Veneen sisämoottorin ilmanotto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja impala-63, 9.10.2021.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kukaan perehtynyt noiden sisäperämoottorien ilmanottoon tai vaihtoon kun tuntuu järjestäin olevan aika alimitoitettuja oloisia noi kylkireiät? Tuossa esim 90 luvun lopun 2000 luvun alun beikki missä yhdet reiät per puoli ja siellä voi olla 4.3 - 5.7 kone kuitenkin

    [​IMG]

    Ajattelin omasta suurentaa tai lisätä reikiä että saisi varmasti ilmaa ja tuulettuisi se konehuone edes vähän niin miten isot pitäisi olla ja mistä saisi siistit ritilät reikiin.

    Jos on kuvia hienoista toteutuksista niin saa laittaa :cool:
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Minä mitään näistä(kään) tiedä, mutta onko sisätiloista päin mitään ilmakanavaa, ts moottorin ilmanotto tehostaa hytin ilmanvaihtoa? Imee vessasta pierunkäryt koneeseen?:oops:
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Venetarvikeliikkeet, Biltema, ehkä Motonet? Voi kokeilla; hanat kaakkoon, seuraa varvikelloa, raota konekoppaa, onko vaikutusta. Ja veneen sisätiloihin periaatteessa ei ole ilman kulkua, saattaa tulla tilanne, että alipaine vetää konehuoneen käryt hyttiin.
     
    Weijari tykkää tästä.
  4. janihei

    janihei Gearhead

    Sulla näyttäis olevan attwood merkkiset ritilät, noitaa saa maritimiltä valkoisena ja kromattuna. Laitoin joskus edelliseen veneeseeni toiset tuollaiset vanhojen viereen.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Sieltä mistä kulkee ilma, kulkee myös äänet ja veneessä vesi. Kovemmassa vauhdissa tuo Hantan mainitsema Alipaine on aikamoinen hytin ovensuulla. Lisäksi Aika pienestä reiästä menee riittävä määrä ilmaa, vrt esim 4 gen camaorn cold air intake tai vanhat snorkkelipuhdistimet.

    Eiks noista sivuposkien neliön muotoisista ritilöistä ole kuitenkin ilmamyhteys konehuoneeseen? Noissa pienissäkin ritilöissä on aika paljon vapaata virtausreikää.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Se just että kulkee äänet ja muut samalla. Jos pilssiin nyt menee hieman vettä se ei haittaa kun pumppu hoitaa sen.

    Et kyllä pysty nyt vertaamaan suoraan auton ilmanottoon kun se auto saa viileätä ilmaa koko ajan kun taas veneen moottori on siellä poterossaan ilman sitä ilmavirtaa niin kaikki paikat kuumenee ja kun se imuilma lämpiää niin hyötysuhde huononee ja sitä myötä kulku.

    Idea olisi siis saada se jäähtymään / tuulettumaan se konehuone myös ja mahdollisimman raikasta ilmaa sille koneelle jotta se toimii hyvin ja elinkaarikin mahdollisesti pitenee.

    Kävin venerannassa tutkimassa muiden ruuhia kanssa miten toteutettu. Pitää ainakin toiset reiät tehdä lisää varmistamaan se ilman saanti tai katsoa miten saisi mahdollisimman taakse poistot tehtyä molemmin puolin niin tuplaantuisi jo.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yleensä ritilät peilikuvina, toinen sojottaa eteen ja toinen taakse, parantaa ilmanvaihtoa veneen ollessa laiturissa.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja sen verran noista lämmöistä, merivesijäähdytteinen pukkaa + 70 asteista ilmaa ympärilleen, kun autossa lohkon lämpö saattaa olla 100 c ;)
     
    LPV ja impala-63 tykkäävät tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aurinkotanssijassa on tuollaiset ja siistin näköiset.

    [​IMG]
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead


    Silti väitän että jos laitetaan ajotilanteessa lämpötila anturi sinne konehuoneeseen niin veneessä on pikkasen kuumempaa.

    Tulee suljettu kierto että pysyy paikat ehjinä.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Ollaanko tuolla veneellä lähdössä kisoihin, jossa viileällä ilmalla saatavalla parilla hevosvoimalla ratkaiseva merkitys?
    Tai ajetaanko matka-ajossa koko ajan urkuauki, jossa yläkierrosten pari heppaa ratkaisee?
    Tuo mitä on aikaisemmin ehdotettu, että ajaa koppa kiinni ja koppa auki ja katsoo paljonko kierrokset nousi, kannattaa testata tuleeko oikeasti tuntuvasti hyötyä.
     
