Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Maakaasua myy vain Gasum jonka omistaa Suomen valtio.
    "Gasum on ollut tammikuusta 2016 alkaen Suomen valtion täysin omistama yhtiö sen jälkeen, kun venäläinen OAO Gazprom myi 25 prosentin osuutensa yhtiöstä 15.1.2016."

    Jos Gasum myisi tankkausasemillaan vain biokaasua niin Suomessa ei olisi muita kuin biokaasuautoja. okei jotkut käyttävät apupolttoaineena bensiiniä tms. mutta esim omat pickupit ovat käynnistyneeet kaasulla enkä ole ajanut bensalla metriäkään kun se on niin kallista. Tällä hetkellä kaasuautoista peritään ajoneuvoveroa bensiinipäästöjen mukaan ja päälle on lyöty käyttövoimavero kaasun mukaan. Ei olisi vaikea korjata asiaa... o_O

    Ja takaisin otsikon aiheeseen, vain 2% suomalaisista ostaisi yli €50 000 maksavan auton:
    https://www.is.fi/autot/art-2000008263651.html
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eikä autontuojien mafia pääse enää vaikuttamaan itsetuotujen sähkökinnereiden verotasoon.
    nyt vaan valtion kassasta tukea muutama dona autonmyyjille.ja caruna ei näytä paljon veroja makselevan.kaikki vaan kuppaa sossukassasta.tavikset ei pysty,paitsi kohta kun itäraja aukeaa.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tota kaasumarkkinat aukesi 2020 alusta ja kyllä maakaasua muutkin myy ja Gasum ei ollut kuin tukkuri.

    Nyt on unohdettu että onhan noita kaasun liikenneasemia muillakin kuin Gasumilla. Suomenkaasuenergialla on Tuusulassa asema, st1 Mäntsälä jne.

    Toki ymmärrän että jos kaasu liikenneasemilla ei myytäisi kuin biokaasua. Toki ne silti olisi kaasuautoja tarkemmin ottaen metaaniautoja.

    Jos Suomessa ei saisi kuin tuulivoimaa niin olisiko sähköautot sitten tuulisähköautoja vai sähköautoja?
     
    Catiska tykkää tästä.
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead


    Helen nostaa kaukolämmön hintaa jopa 30 prosenttia – näin yhtiö selittää

    https://www.iltalehti.fi/talous/a/b89fad16-0fb8-4d27-b5be-ca76b163ed4f

    Carunan ja Elenian velkavivut taikovat verot minimiin – Finnwatchin moittimaa järjestelyä voi arvostella moraalisin perustein, mutta se on täysin laillinen

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...aillinen/b451d03b-8ddb-45a1-a30a-ab1a4f87caa9

    Tästäkin voi joku olla eri mieltä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin meinasin että eikö niillekin kaasun toimita Gasum? Mutta on totta ettei venäjän kaasuputkea laitetata kiinni ihan heti.

    Jos biokaasusta tehdään sähköä niin olisiko lataajat sitten biosähköautoja?
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nuoko on ne pääasialliset, suurimmat Suomessa sähköä tuottavat yhtiöt kun halusit ne nostaa esille? Vai oliko jotenkin tarkoitushakuinen puolustuspuheenvuoro öljysheikkien puolesta?
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Se alkaa tuo polttokenno lyömään pikkuhiljaa läpi. Norjaan tehdään kovaa vauhtia vetytankkaus asemia. Jenkkien stradegia on myös siirtyä vety käyttöisiin ajoneuvoihin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. fennia

    fennia Gearhead

    Jenkeissä myös yhdellä yhtiöllä patenttihakemus vetämässä järjestelmästä, millä voidaan käyttää vetyä perinteisessä bensiinimoottorissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Epäilemättä vety tulee käyttöön monessa paikassa missä sen käyttö on järkevää. Henkilöautoissa sen järkevä käyttö on vaikeaa. Vaikka jotkut siitä jostain syystä unelmoi.

    Syitä on useita.
    Vety on kallista. Sillä ajaminen maksaa enemmän kuin bensalla.
    Polttokennoautojen huoltoväli on todella lyhyt. Toyotalla 8000km ja Huyndailla hitusen enemmän. Kallista ja vaivalloista.
    Polttokenno on lyhytikäinen ja kallis uusittava. Toyota ilmoittaa omaksi arviokseen 150 000km.

    Siinä joitakin syitä miksi voi olla vaikea houkutella kuluttajia hankkimaan polttokennosähköauto. Hinta kovempi kuin sähköautolla, käyttökulut liki kymmenkertaiset. Toimintasäde sama kuin vastaavan hintaluokan sähköautolla. Tankkauspaikkoja harvassa, sähköä saa melkeinpä mistä tahansa, ennen kaikkea kotoa.
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Onhan noita ollut aiemminkin, mm. Bemari 80-luvulla. Vety on liian kallista polttaa mäntämoottorin huonolla hyötysuhteella. Tuskin jenkkipatentti sitä ratkaisevasti parantaa.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei. Kaasua saa toimittaa kuka vaan joka täyttää kriteerit. Ihan samalla tavalla kun sähkön kanssa. Kaasun siirtoverkon omistaa Gas Grid Finland jonka omistaa ainakin toistaiseksi ellei tehdä carunoita niin suomen valtio.

