Muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jm29, 12.10.2021.

  1. Jm29

    Jm29 1st gear

    Onko niin että suomessa ei saa muutoskatsastettua (hyväksytysti) ite rakentamaa autoa jos se on malliltaan sellanen josta ei löydy tehdas tekoisena yhtä tehokasta? Esimerkis rakentaa vaikka 200hv auton ja kyseistä mallii ei oo kun 100hv tehas valmisteisena. Kun eikös vertailu ajoneuvo aina tarvita? Kyselen kun olis halu aloittaa rakentelee jossain vaiheessa. Trafilta lukenut noita muutoskatsastus juttuja mutta osa jää vähän pimentoon. Kellään tietoo ja vinkkejä? Kokemuksia? Varmaan muutkin alotteliat ehkä kysynyt? Tässä koitan pikkuhiljaa kerätä tietoo ennenkö rupeaa enemmän tekemään asian eteen.
     
  2. spike

    spike Gearhead

  3. Jm29

    Jm29 1st gear

    En tarkottanu siis kokonaan omaa tekelettä.. lähinnä siis meinasin kun koneen rakentelet tehokkaammaksi.
     
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tehorajat 03-2021 alkaen;
    Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
    1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
    2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
    4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
    5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

    Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä.
    Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa,
    0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai
    0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
     
    Jm29 ja T5 tykkäävät tästä.
  5. Jm29

    Jm29 1st gear

    Eikös vertailuajoneuvoks käy pelkästään saman mallin tehokkaampi versio?
     
  6. spike

    spike Gearhead

    Juuri niin se menee. Ovat yleensä olleet todella tarkkoja mikä menee vertailuajoneuvoksi ja mikä ei. On mm volvo 240 ja 260 sekä 740 ja 760 jotka eivät kelpaa toistensa vertailuajoneuvoksi koska eri mallimerkintä, Vaikka ovat koriltaan samat. Sama on BMW kohdaalla M autot eivät kelpaa normi mallien vertailuajoneuvoksi.
     
    Jm29 tykkää tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuon tulkinnan mukaan esim. mersun ja bemarin malleissa onkin aika hiljaista vertailumallien kanssa, kun mallimerkinnät on aina eri (518, 520, 525, 200, 220, 240 jne)
     
    Jm29 tykkää tästä.
  8. spike

    spike Gearhead

    Ei ole ihan niin helppoa se tulkinta taas. Niissä kun se varsinain mellimerkintä on eri kuin se luukun reunassa lukeva numerosarja. Bemaressa on ne e## ja f## ja miten ne nyt menee. Toi on oikein kiva viidakko, ymmärtää miten meidän virkamiehet asioita tulkitsee. Aikoinaan oli hetkellisesti ajatus vaihtaa isompi tekniikka 740:seen mutta kaatui siihen että sitä on saanut vain 2,3l koneella. Ei kelvnnut että sisarmalli 760 joka koriltaan ja alustaltaan sama on saanut 2,8l koneella.
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kyllä käy.
     
  10. Jm29

    Jm29 1st gear

    Okei.. Eli aika tarkkaa kannattas valita auto mitä alkaa työstämään. Jotain japsii miettiny esim hondaa mutta sit mietin että oisko kuitenki parempi vw tai audi ehkäpä..
     
  11. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    On kyllä todellinen viidakko.
    Mitenköhän menee jos samaa mallinimeä käytetään eri korimalleissa?
    Audi 80 (B3 87-91) tehokkain kone 2.0 16v
    Audi 80 (B4 92-96) tehokkaine kone muistaakseni 2.8 V6

    Joskus tätä kysynyt katsareilta mitä voi ja pitää vm 91 Audi 80:lle tehdä sääntöjen puitteissa niin toiset sanoo että pitäisi verrata tuohon 2.0 16V koneeseen, toiset taas sanoo Audi 80:n tehokkaimpaan joka on 2.8 V6. Eli jarrut pitäisi sieltä ottaa jos alkaa muutoksia tekemään....

