Autonpesu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fuselage, 18.7.2021.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vanteet tuli pestyä raudanpoistoaineella. Autoglym Magma, jota tuntuvat kehuvan.
    Ja tuntuhan noista lähtevän tavaraa.
    Nyt sit parin oluen jälkeen sain idean vetää kuskinoven sillä. Noh mustasta ei näe, kuinka se värjääntyy, mutta huuhdellessa aivan viininpunasta vettä.
    Mihin toi raudanpoistoaine perustuu ja miten se irrottaa rautaa? Osaako joku selittää, vai onko kyseessä vai lume, kun joku happo värjää raudan kanssa paikat viininpunaseksi.
    Kun luulisi, että mekaanisesti lakkaan yms uponnu rauta olisi hankala irroittaa vain jollain aineella.
    Verrattuna esim aseenpiippu joka vaatii myös mekaanista puhdistusta, kuparin yms poistoaineen lisäksi.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuossa magmassa tehoaineena on merkaptoetikkahappo, ja löytyi patenttihakemuksia, joissa sen mainitaan värjäävän liuotteen punaiseksi ja että tätä ei tapahdu muiden happojen kanssa. Muutkin hapothan poistavat ruostetta, mutta ehkä tässä on haettu tuota visuaalista vaikutusta
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätä just meinasin poistaako se sitä oikeasti, vai hapettaako raudan jolloin sitä on edelleen pinnassa, mutta se ei värjäydy?
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuolla tuota reaktiota on selitetty:

    https://patents.google.com/patent/US20170130173A1/en

    En ole kemian asiantuntija, mutta tuossa sanotaan: "Thiol compounds are known to convert rust, i.e. insoluble iron oxides, into soluble ferrous ions, resulting in a colour change. Following application of the thiol compound to a rusted surface, a colour change from colourless to purple takes place and so the removal of rust can be visually followed. The purple colour change may be due to the reaction of the thiol compound with ferrous oxides whereby the purple coloured ferrothioglycolate ion,"

    Tuon mukaan muuttaa liukenemattomat rautaoksidit liukeneviksi rautaioneiksi. Jos valumaneste värjäytyy, niin jotainhan sen nesteen mukana täytyy myös lähteä liikkeelle
     
    Fuselage tykkää tästä.
  5. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Hapolla kiskoja pitkin tuodut uudetkin autot pestään, niissä on pirusti "lentoruostetta", eli rautaa kiinni pinnassa kuljetuksesta johtuen. Ja käyttävät aika stydejäkin seoksia ko. hommaan. Noissa hommissa ei värjäykselle ole tarvetta, enkä tiedä mitä happoa käyttävät, mutta happo on ymmärtääkseni ainoa tapa saada rauta pois pinnasta ilman mekaanista kosketusta.
     
    Fuselage ja juko7 tykkäävät tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Hopeanharmaa auton kupeessa näkyi rautahiukkaset ruskeina ruostepilkkuina. Lähti ainakin tuolla Autoglymin Magmalla puhtaaksi.
     
    Muokattu: 20.7.2021
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joskus pessyt valkoisen Volvon autoduden dragon kiss vai mikä se oli mutta vanteiden pesuun tarkoitettu. Tuli ihan perkeleen puhdas :p lähti kaikki lika samalla. Toisen kerran pesin harrikan samaisella aineella ja hyvä tuli. :D
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Äsken käsittelin koko auton Autoglymin Magmalla, piha oli sen näkönen kuin olisi teurastanut jonkin. Jopa tuulilasista valu tummanviininpunasta, kun senkin käsitteli.
    2 putelia meni ainetta, eli n. litra yhteensä.
    Ja auto oli pesty perjantaina.
     
    Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko se kama pullosta tullessaan väritöntä? Näkyikö lopputuloksessa eroa ennen ja jälkeen käsittelyn?
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On väritöntä ja jos on rautaa, niin värjääntyy viininpunaseksi. Vaikea sanoa, näkyykö mitään, kun musta auto. Pitää huomenna hipelöidä, onko sileempi yms. Tosin koko auto vaatisi savi käsittelyn.
     
