Projektiauton tuonti ilman tekniikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja darkus, 5.10.2021.

  1. darkus

    darkus 1st gear

    Aloin miettimään olisiko järkeä tuoda projektiauto rapakon takaa ilman tekniikkaa, jos tarkoituksena on vaihtaa tilalle joku suomessa rakennettu moottori tai jopa LS, niin miksi maksaisin moottorista jota en aio pitää.

    Eli siis roller ilman moottoria ja vaihteistoa ja mitä nyt muita osia sattuu puuttumaan. Kokonaisuudessaan haaveilen laittavani uutta osaa seuraavasti:

    Moottori + apulaitteet, vaihteisto, kardaani, taka-akseli, tukivarret + iskarit, jarrut, penkit, kojelauta + sähköt ylipäätään

    Mahdollisesti myös jotain muuta esim bensatankki, ohjaustehostin tai jos ostettaessa puuttuu jotain lamppuja tms

    Tuleekohan ongelmia prosenttien kanssa?

    Auto kun ei maahantullessaan ole tieliikennekelpoinen ei sitä kait tarvii heti katsastaa, tulli menee kuitenkin?

    Onkohan näkyvillä jotain selkeitä sudenkuoppia joita en osaa nähdä?
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miksi et tuo sitä tekniikkaakin sieltä samalla? Katsastaa tarvitsee vasta sitten kun haluat oikeasti alkaa ajamaan sillä ja teet haet autoveropäätöksen.

    Sinuna ostaisin kaikki nuo tarvittavat osat sieltä autoon kyytiin ja noita tekniikka paketteja löytyy sieltäkin vaikka kuinka paljon. Katsot vaikka ebaystä ja tilaat sen sinne mistä autokin lähtee suomeen.
     
  3. darkus

    darkus 1st gear

    Hyvä pointti myös. Mä olin toivonut että saisin sen projektin roplattavaks ja laitettavaks ilman että tarttis ottaa yhtään lainaa jossa juoksee erät ja kulut vaikka autolla ei pysty ajamaan. Ei ole kiire saada ajoon heti.

    En tiiä meneekö rahaa yhtään vähempää rakennella autoa pala kerrallaan mutta ainakaan ei tarttis ottaa niin isoa paukkua kerralla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No rahdeissa säästät jos saat ne auton kyytiin. Kannattaa myös katsella osia ja vaikka kysellä Facebookin marketeista kun jollain saattaa olla osia kaupan kun on omaansa vaihdellut jotain. Ota nyt ainakin irto-osat autoon mitkä ei maksa kauheasti. Kone laatikko paketti ei sinne kuitenkaan mahdu ellet saa auton myyjää kampeamaan sitä autoon jotenkin kiinni. Kannattaa kysyä siltä myyjältä kontakteja osien hankintaan.

    Minkälaista projektia olet katsomassa? Meinaan ajettavassa kunnossa olevat on Suomessa ja Ruotsissa varmaan saman hintaisia kuin jenkeissä ellei jopa halvempia.

    Jos ostat toimivan niin tekniikasta pääsee melko varmasti eroon aika helposti.
     
  5. darkus

    darkus 1st gear

    Chevelle vm. 70-72 kiinnostelis
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mutta lähinnä ajattelin että minkälaisessa kunnossa olevaa haet. Itseäni on myös kiinnostanut nyt hetken aikaa sama vuosikerta mutta ehkä mieluummin kuitenkin 71-72.
     
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Just hommasin -69 projekti Chevellen rapakon takaa ja ainakin sen vuosimallin saatavuus projektina kotimaasta tai Ruotsista oli hyvinkin rajallinen.Voi olla että -70-72 on helpompi mutta veikkaan että ei ole ihan hetkessä löydetty sellainenkaan.Valmiita autoja saa kyllä mutta kun en itsekään valmista autoa halunnut varsinkaan kun niiden hinnat on siinä 30th nurkilta ylöspäin.o_O
     
  8. darkus

    darkus 1st gear

    No kun just tämä. 30k en tosta noin vaan pysty repäseen enkä haluis ottaa tollasta lainaakaan. Ja mä haluun kuitenkin purkaa sitä ja laittaa sitä ite uusiks niin miks ostais valmista.


    Niin joo, no ei haittaa tehä peltitöitä mutta jos ei tarttis koria nostaa rungosta irti kuitenkaan. Tietysti jos muuten on sopiva niin äkkiäkös sitä

    Mitä oon jenkeistä noita myynnissä olevia rollereita kattonut niin oon varautunu siihen et sisusta puuttuu kokonaan, ei moottoria eikä vaihteistoa, pyörät on kumminkin alla ja liikkuu lihasvoimalla.

    Joo mullakin enemmän se vm. -71-72 mutta en sanois ei vm. -70 myöskään.
     
    Muokattu: 5.10.2021
  9. jpe

    jpe 3rd gear

    Chevelleen saa osia todella hyvin oikeastaan mitä vaan, mutta jos sisusta ja kromilistat puuttuu ja haluaa alkuperäistä vastaavaa rakentaa, niin hintaa tulee nopeasti.
    Pari Chevelleä rakentaneena suosittelisin hakemaan pisteosiltaan mahdollisimman täydellisen kärryn pelkäämättä järkevissä rajoissa olevaa ruostetta. Peltiosia kun noihin saa mitä vaan ja ruostetta niissä on kaikissa joko näkyvissä tai piilotettuna jos ei ole jo korjattu. Rungon joudut joka tapauksessa suurella todennäköisyydellä ainakin sen verran irrottamaan, että saat vaihdettua 50 vuotta vanhat puslien jämät pois.

