1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. linc.

    linc. 1st gear

    Tuohan ei oo omatekoinen kuin tuon siistin hitsaussauman osalta, eihän ne hitsit oo tuon kummempia tehdastekoisenakaan.:)
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Oliko pullossa stanssi 35bar tai sinnepäin. Tein aluksi kahdesta sammuttimesta säiliöt, mutta vaihdoin alumiiniseen millä sai paremmin tilan hyödynnettyä(ja kevyemmät huomattavasti).
    Kuorma-autoista löytyy myös alumiini säiliöitä.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jätin levyt alatukivarsista pois ja laitoin iskareiden alakiinnikkeet suoraan tukivarteen.

    [​IMG]

    Jousen kuoppaan pieni koroke, että säkit ei kahnaa kiinni. Sauma sisällä.

    [​IMG]

    En tiedä olisiko korokepalat tarvinneet pulttikiinnitystä, mutta ei siitä haittaakaan ole.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nuo sammutinhuollosta haetut säiliöt on koeponnistettu muistaakseni 12bar. Toki niihin pitää muhveja rakennella sisään/ulos, vedenpoisto jne., mutta niin joutuisi kiinalaisiinkin.
    Katsotaan nyt mitä vastaan tulee. Hienoin tietty olisi johonkin sopivaan auton koloon rakennettu säiliö. Saisi hukkatilan käyttöön ja säästyisi kikkailuilta. Toisaalta taas on visio erikoismaalatuista näkyvillä olevista pöntöistä.

    Joulupukkikin kävi tänään! Tai no mutsi ja faija poikkesivat ja ajoivat hiekkapuhaltamon kautta. Hienosti oli saatu maalattua takasoffan jousitus kauttaaltaan! Vanteissa niin mukavan sävyinen epoksi, että tekis mieli jättää :D



    -J-
     
    Muokattu: 16.9.2021
    juko7, teippi-mikko, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sviddy. Vois edes joskus miettiä nää jutut loppuun saakka :mad::mad::mad: Tolla korokkeellahan menee pussi 4-5cm ulospäin ja tokihan se sitten ottaa runkoon kiinni. No noi levyt nyt olis maalia vaille valmiina, joten laitan ne, tai sitten muotoilen niitä vähän plasmalla ja yhdistän korokekuppeihin. Perrrrrr*ele. Ei nappaa enää talleilukaan tänään. Huomenna paremmilla aivoilla.

    -J-
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jankataan tätä vielä:
    "Tuohan ei oo omatekoinen kuin tuon siistin hitsaussauman osalta,..."

    Tottahan se on, että monen harrastajan hitsisauma on paremman näköinen kuin "tehtaan sauma" mutta; paineastioissa sillä tehtaalla (valmistajalla) pitää olla hyväksytty/tarkastettu laatujärjestelmä minkä perusteella se tekee paineen alaisia laitteita. Se vaan PITÄÄ olla, ihan kuin verot pitää maksaa, alvi pitää maksaa aina. Ja koska kyse on painelaitteesta niin sitä sertifikaattia ei harrastajalla ole ja kun jotain sattuu niin .... se on siinä.

    If I Have To Explain, You Wouldn't Understand...o_O
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitenköhän tämä rikos suhtautuu esim metsään ajetun auton muutoskatsastamattomaan stroukkiakseliin nähden?

    Voishan nuo koeponnistaa ominkin toimin. Tankki täyteen vettä ja pumpulla painetta 2x. Jos kestää, niin kestää ilmallakin. Niin ne kaasupullot katsastuksessa testataan. Ja lyö Bilteman stansseilla AB AGA kylkeen niin on tekijän nimikin!
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ja kun se säiliö on asennettua autoon niin se painelaitedirektiivi katoaa kuin pieru Saharaan koska se muuttuu auton osaksi. Siis katsastuksen jälkeen. Sama koskee muitakin säiliöitä. Se ei ole enää paineastia muutoskatsastuksen jälkeen koska muuten sitä koskisi myös paineastia tarkastukset, eikö? Aika harvaa ilmajousitetulla alustalla varustettua autoa käytetään tarkastuslaitoksella säiliön tarkastuksessa. Näin se vaan menee.
     
    Ilel83 tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kovasti on jotain vikaa asennuksessa jos säiliön pettäminen vie auton metsään...ilmapussi/t ei kuulu tyhjentyä vaikka säiliö pettäisikin.
    Ja vaikka pettäisikin tai voihan sieltä pettää se pussikin, niin auton on oltava siitäkin huolimatta hallittavissa, ohjaus toimittava, mikään alustan osista ei saa ottaa kiinni tiehen pussi/t tyhjänäkään.
    Nämä asiat kuuluu tarkastaa muutoskatsastuksessa, jossa määritellään min/max korkeus sekä paineet.
    Jos auto makaa pussit tyhjänä runko maassa tai jokin ottaa maahan kiinni tai ohjaus ei toimi kunnolla, niin silloin alustaa tai sen rajoja on takuulla muutettu katsastuksen jälkeen.
    Tällöin auto voi päätyäkin sinne metsähallituksen puolelle, mutta se on silloin jo muutenkin laiton...siinä ei joku ilmasäiliön merkintä paljoa vaikuta on sitä tai ei.