    Muokattu: 19.7.2021
    juko7 tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Raudankäsittelyn jälkeen en huomannut mitään eroa. Oli edelleen kuin olisi 320 hiomapaperia hipelöinyt.
    Tänään päätin testata savea. Pesin keulan, kuskin lokasuojan ja oven eka liuottimella, sit peruspesu kintaalla. Maalipinta tuntu kuin olisi hipelöinyt 320 hiomapaperia.
    Ja sit savetus. Savena käytin King Carthur super smooth savea ja liukkarina Dodon Juice Born Slippy. Liukkaria tuli käytettyä vähän liikaakin, vähempikin ois riittänyt. Ovien alaosia kun puhdisti, niin tuntu kun olisi hiomapaperissa työnnelly savea. Saveahan ei saa painaa, vaan kevyesti liikutellaan edes takas. Savea tilasin suosiolla reilusti, koska eihän näissä nakkisormissa se pysy ja enemmän savea kuluu siihen, kun se tippuu maahan ja saa heittää roskiin. Kuin likaantus autosta :D
    Lopuksi vedin Turtlen joku syväpuhdistava vahan vielä pintaan, olihan työ hinkata se pois... hmmm kiillotuskone. Ero maalipinnassa on huomattava, ei niin ulkonäöllisesti, mutta sileydessä. Nyt on todella sileäpinta.
    Kuvassa puolet kuskinovesta käsitelty.
    [​IMG]
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tulipa testattua tuota Autoglymin Magmaa. Kyllähän sillä maalipinnasta selvästi paljon törkyä irtosi ja valkoinen tallin lattia näytti kuin sinne olisi kipattu mustikkamehua. Ei tuo nyt kuitenkaan kokonaan clay barin tarvetta poistanut mikä sinänsä on selvääkin koska irroittaa vain raudan ja näin siinä purkissakin lukee. Positiivisempi yllätys kuitenkin oli, että tallin lattiasta lähti hitsauskipinöiden jäljet mitkä eivät ole lähteneet epoksimaalilla maalatusta lattiasta millään muulla tähän mennessä käytetyllä aineella.
     
    Fuselage ja juko7 tykkäävät tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jos raudanpoistoaineita käyttää niin kannattaa tsekata ihan motonetin motox vannepesu. Vaikuttava aine on sama kun muissakin, litrahinta vaan paljon ystävällisempi harrastajalle.

    Eikä claybar tarvi mitään erikoisempaa liukastetta, ruiskupulloon vetää ja muutama tippa fairya niin ajaa asiansa hyvin :)
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Claybarillekin on parempia vaihtoehtoja jos ei halua sen saven kanssa askarrella. En tiedä myydäänkö Suomessa jossain mutta olen käyttänyt vuosia sellaista clay mitt kinnasta missä on toisella puolella savea vastaava pinnoite. Nopeuttaa tekemistä huomattavasti ja lopputulos on sama. Eikä ole kertakäyttöinen.
     
    Isamu ja f34 tykkäävät tästä.
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä vinkki, saven kanssa on aika puljaamista. Näkyy noita olevan Autodudella ja Biltemalla. Ebaysta ja Amazonista löytyykin jo enemmän tarjontaa.
    Laitoin ebaysta tilauksen, niin pääsee testailemaan.
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Voihan saveakin käyttää useammin kun kerran kun kääntelee sitä vaan säännöllisesti hinkkauksen ohessa niin tulee "puhdasta" puolta esiin.
    Tai murtaa siitä köntsästä pienempiä palasia käyttöä varten ja ne pikkupalat pitää kertakäyttöisinä.

    Myös hyvää vanteiden puhdistamiseen :) Renkaiden vaihdon yhteydessä kuitenkin ne pesee niin vetäisee vanteiden sisäpuolet jollain vanhalla saven palasella.

    Savikinnasta en ole itse käyttänyt, mutta vois joskus napata kokeiluun.
     
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Toki voi saveakin käyttää useammin kuin kerran mutta itse olen sen verran vainoharhainen, että mitään likaisen näköistä en helpolla vie maalipinnalle. Mikronaarmuja tulee helposti ja huomaamatta. Riippuu tietysti siitäkin mikä auto on työn alla. Savitangolla pääsee kyllä helpommin pieniin rakoihin kuin sillä kintaalla. Kintaassa on sekin hyvä puoli kun toinen puoli on karvainen niin sillä voi ensin levittää reilusti liukastetta ämpäristä pinnalle ja sitten savipuolella perään. Omat kintaat olen ostanut brittiläisestä nettikaupasta. Niitäkin oli eri karkeuksia tarjolla kuten clay bariakin on.
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    On kai tuo ylenmääräinen puleeraminen luokiteltava jonkunlaatuiseksi sairaudeksi, tms.

    Ymmärrän kyllä, että arvokkaan auton maalipinnasta halutaan pitää hyvää huolta.

    Mulla on tuttu, joka pesi vahas ja myllytti jatkuvasti alle tonnin arvoista autoa. Siihen tuli joku konevikakin, jonka korjaus maksoi enemmän, kun auton arvo.
    ihan perus 90-luvun alun Vectra kyseessä.

    Kyllä minäkin olen autoihin rakastunut, mutta joku roti sentään.
     
    Muokattu: 20.9.2021
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Toisaalta, olen itse aika friikki lumen suhteen. Auto pitää olla puhdistettu kokonaan lumesta, ennen kun lähden liikenteeseen.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Lumen lähtöön auttaa puleerattu pinta.
     

Kerro tästä muillekin!