    Edit. Ja hinnoista sen verran, että siinä vaiheessa kun jenkeistä tuollainen on uitettuna ja sen jälkeen siistiksi tuontiosilla rakennettuna asiallisella toimivalla tekniikalla. Niin äkkiä se loppusumma vaan näyttää sellaisia lukemia että lopulta se valmiin ostaminen kotimaasta olisikin ollut hinnaltaan samaa tasoa tai yleensä jopa halvempi jos itse ei ole automaalari.
     
    Muokattu: 5.10.2021
    impala-63 tykkää tästä.
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  11. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Ja mä kun oon niin skeptinen että en oikein luota niiden valmiiden autojen työnlaatuun.Jos maksat ns.täyden rahan ja loppujen lopuksi sen auto on kuitenkin molekyyleinä tallin lattialla ja kaavit sitä kanaverkkoa ja kittiä kyljistä sen hienon kiiltävän maalin alta niin kyllähän se hitusen vituttaa.Näitä kun on varsinkin noissa jenkeissä rakennetuista yksilöistä paljastunut valitettavan paljon.Parempi ostaa vaan aihio ja tehdä itse.Rahat menee,aikaa kuluu ja työmäärä on valtava mutta ainakin tietää mitä saa.:)
    Mitä Chevelleen tulee niin tosi kysyttyjä tuntui projektiautot olevan myös rapakon takana ja muutama yksilö meni ohi suun samantien kun hinta ja laatu edes jollainlailla kohtasi.Aikalailla 3kk etsin aktiivisesti Suomesta,Ruotsista,Jenkeistä ja tänä aikana Suomi-Ruotsi akselilta tarjolle tuli tasan yksi projektikuntoinen -69 Ruotsissa joka ehti mennä ennenkuin pääsin kaupoille.Jenkeissä tarjontaa vielä on mutta kyllä se projektikuntoinenkin -68-72 Chevelle sen 10-20th väliin maksaa.:cool:
     
    Gary Grand ja jpe tykkäävät tästä.
  12. jpe

    jpe 3rd gear

    .. Joo on löytynyt kanaverkkoa, lasikuitumattoa ja sanomalehteä kera kitin. Ja parhaimmillaan kolme päällekkäistä peltiä ja aina kitti välissä. Pelleistä yksi oli vanhaa liikennemerkkiä ja niiteillä kiinni.

    2d Chevelletkin kun ovat olleet tuolla alkuperäismaassaan jo hyvän aikaa rakentelukohteita, niin niitähän on sitten kaikki sepät rakentaneetkin.
     
  13. darkus

    darkus 1st gear

    Aivan varmasti mutta sama raha ripoteltuna ei tunnu niin pahalta kun kerralla sekä se että pääsee ite tekemään on se juttu.

    En ole ammattimaalari mutta sen verran kuitenkin osaan että kyllä mä ite maalaan, ei se vaikeeta ole.
     
  14. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Täsmälleen samaa mieltä jpe:n kanssa.:)Kotimaasta tai Ruotsista vielä valmiin auton voisikin ostaa,ja olen ostanutkin,kun jotenkin se rakentamisen moraali on usein paremmalla tasolla ja rakentamisen vaiheita on usein dokumentoitu mm.kuvamateriaalein.
     
  15. darkus

    darkus 1st gear

  16. jpe

    jpe 3rd gear

    Itsellekin rakentaminen on vähintään puolet näiden harrastuksesta, joten jos siitä tykkää niin kannattaa tehdä itse. Ja ei se tosiaan tunnu niin kalliilta kun se iso raha on mennyt pikkuhiljaa. Itse edellisen auton kohdalla pidin kirjaa paljonko rahaa meni. En pidä enää koskaan.
     
    impala-63, Kustom STW, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Ihan ei ole tuo Italian lyhytkään oppimäärä hallussa että ymmärtäisi ihan tarkkaan mitä tuohon kuuluu.:pJos kuuluu pelkästään se mitä kuvissa näkyy niin hinta on kyllä aikalailla pitkänä.Pelleiltään tuo näyttää kyllä kohtuu hyvältä mutta eipä noista kuvista tiedä mitä tuon primerin alla on.Hemmetisti saa metsästää ja ostaa uustuotanto-osia jos kaikki tuo puuttuu mikä kuvissakin puuttuu.
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On se muutaman kympin-satasen-tonnin kuussa sijoittaminen projektiin/osiin/töihin paljon mukavampaa, kuin maksaa samaa summaa pankille..
     
  19. darkus

    darkus 1st gear

    Just tunti sitten tuli facebook marketplacella Torontossa myyntiin vihreä vm.70 SS. Hinta 7.500, kuvauksen mukaan sisusta puuttuu mutta ajettavissa. Tää facebook näyttäs olevan parempi paikka ettiä näitä kun autotrader ja muut sivustot

    Ja Ontariossa keltanen -71 hinta $3950
     
  20. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Itsekin jahtasin muutamaa autoa marketplacesta ja aikaeron takia aina myöhässä kun hinta ja laatu mun silmissä kohtasi.:D
    Jos -70 aito SS on myynnissä ajokuntoisena hintaan 7500 taalaa niin se menee heti....täältä on vaikea ehtiä mukaan karkeloihin.:cool:
     
    impala-63 ja darkus tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!