Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    "Minäkin säästin hirveästi ostamalla Voltboxin. En malta odottaa, että tilaukseni saapuu!"

    On se ihmelaite kun hirveät säästöt tulee jo ennekuin koko laite saapuu.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mainostajan rajallisten resurssien vuoksi hän on tavalla tai toisella selvittänyt, missä löytyy helposti ... johdateltavia.
     
    FuryIII '71, teippi-mikko ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    En ole asiasta puhellut, mutta nyt kun satuin pitkästä aikaa foorumille, niin avaan sanaisen arkkuni; meidän perheeseen ei tule sähköautoa (viher)ideologisista syistä, eikä rahan säästämiseksi, vaan ihan puhtaasti kahdesta muusta syystä:

    1) because I can
    2) koska koeajo vakuutti siitä, että Tesla on meille passeli "kauppakassi"

    Pitkät matkat menee sitten plugarilla.

    En tiedä, vaikka olen pitänyt itseäni paatuneena bensa-koneilijana ja korville suurinta musiikkia on isolohko-V8, niin jokin on alkanut sähköautoissa vetoamaan. Ei kuitenkaan äänimaailma, se sähköautojen apaattinen sirinä ei saa seisokkia aikaan kuin heinäsirkoilla ja vihreiden puoluekokouksen transnaisilla, mutta ajaessa muuten se sähköauton rauhallinen hiljaisuus ja autoihin vakiona ladattu teknologia on jotain käsittämättöman miellyttävää. Enkä voi olla nauttimatta siitä kaas...voimapolkimen välittömästä vasteesta ja väännöstä, joka on tarjolla per heti, vaikken valoista joka kerta haluakaan irrota lämä tiskissä.

    Plugarissa tuon vaste-eron on huomannut hyvin; sähköllä ajellessa kulkee mukavasti ja auto reagoi välittömästi oikean jalan pyyntöihin. Kun akut alkavat olla tyhjänä ja polttomoottori herää eloon ja ottaa ohjat, niin tuntuu, kuin menisi aikakoneella autoilussa hieman taaksepäin - aiemmin automaatin vaihteiden lyhyet vaihdot tai pienet viiveet kaasupolkimen painamisen ja lähtemisen välillä alkavat tuntua muuten yllättävän pitkiltä.

    Tämän sanottuani - kaipaanko vanhaa Buickiani, jonka myin viime vuonna? No totta helvetissä kaipaan, mutta niin kauan kun en voi saada kaikkea, joudun elämään "valintojen maailmassa".

    -JJ-
     
    Filth, Catiska, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    ^Eipä niitä petroolisaabbejakaan enää näy, vaikka varmasti monen mielestä siinä oli tulevaisuus. Samoin kuin kaasuautoilun kanssa. Nyt eletään siirtymäkautta, vielä ei tiedetä mikä on se seuraava suuri juttu 20-vuoden päästä. Kovinkaan kalliista konjakkipullosta ei kannata lyödä vetoa.

    Toyotahan taisi jo ilmoittaa että tulevaisuus ei ole sähköinen, polttomoottoria vielä tarvitaan. Kun on kuitenkin kokonaisia maanosia joissa on ongelma sähköistää autoilu, etelä-amerikka, afrikka, aasia.

    Nyt jo tiedetään että saksassa kun on ajettu alas ydinvoimaa, siellä tulee olemaan vuonna 2030 merkittävä energiavaje. Huono ajaa sähköautolla jos sähköä ei siihen saa töpselistä.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Toyotalta on ensimmäinen sähköauto tulossa ja vuoteen 2025 mennessä tulee yhteensä 15 mallia. Ei Toyotallaan ole varaa jäädä pois sähköautojen kehittämisestä, koska se on tulevaisuus kehittyneissä maissa. Kehitysmaissa ja periferiassa tullaan ajelemaan polttomoottoreilla vielä todella kauan.
    Toimivan ydinvoiman alasajaminen on kyllä pahimman luokan idiotismia. Kyllä olemassa olevat laitokset pitäisi ajaa loppuun asti. Tuskin mihinkään isoon energiavajeeseen tullaan päätymään, koska korvaavaa vihreää energiatuotantoa rakennetaan koko ajan kiihtyvää vauhtia. Kyllä tässä hetkellisesti kuitenkin valttikortit annetaan Putinia käsiin (kaasuputket), kun myös kivihiilen käyttöä Keski-Euroopassa ajetaan alas. Kyllä täällä Suomessa sähköautoon pistorasiasta sähköä tulee riittämään. Lataus tapahtuu pääsääntöisesti yöaikaan, jolloin tehoreserviä tuotannossa on alhaisen kulutuksen vuoksi riittävästi.
     
