkaan pois vanhat tavalliset nesteet, huuhdoin systeemin sinolilla, Puhalsin systeemin paineilmalla kuivaksi, laitoin silikonit tilalle ja ajelen edelleen samoilla litkuilla ilman mitään ongelmia. Tästä alkaa olemaan n. 2 vuotta.

    Eikä kyseessä todellakaan ole mikään näyttelyauto, vaan ihan tavallinen työjuhta.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Silikoninesteen hyvä puoli on ettei se vahingoita maalipintoja. Hyvänä pidetään myös sitä, ettei siihen liukene nesteitä, esim. vettä. Mutta liukenemattomuus on myös huono puoli: järjestelmään muodostuva kondensiovesi kerääntyy ajanmyötä jarrusatulaan. Jarrusatulan lämmetessä vesi höyrystyy kaasuksi. Kaasu on puolestaan kokoonpuristuvaa, jolloin jarrupoljintuntuma muuttuu joustavaksi. Lisäksi silikoninesteellä on taipumus ilmaantua, etenkin sellaisissa jarrujärjestelmissä, missä on pienen pieniä virtausaukkoja (esim. abs). Ilmahan myös puristuu kasaan.

    Kaverilla oli silikoninesteet pari kolme vuotta käytössä. Hänellä oli jatkuvasti ongelmia poljintuntuman kanssa. Radalla jarrujen teho laski huomattavasti muutaman jarrutuksen jälkeen. Koska silikoni ei liukene ainakaan mihinkään sellaiseen aineeseen, joka ei vahingottaisi jarrujärjestelmän kumiosia, niin "puhdistushuuhtelu" voitiin unohtaa nesteitä vaihdettaessa. Jouduttiin koko jarrujärjestelmä purkamaan, jotta se saatiin puhtaaksi. Eikä se silikoni liuennut edes liuottimiin... Nyt tavallisilla nesteillä jarrut pelittää niin kuin on tarkoitettu.

    Katsokaa tunnettujen jarrujärjestelmien valmistajien kotisivuilta mitä mieltä ovat silikoninesteistä (esim. Wilwood, AP Brakes jne.). Netistä löytyy paljon juttua kokemuksista silikoninesteiden käytöstä. Pääosin ne on negatiivisia. Mutta hieno juttu jos olet itse tyytyväinen jarrujärjestelmäsi toimintaan.
     
  8. juha3110

    juha3110 1st gear

    oot oikees unohdin mainita ton mut ajattelin et jollakin on asiast tietoo onneks kerrot ton,toivottavasti ei kerennyt sotkee sekasii eli kumitkin pitäs pyyhkii puhtaaks jos meinaa laittaa toista ainetta sori hajamielisyys mut johtuu perjantai ja vapaa-päivä
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Huomioitavaa, että esim. noihin nimiin Wilwood, AP Brakes jne liittyy hyvin läheisesti sana race. Aiemmin on ollut puhetta, miksi ko. käytössä DOT5 ei ole suotavaa.
    Siirrytään "taviksen normikäyttöön": ehkäpä vähän ajoa, pääasiassa muun liikenteen mukana ja paljon talviseisokkia - Alkaa tulla DOT5/silikoninesteen hyvät puolet esiin.
    Omassa harrasteajoneuvossani on ollut silikoninesteet vuodesta 1994 ja harmeja jarrujen kanssa ei ole ollut.

    Väristä ei voi ainakaan käyttämääni Sisun -550-jarru-/kytkinnesteen lajia tunnistaa. Oli alunperin aika lähellä violetin väristä, nyt ruskehtavaa (tosin kirkasta). Nykyistä väriä ei ole saanut vanhasta jarrunesteestä, sillä koko järjestelmä uusittiin tuolloin.

    Lienee pätevä tunnistamistesti, kun pläjäyttää tipan jarrunestettä maalatulle pellinpalalle ja odottaa tarvittaessa n. 1vrk. Jäljestä voi päätellä kumpaa laatua oli. Testipellin ei tarvitse olla osa omaa tai naapurin ajoneuvoa...
     