    Noita ilmasäiliöitä, niiden kannatin pantoja (säiliö tippuu tielle), ilmapusseja ja putkia/letkuja pettää raskaasta kalustosta tuolla tien päällä joka ikinen päivä...ei mitään kummalista edes ja siitä huolimatta ne vehkeet pysyvät pääsääntöisesti tiellä...eturenkaan pettäminen on jo paljon huonompi juttu.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Valtioneuvoston asetuspainelaitteista 1548/2016

    2 §
    Soveltamisalan rajaukset
    ...

    5) ne ajoneuvojen toimintaan tarkoitetut laitteet, jotka kuuluvat seuraavien säädösten soveltamisalaan:

    a) asetus ajoneuvojen rakenteista ja varusteista (1256/1992);

    b) valtioneuvoston asetus traktoreiden, niiden perävaunujen ja traktoreilla vedettävien vaihdettavissa olevien koneiden EY-tyyppihyväksynnästä (356/2005);

    c) ajoneuvolaki (1090/2002);

    Okei, case closed jos tilanne käy noihin raameihin.
    Over and out.
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead



    Tänään toinen puoli, mikäli kaikki menee putkeen..

    -J-
     
    JouniK, esmi, Hupeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ilmat etukulmissa ja vaikuttaa olevan ihan jees.

    Siirryin vihdoin kustomihommiin. Paljon pohdintaa, mutta vähän fyysistä aikaansaannosta.

    [​IMG]


    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies, Gary Grand, esmi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pientä nyhjäystä..
    [​IMG]

    Ja kaikki pitää chopata..
    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies, RuosteRisto, Inlinee ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tein työkalun
    [​IMG]

    -J-
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vihdoin sain aloitettua keulan peltihommien jatkoa. 3.2mm. hitsauslankakehikon päälle peltiä fiilispohjalta.
    [​IMG]

    Hitsausta ja muotoilua. Keskenhän se tältä illalta jäi.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanteisiin laitoin eilen näkymättömille pinnoille maalin. Temadur90. Ulkopintaan sitten myöhemmin automaali ja lakka. Tuumailin flakea alkuun, mutta mustalla nyt mennään.

    [​IMG]

    Peltisarjatkin piti ostaa, kun halvalla sai. Ei mitään aavistusta sopiiko viiskasiin, mutta saahan ne muokattua tai laitettua kiertoon.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies, lintta88, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Hyvän näköiset sarjat. Onko sulla mitään tietoa valmistajasta tai mihin ne tarkoitettu?
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Fowtech ja olikos ne nyt sitte 305 Camaroon/vast.
     
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Keulan muodot alkaa löytyä. Etukanttauksen naputtelua tänään vuorossa. Pitänee juutuubissa tutustua taas, miten tuota kaarta kutistaa käsityökaluilla. Alapuolelle lokasuojien muotoihin pellit tullee pelkästään näkyviin kohtiin (lokareitten kaarien sivut).

    [​IMG]

    Tinan kanssa joutuu taas läträämään :(

    [​IMG]

    Lokarin etuhelman muotoilu pitää miettiä. Joko kantattu pelti päälle, tai sitten vaan sauma umpeen ja sileäksi.

    [​IMG]

    Maskin kehittely pyörii kanssa aina mielessä. Vieläkään uniikkia, helpohkoa toteutusta en ole keksinyt (onkohan sellaista olemassakaan). Mutta onhan tässä aikaa..

    -Jake-
     
    rekkamies, teippi-mikko, isalmela ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sitte sais keulan pellit taas irrottaa. Tai jos tsekkais vakiolla maskilla miten se sopii vai pitääkö trimmata. Saa sitten mittoja kustommaskiin.

    [​IMG]

    Etupuskurin päistä voisi saada ajokelpoiset, mutta keskiosa on niin haalistunut, että ei kiillotu yhtään.
    [​IMG]

    Onhan noi päädytkin ihan karmeat, mutta karmea on kromaushintakin (pelkkä kromien poisto 500-600€ "paikallisessa"(Loimaa)). *editoitu väärin muistettu hinta. Sorry!*

    -J-
     
    Muokattu: 3.10.2021
    JouniK tykkää tästä.
  19. Toi kromaaminen on Suomessa niin kallista, että takavuosina porukka lähetteli osia ulkomaille. Olikohan Viroon tai jonnekin sinne päin? Joku tietää/muistaa.

    Siitä tuli mieleen, että eräs aikoinaan bisneksessä ollut pulju jätti jälkeensä ison ympäristöongelman. Ei taida olla kovin hyvä bisnes.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai se kannatti, kun ei hoitanut vastuitaan. Krominpoistossa syntyy kalliisti hävitettävää jätelientä. Sen kun jättää jättää tontille tai laskee mereen, niin on näennäisen halpaa. Jossakin vaiheessa sekin sitten maksetaan - kaikki yhdessä.
     

Kerro tästä muillekin!