    Rollercam ja Catiska tykkäävät tästä.
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    /tulee sitä sähköä riittää, mutta ei se varmaan kovin vihreää saatikka kotimaista ole.
    Sähkön kulutus nousee hirveetä kyytiä. Vastuutonta melkein että puhutaan esim liikenteen suhteen koko ajan vain sähköistämisestä ja polttomoottoreiden valmistuksen lopettamisesta eikä esim biopolttoaineiden kehittämisestä. Lyhytnäköistä.
     
    Rollercam ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Rollercam tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ovat Ruotsissa kuulleet sähköisen äänen taivaalta

     
    Rollercam ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mikä tuossa on lyhytnäköistä? Tai josko kaivaisit Suomesta tilastotietoa tuolle väitteellesi että sähkön kulutus nousee hirveää kyytiä? Tällä hetkellä meidän sähkönkulutus on samalla tasolla kuin vuonna 2000. 21 vuoden aikana on siis kasvua tullut 0%, sekö on hirveä kyyti?

    https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/sahkon_hankinta_ja_kulutus

    Ja pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna kulutus näyttää tällaiselta:
    [​IMG]

    Kuten huomaat, kulutus on laskenut 15 vuoden aikana vaikka jotkut hokee toista.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  10. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Suomen hallituksen vuonna 2013 päivitetyn ilmasto- ja energiastrategian taustaraportin mukaan Suomen sähkön kokonaiskulutuksen arvioidaan kasvavan jatkossa noin prosentin vuodessa. Teollisuuden, palvelujen ja yksityisen kulutuksen arvioidaan kasvavan. Metsäteollisuuden kulutuksen kasvu arvioidaan alhaiseksi, mutta muun muassa metalli- ja konepajateollisuudessa sekä kaivostoiminnassa sähkönkulutuksen arvioidaan kasvavan nopeasti.

    Energiateollisuus ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK esittivät yhteisen arvion sähkön kysynnästä vuonna 2030. Järjestöt totesivat, että mikäli vallitsevasta taantumasta toipuminen on nopeaa, vuonna 2030 sähkön tarve on 111 TWh. Hidas toipuminen merkitsisi 100 TWh:n kulutusta. Sähkön kysyntä kasvaa nopeimmin palvelualoilla ja liikenteessä. Palveluissa sähkön kysyntä kasvaa noin 40 prosenttia, hybridi- ja sähköautot moninkertaistavat sähkön kysynnän liikenteessä. Sähkölämmityksen sähkönkulutus voi laskea energiatehokkuustoimien seurauksena. Teollisuuden sähkön kysynnän arvioidaan kasvavan 2-16 prosenttia taantumaa edeltävään tilanteeseen verrattuna.

    Viime vuosina tehtyjen EU:n energiapoliittisten selvitysten, kuten EU:n energia Road Map 2050 mukaan, sähkön osuus kaikesta energiatuotannosta kasvaa energiatehokkuuden lisääntymisestä huolimatta. Vuonna 2011 Suomessa kulutetusta sähköstä 16,4 % oli tuontisähköä, ja tuonnin määrä kasvoi vuoteen 2010 nähden yli 30 prosenttia. Tuontisähköä tulee korvata kotimaisella sähkön tuotantokapasiteetilla. Myös sähkön käytön kasvu on katettava suomalaisella sähkön tuotannolla.