    Ota tuosta nyt selvää sitten niin. :rolleyes:
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse kanssa kysyin LX/LC korisista, että miten se menee. Kuulema AWD ja RWD on erikseen. Sanoin että tehdas taas ei ole eritellyt noita, että kaikki on saman korimallisarjan alla. Ei osannut antaa tarkkaa vastausta, että kuulema riippuu valmistajasta sit.
    Kysy että mikä sit on tehokkain LX/LC korimalli, sanoi että Hellcat/Redeye/Demon 707-840hp... pyöritteli vaan silmiänsä :D
     
    Gary Grand ja White Elemant tykkäävät tästä.
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Vaikuttaa ihan ettei vastaaja tiedä itsekkään.
    Silloin on parempi olla konservatiivinen vai ihan perus oma itsensä...Hiukan vaikea ja silleen... ihan vain tavan vuoksi etteivät kaiken päiväiset kyselijät pääse luulemaan osaavansa paremmin tän mun homman?!?
     
  14. spike

    spike Gearhead

    Varmaan ainoa varma tapa on jos saa valmistajalta (tai viralliselta maahantuojalta) jonkun dokumentin joka vahvistaa että ovat samaa mallisarjaa ja mitkä ovat erot jarruissa ja jousituksessa. Muuten voi tulla ikävä ylläri muutoskatsastuksessa. Tollasessa vähemmän tavallisessa tapauksessa kun tulkinta voi erota kahden katsastusmiehen välillä.
     
  15. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tuollaisia muutoksia miettinyt joskus että saisi tehtyä. Yksi mitä mietin että onnistuisko, Peugeot 205 T16 (200 hv), on mallisarjansa tehokkain. Kaikki on erilailla kuin normi 205 mallissa (4wd, keskimoottori, pitempi kori...), mutta samaa mallisarjaa kuitenkin. No, nämä nyt on vain tällaisia pohdintoja...:confused:
     
  16. spike

    spike Gearhead

    Ei onnistu jo koska moottorin sijoitusta ei sa vaihtaa. Ja tuskin saat peugeotilta sellaista paperia minkä avulla onnistuisi. Toi T16 on lisäksi putkirunkoinen niin ei oikeasti ole mitään muuta yhtenäsitä kuin ulkonäkö.
     
  17. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    No tuotapa en tiennyt. Jatkan pohdintoja jonkin muun kapistuksen kohdalla. :)
     
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tänään kysäsin konttuurilta että miten onnistuu -95 5.7tbi chevroletin diiselöinti. Yks sano ettei mitenkään muuten kuin chevroletin mallisarjaan kuuluvalla koneella. Eli 6.5td pitäs vääntää keulalle, moottorivalmistajaa tai moottorin tyyppiä ei saisi vaihtaa mallisarjaan kuulumattomaan.

    Toinen kontuuri taas sanoi että onnistunee diiselöidä kun -95:sen päästöt ei ole jotenkin yksilöity autokohtaisesti, ja ehdottamani diiseli on uudempi ja täten pienempipäästöinen. Eikä tämän toisen mielestä ole mitään väliä mitä merkkiä "uusi" moottori on.

    Jotenkin tuntuu ettei noista ole edes katsastusporukka perillä...
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Toi ny o täyttä huuhaa-paskaa :D
     
  20. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Noissa uusimmissa rakentelusäädöksissä muuten sanotaan suoraan että kaikki muut käyttövoimamuutokset kuin sähkö, kaasu ja etanoli vaativat poikkeusluvan... Eräs vani muutoskatsastettiin nyt syksyllä dieselistä bensaksi sillä että omistaja äkkäsi sanoa katsurille tarpeeksi aikaisen ajankohdan koska muutostyöt on aloitettu...
     

Kerro tästä muillekin!