  10. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Silikonijarrunesteistä on kokemusta 1990 454SS Pickupin jarruissa.

    Poistin originalit jarrunesteet paineilman ja punaisen spriin avulla.

    Täytin jarrujärjestelmän NATO:n sinisellä jarrunesteellä. Ilmasin jarrujärjestelmän. Toimii! 8)

    Poljintuntuma on hieman pehmeämpi kuin perinteisellä nesteellä. Tosin tuntumaan saattoi vaikuttaa myös se että takajarrut rempattiin täysin ja eteenkin vaihdettiin uudet levyt. Etujarrut oli muutoin jo rempattu edellisenä kesänä.

    Ongelma ei ole silikonijarrunesteen poistaminen järjestelmästä, sillä tuskin palaan tavanomaisiin enää koskaan.
    Jos kuitenkin haluaa palata tavanomaisiin jarrunesteisiin, niin se vähäinen määrä mikä järjestelmään jää silikonijarrunestettä ei haittaa koko järjestelmän toimivuutta.

    Silikonijarrunesteen etuna on se ettei siihen sitoudu ilmasta kosteutta. Umpinaiseen järjestelmään ei juurikaan kondensoidu vettä.
    Pääsylinterin kannen kumitutitkin ovat suunniteltu siten ettei kannen alla ole juurikaan ilmatilaa josta veden kondensoitumista pääsisi tapahtumaan. Silikonijarruneste on erinomaista ajoneuvoissa joilla ajetaan epäsäännöllisesti. S-Jarrunestettä ei tarvitse vaihtaa aivan samoin kuten tavanomaista J-nestettä. Silikonijarruneste voitelee jarrujärjestelmän kumiosat ja pitää ne notkeina.

    Huonoina puolina on hinta ja saatavuus. Huonoa on myös se että S-Jarruneste on todella liukasta, jos sitä vuotaa jarrun kitkapinnoille täytyy pinnat puhdistaa tosi hyvin ja jos sitä vuotaa jarrupaloille ja hihnoille, on turvallisinta vaihtaa osat suosiolla uusiin.

    Silikonijarruneste tuntuu liukenevan bensiiniin, tosin bensiinin käyttämistä puhdistusaineena tulisi vältää, paloarkuuden ja pesujätteen ongelmallisen hävittämisen vuoksi. :soosoo:

    Jos teet ajopeliisi täydellisen jarruremontin, kannattaa harkita vaihtamista silikoneihin. :pinup:

    Vinkki:

    Jos ostat silikonijarrunestettä rompetorilta, alä säilytä silikonijarrunestettä masinol tai kaasutinspriipullossa, ainakaan ilman kissan kokoisia merkintöjä pullon sisällöstä. Silikonijarruneste on huonoa bensiinin lisäainetta! :oops:

    T: AJ.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hyvä kun löytyy käyttökokemuksia. Noita hyviä ja huonoja puolia arvottamalla voi kukin tehdä oman valintansa. Olen tehnyt useamman täydellisen jarrurempan, mutta silikonijarruneste ei olisi tuonut mitään sellaista lisäarvoa, mikä olisi saanut minut valitsemaan sen jarrunesteeksi.

    Bensiini sisältää karsinogeenisia aineita, joten sen kanssa läträäminen on parasta unohtaa tyystin. Tärpättiin ei silikonineste ainakaan liuennut. Minkähän tasoinen ongelmajäte toi silikonijarruneste on?

    Säilytyspurkkien merkitsemisestä tuli mieleen: kaveri oli alle kymmenvuotiaana pojankloppina ottanut kunnon kulauksen faijansa autotallin hyllyltä löytyneestä kaljapullosta. Pullo sisälsi bensaa.... Nuorempia, vielä lukutaidottomia lapsia ei edes kissankorkuiset tekstit auta. "Hee! Smulffilimsaa....!"
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä tuli itsellekin mieleen ja tänään ehdin testailemaankin. T: alkuperäinen kysyjä.
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

    Eli onko Dot 5 aina silikoninestettä ja Dot 3 ja -4 "perinteistä"? Tuli vain vahingossa ostettua tuota vitosta, vaikka purkissa lukee isolla Dot 5 ABS.
     
