Missä mannerheimin Mersu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Lutra, 18.6.2004.

  1. JRD50

    JRD50 3rd gear

    TÄNÄÄN!!! TV 1 klo 16.05. Ja viimeisessä Moottori- lehdessä on aika hyvä juttu. Lehden tunnistaa kioskilla siitä kun kannessa on tuon Mersun nokka.
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Hyvä dokumentti, laadukas. Ja perhana mikä käyntiääni tuossa on, en ole ennen kuullut mersun suoraa kasia, tarttee katsoa kovalevyltä ja äänet kotiteatterista ulos...
     
  3. JRD50

    JRD50 3rd gear

    Löytyy YLE areenasta jos tämänpäiväinen meni ohi.
     
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Katsottu ja asiaa koko pätkä.
     
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    http://areena.yle.fi/1-3995499

    Erittäin hyvä ohjelma ja erittäin hieno entisöinti. Usein käytetään ilmausta "täysin entisöity", tämän auton kohdalla se varmaan olisi oikeutettua kun on entisöity mm. ensiapulaukku sekä valojen himmennyshuput.

    Ohjelman eteen oli nähty varsin suuri vaiva. Suuri määrä vanhoja valokuvia ja filmejä. Haastatteluja neljässä maassa. Todellista historian tallentamista.

    Aika kiva auto- ja lentokonekokoelma 94-vuotiaalla kenraali Lyonilla. :odsmile: Mukavaa myös, että kenraali ja hänen poikansa tuntuivat aidosti perehtyneen Mersun (ja varmaan muidenkin autojensa) historiaan.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Oli kyllä todellakin harvinaisen hyvin tehty autoaiheinen tv-ohjelma. Mutta oli siellä lopputeksteissä paljon asiantuntijoitakin mainittuna. Kuten myös ohjelmassa esiintymässä.
     
  7. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Oli kyllä harvinaisen hyvä ja perusteellinenkin dokkari kestoonsa nähden! Niiden Mersun erikoisvarusteiden esittelyssä(panssaroinnit, oma apteekki, asejemmaa, erikoistyökalut yms.) tuli mieleen, että tekeminen on maksanut aikoinaan varmaan pienen banaanivaltion vuosibudjetin verran. Onneksi Marskin mersu hyvissä käsissä, vaikkei Suomessa.

    Kyseisestä mallista tehty myös harvinaisen kattava Wiki-artikkeli suomeksi. Yleensä tulee suosiolla ohitettua Wikin Suomiversiot autoista onnettomassa suppeudessaan, mutta ei todellaakaan tässä tapauksessa tarvista. Oiskohan samaa porikkaa ollut tekemässä kuin dokkarin takana...

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770
     
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Jäi sellainen fiilis että tuo nähdään Suomessa muutaman vuoden kuluttua. Enpä panisi pahakseni jos IB ton hankkisi. Eihän tollasta pysty käsittämään ellei näe livenä.
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Niinpä... ei kait tuo Brotheruksen nimi ihan turhaan ollut tuolla krediteissä. Ja onhan heillä kokemusta aiemminkin kadonneen autokulttuurin palauttamisesta. Muistaisin näin...

    Menisin kyllä kattomaan, jos kotomaahan palautuu.
     
  10. auburn

    auburn Gearhead

    Oli siellä lopputeksteissä Teemu ja Sirpa Selänteen nimetkin, automiehiä se Teemukin on, sitä en tiedä onko pinkka ihan kunnossa tuon hankkimiseen :p

    Jos suomea ajatellaan, niin Woikosken automuseoon tuo kyllä sopisi

    http://www.woikoskifeeling.fi/fi/kohteet/woikosken-automuseo

    edit : Oli HYVÄ dokumentti aiheesta, kiitos Veli Vartiala
     
    Muokattu: 5.6.2017
  11. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Olihan hienosti tehty dokumentti.
    Isä-Poika Team Vartiala toimii komeesti.
    Woikoski olisi oikea paikka Mersulle.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Heitin aikoinaan ilmoille kysymyksen Facebookin Mobilisti-lehden sivustolle Suomen legendaarisemmasta autosta, ja annoin vinkiksi esim. Lahtisen Waxembergerin, Cissen Cadillacin, Speden Mustangin, Amberlan Maybachin yms., mutta unohdin tyystin tuon Mannerheimin Mersun, joka tietystikään enää ei ole ollut Suomalainen, mutta omaa vahvan historian havinan kotimaastamme.
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hieno auto ja hyvä dokkari. Tuota katsoessa ei voi olla ajattelematta että onneksi tuo auto lähti varhaisessa vaiheessa pois Suomesta.
     