    Jos biokaasusta tehtäisiin sähköä ja se menisi sähköautoon niin se olisi ekoteko se jos mikä :D ainakin valtion mielestä.

    Tai kaipa sekin riippuu millä hyötysuhteella sitä saadaan kaasusta polttamalla.
     
  12. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tarkoitus oli tuoda esiin sähköbisneksen monimutkaisuutta missä lähes millä tahansa voidaan perustella hinnan nousua sekä agressiivista verosuunnittelua mitä osa yhtiöistä harjoittaa maksimoidakseen voitot.

    Tartuin lähinnä mainitsemaasi "josta myöskin jää verotulot Suomeen" kohtaan sähköstä puhuttaessa verojen osuus on noin 30-40% ja polttoaineissa yli 60% . Tässäkin kohtaa varmasti on tulevaisuudessa valtavia nousupaineita sähköllä kun verovajetta pitää kompensoida ja homma perustuu sisäiseen monopoliin eikä enää maailmanmarkkinahintaan ja suoraan kilpailuun.
     
    Muokattu: 16.9.2021
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muokattu: 16.9.2021
    peto tykkää tästä.
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ai mistä muut ostavat maakaasua jos ei Gasumilta?
    Kysehän oli siitä että jos Gasum myisi vain biokaasua niin kaikki Suomen autot olis biokaasuautoja koska maakaasua ei saisi mistään.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kai sitä pörssistä ostetaan ihan samalla tavalla kuin sähköä.

    Kaasua myydään nykyään (1.1.2020 klo 07.00 alkaen) ihan samalla tavalla kuin sähköä ja Gasum on vain yksi toimija muiden joukossa kuten esimerkiksi Helen sähkönmyyjänä.

    Gas Grid Finland myy sitten siirtoa sen verran kun sulla on niitä megawattitunteja ostettuna. Ennen oli vain Gasum joka omisti siirtoputkiston ja toimi kaasunmaahantuojana. Gasum pilkottiin kahdeksi eri yhtiöksi koska lain mukaisesti kaasun siirto ja energian myynti tulee eriyttää toisistaan. Tuli Gasum ja Gas Grid Finland. Katso lisää tuolta. https://www.gasum.com/ajassa/energia--teollisuus/2019/suomen-maakaasumarkkina-avautuu-kilpailulle/

    Biokaasua ei myöskään pysty myymään enempää kuin sitä on tuotettu. Tosin jos Birgit Biogas tekee vaikka Latviassa paskakaasua ja syöttää sen siirto verkostoon niin se saa siitä sertifikaatteja jotka se voi myydä Pena Peräaukolle pörssissä ja pena ostaa sille GGF siirtoverkosta siirron Suomessa jolloin se pena saa sen myydä vaikka Kirkkonummella toimivalle suomen sokerille. Jotenkin tuolla tavalla se taitaa mennä. En ole perehtynyt täysin tuohon asiaan kun en ole kaasun myyjä.

    Edelleen vaikka gasum myisi pelkkää biokaasua niin muut liikennekaasuasemat pystyy myymään maakaasua. Sitä saa myös LNG/LBG muodossa.

    Mitä jos se suomalainen "biokaasuauto" menee Viroon hakemaan kalja lastin ja tankkaa siellä maakaasua niin muuttuuko se taas maakaasuautoksi? Kaasuauto mikä kaasuauto.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ok, taas oppi jotain uutta. :cool:
    Auton käyttövoimaverotuksesta oli puhe eikä tuo ulkomailla käynti ota siihen kantaa.

    Järkevintä olis kun fossiilinen verotettaisiin kalliimmaksi ja uusiutuva halvemmaksi niin kyllä tuotannot korjaantuis kysynnän mukaan ja sama juttu sähköntuotannossa mikäli haluttais että suomi olis hiilineutraali.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ostakaa ny niitä Sähköautoja jotka pelastaa maailman ja on halpoja käyttää.....

    Lainaus tän päivän utisista

    ”Tämä voi kehittyä todella rumaksi, jos emme toimi nopeasti ja yritä täyttää kaikkia mahdollisia sähkövarastoja”, italialaisen energiainfrastruktuuriyhtiö Snamin toimitujohtajaMarco Alvera kommentoi uutistoimisto Bloombergille.

    Hän varoittaa, että sähkö voi todella loppua Euroopasta eikä tilanne ole yhtään parempi kaasun suhteen.

    Britannian sähkövalvontaviranomaisen Ofgemin entinen toimitusjohtaja Dermot Nolanvaroittaa myös talousvaikutuksista, sillä ennätyskallis sähkön hinta vaikuttaa tavallisten kansalaisten ohella rajusti myös teollisuuteen.

    Hinnan nousun taustalla on monta tekijää. Asiantuntijat nostavat pääsyinä esiin maakaasupulan ja EU:n päästöoikeuksien kallistumisen. Myös poikkeuksellisen kuiva kesä vaikuttaa vesivoiman tuotantoon. Lisäksi sähkön hintaan vaikuttaa talouksien nopea elpyminen Euroopassa; se kasvattaa sähkön kysyntää erityisesti teollisuudessa.
    :):):):p:p
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitää nopeasti ostaa sähköauto ja ladata akku täyteen, ennen kuin sähkö loppuu tai kallistuu liikaa.
     
    janiluo tykkää tästä.
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!