  14. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    dot 5 taitanee olla silikooni kamaa. 3, 4 ja 5.1 taas perinteisii
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Minulla oli n. 5 litran leka Jurid DOT 5.1 , se oli synteettistä.
    edit: Kävin katsomassa purkin kyljestä, siinä luki selvällä suomella: "Synteettinen jarruneste, erityisesti ABS-jarruille". Myös DOT 4 luokitus löytyi.

    -------------------------------------------------------------------------------------

    Varoitukseksi oma moka :oops: :oops:
    On olemassa vielä jarruöljy, jota vaativat erityisesti brittiläiset "laatuvehkeet" esm Rolls Royce ja muut vastaavat (lue: Taavetin rattorit :lol: )
    No totta kai kun jarruöljy olisi maksanut n. 120mk litra, päättelin, että sehän on vain rahastusta ja laitoin tilalle tavallista DOT nelosta > jarrujen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta kytkin nesteet löytyivät pian ohjaamon lattialta > tiivisteet täytyi vaihtaa (onneksi edullisia, tiivisteitä menee varmaan paljon, on voinut joku muukin laittaa nestettä :) ) ja jarruöljyt tilalle.
    Luonnollisesti vaihdoin kahteen koneeseen kerralla ne nesteet :odroll:
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on myös tuota Dot5 silikooninestettä omassa kesärassissa. Ei ongelmia ainakaan tähän mennessä. Ja eikös silikoonineste kestä enemmän lämpöä kuin tavallinen dot4 joten olis parempikin useissa jarrutuksissa jossa neste kuumenee?
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tän takia mulla on tekeillä dsl-käyttöinen 2 paikka urheiluauto :rotfl:
     
  18. Ponu7866

    Ponu7866 1st gear

    Ostat kaupasta lasten Piltti-purkin, sellaisen lasisen. Syöt sisällön ja putsaat purkin hyvin. Sitten otat pääsylinteristä nestettä sentin verran purkin pohjalle, ja saman verran vettä sen päälle. Suljet kannen ja ravistelet hetken aikaa että nesteet sekoittuu. Aseta purkki pöydälle, ja jos nesteet purkissa alkaa erottumaan, jarruneste on silikonia eli DOT 5. Tavallinen jarruneste sekoittuu veteen, eikä ne erotu toisistaan.
    Itsellä kokemuksia silikonijarrunesteestä yli 10 vuoden ajalta, eli ehdottomasi suosittelen harrasteajoneuvoon jolla ajetaan satunnaisesti. Jos ostaisin uuden käyttöauton, siihenkin vaatisin silikonit, nimittäin sen jälkeen jarrunesteitä ei tarvitse vaihtaa kuin vasta sitten kun ne menevät likaisen näköiseksi. Vaihdoin nyt silikonijarrunesteet, jotka ovat olleet jenkissä 13 vuotta uusiin, ja eipä ne uutta hävenneet, mutta vaihdoin joutessani. Jarrut ovat olleet täysin viattomat ja vailla mitään huoltoa, ja en voi muuta kuin suositella.
    Kilpa-autoihin niitä ei suositella, jarrutuntuma on perinteisillä terävämpi.
    NATO:n ajoneuvoissa käytetään vain silikonijarrunesteitä, eikä se kerro jotakin huoltovapaudesta? Eihän siitä tule mitään, että Hummerin jarrut laahaavat päällä, kun männät olisi jumissa jarrusylintereissä, ja tilanne olisi päällä ja liikkeessä pitäisi olla!
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Varmaan tuo alkuperäisen kysymyksen vuonna 2005 esittänyt on jo tehnyt ratkaisunsa nesteistä.
     
    MR_Peace ja Vuppe tykkäävät tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Olen ymmärtänyt asian niin että vaikka vesi ei sekoitu silikoninesteeseen, se ei tarkoita ettei jarrujärjestelmään silti kondensoituisi vettä. Se on vaan helminä seassa.
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!