    LPV ja Blower Camino tykkäävät tästä.
  12. Sekoitetaan sen verran pakkaa vielä, että voisiko sen moottorin ilmanvaihdon tehdä näin:

    [​IMG]
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei ole mutta nyt vaan menisi samalla lisä reikien teko kun touhuaa konehuonetta. Kyllähän sillä karkeasti se 3/4 kaasulla ajellaan matkaa. Ei se nyt ole niistä hevosvoimista kiinni vaan että se moottori toimisi optimaalisemmin ja silloin se myös kestää paremmin.

    Voisi mutta nyt ei rakenteita aleta noin paljon muuttamaan.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

  15. valtope

    valtope Gearhead

    mulla on kaikissa V8 veneissä ollut käytössä ulospäin puhaltava "tunnelipuhallin" toisella puolella, jolla konehuoneen pitää viileänä, ja tuulettaa, ja varsinkin, kun tuut vauhdista kanavaan.
    esim:
    tunnelipuhallin, 38-6445
     
    Muokattu: 10.10.2021
  16. lpr

    lpr 2nd gear

    Konehuoneen tuuletin on ehdoton varuste bensakoneisessa veneessä. Se käynnistetään muutama minuutti ennen moottorin käynnistystä, että se tuulettaa mahdolliset bensahöyryt pois. Lukuisia veneitä on syttynyt räjähdysmäisesti tuleen höyrystyneen polttoaineen syttyessä käynnistystilanteessa. Kipinöimättömän tuulettimen tehon on oltava niin iso, että se ehtii vaihtaa koko konehuoneen ilman ennen starttia.

    Sitten jos noita ilma-aukkoja suurennellaan, niin pitää muistaa riittävä varalaitakorkeus. Joutsenkaulat putkiin, ettei käy kuin Marino 7000:lle. Koko porukka kun meni peräkannelle ja aallokko kävi takaa, pääsi vesi ilmanotoista konehuoneeseen ja vene upposi. Valmistaja korjasi jälkikäteen kaikkiin veneisiin ilmanotot. Monesti kun vene ajetaan vaikka keula hiekkarannalle, niin perä painuu muutaman sentin. Sitten kun porukkaa istuu veneen perällä, painuu se taas, aallokko käy ilmakanavan suunnasta, alkaa joka aalto vähän loiskuttamaan vettä sisään ja perä painuu taas, jolloin aallot lyö helpommin sisään. Kun asia huomataan, on usein jo myöhäistä.
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    lpr tykkää tästä.
  18. lpr

    lpr 2nd gear

    Tuossa yksi tutkintaraportti tulipalosta. Tässä tapauksessa oli oletettavasti muutakin vikaa, kuin vähäinen kaasarista höyrystynyt bensa, mikä tuulettamalla poistuu, mutta sekin riittää sytyttämään palon. Silti tämäkään palo ei välttämättä olisi syttynyt, jos konehuone olisi hyvin tuuletettu ennen käynnistysyritystä. Useita paloja on syttynyt ihan kaasarista höyrystyneestä bensaata, etenkin 60- ja 70-luvuilla. Sen jälkeen tuulettimet tulivat jossain määrin pakollisiksi ja palot vähenivät. Myös dieselien yleistyminen vähensi paloja.

    https://turvallisuustutkinta.fi/fi/...6-01moottoriveneenpalosaimaalla24.7.2016.html

    25 vuotta olen toiminut eriasteisissa tehtävissä veneilyturvallisuuden parantamiseksi, ihan vapaaehtoisesti harrastepohjalta. Muutaman vakavan vaaratilanteenkin olen oletettavasti estänyt.
     
    janihei tykkää tästä.
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tossa Marinossa on todella alhaalla noi ilma aukot kyllä.

    Pitääpä silti kiinnittää huomiota tähän.

    Tossa beikussa on viety mielestäni liian alas noi takakannen tyhjennys reiät. Vissiin ajateltu ettei tule pitkiä rumia paska raitoja kylkiin koska ne voisi olla 30cm ylempänä. Nyt jos se letku hajoaa tai irtoaa niin tuosta tuumaisesta reiästä tulee aika helposti vesi konehuoneeseen.
     
    lpr tykkää tästä.
  20. lpr

    lpr 2nd gear


    Halusin nostaa nämä asiat esiin, kun täälläkin varmasti lukijoina on monia, keillä ei veneistä ole kokemusta ja välttämättä näitä ei osata ajatella. Vuosien varrella veneilyturvallisuusharrasteessa on tullut nähtyä vaikka minkälaisia virityksiä.
     
    janihei, Seevu ja impala-63 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!