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Kuka edes tietää millainen oli Hitlerin lahjaksi antama Mersu eli museossa oleva auto voi olla samanlainen ja Marskin auto piilossa jossain barnissa.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuohon listaan pitäisi lisätä Marskin 1927 Marmon. Tarinaltaan ei ihan yhtä huikea, kun haltuun saanti ei ollut yhtä korkealta ja auton aktiiviaika ei osunut niin mielenkiintoiseen ajanjaksoon.
    TEK
     
    hantta tykkää tästä.
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Ironista, että niin moni legendaarinen loistoauto Suomessa liittyy juuri Mannerheimiin, vaikka "Mannerheim ei ollut automies ... vaan ratsuväen mies..." kuten prof. Reenpää tuossa dokkarissa toteaa. No, olihan Mannerheim kultakauden aatelismies ja kosmopoliitti, joka osasi esiintyä ja ymmärsi edustuksen vaatiman tason.

    Siispä tuohon Hantan aloittamaan listaan kuuluu ehdottomasti muutama muu Marskin käytössä ollut auto:
    - 1938 Packard Twelve, joka ansiokkaasti entistetty kotimaassa
    - 1939 Imperial 7 passenger (kadonnut, mutta samanlainen hankittu USAsta hiljan)
    - 1915 Rolls-Royce Silver Ghost Alpine Eagle (se Venäjältä internoitu)

    Listasta puuttuu kilpa-autot, jotka olivat ennen sotia ja niiden jälkeenkin Suomessa lehtikirjoitusten ja maineensa kautta vähintään yhtä tunnettuja kuin johtajien loistoautot:
    - Karl Ebbin Mercedes SSK
    - Scuderia Askolinin Ferrari 250
    - Curt Lincolnin Jaguar D-type
    - S.P.J. Keinäsen Chrysler Special

    Tuo dokumentti oli todella hyvin tehty ja ansiokas. Isoimpana ansiona pidän huomioarvoa nykyiselle omistajalle. Paitsi että dokkari esittelee Suomen kansalle kenr. Lyonin, dokumentin tekeminen kertoo Kenraalille että me täällä Suomessa muistamme tuon auton ja arvostamme hänen teettämäänsä työtä auton säilyttämiseksi ja sen palauttamiseksi vanhaan loistoonsa. Minun puolestani on hyvä, että auto on nyt arvoisessaan ympäristössä ja vakaissa käsissä. Ehkä sen tulevaisuus on tuolla varmempi kuin täällä köyhässä kotimaassa (?).
     
    Pertti K tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä listani oli kosolti pidempi, tuossa vain pari esimerkkiä, ja kyllähän lista sittemmin alkoi venyä ja paukkua, paukkuminen lähinnä,- taas kerran,- koskien Lahtisen mersua, alkuperäinen, vai ei, kone 6,3 vaiko 6,8, mutta se onkin toinen tarina. Oli tosin listallani myös Leinon Polara, ja paljon muuta. Jossain vaiheessa homma rönsyili siihen, että tuli väittely, onko harvinainen auto legendaarinen, vaiko ei, mutta tässä tapauksessa juurikin -65 avo Mustang ei esim. ollut ultraharvinainen.
     
  18. mjm2

    mjm2 3rd gear

    1/17 Moblassa on lukijan palstalla juttua ja kuva tuosta yhdestä Steyristä, jonka Mannerheim sai kahden muun lisäksi Aatulta. Kirjoittajan vaarin veli oli ostanut tuon Steyrin PV:n huutokaupasta, ja 60-lukuisessa kuvassa Steyr on kärry perässä traktorin korvikkeena.. Vaari oli vaihtanut veljensä kanssa Steyrin päikseen 50-luvun Opel Olympiaan, ja Steyristä oli tehty sitten ajan henkeen sopivasti traktorin peräkärry.

    Se oli silloin sitä aikaa.
     
  19. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Tuo vanha linkki ei enää toimi, mutta ainakin tuolta löytyy yhä juttua Marskin vanhasta Marmonista: https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?p=1605001#p1605001

    Menee jo offtopiciksi, mutta erikoinen sattuma että noinkin harvinaisesta merkistä on kahdesta eri yksilöstä (sentään eri ikäisistä) taltioitunut kuvia koneiden vinssauksista: https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?p=1604421#p1604421
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Puolustusvoimien kuvista löytyy tuollainen kuva yhteydessä jossa puhutaan erään henkilön käynnistä Immolassa neljäs kesäkuuta 1942. Samassa yhteydessä puhutaan lahja-autoista. Alla oleva kuva ei kuitenkaan esitä juuri kyseisiä lahja-autoja.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.11.2021
    roope68, MJF ja kad_boost tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!