    Syitä sähkön käytön kasvuun ovat mm. väestömäärän ja bruttokansantuotteen kasvu sekä elintason lisääntyminen. Kotitalouksissa sähkökäyttöisten laitteiden määrä kasvaa edelleen, esimerkkinä mm. lämpöpumput öljylämmityksen korvaajana. Teollisuus valmistaa yhä pidemmälle jalostettuja tuotteita. Niiden valmistamisessa sähköllä on keskeinen rooli. Kaikki uudet tuotteet kuten biojalosteet tarvitsevat valmistuksessaan sähköä. Myös lisääntyvä palvelukysyntä vaatii nykyistä enemmän sähköä.

    www.tvo.fi

    Myös vedyn tuotanto lisää sähkön kulutusta.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  11. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Ei syytä paniikkiin. Lukekaa Kauppalehdestä juttu, jonka mukaan Suomi on sähkön suhteen omavarainen 2023.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Niin tekivät ja pieleen se arvio on mennyt tähän asti. Arvelivat että 2020 kulutus olisi 107TWh ja sitten 2030 vähän lisää. No, ei toteuta ollut 2020 lähelläkään tuota arviota. Ja tuskin on 2030 arvio sen paremmin kohdallaan. Tuon arvion perusteella en kovin pitkälle meneviä päätelmiä tekisi.

    https://www.fingrid.fi/sivut/ajanko...vion-sahkon-kysynnasta-vuosille-2020-ja-2030/
     
    Rollercam tykkää tästä.
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noniin ja sit vaan tilaileen..

     
    Rollercam tykkää tästä.
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Onhan se päivänselvää että sähkön kulutus tulee nousemaan.
    Sinänsä Suomi saattaa olla jopa sähkönviejä jatkossa koska tänne oikeasti ja paljon bygataan uutta ydinvoimaa sekä myös tuulivoimaa.
    Katso Ylen aamu Yle Areenassa, kohdasta 8 min: https://areena.yle.fi/1-50998431

    Vetyratkaisut tulee olemaan erittäin isossa roolissa. SSAB Raahe tästä erittäin hyvä esimerkki. Se mitä Nalle sanoi joku aika sitten, se oikeesti on uhka ettei Suomessa kohta ole tätä teollisuuden haaraa jos vetyratkaisuja ei saada nopeasti liikkeelle. Taksonomia, jäljitettävyys ja vastuullisuus on sellaisia termejä jotka on Suomelle toisaalta uhka mutta myös mahdollisuus.
     
    Muokattu: 3.11.2021
    Rollercam tykkää tästä.
  15. -late-

    -late- Gearhead

    Sattu tuolta netistä silmiin tämmönen: https://www.motortrend.com/features...-_PZh5721EznAmzPkslHvx5iT7-VC3ZfvYgUFXR8lLbbI

    Roddarit vissiin huutaa somessa ettei noin saa tehdä. Välillä ne kiljuu pussihousuille ettei niin saa tehdä. Pussihousut mutisee rodikustom-hommista ja yrmistelee sähköautouskovaisille, jotka sähköpotkulautailee finkku pystyssä kaikille mäntämoottoreille samalla kun sähköä tankataan töpselistä. Sähkö, sitähän tulee töpselistä, olen kuullut sanottavan.

    En tohon hommaan lähde mut Cadillacin töpselistä loppu sähkö toissa vkolla. Piti laittaa uus laturi. Seinän töpselistä ei oo vielä loppunu ja teini onkin kelannu jo 13tkm sähkärillään. Mäkin oon sillä jonkun kerran ajanu sillon kun range ei sen reissuihin ole piisannut. Cadillacia se kyseli muuan pnä mut en antanu ko toivoin näkeväni tai kuulevani sähköä taivaalta. Sain lopulta kattovalon pelaamaan.

    En oikein noista klassikoiden sähkiskonversioista innostu, vaikka konvertointi harrastuksena sinällään vois ollakin ihan ok. Uudemmissa sähkö on mielestäni ihan jees, en toki vastusta polttiksiakaan. Mut tuota eri ryhmien fanaattisuutta vastustan fanaattisesti.
     
    Seevu, Rollercam ja Väpsy tykkäävät tästä.
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Kerrottakoon vielä omakohtaista kokemusta julkisesta lataamisesta. Nyt kun olen sitä kerran itsekin kokeillut.

    1. Poika soitti parin sadan kilsan päästä ettei äppi toimi ja ladata pitäis. Laitoin omasta äpistä latauksen jotta sai tarvitsemansa matkan jatkumiseen. Sillä ei vielä silloin ollut tägiä.
    2. Aseman ohi kulkiessani ajattelin kokeilla, ne oli jo varattu joten jatkoin matkaa.
    3. Pojat oli menossa karkin ostoon niin ajattelin kokeilla. Molemmat varattuja, ajoin lähiruutuun. Kaupasta kun tulin niin toinen ruutu oli vapaa ja siihen kiemurteli Ioniq ihan poikittain kun kaapeli ei yltäny. Leaf odotteli sivustalla että plugari lähtis veks. Ruuhkaa siis, jatkoin matkaa.
    4. Ruutu oli vapaa niin kurvasin siihen ilmasta juissia hakemaan. 7km verran kerkesin ladata samalla kun poika haki panttipullorahat marketista (tätä ei toki pitäis kertoa kun joku pahoittaa mielensä). No, osti se samalla vähän jotain mässyy sieltä.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen huomannut että nuo ilmaiset latausasemat on usein pks täynnä lataajia. Olen itsekin kerran kokeillut sellaisesta ladata mutta muuten en edes viitsi mennä arpomaan, olisiko se vapaana vai ei. Maksullisille mahtuu hyvin, ja Chargefinder.fi voi tsekata tilanteen ennaltakin jos haluaa.

    Mutta osui silmiin tilastoa myynnin kehityksestä, eli uusien autojen rekistereöinneistä. Näyttää siltä että sähköautojen osalta on päästy S-käyrän jyrkälle osalle ja myyntimäärät kasvaa kohisten samaa tahtia kun bensan, dieselin ja kaasun osuus vajoaa. Monet meistä tiesi jo ajat sitten näin tapahtuvan, mutta kuten vaikka tämänkin keskustelun nimestä näkee, jotkut luulivat jotain muuta.

    [​IMG]

    Nyt alamme olla siinä pisteessä että vaaditaan rohkeutta ostaa uusi polttomoottoriauto. Se on romurautaa vaihtoautomarkkinoilla melko pian, siellä kysyntä seurailee uusien kysynnän muutoksia aivan samalla tavalla, pienellä viiveellä.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jäitä invertteriin nyt. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa liikenteessä, muutaman tuhannen kuukausivauhdilla se kanta ei ihan hetkessä sähköisty. Ei ole polttis romurautaa vielä vuosikausiin.
     
    Rollercam, Desoto57, ak72 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Muutos tulee, mutta kuinka nopeasti on toinen juttu. Verotushan on se syy miksi muutos on tässä asennossa.

    Jos esim katsastuksessa tarkastettaisiin hybridien polttomoottori/sähkö kilometrien suhde ja vuotuinen käyttövoimavero ja ajoneuvovero maksettaisiin sen mukaan miten fossiilista on poltettu, saattaisi hybridien suhde olla hieman toinen.
    Hybridi on usein firmojen viherpesuun sopiva tuote ja mukava tapa kiertää ajoneuvovero ja autovero.
     
    Muokattu: 4.11.2021
    Rollercam ja teippi-mikko tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hybridit jää vähemmistään nekin kun katsoo myynnin kehitystä. Muualla Euroopassa näin on jo käynyt joten valmistajat tulee vähentämään panostuksiaa niihin.

    Kanta ei hetkessä sähköisty, mutta polttikset menettää haluttavuuttaan käytettyjen markkinoilla aivan kuten tekevät uusien autojen markkinoilla jo nyt. Se taas tarkoittaa niiden arvon alenemista kiihtyvällä vauhdilla.

    Mutta harrastepuolelle Ford tarjoaa ensimmäisenä kohtuullisen hintaisen crate moottori ratkaisun jos haluaa ajaa harrasteautolla paljon ja halvalla. Itse pitäydyn kyllä mäntämoottoreissa harrasteautojeni kanssa.

    https://www.electrive.com/2021/08/2...m26vVMFVz2Z8H9m3lhmjJKSKyigIMcOEVH-eSOW1tZPuQ
     
    Rollercam ja isalmela tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!